بازدید 1701

تلاش دولت بایدن برای توافق عربستان و رژیم اسرائیل

یک رسانه صهیونیستی یکشنبه شب بار دیگر گزارش داد که در راستای توافق میان رژیم تل آویو و ریاض، یک هیأت آمریکایی عازم ریاض خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸ 04 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری "سما" فلسطین، روزنامه تایزم اسرائیل در این باره اعلام کرد که این سفر با ریاست برت مک کورگ مسؤول پرونده خاورمیانه در کاخ سفید و باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک در این هیأت حضور خواهند داشت.

سفر یک ماه پیش جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا آمریکا و سفر ماه ژوئن آنتونیو بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به عربستان همگی نشان می‌دهد که تصمیم آمریکا همچنان برای یک توافق مسالمت‌آمیزی که بسیار سخت در دسترس است، ادامه دارد.

تایمز اسرائیل هدف سفر هیأت یاد شده به ریاض را زمینه چینی عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی دانست، چرا که به ادعای این روزنامه واشنگتن به دنبال میانجیگری در یک سازش مسالمت‌آمیز است.

هفته گذشته نیز سه مقام صهیونیست به تایمز گفته‌اند که تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال اقداماتی است که بتواند در کنار سازش عربستان با صهیونیستها، کشور فلسطین را تأسیس کند.

برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان همچنان موانع زیادی وجود دارد. عربستان سعودی در ازای عادی سازی از واشنگتن سه خواسته دارد: تضمین امنیتی مشابه ناتو، حمایت از توسعه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز و غیر نظامی و کاهش محدودیت در زمینه فروش تسلیحات.

گمانه زنی برای توافق عربستان و اسرائیل درحالی است که تاکنون رژیم تل آویو با موضوع انرژی هسته‌ای صلح آمیز سعودی‌ها مخالفت کرده است.

در همین راستا، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که راهی آمریکا شده است، عادی سازی روابط تل‌آویو و ریاض را در این سفر با مقامات آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار داده و هراس خود را از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای سعودی‌ها اعلام کرد.

گالانت در این سفر با "برت مک گورگ" هماهنگ کننده کاخ سفید دیدار و با وی درخصوص اهمیت توسعه توافقات ابراهیم برای پیوستن آنچه وی "متحدان بیشتر در منطقه خوانده" تأکید کرد.

ترس و هراس گالانت درحالی رسانه‌ای شده که «رون دیمر» وزیر امور راهبردی اسرائیلی ۲۰ آگوست (۲۹ مردادماه) مدعی شد که تل آویو هرگز با توسعه برنامه هسته‌ای غیر نظامی عربستان در مقابل عادی سازی روابط در چارچوب توافق امنیتی و نظامی میان عربستان و ایالات متحده مخالفتی ندارد.

طولی نکشید که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی موضع اسرائیل برای توسعه برنامه‌ هسته‌ای در هریک از کشورهای همسایه به ویژه عربستان را رد کرد.

از سوی دیگر، بسیاری از مقامات بلندپایه اسرائیل نسبت به دردسترس نبودن توافق سازش میان این رژیم و ریاض ابراز بدبینی کردند.

در همین راستا، ژنرال ایتان دانگوت، هماهنگ‌کننده پیشین عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ۱۸ مردادماه با صراحت اعتراف کرد: هرکس فکر کند عربستان بدون حل‌وفصل مسأله فلسطین نسبت به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام خواهد کرد، «متوهم» است.

از سوی دیگر از سوی دیگر «تساحی هنگبی» مشاور امنیت رژیم صهیونیستی نیز پیش از آن به سازمان رادیو این رژیم گفت که توافق کامل میان عربستان و اسرائیل مورد بحث نیست.

وی درخصوص امتیازات احتمالی عربستان از رژیم صهیونیستی نیز افزود: اسرائیل هرگز موضوعی را که امنیت آن را تضعیف کند، نخواهد پذیرفت، اما تل آویو نسبت به توسعه برنامه غیر نظامی ریاض نگران نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست