بازدید 2260

راهکار الجزایر برای حل بحران کودتا در نیجر

الجزایر پیشنهاد کرده است که در کشور کودتا زده نیجر برای حل بحران، دوره انتقالی ۶ ماهه اعلام شود.
کد خبر: ۱۱۹۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 30 August 2023

به گزارش مهر به نقل از تاس، «احمد عطاف»، وزیر امور خارجه الجزایر اعلام کرد که این کشور یک ابتکار عمل برای اعلام دوره انتقالی ۶ ماهه با هدف حل بحران نیجر را در نظر دارد.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از این مقام الجزایری گفت: ما ابتکار عملی را برای حل و فصل سیاسی در نیجر ارائه کردیم که شامل ایجاد یک دوره انتقالی ۶ ماهه تحت کنترل مقامات غیرنظامی به رهبری یک شخصیت مورد توافق بود.

به گفته عطاف، یک دوره شش ماهه برای دستیابی به توافقات سیاسی با مشارکت همه احزاب نیجر بدون هیچ استثنایی، کلید طلایی مورد نیاز برای حل بحران این کشور درگیر کودتاست.

این دیپلمات ارشد الجزایری خاطرنشان کرد: نیجر در مرحله بسیار حساس و حیاتی بحران سیاسی، قانون اساسی و نهادی قرار دارد. الجزایر خواستار احیای نظم قانون اساسی و احترام به نهادهای دموکراتیک در نیجر است و تاکید می‌کند که محمد بازوم رئیس جمهور قانونی این کشور است.

روز گذشته نیز، وزیر خارجه الجزایر نسبت به تبعات ناگوار حمله نظامی شماری از کشورهای آفریقایی به نیجر هشدار داده بود. وزیر خارجه الجزایر اعلام کرده بود که این کشور تغییر غیرقانونی نظام حاکم در نیجر را رد می‌کند.

عطاف در ادامه یادآور شد که الجزایر از توسل به زور برای حل بحران نیجر خودداری می‌کند و آماده کمک به راه حل سیاسی برای رفع این بحران است. وزیر خارجه الجزایر در واکنش به تصمیم برخی کشورهای آفریقایی برای حمله نظامی به نیجر تاکید کرد که هرگونه مداخله نظامی در نیجر پیامدهای ناگواری را متوجه نیجر و منطقه خواهد کرد.

گارد ریاست جمهوری نیجر اخیراً علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و رسماً تلویزیون ملی این کشور خبر داد که «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده‌است.

در جریان کودتای نظامی علیه رئیس جمهور نیجر، نظامیان این کشور دولت فرانسه را متهم به «مداخله نظامی» در نیجر پس از خلع محمد بازوم از قدرت کردند. پاریس پس از تخلیه نیروهای نظامی خود از مالی و بورکینافاسو، راهبرد سیاست خارجی جدید خود را طی سال‌های اخیر بر نیجر با هدف تحقق اهداف ژئوپلیتیک خود در غرب آفریقا متمرکز کرده بود که کودتای اخیر همه رشته‌های این کشور را پنبه کرد.

وبگاه فرانسوی «لو بوآن» در گزارشی با تشریح میزان لطمه‌ای که کودتای نظامی اخیر علیه رئیس جمهور محمد بازوم زده، نسبت به پیامدهای خطرناک آن علیه سیاست‌های دولت ماکرون در این کشور سرشار از معادن اورانیوم هشدار داد.

به نوشته این وبگاه فرانسوی، ماکرون هر چند از پنج سال گذشته در نطق‌های خود علیه نیروهای مسلح تندرو بومی در این کشور تحت نفوذ سنتی خود شاخ و شانه می‌کشید اما اینک کودتای اخیر علیه محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر به مثابه آخرین میخ بر تابوت حوزه دکترین نفوذ سیاست خارجی سنتی فرانسه در جنوب صحرای آفریقا است.

همزمان روزنامه «تایمز» انگلیس هم در سرمقاله خود سیاست‌های آشفته ماکرون در مستعمره‌های پیشین فرانسه در آفریقا را به باد انتقاد گرفت و نوشت: نیجر تا اندکی قبل، یکی از با ثبات‌ترین مستعمره‌های پیشین فرانسه در منطقه ساحل آفریقا به شمار می‌آمد اما این کشور پس از سقوط حکومت نیجر، دیگر چنین وضعیتی را ندارد و اوضاعی مشابه با بورکینافاسو و مالی پیدا کرده‌است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست