بازدید 4981
۳

مشاهده پشه خطرناک در دو شهر ایران

دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی دو مورد پشه آئدس در بندر انزلی و رشت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 16 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از برنا، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی پشه آئدس در دونقطه محدود از رشت و انزلی خبر داد و گفت: دو پشه آئدس صیدشده بیماری‌زا نبوده‌اند.

محمدرضا امینی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع خبرنگاران با تأیید شناسایی پشه آئدس در چند نقطه از گیلان، اظهار کرد: سال‌هاست در بسیاری از نقاط اروپا گونه‌ای از پشه به نام آئدس شناسایی و از سال‌ها پیش با رویکرد پیشگیرانه، ایستگاه‌های صید حشره در برخی شهرستان‌های گیلان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت مستمر کارشناسان بهداشتی گیلان در سال‌های اخیر برای شناسایی و صید پشه آئدس، افزود: تاکنون این‌گونه پشه در دو نقطه از بندرانزلی و رشت شناسایی و صیدشده که این پشه‌ها آلوده به ویروس و یا ناقل بیماری نیز نبوده است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در شهرستان‌های بندرانزلی و رشت مه پاشی و بهسازی محیط و به‌ موازات آن مراقبت‌های حشره‌شناسی صورت می‌گیرد، گفت: این اقدامات جاری و پیشگیرانه برای جلوگیری از ازدیاد این پشه است و جای نگرانی از بابت ازدیاد پشه و شیوع بیماری وجود ندارد.

آئدس را بیشتر بشناسیم

ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است .

راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها ، تخم ریزی کند. تب دنگی که از آن به عنوان تب استخوان شکن نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می شود. درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
وای خدا ترسیدم . فقط همینو کم داشتیم
سلام من یکی رودیشب تواتاق بچه ها گشتم عکسش رو واسه تابناک میفرستم روپاها وشکمش مثل گورخر مشکی وسفید داره.خدارحم کنه
حتما مثل کرونا توسعه اش بدین بلدین که...سر مردم مدتی با پشه گرم بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی