بازدید 1917

رقابت‌ غول‌ها در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی

انفجار هوش مصنوعی طی امسال برندگان زیادی داشته اما بزرگترین آن قطعا شرکت انویدیا بوده است.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸ 05 September 2023


به گزارش تابناک از آی تی ایرانی، مقایسه درآمدهای فصل دوم سه سال گذشته سه بازیگر اصلی بازار تراشه‌های هوش مصنوعی که در دیتاسنترها مورد استفاده قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که شرکت انویدیا جهش درآمدی بزرگی را تجربه کرده است.

انویدیا هم اکنون ۷۰ درصد بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد.

درآمد انویدیا در فصل سوم امسال به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده در حالی که در فصل دوم سال ۲۰۲۲ درآمد این شرکت ۳.۸ میلیارد دلار و در زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۴ میلیارد دلار بود.

انویدیا در حالی به این رشد درآمدی رسیده که شرکت اینتل نزدیک‌ترین رقیب آن طی سه سال اخیر با افت درآمد مواجه شده است.

درآمد فصل دوم سال ۲۰۲۳ اینتل بالغ بر ۴ میلیارد دلار بوده در حالی که در زمان مشابه در سال قبل از آن ۴.۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵.۷ میلیارد دلار درآمد داشت.

شرکت AMD دیگر بازیگر این بازار نیز طی سه سال اخیری درآمدی بین ۸۰۰ میلیون دلار تا ۱.۳ میلیارد دلار داشته است.

هر سه شرکت انویدیا، اینتل و AMD به دنبال گسترش توسعه تولید تراشه‌های هوش مصنوعی هستند که امروزه یک محصول استراتژیک به حساب می‌آید و بسیاری از شرکتهای بزرگ و حتی برخی کشورها هم به دنبال خریداری آن هستند.

عربستان و امارات و اخیرا نیز بریتانیا به جمع کشورهایی پیوسته‌اند که یک رقابت جهانی برای به دست آوردن تراشه‌های هوش مصنوعی را رقم زده‌اند.

شرکت انویدیا خردادماه امسال از محصولات جدیدی در حوزه هوش مصنوعی رونمایی کرد که به جهش فوق‌العاده ارزش سهام این شرکت منجر شد.

جهش ارزش شرکتهای مرتبط با صنعت تراشه صرفا به سازندگان تراشه محدود نشده و برخی شرکتهای صنایع مجاور نیز روی موج این انقلاب قرار گرفته‌اند. شرکت ARM که در زمینه معماری پردازنده فعالیت دارد و قرار است وارد بازار سهام شود با توجه به فضای فعلی با رشد ارزش قابل توجهی روبه رو شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی