بازدید 45298
پس از بازدید هیات ایرانی از بالادست سد کجکی صورت گرفت؛

روایات‌ متناقض طرف ایرانی و افغانستانی از وضعیت آب هیرمند/ طالبان: آبی برای تحویل نداریم/ معاون وزیر نیرو: در خصوص تحویل حقابه تصمیم گیری می‌شود

پس از بازدید هیات فنی جمهوری اسلامی ایران از بالادست رودخانه هیرمند و سد کجکی که برای نخستین بار از معاهده ۱۳۵۱ تاکنون صورت گرفت، روایت متناقضی از این بازدید در رسانه‌ها منتشر شده که همچنان بر ابهام و ناامیدی‌ها پیرامون دریافت حقابه هیرمند دامن می‌زند.
کد خبر: ۱۱۸۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ 14 August 2023

روایت‌های متناقض طرف ایرانی و افغانستانی از وضعیت آب هیرمند/ طالبان: آبی برای تحویل نداریم/ معاون وزیر نیرو: در خصوص تحویل حقابه تصمیم گیری می‌شود

به گزارش «تابناک»؛ ظرف چند روز گذشته، کارشناسان ایرانی برای نخستین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند و بر اساس اخبار موجود، هیات ایرانی همچنان در افغانستان مستقر است تا گزارش دقیقی از این بازدید را تهیه و به ایران ارسال کند.

بر اساس گفته‌های معاون آب و آبفای وزیر نیرو، این کارشناسان از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند بازدید کردند.

آنطور که "محمد جوانبخت" اشاره کرده است، براساس معاهده، در مواقعی که تأمین حقابه کشورمان از سوی افغانستان صورت نمی‌پذیرد با درخواست طرف ایرانی، از ایستگاه دهراود بازدید می‌شود.

معاون وزیر نیرو در همین باره تصریح کرد: هیات کارشناسی ایران پس از دیدن میزان آب رودخانه در ایستگاه آب‌سنجی دهراود، خواستار تحویل حقابه جمهوری اسلامی ایران شد و توافق شد در نشست‌های کمیته فنی، در آینده نزدیک درخصوص نحوه تحویل حقابه تصمیم‌گیری شود.

اشاره معاون وزیر نیرو به تصمیم گیری پیرامون نحوه تحویل حقابه هیرمند به ایران در حالی مطرح شده است که از آن سو امارت اسلامی افغانستان در اطلاعیه‌ای قابل تامل، بر تایید ادعا‌های پیشین طالبان توسط ایران تاکید دارد.

در بخشی از این طلاعیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان متعهد است در قول و عمل هر خیری ممکن است مخصوصاً در بخش آب که ماده حیاتی برای زندگی بشر بوده است را برای مردم خویش و ساکنان سیستان ایران برساند. در همین راستا به منظور رفع ابهامات به تاریخ ۱۸ اسد سال ۱۴۰۲ زمینه بازدید هیات جمهوری اسلامی ایران از دستگاه آبشناسی دهراود مساعد شد تا جریان آب را مشاهده و اندازه‌گیری کنند.

هیات ایرانی پس از مشاهده و اندازه‌گیری، جریان آب سال جاری را از اثر خشکسالی‌های ناشی از پدیده جهانی تغییر اقلیم به تداوم سال‌های گذشته به مراتب کمتر از سال نرمال آبی ارزیابی کردند. هیات ایرانی دریافتند که دریای هلمند دارای حداقل جریان آب بوده و معاونین آن مانند ارغنداب، موسی قلعه، ارغستان و ترنک به شکل کامل خشکیده‌اند و تنها در حالت سیلابی آب در آن‌ها جریان دارد.

بر اساس تحلیل آمار و ارقام جریان آب به وضاحت می‌توان دریافت که هیچ نوع فعل و اراده انسانی در عدم پرداخت حقابه ایران دخیل نیست، بلکه حالت مجبوره باعث این حالت شده است. امارت اسلامی افغانستان مجدداً تاکید می‌کند در صورت بارندگی و مساعد شدن شرایط، حقابه ساکنین پایین دست دریای هلمند و سیستان جمهوری اسلامی ایران را تامین خواهد کرد.»

روایت‌های متناقض طرف ایرانی و افغانستانی از وضعیت آب هیرمند/ طالبان: آبی برای تحویل نداریم/ معاون وزیر نیرو: در خصوص تحویل حقابه تصمیم گیری می‌شود

همانطور که دیده می‌شود، در اطلاعیه طالبان از این بازدید نشانه‌ای از پرداخت حقابه حداقل در سال جاری دیده نمی‌شود و از قرار معلوم به رغم بازدید هیات کارشناسی ایرانی، نمی‌توان به دریافت حقابه امسال هیرمند امیدوار بود.

اطلاعیه‌ای که البته در آن به نقش و میزان اثر گذاری سد و بند‌های افغانستان بر روی رود هیرمند همانند بند کمال خان و نیز انحراف کردن منابع آبی رود به سمت شوره زار گودزره اشاره‌ای نشده و تنها به پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی آن هم به صورت کلی اشاره شده است.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید از گزارش دقیق هیات ایرانی چه خروجی بیرون خواهد آمد و در ادامه ایران فرایند پیگیری و تعاملات دیپلماتیک چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران و مردم جنوب شرق کشور حاصل خواهد شد.

گفتنی است، سد کَجَکی، یکی از سدهای مهم افغانستان است که بر روی رود هیرمند احداث شده و در فاصلهٔ ۱۶۱ کیلومتری شهر قندهار در ولایت هلمند قرار دارد. کارکرد این بند برای آبیاری ۱٬۸۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌های خشک و هم‌چنین تولید برق است و گنجایش آبگیری این سد ۲٫۸ میلیارد متر مکعب است یعنی یک‌سوم ذخیره دریاچهٔ هامون است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۵۰
طالبان چرا تهدید ما را جدی نمی گیرد. آمریکا ، انگلیس و اسرائیل تهدید ما را جدی گرفته اند. جز طالب ها.
پاسخ ها
Daniyal
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
برای اینکه این مثلث شوم نیازی به رویارویی مستقیم با ایران ندارند تا وقتی گماشته های این سه کشور که همان طالبان باشد را دارند،با روی کار آمدن حکومت طالبان جبهه ای جدید در شرق ایران آماده شده از طرفی اسرائیل و انگلیس و آمریکا در ظاهر چهره ای ترسو به خود می گیرند اما با حمایت لجستیکی از طالبان و نیروهای فدایی که با نام مهاجر و اتباع وارد ایران شده اند و هیچ گونه ساماندهی ای هم در کار نیست ضربه های مهلک را به ایران می زنند ،خیالشان از بابت پیاده شده اهداف و نقشه راحته که خودشان جلو نمیان و میگن ترسیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
چون هیچی برای از دست دادن ندارن نه کارخونه نه زیر ساخت هیچی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
امریکا خوب مهرهاش میچینه و ملتها رو بجون هم میندازه و سرمست و با حال خوب نان تست و وخاویار ایران میخوره و پشت پرده قهقه میزنه سلاحلش میفروشه و عشق و‌حال میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اول این چند کشور توان رویارویی مستقیم با ایران را ندارند دوم اینکه اینکه طالبان گذاشتند برای این چیزها ممکن است درست باشد یا نه و قطعی نیست سوم اینکه آب را آزاد کنند یا نه اینقدر باعث درگیری نمی شود و نیازی به برخورد سخت هم نیست و با دو تا حرکت دیپلماتیکی و اقتصادی خودشان انجام می‌دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
دقیقا همین عمل طالبان را با زاینده رود و گاوخونی کردید!!! آنچه که به خود نمی پسندی،به دیگران مپسند!!!چگونه است که حقآبه را برای پایین دست در مورد هیرمند مجاز میدانید ولی برای زاینده رود نه؟!!!آقای صولت مرتضوی جواب بده!!
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
طالبان
حواست باشه
ما اصلا شوخی نداریم و همه گزینه ها زیر میزه
نه ببخشید روی میزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
مقایسه رو
اولا هرزگاهی آب زاینده رود رها می شود دوم هم آب آن برای شرب هست که اگر همینطوری رها شود شهرها بی آب می شوند
Kjjjjjjjk
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
نه تنها ایران بلکه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به زور از افغانستان چیزی بگیرد و افغانستان کشور نیست که از کسی
به تر سد دومین قدرت دنیا که روس بود را به کمک خداوند شکست داد و بقیه دشمنان خود را هم به کمک خداوند شکست میدهد
وقتی دو تا جسم پرنده ناشناس اون سد لعنتیتون رو با خاک یکسان کرد، میبینیم اب دارید یاندترید امارت غیر اسلامی افغانستان نامحترم.
پاسخ ها
Daniyal
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
قبل از هر چیز باید فکری به حال تهدید اصلی کنیم که
نیروهای آموزش دیده ی نظامی در کشورمون به بهانه ی نبودن امنیت در کشورشان وارد ایران شده اند،همش هم ایجاد ترسیم نظم نوین جهانی و نقشه ی جدید برای خاورمیانه است که به دست یهودیان تعریف شده،اون جسم های پرنده ای هم که میگی این کار را نخواهند کرد
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ناشناس ۰۰۸۰

وقتی علم و سواد و تجربه نظامی ندارید

بیخود شعار و توصیه نکنید !؟ کجای دنیا یک سد بتنی

را کسی توانسته با دو تا موشک که نهایتا هر دو ۴۰۰

کیلوگرم مواد منفجره دارند را متلاشی کند ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
امام علی علیه السلام می فرمایند
جاهل را نبینی ،یا به افراط است یا به تفریط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اولا نیازی به حمله آن هم موشک نیست دوم هم بر فرض موشک بزنند آن هم با دو الی 3 تا که هر کدام 1000 تنی باشد و فقط به اطراف سد بخورد ترک بر می دارد چه برسد که با آن بخورد
صمصام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
عاشق ایران، ظاهرا شما در جریان نیستی که دست توانمند ایرانی سد را به خاک، کاه را به کوه، آب را به گلاب و اتم را تبدیل به برق می نماید؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
عزیزم شما به جای این خزعبلات دوزاری پیگیر گزارش نتیجه بازدید کارشناسان ایرانی از مسئولین ایرانی باش
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
چه سلاحی میخواد سد با اون دیواره خاکی ضخیم را تخریب کنه ؟؟؟؟آخه یه چی میپرونی اصلا فکر و حساب کتاب نداری جوگیری....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
یه وقت احیانا پرنده های ناشناستون کاری به مال وجان وهستی مردم بی دفاع وبی گناه سیستان وبلوچستان به خطر نمی اندازه میگن سدکجکی۱میلیازدو۸۰۹میلیون حدود۲میلیازدمترمکعب آب درون خودش ذخیره کرده ۶۰۹میلیون مترمکعب آب هم دردریاچه هامون هست جمع این دوتا سدبا آبی که ازخود رودخانه همزمان میادجمع بزن ببین چه حجمی ازآب به سمت سیستان وبلوچستان روانه خواهدشدوجه بلایی به سرمردم میارد.
احمد نادری و‌حسین شریعتمداری را بفرستید با جنبش اصیل منطقه مذاکره کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
تا دیروز که می گفتید طالبان خط و نشان می کشدو اجازه بازدید هم نمی‌دهد پس چی شد بازدید که شد؟!!!
| Turkey |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
سلام دوستان گلم من به ملت ایران خیلی احترام دارم بگذاریم اینو دولت مردان دوطرفه تصمیم بگیرند میدونین با موشک پرانی هیچی بدست نمآید اگر ایران موشک استفاده کند طالب ها دست شان سیب که نمیچینداونها هم هرچی دارن در دست شان باالمقابل استفاده میکنداین به نفع هر دو کشور تمام نمیشود بهتره از راه گفتگو این مساله‌ حل بشه
اقتدار داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اقتدار با جنگ طلبی فرق داره
اینو خودتو و دوستانتون باید یاد بگیرید
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
داخلی فقط
عربستان درچند سال گذشته باهمکاری چند شرکت خارجی صاحب لایسنس میلیونها متر مکعب آب از دریا رو تسویه وبه نقاط مختلف عربستان انتقال داده .مسولین مرتبط ودلسوزکشور منتظردریاچه های مرزی وفصلی نباشیم.توسعه ونصب آب تسویه در سواحل مختلف رودر برنامه کاری کشور داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
تصفیه : صاف کردن
تسویه : مساوی کردن
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
چند روز پیش پروفسور !!!؟؟؟ دانشمند !!!؟؟ نخبه !!!؟

و مغز متفکر !!!!؟؟؟ رئیس انرزی اتمی احمدی نزاد و

نماینده داراب از تند روهای جبهه پایداری ها

با چند هزار رای جناب فریدون عباسی

فرمودند: که به مردم بگویید که پول نداریم و بیخود

منتظر دریافت پول نباشند !!!؟

حالا پول صادرات نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و

مس و مواد معدنی و مواد غذایی و دارو و تجهیزات

پزشکی و ساختمانی و تسلیحات نظامی و انواع مالیات

و عوارض و گمرکات و سود بزرگ از فروش چند برابری

خودرو ها و لوارم بنجل چینی وووووووووووووو

کجا رفته و میرود را باید از خود پروفسور سوال کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
عربستان نسبت به ایران چقدر آب شیرین داره؟
تا جایی که میشه نباید هزینه صرف آب شیرین کن کرد
فقط وقتی کارد به استخوان برسه
دولت چون عاشق طالبان است متنفر از غرب هیچ کاری نمی‌کند!! نه مدل کشورهای حاشیه خلیج فارس به کمک علم و تکنولوژی غرب آب دریا را شیرین می‌کند نه علاقه برای گرفتن حقابه دارد
یه دونه از اون موشک های نقطه زن رو برای سد کجکی استفاده کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اين يعني يك موشك كمتر به امريكا و اسراييل بزنيم ، ضد انقلاب الباني نشين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
منتظر دستور جنابعالی بودند
طالبان ادمهای نترس و راستگو هستند و هیج وقت دروغ نمی‌گویید، مسلمانان متعصب مخالف دروغ و اختلاس و رشوه و دزدی هستند ، وحشی و آدم کشی میکنن ولی دروغگو نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
لطفا بگید افاغنه محترم کشور ایران را ترک و به کشور پاک و منزه خود پناه ببرند و به آبادی آنجا کمک کنند و نان ملت ایران را نبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ببخشید طالبان در خصوص حق تحصیل خانم در مذاکرات قطر به وضوح به دنیا دروغ گفت
تعجب می کنم در شرایطی که بحران های مختلف مثل آب ، برق ، نان ، اشتغال و ... در جای جای کشور به وضوح مشاهده می شود، این همه مهاجر افغان در کشور چه می کنند ؟ هر جا قدم می ذاری این عزیزان حضور دارند ، نمی دانم به چه قیمتی ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ایران نگو افغانستان بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
مقصر اصلی آمریکا است، اگر آمریکا القاعده را سازماندهی نمی کرد که بعد به بهانه سرکوب این گروه تروریستی وارد افغانستان شود و چندین دهه این کشور را در اشغال خود نگاه دارد، الان اوضاع مردم افغانستان این طور نبود.
قبل از القاعده مردم افغانستان داشتند زندگی خود را می کردند ولی آمریکایی ها برای این که حضور نظامی خود را در منطقه توجیه کنند به بهانه حمله به القاعده ای که با چراغ سبز خودشان در منطقه شکل گرفته بود به افغانستان حمله کردند و مردم این کشور را آواره تمام دنیا کردند و امروز آن چه که روزنامه ها از مذاکرات آمریکایی ها با طالبان منجمله مذاکره اخیر آنها در دوحه قطر می نویسند چنین سوالی را در ذهن خواننده تداعی می کند که بعید نیست، آمریکا با طالبان کنار آمده باشد و کشور افغانستان را بدست آنها سپرده باشد تا در آینده از طریق
آنها به اهداف سیاسی - اقتصادی خود در منطقه دست یابد.
Daniyal
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
پاسخ کاملاً واضحه دوست عزیز،هدف فروپاشی خاک ایرانه و اجرای سند پالرمو ۲۰۳۰ که با اجرای آن قراره ایران مرکزی تحت سلطه ی امارت افغانستان قرار بگیره و کشتار ایرانیانه،فکر می کنید این همه افغانی آموزش دیده نظامی به همراه خانواده هایشان برای چی و با چه هزینه ای دارند وارد خاک ایران می شوند و در سنگرهایشان تا وقت اعلام جهاد از طرف علمای طالبان منتظر اند،ندیدید هنوز هیچی نشده در پی اعلام رییس جمهور ایران برای پس دادن حق آبه ایران چقدر از همین افغانی های وارد ایران شده چنگ و دندان نشان دادند و گفتند ما منتظر اعلام جنگیم تا ایرانیان را قتل و عام کنیم،نان خورده و نمکدان می شکنند
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
از شهردار زاکانی و چمران از تندروی جبهه پایداری ها سوال کنید

که دهها هزار نفر از نیروی کارگری پاکبانان و فصای سبز

و جمع آوری و تفکیک زباله و عمرانی و رنگ امیزی

جداول و دیوارها و نصب بنرهای چند ده متر مربعی

محرم و مراسم اربعین و جشن دو ساعته غدیر و وووو

همگی از کارگران افعان هستند و کمتر از ۵ درصد شاید

ایرانی استخدام و در حال کار در شهرداری تهران باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اینه به شما کمک می کنند در تولیدات مواد غذایی به جای تشکر حرف بیجا میزنی، آنقدر شهید دادند برای برخی ناسپاسان خبیث
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
افغانها یک بار با تهاجم نظامی خاک ایران را به توبره کشیدند و الان هم با سیل مهاجرین دارند به شیوه ای دیگر همان کار را تکرار میکنند!
معاون وزیر نیرو: در خصوص تحویل حقابه تصمیم گیری می‌شود.
اینم خواسته چیزی بگه
یعنی حتی طالبان هم کاملا حرفه ای گزارش داده... ولی ما هیچ گزارشی از نتیجه بازدید مسئولین ایرانی که توسط دولت ایران منتشر شده باشه ندیدیم!!!!
نتیجه دیپلماسی ،دولت رئیسی همین ه..
دولت پر ادعا با ضعیف ترین عملکرد در تاریخ جمهوری اسلامی،،علیرغم حمایت تمام قد،ارکان ...
مطمئن باشید فلاکتی بدتر از دوران احمدی نژاد،،نصیب ملت میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
مگه استاد ظریف جز سوتی در بارجام که فرق تعلیق رفع نمیدونست چیکار کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
دیپلماسی از نظر غرب گداهای شست و شوی مغزی رسانه های دشمن فقط باج دادن آن هم در قبال غرب
چرا این جنبش اصیل منطقه از توان نظامی ایران نمی ترسد؟ مگر امریکا و اسرائیل نترسیدند با این همه امکانات نظامی چرا اینها نمی ترسند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
از رفیق شریعتمداری کیهان و سایر دوستان تندروهای جبهه پایداری ها سوال کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
نه چیزی برای از دست دادن دارن عربستان بخاطر ارماکو میترس امارات بخاطر سرمایه گذاری اسرائیل امریکا هم همین طور ولی اینا جز کوه چیزی ندارن کجا را میخای بزنی
شماغلطت کردیدآبی برای ماندارید.فعلا نصف این آب سدمتعلق به ما هرچه سریعتر برای آزادسازی آب ازسداقدام کنید..چون همه اینا دودش برمی گرده چشم شما. طالبان خیلی پروشده .
پاسخ ها
Daniyal
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اول باید فکری به حال ساماندهی اتباعی کنند که غیر مجاز دارند هر روز و هر ساعت هزار، هزار وارد ایران می شوند،اقدام زمانی امکان پذیر میشه که از درون ضربه نخوریم ،به دولت سر مسئولین وفادار به مردم این چالش بزرگ برای این خاک مقدس فراهم شده
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
اینهم کشور دوست و همزبان
البته همه این مشکلات بخاطر تصمیمات داخلیه ربطی به طالبان نداره
خشکاندن دریاچه ها و هدر دادن منابع آب شیرین
مسولین دیربط اگر براشون مردم این کشور مهم هستند بهتره یک فکری برای شیرین کردن اب خلیج فارس بکنند
واقعیت اینه که همه رودها کم آب شدند و جانی ندارند . این مرثیه ای است برای بشریت .
پاسخ ها
Daniyal
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
خیر دوست گرامی،رودها کم آب نشدن،رودها را کم آب کردن با زدن سد و جلوگیری از آمدن آب به مسیر و انحراف آن به مسیرهای از پیش تعیین شده خودشان این کار را کرده اند ،با این کار با یک تیر چند نشان می زنند که یکی از آنها ایجاد قحطی به واسطه ی نبودن آب و کشاورزی و به دنبال آن تکرار کشتار مردم از گرسنگی است، گویا هر ۱۰۰ سال باید این وقایع به دستور یهودیان بریتانیا تکرار بشه
امارات برای جمعیت ده میلیونی اش از تصفیه ونمکزدایی آب خلیج فارس استفاده میکند.نه رودخانه دارد نه سد.آیا برای تامین آب مردم شریف سیستان وبلوچستان نمیتوان از آب دریای آزاد عمان که به اقیانوس هند هم متصل است استفاده کرد؟
مگر اینکه اراده ای برای اینکار وجود نداشته باشدوسرمایه کشور خرج امور بی اهمیت تر وارگانها وسازمانهایی شود که خاصیت واثر مثبتی برای مردم ایران ندارند1
لطفا متن رو بذارید در نظرات
شما روز جمعه برید اطراف دریاچه چیتگر تهران فکر میکنید وارد شهر کابل افغانستان شدید اینا برای امنیت کشورمون خطرناکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
تابترکه چشم حسود ،همین‌ها امنیت شما مقابل داعش را تامین کردند
ده میلیون افغانی داخل ایران اندازه هشتاد میلیون ایرانی نون و آب مصرف می کنند چرا دولت برای بیرون کردن. اینها کاری نمی کنه
آب خلیج فارس را به تمام شهرهای بی آب کشور انتقال داده منتظر این طالب های بی صفت نباشیم همت مسولین عزیز را میطلبد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
دوست عزیز با کدام بودجه. همین حالا برای خرید یک آب معدنی که فقط کمی آب شرب معمولی را تصفیه می‌کنند ،موندیم هزینه هرلیتر تصفیه آب دریا نیم دلار است حالا بماند هزینه شبکه انتقال و نگهداری آن.
دوستان گرامی و مردم محترم ایران، ما مردم افغانستان خودمان هم آب نداریم. روزانه چندین ساعت آب در شهر خودمان قطع می شود و آب نداریم. دلیل همه اینها خشکسالی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
از ایران؛
پس طالبان چه می کنند؟ نه خود شما آب دارید نه حقابه ما را می دهند و نمی گذارند آب دریای هیلمند به سیستان برسد.
نکند تمام این آب را صرف مزارع خشخاش می کنند تا مبادا تضمینی را که به آمریکایی ها برای تامین مواد مخدر آمریکا داده اند ، به عقب بیافتد، برخی طالب ها در برابر درخواست قانونی رئیس جمهور ما آنچنان موضع گرفتند که تنها آمریکا ثابت کرده که می تواند این چنین در برابر حرف حق بی قانونی کند.
از افغانستان
| Afghanistan |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
دوست عزیز از ایران، گفتم که مساله اصلا مربوط به طالبان نمیشه. امسال در افغانستان میزان بارندگی بسیار پایین بوده و به همین خاطر حتی کشاورزان ما نتوانستند محصولات کافی برای عرضه به بازار داشته باشند. وقتی آب نباشد چه طالبان یا هر کسی دیگر نمی تواند آب کافی را حتی به شهروندان خود ارائه کند چه رسد به همسایه ما.
وقتی آب وجود ندارد چطور حقابه را بدهند؟
مقدار آبی هم که پشت سد وجود داره اگر رها کنند حتی به شهرهای نزدیک ایران هم نمیرسه چون به دلیل افزایش دمای هوا و خشک بودن زمین یا تبخیر میشه یا به زمین جذب میشه.
فعلا دولت های ما و شما از این مشکل دارند استفاده سیاسی می کنند. ما دو ملت باید هوشیار باشیم.
اگر شک دارید می توانید یک سفر به افغانستان بیایید تا اوضاع را از نزدیک مشاهده کنید
با احترام
از افغانستان
| Afghanistan |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ناگفته نماند که شیوه صحبت رئیس جمهور محترم تان تهدید آمیز بود به خاطر همین با واکنش های تمسخرآمیز طالبان مواجه شد.
من یقین می دانم اگر یک ترکش کوچک از موشک هایپرسونیک ما بخوره به خیمه و خرگاه طالبان ، همه ریش ها سه تیغه کرده با شلوارک پا بفرار میذارن و حقابه که هیچ تمام حکومتشان واگذار میکنن . اما سیاست ما اقتدار ما این نیست که این کارا کنیم ما با زبان خوش می گوییم احترام همسایه داریم ما می خواهیم طالبان پله به پله مرحله به مرحله از خر شیطان پیاده بشود (مراحل پیاده شدن از خر شیطان) اگر یکباره بیاد پایین می افته دست وبالش میشکنه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
کلی خندیدیم.دمت قار قاره
امارت اسلامی طالبان باید حقابه سیستان ایران از دریای هیلمند را بپردازد، درست است خشکسالی باعث کم آبی شده است ولی این که با ایجاد فاز دو بر روی سد کجکی ظرفیت آب این سد را چندین برابر کرده اید و مسیر هیلمند را با ریختن آشغال و خاک بند و ... منحرف کرده اید خود گویای این است که با کشور ایران صادق نیستید.
همچنین امارت اسلامی طالبان در دوحه قطر با آمریکایی ها ملاقات و تضمین هایی منجمله تامین مواد مخدر دیار کفر را داده است.
آیا تامین آب مسلمان واجب است یا تضمین تامین مواد مخدر آمریکا؟ رهبران امارات طالبان بدون سیاسی کاری به این یک سوال پاسخگو باشند بقیه موارد حل است.
بهترین کار اینه که سد کجکی و راستش کنیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
جالبه همین سد کجکی با ارسال سیمان ایران در دولت بهار ساخته شد. و به آن افتخار هم شد وخبرش از صدا و سیمای میلی هم پخش شد
نمی دانم برای شما عزیزان اتفاق افتاده که کارگرافغانی استفاده کنید یکبار که برای کارگر افغانی برای کارزنگ زدم اول کار اعلام کرد صبحانه وناهار وبعدگفت که چه باشد برای کاردیگری که داشتم تصمیم گرفتم از کارگر هم وطن استفاده کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
آفرین بشما. کارگر ایرانی هم خوب کار میکنه. بعد حداقل میدونی اگر مبلغ جزئی هم حتی بیشتر پرداخت کنی میره تو جیب هم وطنت. امنیت خودتم بیشتره.
چندین ملیون افغانی که اکثرا غیر قانونی و غیر مجازن در ایران هستند که مشکلات مختلف اقتصادی اجتماعی اشتغال و ... برای کشور درست کردند. اینها را اخراج کنید تا طالبان بفهمه ایران چقدر برای اتباع افغان هزینه میکنه که حقابه قانونی اصلا در مقابل اون چیزی نیست
باید از این به بعد فقط و فقط به فکر اب بود به جای چیزها و مسایل پیش پا افتاده مثل این که با کدوم پا باید دستشوی بریم .
چرا باید ملیونها افغانی از نان و سوخت و تحصیل و بهداشت رایگان یا دولتی در ایران اسفاده کنند در صورتیکه هیچ تعهدی نسبت به ایران و ایرانی ندارند؟ حضور افغانها در ایران فقط بنفع کارفرمایانی است که برای نفع شخصی خود میخوان از کارگر با دستمزد کمتر استفاده کنند
اگر واقعا مسئولین ما عرق ایرانی داشته باشند باید اتباع افغان ( حد اقل اونهایی که غیر مجازن و در جایی ثبت نشده اند) را اخراج کنند. حضور اینها در کشور مشکلات زیادی ایجاد کرده و همراه اینها به بهانه کار کردن, افراد طالبان و داعش هم وارد شده اند که میتوانند مثل مورد اخیر شاه چراغ در کشور خرابکاری کنند و مشکل امنیتی هستند
وزیر کشور ساده لوح میگه حضور افغانها در ایران مشکل امنیتی نیست! مشکل امنیتی چیه؟ اینکه همراه اینها افرادی وارد کشور بشن و در حرم شاه چراغ مردم را به گلوله ببندند امنیتی نیست؟ آیا نباید ورود افغانها محدود بشه و حضورشون ثبت بشه و قانونمند باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
آقای زرنگ همین افغانهای شیعه اگر در فاطمیون داعش را شکست نمی دادندالان شما وخانواده هایتان دست داعش بودند،چقدر شهید دادند،این جواب خون شهداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
میشه شفاف سازی کنید و بگید شما چند نفر بودید و چندتا شهید دادید ؟
اب مشترکه، در هر دو کشور از ابتدا جریان داشته، پس افغانستان چیزی به ما قرار نبوده بده، ولی چون جهت رود از سمت اونجا هست بستن، و اسرار و تهدید بیفایده هست طالبان کثیف هست نمیفهمه حتی مدت کم باز کنه دوباره تکرار میکنه، فکری باید به حال اب کل کشور باید کرد. در مورد افغانستان با اینحال که برای مردم افغان توضیح میدیم باز همنظر طالبان هستند، ما برای این مردم بیش از اندازه خوب بودیم، ولی خوبی نمیفهمند حتی تهدید هم میکنند توهین میکنند. اب رفت ولی بهتره کلا مرز بسته بشه اگه مراودات اقتصادی هست کلا قطع بشه. یک یکنفر نتونه از طریق ایران جایی سفر کنه. کل مهاجرین به وطنشون برگردن، مسولین ما خیلی اشتبات انجام میدهنو سزاوار سرزنش هستن. اوردن میلیونها افغانستانی بچه گانه بود خطر اینکار متوجه ما هست، ناتوانی در کنترل مرز ما رو با خطر مواجه میکنه. شنیدن خط قطار داره کشیده میشه اگه اینطور باشه کلا کشورمون یک لحظه امنیت نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
آب مشترک است ولی مشکل این جاست که زمانی که بر رود
هیرمند توسط آمریکایی ها (تقریبا ۵۰ سال قبل)، سد کجکی زده شد دولت وقت افغانستان متحد شد که حقابه سیستان را بدهد، سندش هم موجود است ولی وقتی آمریکا به بهانه سرکوب القاعده ای که خودش سازماندهی کرده بود به خاک افغانستان حمله برد و این کشور در تهاجم نیروهای خارجی و جنگ داخلی بسر می برد ترکیه بر روی سد کجکی فاز دو را هم ایجاد کرد (تقریبا ۱۰ سال قبل) و ظرفیت آبی این سد را چندین برابر کرد و از طرفی مسیر رود با خاک بند و ریختن اشغال و ... منحرف شده و هر چند خشکسالی موثر است ولی این ها دلایل اصلی نرسیدن آب به سیستان و خشک شدن هامونی است که امروز کانون گرد و خاک شده و علاوه بر این که به ضرر سلامتی مردم سیستان است، در آینده به ضرر خود افغانستان هم است. پس یا باید طبق قرارداد قبلی حقابه سیستان را بدهند و چون فاز دو بر سد کجکی ایجاد کرده اند، حقابه ما بیشتر هم می شود یا سد را خراب کنند و خاک ریزها و اشغال هایی را که در مسیر رود ریخته اند بردارند و مسیر هیرمند را به وضع اولش برگردانند، هیرمند چنان آب دارد که دریاچه هامون را احیا می کند و سیستان که زمانی انبار غله ایران بود دوباره در تولید گندم کشور فعال می شود، هر چند که خراب کردن سد کار معقول و منطقی ای نیست ولی باید به درخواست قانونی رئیس جمهور گوش کنند و حقابه ایران را بپردازند چون ما طلب از طالب نکرده ایم بلکه حقمان را خواسته ایم.
اگر روزی به هر دلیل با افغانستان درگیری جدی پیش بیاد تعداد زیاد افغانی که در ایران هستند میتونند مشکل ساز باشند. اینها در ظاهر و چون اینجا هستن خودشونو مظلوم نشون میدند ولی در اصل طرفدار حکومتشون هستند و بیشترشون در باطن دشمن ایران و ایرانی هستن. کاش مسئولین از خواب بیدار بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
از این قوم بی چشم و رو تر وجود نداره. فقط پول براشون مهمه
اتباع رو برگردونید کشورشون ما راضی نیستیم پول مردم رو صرف اینا میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
تو‌اصلا معنی اتباع رو میدونی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ناشناس 12:22 نه تو معنی اتباع رو میدونی چون خودت اتباعی و طبیعیه که از حضورشون در ایران دفاع کنی. چون جایی بهتر از ایران گیرت نمیاد
شما را به خدا در مورد دیواری که گفته میشه در زابل اشتباه کشیده شده ( یا هر دلیلی داشته) پیگیر باشید.اونهایی که مقصر بودند باید جوابگو باشند. نگذارید زمان بیشتر از این بگذره. بعدا همین میشه محل مناقشه دائمی. به اینکه گفته میشه مرزها نقشه داره و این حرفها اکتفا نکنید, مهم اینه که آیا اون زمینها دست ایران هست یا خیر؟چطور میشه نسبت به صدها هکتار از خاک ایران بی تفاوت بود؟!
اب نمی خواهیم ماهم پول برق مفت نداریم بیایید اتبعاتون ببرید ده میلیون نفر برن خودش میشه روزی ده میلیون لیتر اب جدا از برق نفت بنزین ....
پاسخ ها
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
روزی یک نفر یک لیتر آب مصرف میکنه؟؟؟؟؟؟ که نوشتید 10میلیون لیتر؟؟؟ روزی حداقل 200لیتر عزیزم فقط برا شرب و بهداشت غیر از کشاورزی و دامداری و ....
افغانها از منابع ایران استفاده میکنند و خودشون و حکومتشون همیشه طلبکار ایران و ایرانی هستند. اکثر این افراد غیر مجاز هستند و درصورت بروز جرائم براحتی تغییر محل میدند. مسئولین باید در این رابطه اقدامی جدی و پایدار انجام دهند. مرزها کنترل دقیق بشه با قاچاقچیان انسان بشدت برخورد کنند وبا کارفرمایانیکه برای نفع شخصی از این افراد استفاده میکنند هم برخورد بشه ( جریمه و...)
چرا تفرقه میندازین حساب مردم افغانستان از طالبان جداست لطفاجمع نبندیدخداروخوش نمیادهرجایی هم آدمهای خوب وجود داره هم بد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
آفرین سجاد درست گفتی، حساب مردم افغانستان از برخی تندروهای افراطی طالبان جدا است. مردم افغانستان مردمی هستند که همیشه مدافع مردم ایران بوده اند نباید آن ها را با جمع قلیلی که تندی می کنند، یکی کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
کاری به خوب و بدشون نداریم. حضور میلیونی افراد تشکیلاتی بی هویت بیگانه در هر کشوری خطر آفرین است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
یکسری که خودشون افغانن بخاطر موندنشون تو ایران میگن تفرقه نندازید. تفرقه چیه؟ چند ملیون افغانی بی حساب و کتاب که در ایران هستند باید اخراج بشن. تعداد محدود برای کار با مجوز و ثبت شده حضور داشته باشند. این تفرقه هست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
حدود 10 ملیون افغانی در ایران هستند میخوای 10 ملیون دیگه هم همینطوری وارد ایران بشن و مشکلات ایران را بیشتر کنند که تفرقه نیوفته؟ یه چیزی میگید چه ربطی به تفرقه داره؟
آیا در دنیا کشوری وجود داره که چند ملیون اتباع کشور دیگه را اکثرا بدون مجوز و غیر قانونی و بی حساب و کتاب به کشورش راه بده؟ چرا مسئولین ما نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت هستن؟ چرا افغانها را از ایران اخراج نمیکنن؟ پاکستان همسایه دیگر افغانستان یک دهم این تعداد که در ایران هستند را به کشورش راه نداده و گفته اینها در پاکستان مشکل ساز میشن. بعد ایران را ببینید بعضی محله ها تعداد افغانی بیشتر از ایرانی شده.
مساله حقابه هیرمند در دوره قبل از طالبان هم بود و اشرف غنی علنا گفت که اگر ایران آب میخواد باید بجاش بما نفت بده! ولی متاسفانه اون موقع مسئولین واکنشی نشون ندادند. بنده به خیلی از کارهای دولت آقای رییسی منتقد هستم ولی در اینمورد واقعا کار خوبی کرد که حداقل این موضوع را مطرح کرد و بی تفاوت نبود و نگذاشت موضوع کلا فراموش بشه. انشاله که به هر روشی شده حق مردم ایران پرداخت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اشرف غنی عامل آمریکا در افغانستان بود و همین اشرف ها وضع افغانستان را به این روز انداختند و مردم بیچاره افغانستان را آواره دنیا کردند که حالا ما از روی عصبانیت باید کامنت هایی بگذاریم که ممکن است این مردم رنج کشیده را ناراحت کند.
اگر سیاست های اشتباه آمریکا نبود مردم افغانستان زندگی عادی خود را داشتند و این همه آواره سایر کشورها نبودند. حقابه هیرمند حق قانونی ایران است ما حقمان را طلب کرده ایم، آب در برابر نفت وقتی مطرح می شود که ما حقی نداشته باشیم، این ها همش سیاست های کثیف آمریکا است که ذهن ها را منحرف ساخته و ما را از حق قانونی خودمان محروم کند، ای کاش این خانه ظلم (کاخ پوشالی سفید) نابود می شد تا دنیا روی آرامش ببیند.
افغانها را از ایران اخراج کنید. فقط تعداد محدودی که مجوز کار دارند که اون هم مشخص باشه در کدام شهر باید باشند و کارفرماشون کیه در ایران حضور داشته باشند. این کار نه نژاد پرستانه هست نه اختلاف بین مسلمونها و نه چیز دیگه. این کار نظم و قانونه که در اکثر کشورهای دنیا در مورد مهاجران و اتباع کشورهای دیگه انجام میشه
ایرانی عزیز هموطن ب افغانی کار و خونه نده اگه دادی حقته هر بلایی سرت بیاد
طالبان ه جای حق آبه روزی ۱۰ هزار نفر افغانی گرسنه را تحویل ایران میده که علاوه بر کار و نان ،چند برابر حق آبه هیرمند هم آب مصرف می کنند ،دیگه چی میخواهید
اقاافغانیهاروبگیریم بزنیم چی مسئولین هیچ کاری نمیکنن خودمون بایددست بکارشویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
این بنده خداها چه گناهی دارند، ما کشوری متمدن هستیم ، به خاطر جنگ پناهشان دادیم حال همدیگر را بزنیم. اما امروز که کشور افغانستان کمی آرام شده باید به کشور خودشان برگردند چون قانون پناهندگی در دوران جنگ و صلح همین است و وزارت کشور باید محترمانه آنها را به کشور افغانستان بفرستد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ناشناس 12:50 وزارت کشور باید محترمانه بهشون بگه بفرمایید کشور خودتون. اونها هم میگن جشم حتما ! و هموشن خیلی زود برمیگردن کشوشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
باور کن اگر شرایط طوری بود که مثلا ایرانیها با این تعداد میرفتن افغانستان اولا که اصلا راه نمیدادن و بعد اونها همین روشی که شما گفتی با ایرانیها برخورد میکردند
مرگ یک بار شیون یک بار !
عجله نکنید هنوز مهلت یکماهه طالبان تمام نشده
از همسایه هم، شانس نیاوردیم. این همه پذیرای مهاجرین شون باش آخرش آب رو میفرستن تو شوره زار ولی به هموطن تشنه ما نمیدن.
تقریبا ۵۰ سال قبل توسط شرکت واشنگتن گروپ اینرنیشنال بر روی رودخانه هیرمند که شاهرگ حیاتی سیستان بود سد کجکی زده شد و دولت وقت افغانستان تعهد کرد که حقابه سیستان ایران را بپردازد ولی وقتی آمریکایی ها به افغانستان حمله بردند و این کشور در اشغال نیروهای خارجی به ویژه آمریکا و جنگ داخلی بود دولت ترکیه نزدیک به ۱۰ سال قبل فاز دو را هم بر روی سد کجکی ایجاد کرد و ظرفیت آبی این سد چندین برابر شد و علاوه بر توسعه سد کجکی متاسفانه مسیر رود با خاک ریز، آشغال و ... نیز منحرف شده و چون کشور افغانستان در جنگ و درگیری بود و حکومت مرکزی مشخصی نداشت و آمریکایی ها یک روز اشرف غنی را می آوردند و روز بعد کرزای را و با وجود این اشخاص هر ایالتی ساز خود را می زند، کسی نبود که بشود با آن مذاکره کرد تا جلوی این بی قانونی ها گرفته شود ولی حال که افغانستان کمی آرام شده، دولت و رئیس جمهور بهترین کار ممکن را کرده اند که پی گیر حقابه سیستان از هیرمند شده اند چون اگر طالب حقابه قانونی سیستان را بپردازد دریاچه هامون دوباره احیاء خواهد شد و سیستان که زمانی انبار غله ایران بود دوباره در تولید بخشی از گندم کشور فعال خواهد شد و از طرفی جلوی گرد و خاکی که بخش عمده آن به دلیل خشکی هامون است، گرفته می شود که در سلامتی مردم سیستان نقش مهمی دارد، پس رئیس جمهور با این تدبیر با یک تیر چند نشان زده است و طالب هم باید حرف حق را طبق قراردادهای بین المللی بپردازد زیرا آنچه را ما از امارت طالبان خواسته ایم حق قانونی کشور است نه طلب.
بایدحداقل به تعداد مصرف آب افغانها در ایران آب رها شود
البته این طالبان مردم خودشان را هم آدم حساب نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
سد دوستی دو استان ۱۰میلیونی ودویرلبر مهاجرین ،را در خراسان از هریرود آب میده ،ضمنا شما ۶میلیون مهاجر دارید با آبش صادر نمی کنید آمریکا واروپا تورکیه.
بحث مهاجر جدا از سیاست دولت هاست
من خیلی متاسفم در باره همچی نظرهایی بی موردی شهروندان‌ عزیزی ایران یک کمی احترام خودتونه حقظ کنید باشه کلا حق با شما ،شما درست میگن ما افغانها کشور تونه اشغال کردیم پیش از حد اومدیم تو کشورتون ، بخدا دست تو بزار روی دلت اگر شما جای ما بودن چی کار میکردن ما هم درست نداریم اینقدر تقیر بیشم خار زلیل بیشم منت مردم را گوش کنیم هیچ کسی دوست نداره اینجوری بیشه ولی ناچاری آدمه آخر دست به گدایی می‌کشاند من از همه ملت شریف ايران و از دولتش تشکری میکنم سالها است ملت افغانستان را پناه داده در خانه اش را رو ما افغانها باز گذاشتن جای قدر دانی تقدیر است انشالله افغانستان هم درست بیشه ما خودمون بدونی کدوم حرف حدیث میرم به کشورمون پیش از حد برای شما دردی سر ایجاد کردیم واقعا خودمون از خودمون خجالت میکشم جای تاسف است برای ما مردم افغانستان ولی از همه همشهری یایی عزیزی ایران خواهیش میکنم اینقدر به شبکه های اجتماعی نیش کنايه نزنه من درکتون میکنم حق دارین اما شماها هم یک زره مونه درک کنید از ناچاری ماندیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
دوست گرامی خیلی از نظراتی که اینجا ارائه می شود نه بخاطر دشمنی با شما بلکه بخاطر برخی عملکردهای سیاستمداران ایرانی است. مثلا مردم می پرسند در حالی که گذشته طالبان معلوم بوده، آنها اعضای سفارت ایران در هرات را به قتل رسانند چرا باید برخی در تلویزیون خودمان آنها را جنبش اصیل منطقه بنامند؟ چرا بدون گرفتن امتیاز سفارت افغانستان را به آنها تحویل دادند؟ در حالی که دشمنی طالبان با ایرانی ها حتی بخاط مذهب هم شده کاملا عیان است! ان شالله افغانستانی ها در ایران ساماندهی شوند و افراد غیر مرتبط با طالبان به صورت قانونی بتوانند در کشور باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
افغانی عزیز، اینجا خودتو‌مظلوم نشون نده، ممکنه مشکلات کشور شما تا سالهای سال حل نشه، ما تا کی باید پذیرای شما باشیم؟ اونم وقتی خودمون هزاران مشکل داریم؟ شما ناراحتی برو کشور خودت، اونجا بکاری بکن شاید وضعیتتون درست شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
شما اگر مردید برید کشور خودتون اونجا را بسازید. اگر طالبان را باهاش موافق نیستید باهاش مبارزه کنید، نه اینکه فرار کنید بیاید کشور دیگه و طلبکارم باشید
70-80سال پیش ایرانی ها یه معاهده با افغانها نوشتند که توش از افغانیها تعهد گرفتند اگر ادعا کردند آب ندارند هیات ایرانی مجاز به بازدید سرچشمه رود در داخل افغانستان هسات اونوقت این مسئولان بیسواد با اینهمه ماهواره و تجهیزات جدید یه دیوار مرزی کشیدند که به اشتباه 5000 هکتار از خاک ایران رو دو دستی تقدیم طالبان کردند!!!!!!!!!!!!! نباید به بدبختیمون گریست؟
مسئولین و مدیران محترم جمهوری اسلامی: تجربه چند دهه اخیر سیاست خارجی نشان دهنده برتری واقعیت بر پندارهای فرضی است. دشمن دشمن ما، ممکن است دوست ما نباشد. متاسفانه به نظر می رسد برخی افراد یا جریان های تاثیرگذار در سیاست ایران، با این فرض که طالبان دشمن آمریکا هستند، برای به قدرت رسیدن آن ها، اگر اقدامی نکرده باشند حداقل تطهیر زدایی کردند (جنبش اصیل منطقه و اینکه این طالبان اون طالبان نیست و غیره)
الان هم حتی اگر فرض کنیم طالبان یک حکومت به رسمیت شناخته شده باشد (که نیست) می تواند همچون ترامپ قرارداد بین المللی را باطل کند و اتفاقی هم نیفتد! بنابراین به عنوان یک هموطن دلسوز پیشنهاد می کنم:
- اساس سیاست خارجی را حفظ منافع ملی در نظر بگیرید (نه فقط دشمنی با آمریکا که در برخورد با مورد طالبان شکست خورد)
- سریعا و بدون فوت وقت، افاغنه موجود در ایران را ساماندهی کنید. این هم افغانی در شهرهای ایران چکار می کنند؟ آنهایی که سابقه نظامی گری دارند، آنهایی که تعصب دینی دارند می توانند یک بمب متحرک برای کشور باشند. این خطر را جدی بگیرید. اخراج بسیاری از این افراد حداقل فشار بر مصرف آب و نان و... را برای کشور، کاهش می دهد.
- سریعا و بدون توجه به هزینه، نسبت به تاسیس آب شیرین کن در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان اقدام کنید.
- اگر امکان داشت با طالبان برای خرید آب معامله کنید.
خوب هرچی گفتید و نگفتید بماند از زور گویی هایی که گفتید از فحاشی که کردید و از دروغ هایی که گفتید اولا اب تو کدوم کشوره و بجای اب که میگیرین چی میدن به افغانستان دوم افغان ها کم برای مردم ایران کار کردن نصف بیشتر این ابادیتون مدیون افغان ها هستید سوم توی جنگ ایران با عراق همین افغانی ها با شما نجنگیدن چهارم بخدا مفت ننشستیم تو خاک تون چرا ۵ سال پیش این چیزا رو نگفتین چون الان گرونی رو همه مردم ایران فشار اورده دلیل نمیشه که همرو بندازین گردن افغان ها یکیمی فکر کنید بعد تصمیم بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
برادر افغانی! آب تو هیرمند هست تصاویر ماهواره ای نشون میده ولی حکومت افغانستان چون همیشه طلبکار ایرانه آب به ایران نمیده. بعد افغانها اینجا کار کردن دستمزدشو گرفتن. اگر جایی بهتر از ایران براشون بود ( و اصلا این تعداد را راه میداد به کشوش) خوب بفرمایند برند اونجا کار کنید
کاش مسئولین محترم ایران یک سری هم به منطقه سیستان میزدند و از نزدیک شاهد خشکسالی سیستان مظلوم میشدند از تهران نظر دادن که نشد مدیریت . همینطور که در خلیج فارس و سوریه و عراق دولتمردان ما و همچنین نظامیان ما غیرتی میشن کاش برای حقابه سیستان نیز احساس مسئولیت میکردن فقط کافیه ایران نیروهای وابسته خود تو افغانستان رو برعلیه طالبان جهود و نادان از دین اسلام به شوراند تا بفهمند با کی طرف هستن . و کاش اجازه میدادن تا خود سیستانیان از حق خودشون دفاع کنند همینطور که در تاریخ ایران زمین همیشه برای گرفتن حق سیستانیان سرآمد اقوام ایران زمین بودند.
باید برای گرفتن حق آبه که سند آن موجود است طبق روال پیش رفت
اول مذاکره و قانع کردن طرف مقابل که پرداخت حق آبه نه بیشتر و نه کمتر
دوم شکایت در مراجع بین الملل
سوم تهدید و التیماتوم
چهارم اقدام نظامی فقط در حد گرفتن حق آبه که خدا نکنه اتفاق بیفته که دها برابر ضرر هم برای ما و هم برای طالبان دارد و امیدوارم این موضوع با توافق دو طرف حل شود

موضوع حق آبه موضوع مهم جهانی است که سازمان ملل باید با جدیت در آن ورود کند
اگر دولت ایران ارتباط با نخبگان خود را اغاز می نمود در کشور پژوهشگرانی هستند که درحد اب هیرمند درمصرف بهینه اب صرفه جویی ایجاد نمایند وبا نگاه نو به چرخه اب وکشاورزی کشور را ار بی ابی نجات بخشند.وباهمین مقدار اب ریشه فقر وبیکاری را قطع نمایند وایران الگویی جهانی گردد.
یک عده احساساتی بی منطق می گویند به طالبان حمله کنید اولا طالبان هیچ چیز برای از دست دادن ندارند دوما ایران درشرایط کنونی وارد هرجنگی بشود طرف مقابل تحت حمایت تسلیحاتی آمریکا و اسراییل و ...قرار خواهد گرفت و معلوم نیست پایان جنگ چه خواهد شد سوما با کدام بنیه اقتصادی می خواهید بجنگید کمی فکر کنبم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
آمریکا کل منطقه و دنیا را بهم زده، اگر آمریکا افغانستان و عراق را ناامن نمی کرد ما هیچ مشکلی با این دو همسایه شرقی و غربی نداشتیم، هنوز یادمان است چطور آمریکا و انگلیس یک شبه و بدون اجازه سازمان ملل به عراق حمله کردند و بمب های ده منی بر سر مردم بی گناه بصره و بغداد ریختند و بعد با داعشی که دست پرورده خودشان بود عراق و سوریه را ویران کردند و حتی قصد تعدی به مرزهای ما را هم داشتند که با هوشیاری و قدرت نیروی دفاعی و امنیتی کشور این نقشه شوم آنها خنثی شد،. به افغانستان هم اگر حمله نمی کردند این همه آواره افغانستانی وارد کشور ما نمی شد که الان ندانیم باید چه موضعی در قبال آنها بگیریم از یک طرف نزدیک به هشت میلیون آواره افغانی در ایران هستند که خرج کشور را بالا می برند اگر جمعیت ایران ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر باشند با این حساب یک دهم آن افغان ها هستند و از طرفی جزء برادران مسلمان ما هستند و سخنی که آن ها را برنجاند درست نیست ولی بهتر آن است که امروز که کشورشان آرامش نسبی یافته به کشور خودشان برگردند تا دوستی بین دو ملت به خاطر مسائل جزئی که براحتی قابل حل است به مخاطره نیافتد.
سلام دوستانم ، افغانی ها ی ساکن سیستان آب زیاد مصرف میکنند و بعد بر ما ایرانی ها می‌خندند ...در ضمن زمین های سیستان در پشت دیوار مرز مانده ،و حق مردم اینجا ضایع شده است ....که در زمان احمدی‌نژاد دیوار مرز رو در خا ک ایران درست کردن بعد می گن این زمین‌ها مال ماست، در حالی که ما این همه سال این همه شهید رو بخاطر ناموسمون و خاکمون دادیم
وقتی آموزش و پروش رایگان که در قانون اساسی کشور حق هر ایرانی است را برای ما ایرانی ها پولی و برای افغانستانی ها رایگان میکنن!
وقتی من میرم تو مدرسه آنطرف خیابون پسرم را ثبت نام کنم میگن خارج از محدوده است. می بینم افغانها را ثبت نام کرده اند می پرسم چرا؟ میگن نامه دارند!
شما چه توقعی در مورد جاری در آن سوی مرز را دارید؟!!
ایران خانه ماست که در دست دشمن افتاده است-- خیز ای رزمنده شیر خانه از دشمن بگیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
متاسغانه همینطوره. از تحصیل رایگان و امکانات دیگه استفاده میکنند و هیچ مالیاتی نمیدند
الان کسی فهمید نتیجه این بازدید چی شد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
نتیجه این بازدید ها هر چه باشد بی نتیجه نخواهد بود.چون
حقابه سیستان حق قانونی ایران است پس پیگیری های مکرر از طریق راه های دیپلماتیک بالاخره جواب خواهد داد و طالب دیر یا زود باید طبق قوانین بین الملل حقابه هیرمند را بدهد و چه بهتر که خودشان هر چه زودتر به قوانین بین المللی احترام گذاشته و حق قانونی سیستان ایران را بدهند تا کار به جاهای باریک که سبب کدورت بین دو ملت شود، کشیده نشود.
مردم افغانستان ممکنه وقتی نظرات و ببینن ناراحت بشن ولی نباید هیچ وقت از طالبان حمایت کنن چون همین طالبان بودن نداشت دختران افغانستانی تحصیل کننید
چرا اسم خودشون و گذاشتن امارات اسلامی مگه دین اسلام گفته دختران و زنان حق تحصیل ندارن اینطوری آبروی دین و میبرن حتی به فکر مردم خودشونن نیستن که به فکر مهاجرت میشن
سلام حالا که طالبان حق آبه ایران را نمیده چرا دولت محترم جلوی ورود غیره قانونیه افغان ها رو نمیگیره چرا باید از سهم ایرانیان استفاده کنند کجای کار میلنگه
با سلام
مردم به طور کلی موافق ورود افغانها به کشور نیستند. در تمام کشورهای موفق به افراد نخبه در زمینه های مختلف، کارآفرینها و کسانی که دارای تمکن مال مناسبی هستند اجازه ورود به کشور شان را می دهند ولی در ایران هیچ قاعدهای وجود ندارد. حجم بالایی از فضای آموزشی دولتی کشور، مشاغل خدماتی مختلف و به تبع آن استفاده از یارانه های توسط همین مهاجران اشغال و مصرف می شود. ولی کو گوش شنوا!!!!!!!!!!!!
افغانها از مملکت بریزید تا با این اقدام به میزان همان حقابه اب عاید منابع ابی ما شود !
چون این ۱۰ ملیون مهاجر علاوه بر مصرف اب در بخش خانگی حجم عظیمی از اب را در بخش کشاورزی استفاده میکنند و محصول بدست امده را به خارج از کشور صادر میکنند و عایدی انرا به خارج از مملکت منتقل میکنند !
این افغانی‌ها چقدر پررو هستن همه ایرانیا دارن میگن از کشور ما برید بیرون.. برید دیگه بسه دیگه
آنطوریکه مسئولان کشورمان و طالبان ارائه می دهند وضعیت توافق فعلا شصت شصت هست
علی اکبر محرابیان ، وزیر نیرو
مهاجر ستیزان ملی گرای تندرو بداند گرچه اکثرا بیسواد واراذل هستند ،
خروج میلیون ها افغان از ایران که هر کدام در مدت دهها سال صاحب ملکیت ها وسرمایه ها شدند ویا در بخش های حساس تولیدات مواد دامی وغذایی کار می کنندمیلیاردها دلار به اقتصاد ایران ضرر می زند،
انسان خبیث وبخیل همیشه به خودش ضرر می زند،
نفع اقتصادی افغان ها به مراتب بیشتر از هزینه اش است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ناشناس هموطن
خیلی تند نرو و به هموطن خودت ننگ بی سوادی و ارازل نزن بلکه نظر خودت را در مورد متن به اشتراک گذاشته کامنت کن.
دعا کنم درست میشه
کشور های اروپایی با طالبان قابل مقایسه نیست دولت های پیشرفته با وجود ارتش قوی منطقی هستند طالبان گروهی بر خاسته از دوران جاهلیت سیاه قبل از اسلام هستند هیچگاه طالبان حق ابه به ایران نخواهد داد حتی اگر به بیابانها وشوره زارها رها کند مگر سخنان رییس جمهور را به سخرن نگرفتن اینها اگر پا بگیرند وقوی شوند اولین هدفشان مانند محمود واشرف افغان ایران خواهد بود ان وقت یک نادر شاهی می خواهد که مثل موش اب کشیده اینها را از ایران اخراج کند کاش امریکا افغانستان را ترک نمی کرد حد اقل انها را منطق سرشان می شد
لطفا اب شهر زرنج قط کنید اب نمیدن که هیچ از اب چاه نیمه میخورند
اینقدر اهرم فشار داریم که نیاز به موشک نیست.فقط یک مسئول دلسوز و مقتدر میخاد.بندر چابهار رو به روی افغانها ببندیم تا نتونن از هند چیزی وارد کنن.۷۰ درصد واردات طالبان از هند هستش.از مرز های خودمون هم اجازه ندیم آرد ونان ببرن بعد ببینیم حق آبه میدن یا نه.
در حال حاضر که طالبان سراسر کشور نیروی چند میلیونی داره متاسفانه و هر روز بیشتر هم میشن
طالبان دندانهای ما را شمرده است و هر دفعه برای ندادن حق آبه اتلاف وقت ،بهانه جدیدی می آورد و حالا کهاز نیمه تابستان گذشته و ورودی آب به سدها کاهش یافته،به مسئولین ما اجازه بازدید از آب ورودی به سد کجکی را داده ولی اجازه بازدید از خود سد کجکی و آب پشت آن را نداده چون سد پر آب است و حتما در اواسط پاییز هم که سد کمترین میزان آب را دارد اجازه بازدید از سد را می دهد و مسائل امنیتی را بهانه می کند، ولی وزیر کشور نخبه ما حضور بیش از ۱۰میلیون افغانی در ایران را در هیچ زمینه ای تهدید نمی داند و به آنان اجازه کار و زندگی و بازدید از همه سدها و منابع آبی ایران را داده است و حق دارند چند برابر حق آبه هیرمند هم ،در ایران آب مصرف کنند
اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران خواستار اخراج بیش از ده میلیون افغان از ایران هستند چرا توجهی به خواسته مردم نمیشود وهیچیک از مسوولین دلیل مخالفت با خواسته مردم را ابراز نمیکند؟
بخدا دیگه خسته شدیم از بس که خاک میخوریم انگار کسی مارا نمیبینه وضع ما در سیستان خیلی خرابه دیگه واسه ما نفسی هم نمونده ان شاءالله که مشکل ما هم حل بشه ما آدمها زابل انتظار زیادی نداریم وقت آب می‌خواهیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار