بازدید 1833

ورزش باد شدید در منطقه سیستان همچنان تداوم دارد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش بادشدید همراه با گرد و خاک از امروز دوشنبه در شمال استان شدت می گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 28 August 2023

به گزارش «تابناک»، محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در تداوم این پدیده جوی، از پنجشنبه شرایط برای افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان فراهم است.

وی ادامه داد: امروز و فرداد در جنوب شرق سیستان و بلوچستان رشد ابر و رگبار و رعد و برق پراکنده انتظار می رود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دریای عمان در سه روز آینده مواج پیش بینی می شود.

وی بیان کرد: خشکسالی‌های چند ساله سبب شده بادهایی که در گذشته به «موسمی ۱۲۰ روزه سیستان» یا نعمت بیکران الهی معروف بود و هوایی مطبوع و کشاورزی پرمحصول و زندگی سراسر شاد و با نشاطی را برای مردم به ارمغان می‌آورد امروز به بلای جان ساکنان این منطقه تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، استان پهناور سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان با دربرگیری پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست