بازدید 1976
۴

۲ کمبود نظام سلامت که کرونا نشان داد

معاون بهداشت وزیر بهداشت معتقد است که کرونا برای همه کشورهای دنیا از جمله ایران معضل مهمی بود اما ۲ عامل مهم برای نظام سلامت کشورها مشخص کرد.
کد خبر: ۱۱۹۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳ 02 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، برخی کارشناسان سلامت معتقدند نظام سلامت کشور به ویژه بعد از پاندمی کرونا، تمرکز و توجه ویژه‌ای بر درمان و احداث مراکز درمانی دارد. به تاکید آنها موضوع پیشگیری در این حوزه کمتر دیده می‌شود و این مساله می‌تواند منجر به بیمارتر شدن جامعه شود. اما به گفته حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت دو مساله مهم بعد از پاندمی کرونا در نظام سلامت بیش از گذشته خود را نشان داد و همسو با بحث بهداشت و پیشگیری، به آنها هم باید توجه شود. 

فرشیدی به همشهری آنلاین گفت: بعد از کووید-۱۹ با توجه به ماهیت خود بیماری متوجه شدیم که در کجا مشکل داریم؛ اول مشکل کمبود نیروی انسانی و دوم مشکل فضای فیزیکی مناسب.  

این مسئول با بیان این که نظام سلامت ما باید تاب‌آوری مناسب شرایط بحرانی مثل پاندمی کووید را در آینده داشته باشد، درباره کمبود نیروی انسانی به دو مشخصه اشاره کرد و افزود: کمبود نیروی انسانی باید برطرف شود و نباید فکر کنیم کووید تمام شده است. ممکن است بدتر از این پاندمی را در آینده هم تجربه کنیم. مشکلات دوران پاندمی با توجه به کمبود نیروی انسانی به خوبی مشخص بود. این در حالی است که نسبت استاندارد بیمار به گروه خدمات دهنده یا پرستاران در کشور ما مناسب نیست.  

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در بحث سلامت خانواده هم اگر نسبت جمعیتی را عوض کنیم، برای هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت وارد سیستم می‌شود که در یکی دو سال آینده در بحث نیروی انسانی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. 

فرشیدی درباره دومین مشخصه هم بیان کرد: در پاندمی کووید-۱۹ به لحاظ فضا و بستری بیماران مشکلات زیادی داشتیم. بر این اساس فضای فیزیکی جدید با این نگاه در حال ایجاد است. همزمان با آن، این که در شرایط بحرانی فضاهای ویژه مراکز درمانی به مکانی برای خدمات به بیماران بدل شود، هم مورد توجه قرار دارد.  

او همچنین از تغییر رویکرد وزارت بهداشت از سال آینده در بحث بیماری‌های غیرواگیر هم خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم در ۱۴۰۳ پرداختن به بیماری‌های غیرواگیر است. در حال حاضر کشورهای جهان درگیر بیماری‌های غیرواگیر هستند و غربالگری برخی از این سرطان‌های شایع و قابل پیشگیری مانند سرطان پستان، سرطان روده و سرطان دهانه رحم در برنامه‌های غربالگری ما قرار گرفته است.

فرشیدی ادامه داد: مردم باید بدانند می‌توانند بسیاری از خدمات را به شکل رایگان ذیل نظام شبکه بهداشتی دریافت کنند تا از بیماری‌های سخت در سالیان بعد جلوگیری کنند. در دنیا بروز سرطان‌ها رو به افزایش است که دلایل مختلفی از جمله استرس، تغذیه، عدم تحرک و ژنتیک در آن نقش دارد. بخش مهمی از کنترل سرطان در پیشگیری و آگاهی است. سرطان‌ها علائم اولیه دارند که باید مردم آنها را بشناسند تا در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
دنیا داره دادگاه عوارض واکسن ترتیب میده شما سکوت اختیار کردید؟
الان هم کرونا تمام نشده. واریانتهای جدیدی در حال گسترشند کمبود سوم کمبود حس مسئولیت پذیری است وگرنه اجازه میدادند واکسنهای جدیدکه متناسب با واریانتهای جهش یافته درست شده اند واردشوند. به آمارتوجه کنید واسیناسیون درحد صفراست چون تی واکسنهای چینی هم دیگرنیست و واسنهای مستعانی راهم کسی حاضرنیست بزند ممکن است نیمه دوم سال بحرانی دیگربوجود اید
سومی رو یادت رفت دروغ گویی مسوولین در ورود کرونا و وارد نکردن واکسن و فوت بسیاری از مردم
منظورتون از کمبود نیروی انسانی باز پرستار زن نیست که. تو بیمارستانهای این مملکت کمبود پرستار آقا داریم علارغم حجم زیاد فارع التحصیلان آقا در این رسته وزادت بهداشت نمیدونم چه اصراری به جذب پرستار زن داره فقط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی