بازدید 3245

فرزین: نرخ ارز قابل کنترل است

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته و همه اینها دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۸۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ 09 August 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست خبری که با حضور خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت و منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، طی سخنانی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار بیان کرد: تنظیم نظام پولی و اعتباری و ارزی بر عهده بانک مرکزی است. متغیرهای پولی کشور آسیب‌های جدی در ۵ سال اخیر داشته و نیاز به اصلاحات اساسی در قوانین و رویه‌ها حس می‌شد. متوسط رشد نقدینگی در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ نیز ۳۳ درصد بوده، تورم ۴۱ درصد و رشد سالانه دلار در بازار غیر رسمی ۶۱ درصد بوده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر یک فضای ناشی از بی‌اعتمادی در اقتصاد کشور حاکم شد و ما یک نقشه راه تدوین کردیم و این نقشه را در گام‌های متعدد اجرا می‌کنیم. محورهای این نقشه نیز کنترل نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و تحکیم حکمرانی نظارت بانک مرکزی در حوزه ارز و تقویت نظارت‌ها و سیاست ارتباطی است‌.

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: نقدینگی در بلندمدت عامل تورم است و اعتقاد داریم باید نقدینگی را کنترل کنیم و از ابزارها و سیاست‌های پولی استفاده می‌کنیم. نقدینگی در سال ۱۳۹۹ نرخ رشد ۴۰.۶ درصد داشته و در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد رسیده و سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته و در تیرماه امسال به زیر ۳۰ درصد رسیده است. برنامه ما برای امسال درباره کاهش نرخ رشد نقدینگی نیز رسیدن به ۲۵ درصد است.

فرزین بیان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و اثر آن را در بازارهایی از جمله مسکن و خودرو می‌بینید. در ماه گذشته نرخ رشد تورم ماهانه کالا به صفر درصد رسید و البته برخی کالاها رشد خوبی نداشت‌ و نرخ تورم ماهانه کاهش یافته و رو به کنترل است‌.

وی درباره نقدینگی عنوان کرد: اینکه برخی یک فنر مجازی ایجاد کرده‌اند و می‌گویند این نرخ خواهد پرید، عجیب است. نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته و همه اینها دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
خوب کنترل کن مننتظرمنی که بگم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
هوا گرم شده و ایشان هذیان گویی

نرخ برابری دلار و ریال ربطی به فروش نفت با تخفیف ۵۰ درصدی ندارد
اهان ناقلا یادت رفت بگویی ۳۰۰۰ میلیارد دلار هم در کشورهای دیگر از ما بلوکه شده و کسی نمی فهمد صحبتهای بدون مدرک راسته یا دروغ!!!!!!!
از کرامات شیخ ما این است
شیره را خورد و گفت شیرین است
کاهش قیمت چطور؟
خوب کنترل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
کنترل تلویزیون منظورشه
اتفاقا مردم مطمئن هستند که کنترل نرخ ارز در کنترل دولت است و خودش با قیمتهای آن بازی می کند و با افزایش نرخ ارز برای خودش کسب درآمدهای کلان می کند و اتفاقا یکی از اعتراضات مردم هم همین است که دولت دست از این بازی ها بردارد و دستش را از جیب و سفره ما خارج کند...
عه نه بابا نمیدونستیم. حالا دو ماهه به زور نرخ رو ثابت نگه داشتین هرروز سخنرانی میکنی. چند ماه دیگه که فنر قیمت دلار در رفت همتون لال میشین
واقعا مچکرم که دلارو حوالی 50 تومن نگه داشتید و مشت محکمی بر دهان دشمنان که میخاستن دلارو 80 تومن کنن زدید.
واقعا قیمتش مفته و کالاها هم مفت شدن!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
خوب شد من رئیس جمهور نشدم که دلار بشه 5 هزار تمن
میشه کنترل کرد ولی نمی خواهیم چون به نفع خودومن نیست
هرچیزی حساب و کتاب دارد بچه ماشین داشتند به نام ماشین کنترلی خوب اینجا هم باید دستگاه کنترلی اون ساخته بشه اگر در حین ساخت اشکالی نبود اون موقع کنترل میشه و الا باید صبر کنید
کنترل قیمت؟ دلار چند هست که میخواهید کنترل کنید؟
23000 تومان؟ 28500؟ 30000 ؟ 31000؟ 38000؟41500؟50000؟
اگه قیمت ارز واقعاً قابل کنترل است پس حتماً تعمداً لجام آن را رها کرده اید!!!!
برای اداره کشور نیاز به سالی 200 ملیون دلار هست از کجا می خواهید تامین اعتبار کنید از جیب ملت؟
حرف نزن عمل کن.
اقای فرزین کاهش قیمت مسکن ربطی به تورم نداره
نرخ تورم با اقلام مصرفی اندازه گیری میشه نه با مسکن که سرمایه است
این ذورغی که می گی راسته؟!
هر وقت من رفتم بانک و هر چقدر دلم خواست تونستم ارز بگیریم یا اینکه هر کالایی که دلم خواست رو وارد کنم بعدا بفرمائید . الان خوب معلومه با بستن همه چی و چاک کردن صورت مسئله تونستین نرخ رو کنترل کنید . مردم رو لطفا احمق فرض نفرمائید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست