بازدید 8615

ماه‌نورد هند خاموش شد

آژانس فضایی هند اعلام کرده که ماه‌نورد خود را پس از انجام کاوشی دو هفته‌ای خاموش کرده است. این ماه‌نورد اولین کاوشگری بود که پای بر قطب جنوب ماه گذاشت.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 03 September 2023


به گزارش تابناک و به نقل از رویترز، سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) اواخر روز شنبه در پستی در ایکس(توییتر سابق)، اعلام کرد که ماه‌نورد پراگیان از فضاپیمای چاندرایان-۳ «در حالت خواب» قرار گرفت در حالی که باتری‌های آن‌ شارژ داشته و گیرنده‌ی آن روشن بوده است.

آژانس فضایی هند نوشت: به امید بیداری موفقیت‌آمیز برای مجموعه‌ای دیگر از وظایف! در غیر این صورت، برای همیشه به عنوان سفیر قمری هند در آنجا خواهد ماند.

هند با فرود روی ماه به ایالات متحده، چین و شوروی سابق به عنوان تنها کشورهایی که تاکنون به ماه سفر کرده‌اند، پیوست.

اندکی پس از سقوط کاوشگر لونا-۲۵ روسیه در تلاشی مشابه، هند با رسیدن به قطب جنوب ناهموار ماه از این کشور پیشی گرفت.

فرود نرم چاندرایان-۳ پس از یک تلاش ناموفق در سال ۲۰۱۹ باعث شادی گسترده‌ای در پرجمعیت‌ترین کشور جهان شد. رسانه‌ها از این فرود به عنوان بزرگترین شاهکار علمی هند استقبال کردند.

آژانس فضایی هند می‌گوید که پراگیان بیش از ۱۰۰ متر(۳۳۰ فوت) سفر کرده و وجود گوگرد، آهن، اکسیژن و سایر عناصر را در ماه تایید کرده است.

اکنون هند امیدوار است کاوشگری که در روز شنبه برای مطالعه خورشید پرتاب شد، در مشاهده‌ی بادهای خورشیدی که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در زمین شود که معمولا به عنوان شفق قطبی دیده می‌شوند، موفق عمل کند.

آژانس فضایی هند در حالی که برای سفر ۱.۵ میلیون کیلومتری خود آماده می‌شود، روز یکشنبه گفت: «ماهواره سالم است» و در مدار زمین قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم