بازدید 2533

آمریکا صادرات تراشه به خاورمیانه را محدود کرد

روزنامه «تلگراف» نوشت: دولت آمریکا، فروش برخی از باارزش‌ترین تراشه‌های یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های فناوری جهان را به خاورمیانه محدود کرد.
کد خبر: ۱۱۹۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ 31 August 2023


به گزارش تابناک به نقل از تلگراف، دولت آمریکا به شرکت انویدیا که ۱.۲ تریلیون دلار ارزش دارد و یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان است، دستور داد تا برای صادرات تراشه ها به کشورهای خاصی در منطقه خاورمیانه باید مجوز دریافت کند، این تصمیم در ارتباط با افزایش محدودیت های امنیت ملی کاخ سفید در صنعت نیمه هادی های پیشرفته گرفته شده است.

این روزنامه به نقل از یک وکیل ارشد تجاری در آمریکا نوشت: این محدودیت ها شرکت های آمریکایی را مجبور به دریافت مجوز صادرات به کشورهای خاص یا مشتریان می کند و نگرانی هایی وجود دارد که محصولات صادر شده از کشورهای خاورمیانه به چین منتقل شود.

این شرکت محدودیت های تحمیلی دولت آمریکا را فاش کرده اما تاکنون مشخص نکرده است که کدام کشورها تحت تاثیر این محدودیت قرار گرفته اند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی مذاکراتی با چین برای توسعه و تعمیق ارتباطات هوش مصنوعی برگزار کرده اند و همچنین سفارشات تراشه های انویدیا را نیز ثبت کرده اند.

اعتقاد بر این است که محققان چینی بسیاری در مرکز تحقیقات عربستان سعودی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله مشغول به کار هستند و دولت امریکا قبلا به امارات متحده عربی به عنوان یک نقطه انتقال بالقوه اشاره کرده است که روسیه برای فرار از تحریم ها از آن استفاده می کند. از سوی دیگر فروش تراشه به ایران و سوریه در سایه تحریم های امریکا به طور کامل تعلیق شده است.

این محدودیت ها نشان دهنده گسترش تلاش های آمریکا برای خنثی کردن پیشرفت های هوش مصنوعی پکن است و برای جلوگیری از فروش تراشه به چین و محدود کردن ارتباطات خاورمیانه با شرکت های هوش مصنوعی چینی برنامه ریزی شده است.

رسانه های دولتی چین گزارش دادند که نخست وزیر چین «لی چیانگ» دو روز پیش به مقامات آمریکایی هشدار داد تلاش برای سیاسی کردن مسائل تجاری برای اقتصاد جهانی فاجعه بار خواهد بود.

این مقام چینی در دیدار خود با وزیر بازرگانی آمریکا، موضوع محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه پکن را مطرح کرد و گفت: چین معتقد است هدف آن جلوگیری از رشد اقتصادی جمهوری خلق چین است، در حالی که واشنگتن ادعا می کند که این تصمیمات برای امنیت ملی آمریکا ضروری است.

دولت بایدن ماه ها پیش محدودیت هایی را برای دسترسی شرکت های چینی به تراشه های پیشرفته، تجهیزات تولیدی و نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی نیمه هادی ها اعمال کرد و این اقدامات را با نگرانی های امنیت ملی توجیه کرد.

با وجود محدودیت های اعمال شده توسط واشنگتن و متحدانش که با هدف کند کردن پیشرفت تکنولوژیکی چین اجرا می شود، داده های معاملاتی چین نشان می دهد که حجم واردات تجهیزات تراشه سازی به چین در دو ماه گذشته به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده است که حدود ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست