بازدید 7159

جنجال ادعای ۱۰۰ میلیارد دلاری حجت‌الله عبدالملکی

اظهارات اخیر عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر این که «اتاق سرمایه گذاری خارجی امارات گفته اند تا ۱۰۰ میلیارد دلار حاضریم در ایران سرمایه گذاری کنیم، طرح‌های خود را ارائه دهید» جنجالی شده است، چنین عدد و رقمی تا چه اندازه قابل تحقق است؟
کد خبر: ۱۱۸۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 05 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان،  دبیر شورای عالی مناطق آزاد به تازگی در اظهاراتی از استقبال کشور‌های خارجی از جمله چین و امارات از طرح‌های سرمایه گذاری این نهاد خبر داده، با این حال یک عبارت وی واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. وی با بیان این که «اماراتی‌ها آمدند و اتاق سرمایه گذاری خارجی امارات گفتند که ما تا ۱۰۰ میلیارد دلار حاضریم سرمایه گذاری کنیم، طرح‌های تان را بدهید» افزود: «آن‌ها هم تمام طرح‌ها را یک جا برده اند دارند بررسی می‌کنند. در حال رفت و برگشت هستیم» در صورتی که رقم ادعایی وی صحیح باشد، باید گفت که منتظر یک رنسانس سرمایه گذاری خارجی باشیم، اما نگاهی به وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در سال‌های گذشته و اقتضائات اقتصادی ایران نشان می‌دهد که خیلی بعید است چنین رقمی قابل تحقق باشد.

مدیر جوان و جنجالی دولت

حجت عبدالملکی از آن دسته مدیران عالی و در عین حال جوان دولت سیزدهم است که برخی اقدامات و به ویژه اظهارات وی واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. به عنوان مثال در دوران تصدی وی بر وزارت کار بود که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ رقم خورد. ادعا‌های قبلی وی از جمله امکان ایجاد شغل با یک میلیون تومان نیز از دیگر مواضع جنجالی وی به شمار می‌رود. فارغ از این که ادعا‌ها و واکنش‌های متقابل به ادعا‌های وی چه میزان صحیح بوده است، سخنان اخیر وی در جایگاه دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز مجدد با واکنش از سوی اشخاص مختلف سیاسی و کارشناسان اقتصادی روبه رو شده است.

ادعای آمادگی امارات برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در ایران

در فایل تصویری که کانال‌ها و مراجع مختلف رسانه‌ای از جمله تحلیل‌های روز، اقتصادنیوز و انتخاب منعکس کرده اند، مشاهده می‌شود که وی به استقبال اتاق‌ها و رایزن‌های بازرگانی کشور‌های دیگر از جمله چین و امارات از طرح‌های سرمایه گذاری (که به نظر می‌رسد مربوط به سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور است)، اشاره کرده و می‌گوید: «رایزن اقتصادی چین کل بسته‌های (سرمایه گذاری) ما را که ۳۷۰ عدد بود، اردیبهشت ماه یک جا برداشت و برد و گفت من این را به سرمایه گذاران چینی معرفی می‌کنم و فکر می‌کنم خیلی استقبال می‌کنند.» وی افزود: «اماراتی‌ها هم آمدند و اتاق سرمایه گذاری خارجی امارات گفتند که ما تا ۱۰۰ میلیارد دلار حاضریم سرمایه گذاری کنیم، طرح هایتان را بدهید آن‌ها هم تمام طرح‌ها را یک جا برده اند دارند بررسی می‌کنند. در حال رفت و برگشت هستیم.»

رنسانس سرمایه گذاری در راه است؟!

صرف مقایسه ادعای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری امارات در ایران ناخودآگاه این سوال را مطرح می‌کند که این رقم با آمار کنونی سرمایه گذاری خارجی در کشور چه نسبتی دارد؟ در کمال شگفتی باید گفت در صورت صحت این ادعا، باید منتظر یک جهش بزرگ سرمایه گذاری خارجی در کشور بود. چرا که گزارش ۲۷ خرداد امسال خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) از وضعیت سرمایه گذاری خارجی نشان می‌دهد که به رغم رشد ۸۴.۳ درصدی سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم، میزان سرمایه گذاری از ابتدای فعالیت این دولت تا فروردین امسال، تنها ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار بوده است.

البته ناگفته نماند که طبق این گزارش، امارات جزو کشور‌هایی است که بیشترین مقدار سرمایه گذاری خارجی در ایران را داشته اند. این کشور بعد از روسیه، با بیش از ۷۰۱ میلیون دلار سرمایه گذاری در ۲۹ طرح در رده دوم رده بندی مذکور قرار گرفته است.
برای همین به نظر می‌رسد با توجه به روند‌های پیشین، امکان پذیر بودن ادعای مذکور نشدنی باشد و دل بستن به این ادعا از سوی متولی مدیریت مناطق آزاد، جای شگفتی فراوان دارد.

واکنش‌ها به اظهارات عبدالملکی

در هر حال این اظهارات مجدد موجب واکنش‌های مختلف اشخاص سیاسی و اقتصادی به عبدالملکی شد. در بارزترین واکنش‌ها دکتر مجید شاکری اقتصاددان اظهار کرد: «برای این که مسئولان دقت بیشتری روی حرف‌هایی که می‌زنند بکنند، پیشنهاد می‌کنم اگر امارات تا انتهای سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰ میلیارد دلار در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرد، آقای عبدالملکی در انتهای سال از کلیه سمت‌های دولتی استعفا کنند و دیگر به سیاست برنگردند. حداقل‌های سیاست ورزی حکم می‌کند قبل از اشاره به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری امارات در ایران در فضای عمومی، ماجرای حقارت بار سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مطرح شده در سفر طحنون مرور شود.»

کانال آقای اقتصاد نیز نوشت: ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی ۵ میلیون میلیارد تومان، یعنی هزینه ساخت هفتاد برج خلیفه، یعنی شانزده برابر بودجه عمرانی کل ایران، یعنی ۵ میلیارد شغل یک میلیون تومانی، یعنی به ازای هر ایرانی، ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. پدرام سلطانی فعال اقتصادی و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در یادداشتی که کانال اسمارت بورس آن را منتشر کرده، نوشت: «در صحت این خبر همین بس که اصلاً جایی به نام اتاق سرمایه‌گذاری خارجی (یا حتی اتاق سرمایه‌گذاری) در امارات وجود ندارد».

تبعات اعلام اعداد و ارقام عجیب و بزرگ!

ممکن است برخی بگویند که گفتن این جمله که «اتاق سرمایه گذاری خارجی امارات گفتند که ما تا ۱۰۰ میلیارد دلار حاضریم سرمایه گذاری کنیم» لزوما به معنی اعتقاد به تحقق این رقم نیست، اما انتظار می‌رود فردی که مسئول است در صورتی که چنین پیشنهاد بسیار بزرگ و متفاوتی از روند محقق شده سال‌های قبل اقتصاد ایران از سوی هر فرد یا گروهی مطرح می‌شود به دیده تردید به آن بنگرد و با طرح این اعداد و ارقام، انتظارات غیرواقعی ایجاد نکند و این ابهام را در ذهن ایجاد نکند که آیا متولی مناطق آزاد، درک دقیقی از اعداد و ارقام در حوزه اقتصاد دارد؟ در هر حال انتظار می‌رود مسئولان اقتصادی مراقب وعده‌ها و اعداد و ارقامی که مطرح می‌کنند باشند و چنین حاشیه‌هایی را برای خود و دولت ایجاد نکنند. در هر حال، به نظر می‌رسد حجت عبدالملکی باید توضیحات بیشتری درباره آن چه که گفته است و موجی از انتقاد‌ها را به دنبال داشته، ارائه کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۶
به قول آمرحوم ترکان ایشون تنها اقتصاد دانی در دنیا است که عدد نمیشناسد!!!
از ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان
تا ادعای قاچاق 100 میلیار دلاری به کیش!!!
تا اون نمودارهای بودن عدد!!
تا این عدد دیمی بدن توجه به تحریم ها و عدم اعتماد کشورهای خلیج فارس با شما..
وزرای جوان بی تجربه و حاشیه ساز و وزرای قدیم با تجربه ولی بدون قدرت تصمیم گیری و افکار کهنه و برنامه های شکست خورده ، باید نیروی نخبه و با انرژی بدون وابستگی حزبی در عین حال مردمی و وطن دوست بر مناصب تکیه بزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
چه خیال خامی .اونوقت کاسبان تحریم و مافیا سیستماتیک چکارکنن
مملکت شده فقط شعار.نه به فکر مردم هستند نه به فکر اقتصاد و مملکت
میگویند هر چه دروغ بزرگتر باشد مردم راحت تر باور میکنند
گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر، میگفت دروغ هر چه بزرگتر، باورپذیرتر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
این دروغ بزرگ را خود گوبلز هم باور نمی کرد
خیلی ها حرفهای احتمالی زدن چرا فقط به این یکی گیر میدن؟ معلومه که کینه شدیدی از ایشان دارن. چرا که ایشان تنها مدیری در چند دهه اخیر بودن که دست به قلع و قمع مدیران فاسد زیادی در وزارتخانه و شرکتهای زیر مجموعه زدن و از فشارهای نمایندگان و خیلی از صاحبان نفوذ که رسانه هم در اختیار دارن نترسیدن و همانها هستن که مترصد کوچکترین فرصتی برای تخریب ایشان هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
همین قدر که پذیرفتی ایشان از روی هوا یک حرفی زدن در . 50 درصد مواضع با منتقدان ایشان هم نظری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
حرف احتمالی؟ با این وضع مملکت احتمال صفر است، در ثانی ایشان چند سال دارند که دهه هاست در حال قلع و قمع مدیران فاسد هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
بی خیال تو رو خدا
قول میدم نمیدونه 100 میلیارد دلار چقدره
زیاد جدی نگیریدش. این همین جوریه.
طفلکی درک درستی از پول و ارزش آن ندارد و نباید این جملات و مهملات مسبب سرزنش ایشان شود..
وقتی کسی ادعا کند با یک میلیون تومان می شود یک شغل تولید کرد اصلا عجیب نیست که بگوید امارات می خواهد 100 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند!!!...
درامد از فروش نفت امسال حدود چهل میلیارد دلار پیش بینی بوده شده است
متاسفانه از ارقام بزرگ بدون مقایسه تصور درستی نمی توان داشت و مبهم است
البته لازمه یکی به ایشون اطلاع بدهد که چیزی به اسم "اتاق سرمایه گذاری خارجی امارات" وجود خارجی ندارد.
بچه ها کی بزرگ می شوند؟دولت از دست رفت
فاجعه این است که امثال ایشان یر مسند تصمیم گیری می نشینند، اقتصاددانی که اعداد را نمی شناسد! ارزش کل بورس ایران با همه شرکتها و کارخانه های کشور حدود 150 میلیارد دلار است، این یعنی با 100 میلیارد دلار می توان دو سوم همه کارخانه ها و شرکت های کشور را خرید. اقتصاددانی که هیچ درکی از ارقام ندارد چه نوع اقتصاددانی است؟
اشنا این کیه که اینجور پیشرفت میکنه با همه گندهایی که بالا میاره؟
ایشان از این موارد زیاد دارند. در این مورد مدرک ارائه کنند یا با استعلام از امارات راستی آزمائی نمائید.
دقت کنید که این آقا سالهاست همینقدر رو هوا حرف می زنه و به بالاترین مراتب مدیریتی- مزارت- هم رسیده!

کجای کار ایراد داره؟
دوستان عزیز زیاد هیجان زده نشید.فردا ایشان پشت همان میز می‌نشینند ومیگویند که حرفهای ایشان تقطیع شده .وکلا داشتند برای بچه ها قصه می‌گفتند.
چند وقت پبش گفتن میتونیم آب آشامیدنی 2 میلیارد نفر تامین کنیم نصف مملکت خشک و بی آب شد، خدا بخیر کنه ذخیره ارزی مملکت با این خبر از بین نره!...
وقتی بدون کنتور دروغ تحویل میدن و حتی یکی از هم قطارانشون هم بازخواستشون نمی کنه ، همین میشه که هر روز یک خالی بزرگتر برامون می بندند !
این تیم اطراف رئیسی پرفسور اقتصادیش عبدالملکی است بقیه شون از این بدترن بی دلیل نیست اوضاع روز به روز بدتر میشه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
یعنی رشد 84 درصدر سروایه گذاری خارجی حاصل تلاش ایشان است ؟؟
این همونه که توهم ایجاد شغل با یک میلیون تومن داشت. زیاد جدی نگیرینش دست خودش نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
خنده دارتر از گفته این آقای خالی بند، رئیس وقت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آقای حسینی نیا بود که منتصب این بهروز بود و رفت نمایشگاهی از مساغل راه اندازی کرد که اثبات کنه رئیسش راست گفته با یک میلیون میشه این شغل ها را راه اندازی کرد. جالبو تر از آن این بود که فقط دیگ عرق گیری یا کامپیوتری که
غرفه ای در
نمایشگاه آورده بود اون موقع حداقل 10 میلیون قیمت داشت الان که دیگه نگو که الحمدالله الان شنیدیم که ایشون را هم برداشتند.
البته ایشان قبلا در باره سرمایه گذاری خارجی حرف های نقیض حرف های امروزش زده است که متاسفانه قابل جمع نیست
کلا توی این دولت دانشمندانی داریم که پر پکانی میکنند و فرق میلیون و میلیارد و ریال و دلار را نمیدانند
اگر حرف ایشون صحیح هم باشدف نباید این حرف رو می زد . بقول حضرت علی (ع) تا کار به نتیجه نرسید اعلام نکن و گرنه کسانی مانع تحققش می شوند.
این جوان علاوه بر این خام است متوهم نیز هست .
ببینید چقدر آش شور شده بود که صدای خود آشپز هم درآمد.
آقا کارنامه‌های دوران تحصیل مدرسه‌ای ایشان را بررسی کنید ببینید در دروس ریاضی چه نمره‌ای میگرفته؟
اقای روحانی از 92 تا 1400 چه کردی با مملکت ؟
بلدم بلدم
این جوان یا نمیدونه صد میلیارد چیه یا وضعیت کشور رو نمیدونه چه خبره که امارات میاد صد میلیارد سرمایه گذاری کنه. یکی اینو بگیره نخوره زمین. این روزا جنس قلابی زیاد میدن دست بچه ها
حجت قبوله عدد نمی شناسه ولی کی جلوی سرمایه گذاری امارات را گرفته همه چی دست دولته بیاد طرح بیاد و طرف سرمایه گذاری کنه ببینم دبی صدهزارتومان حاضره سرمایه گذاری کنه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست