بازدید 6057

تاثیر ترمیم قیمت نان در جلوگیری از گرانفروشی

کارشناس حوزه آرد و نان گفت:طی دو سال گذشته قیمت نان ثابت مانده، اما هزینه‌های نانوایی افزایش یافته است از این رو برخی نانوایان به کم فروشی و گران‌فروشی روی آورده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸ 02 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما برنامه گفتگوی ویژه تاثیر ترمیم قیمت نان در جلوگیری از کم فروشی و گرانفروشی اختصاص داشت که با حضور  محمد سلیمانی - رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران و  اصغر پابرجا کارشناس حوزه آرد و نان بررسی شد.

در خبر‌ها به نقل از سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان داشتیم که اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده است. در برخی استان‌ها هم تغییراتی اعمال شده تغییراتی که به گفته مسئولان در راستای بهبود اقتصاد نانوا جلوگیری از قیمت گذاری خودسرانه و کم فروشی شکل گرفته است در گفتگوی ویژه خبری امشب کم و کیف تغییرات قیمتی نان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سوال: آقای پابرجا ابتدا خدمت شما باشیم همانطور که عرض کردم تغییرات قیمتی در برخی استان‌ها اعمال هم شده، لزوم اعمال این ترمیم چی هست؟

پابرجا: همانطور که فرمودید نانوایی از سال ۱۴۰۰ به این طرف نرخ نگرفته است، در نرخ نامه‌ای که سال ۱۴۰۰ گرفته نوشته بود که این نرخ نامه فقط برای یک سال معتبر است الان دو سال گذشته از این مدت و ما داریم با نرخ ۱۴۰۰ به شهروندان نان می‌فروشیم، نانوا نمی‌تواند تحمل کند یعنی واقعا این قدر هم هزینه‌ها بالا رفته و تورم سالیانه بالا رفته ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم به نرخ‌ها دلبستگی داشته باشیم مجبور است به یک نحوی خودش را تامین کند یا گرانفروشی یا کم فروشی یا هر دو یا چه کار باید بکند؟ من فقط آرد را از دولت می‌گیرم این هم ده تا دوازده درصد در نان تاثیر دارد، ۸۸ درصد آن را باید در بازار آزاد خرید بکنیم.

سوال: مواد اولیه نان، مثل مایه خمیر ؟

پابرجا: مواد اولیه، مایه خمیر، مزد کارگر، اجاره مغازه، الان ببینید من نانوایی شغل خاص است، من اگر خواسته باشم نانوایی بکنم موظفم ۶۰ متر تجاری داشته باشم با ارتفاع ۴ متر، همچنین مغازه‌ای در هر کجای تهران باشد بین ۵۰-۶۰ میلیون تا ۳۰ میلیون است این‌ها را نانوا از کجا تامین کند؟ ما باید ببینیم که آیا واقعا ما نان سنتی می‌خواهیم، نان سنتی که به نظر من یک فرصت است اگر خواسته باشیم نمی‌توانیم با سرکوب قیمت و نرخ دستوری ما ادامه بدهیم. تکلیف مان مشخص بشود.

سوال: این که شما می‌فرمایید الان نانوایی‌ها خودشان قیمت خودشان را اعمال می‌کنند در تهران آنچه که ما شاهد هستیم قیمت‌ها طوری است که خود نانوا‌ها گذاشتند و قیمت مصوب نیست.

پابرجا: به خاطر این که شهروندان نان داشته باشند من اگر نان ندهم شهروند محترم از کجا می‌خواهد نان تهیه کند؟ این کارگر من مزد می‌خواهد، من نمی‌توانم با این قیمت‌ها رئیس محترم اتحادیه در جلسه قبلی فرمودند که اگر یک نانوایی ۱۰ کیسه بپزد که پخت بالاتر که بیشتر که نمی‌شود کمتر می‌پزند همش می‌شود تعداد تولید نانش هزار تا، هزار تا سه تومان می‌شود سه میلیون، این دارد دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط مزد کارگر می‌دهد بقیه هزینه‌ها را از کجا در بیاورد.

سوال: شما می‌فرمایید که هزینه مواد اولیه تولید نان در واقع افزایش پیدا کرده، اما قیمت نان ثابت مانده است و این باعث این شده که نانوا بیاید روی بیاورد به کم فروشی و گرانفروشی.

پابرجا: بله این قضیه هست، الان چند تا عیب دارد اگر دولت نرخ را به موقع ندهد، گرانفروشی می‌شود، کم فروشی می‌شود، خروج کارگران از چرخه تولید می‌شود نانوایان در مغازه هایشان کار دیگر انجام می‌دهند کاهش کیفیت نان اتفاق می‌افتد همان که ما الان شاهد هستیم بعد افزایش نان خشک می‌شود افزایش مصرف آرد اتفاق می‌افتد تمام این‌ها می‌شود با یک نرخ عادلانه کارشناسی شده به موقع برطرف بشود، ولی متاسفانه انجام نمی‌شود و این الفاظی که نانوا را متهم می‌کنند به گرانفروشی و کم فروشی اصلا این طور نیست نانوا دارد فقط سد جو می‌کند یعنی دارد واقعا یک درآمدی کسب می‌کند به کارگر می‌دهد و خودش هم یک زندگی مختصری دارد.

سوال: از دید خریدار وقتی با نرخ مصوب عرضه نمی‌شود گرانفروشی هست حالا این خریدار که این جا گناهی ندارد

پابرجا:، ولی این قدر شهروندان ما انسان‌های شریفی هستند و انسان‌های آگاه دقیقا می‌دانند خودشان زمانی که هم تشکر می‌کنند و هم می‌دانند که ما داریم اضافه می‌فروشیم مشکلی ندارند و پرداخت می‌کنند.

سوال: برویم به استان فارس به یکی از استان‌ها که تغییرات قیمتی اعمال شده گفتگو کنیم با فرماندار شیراز آقای لطف اله شیبانی؛ آقای شیبانی در استان فارس تغییرات قیمتی نان به چه ترتیب بوده است؟

شیبانی: گرامی می‌داریم یاد و خاطره نهضت اسلامی مشروطیت که فردا مصادف است با سالگرد شهادت حضرت آیت الله شیخ فضل اله نوری.
ما در استان فارس اخیرا یک مقدار افزایش قیمت نان داشتیم علت هم این بود که تقریبا از سال ۱۳۹۸ که آخرین افزایش قیمت در استان داشتیم، بعد از آن قرار بود که در ۱۳۹۹ بر اساس تجزیه و تحلیل و بررسی‌هایی که انجام شده بود، افزایش قیمت داشته باشیم، اما این اتفاق عملا در سال ۱۳۹۹ نیفتاد و عملا در نیمه اول سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشتیم که در دو سال اخیر و از ۱۴۰۰ به بعد افزایش قیمتی راجع به نرخ نان و هیچکدام از انواع نان نداشتیم تا این که چند روز گذشته یک مقداری افزایش قیمت برای ترمیم وضعیت هزینه‌هایی که بر نانوایی‌ها تحمیل می‌شود عملا در دو سال گذشته مواجه بودند با افزایش هزینه‌ها، انجام شده است.

سوال: افزایش چقدربوده؟

شیبانی: بعضی از نان‌های انواع نان فرض کنید مثلا ما نان لواش هر یک دانه ۴۵۰ تومان بوده که افزایش پیدا کرده به مثلا ۶۰۰ تومان و به همین ترتیب نان سنگک، نان تافتون و نان بربری در همین رنج افزایش قیمت داشتیم.

سوال: مثلا سنگک چند بوده چند شده؟

شیبانی: سنگک ماشینی ۲ هزار تومان بوده شده ۲۶۰۰ تومان و سنگک ریگی ۲ هزار تومان بوده ۲۸۰۰ تومان شده به خاطر هزینه‌های متفاوت این دو نان.

سوال: و دیگر نان‌ها چطور؟ بربری؟

شیبانی: بربری ۱۲۵۰ تومان بوده که حدود ۴۰۰ تومان اضافه شده ۱۶۵۰ تومان و تافتون هم در هر سه نوعش ۵۵۰ بوده نوع اول، نوع سبک ۹۰۰ تومان، نوع متوسط ۷۰۰ تومان بوده ۱۱۰۰ تومان شده و نوع سنگینش ۹۰۰ تومان بوده و به ۱۳۵۰ تومان بر اساس مصوبه شورای آرد و نان استان افزایش پیدا کرده است

سوال: این تغییرات بر اساس آنالیز‌های قیمتی انجام شده است؟

شیبانی: عرض کردم اول که بر اساس آنالیز‌هایی که در سال جاری انجام شده مستحضرید که ما در دو سال گذشته تغییر قیمتی نداشتیم، اما افزایش هزینه نانوایی‌ها مثل افزایش حقوق کارگران مستحضرید که کارگران خبازی‌ها کارگران ساده نیستند، حرفه‌ای هستند لذا پایه حقوقی شان بر اساس قانون کار بالا است، افزایش نرخ مبلغ برق داشتیم، افزایش خدمات دیگری که ...

سوال: ترمیمی که انجام شده چه اتفاقی افتاده؟ آنجا مثلا در خصوص گرانفروشی، کم فروشی این افزایشی که اخیرا اتفاق افتاده چه تاثیری روی این‌ها داشته است؟

شیبانی: اولین تاثیرش این است که تمایل واحد‌های خبازی به ساعت فعالیت بیشتر، دومین تاثیر آن کاهش صف مردم و نانوایی‌ها بوده است سومین تاثیر مطمئنا بازرسی‌هایی که به صورت منظم و منضبط انجام می‌شود حاکی از این هست که ما خوشبختانه با مشکلات کمتری مواجه هستیم از جهت گرانفروشی و یا کم فروشی.

سوال: اقای سلیمانی به شما خداقوت می‌گویم الان در تهران شاهد آن هستیم که قیمت‌ها به صورت خودسرانه مشخص می‌شود و نانوا به نانوا، یک نان واحد را اگر در نظر بگیریم می‌بینیم که قیمت‌ها متفاوت هست.

سلیمانی: طبق صحبت‌های آقای پابرجا و سری قبل هم که آمدیم خدمت شما، تا زمانی که نرخی داده نشود یا تعدیلی در نرخ نباشد خود به خود این ولوشوو هست چرا که نانوا می‌آید می‌گویم آقا این نرخ را نباید این مبلغ را غیر متعارف را بدهید می‌گوید که شما در اتحادیه نشستید چه کار کردید برای من؟ یک کار مثبتی برای من انجام دادید؟ من چه جوابی بدهم؟ منظور این که می‌گوید شما فرض کنید آمدید نشستید این جا، نرخی که به ما دو سال است ندادید، در این دو سال هم ما هیچ سالی به نسبت ۱۴۰۱ تورم نداشتیم.

سوال: نکته‌ای هم که هست و ما این را شاهد هستیم در نانوایی‌ها، علاوه بر این که فراتر از نرخ مصوب داردنان عرضه می‌شود این کم فروشی هم در اکثر قریب به اتفاق شان وجود دارد یعنی هم قیمت رابالا بردند هم کم فروشی، این توأمان چرا باید باشد یکی را حداقل انجام بدهند تا نرخ بیاید.

سلیمانی: درست می‌فرمایید من می‌گویم یک درصدی از نانوا‌ها این کار را می‌کنند فرض کنید آن طرف غیر متعارف نمی‌تواند بدهد کم فروشی اش را می‌کند یا اگر غیر متعارف می‌دهد نانش با وزن بالایی است آنی که دارم می‌گویم، ولی با همه این حرف‌ها شما ۱۴۰۱ ما یک تورم بالایی داشتیم قبول باید بکنیم وقتی خود دولت آمد ۵۷ درصد دستمزد کارگران را بالا برد و از این طرف هزینه‌های جانبی اش این همه افزایش پیدا کرد ما چه توقعی از نانوا داریم که شما نرخ را به نرخ ۱۴۰۰ بیاید بدهد؟ قاعدتا نمی‌تواند این کار را بکند.

سوال: شما می‌فرمایید که اگر افزایش قانونی نداشته باشد قیمت به صورت غیرقانونی انجام می‌شود با قیمت‌های متفاوت و حتی فراتر از آن چیزی که دولت تعیین بکند نان به فروش می‌رسد.

سلیمانی: این جوری الان مصرف کننده بیشتر ضرر می‌کند من می‌گویم چرا باید این طور باشد وقتی ما آنالیزی دادیم نرخ را در آوردیم کارگروه آرد و نان داشته بردند سازمان حمایت، سازمان حمایت هم بالاخره آنالیزی که ما در آوردیم نگاه کرده و جایی که ایراد داشته برطرف کردیم من می‌گویم چرا باید این طور باشد.

سوال: چرا برای این که جلوی کم فروشی یک بار برای همیشه گرفته شود این فروش کیلویی نان چرا در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟

سلیمانی: نان کیلویی این تجربه را البته من سنم نمی‌رسد به آن، ولی دوستان ما که سن شان می‌رسد معمولا کیفیت نان را پایین می‌آورد برای اینکه نان سنگک خصوصا، نان سنگک یک نان دستوری است از قدیم طرف می‌گفته آقا قندی اش کن، برشته اش کن، نرم در بیاور، این که می‌خواهد وزن بکند نمی‌آید قندی در بیاورد برای آن طرف، نمی‌تواند برای طرف برشته در بیاورد باید نانی باشد در حد میانه.

سوال: اکثریت نان‌ها که این طور نیستند

سلیمانی: من نان سنگک را می‌گویم

سوال: سنگک هم انواع خاصش این طوراست بقیه نان‌ها را می‌شود با وزن و ...

پابرجا: من یادم هست قبل از انقلاب نرخ نانی که می‌دادند می‌گفتند نرخ نان خشک از شمول ترازو خارج است، پیش بینی کرده بودند، یعنی نان گفته بودند نانی که بتوانند همه بخورند ما بکشیم الان هم ما حاضریم اگر واقعا تصمیم باشد چرا این کار را نکنیم ما خودمان هم حاضریم. قیمت نرخ به ما بدهند ما اصلا حاضریم.

سلیمانی: دو اتفاق می‌افتد یک وقت هست باز می‌بینید در مراحل بازدید که می‌آیند باز هم این می‌آید می‌گوید آقا این نانی که شما در آوردی برشته نیست، اگر واقعا بازرسی درست بشود و انجام بشود بله برای نان برشته به قول حاج آقای پابرجا این را ما کنار می‌گذاریم و نانی که معمولا در حد تعارفش هست آن را می‌شود انجام داد، ولی با همه این حرف‌ها باز هم ...

سوال: مشکلی که وجود دارد بحث گرانفروشی و کم فروشی توامان هست یعنی نرخ را می‌آیند با گرانفروشی جبران می‌کنند و از یک طرف کم فروشی هم هست.

پابرجا: باید هزینه‌های نانوایی را یک بار ببینید شما، الان اقای سلیمانی آنالیز قیمت را آوردند، آنالیز قیمت نان شان بالای ۷ تومان درآمده، ولی ما می‌گوییم نه، ما می‌خواهیم با مردم خودمان، چون که دوست نداریم مردم نان گران بخرند مامی خواهیم کمک کنیم به دولت در این قضایا می‌گوییم حداقل قیمت را به ما بدهند ما خودمان بازار را کنترل می‌کنیم آن موقع شما می‌توانید از من مسئولیت بخواهید و من جواب بدهم، ولی اگر شما نرخ ندهید و اگر مثلا به من شما نرخ ندهی نانوا این اجازه را به خودش می‌دهد که چندین برابر قیمتش را بالاتر بفروشد این حرف منطقی است چرا؟ ما تعزیرات داریم می‌آیند نانوا را جریمه سنگین می‌کنند نانوا از کجا می‌خواهد این جریمه را پرداخت کند؟

سوال: از سر کم فروشی

پابرجا: یعنی یک دور باطلی داریم انجام می‌دهیم، الان تخلفات نانوا در تعزیرات از همه بالاتر است، خود قاضی محترم صدایشان درآمده که چقدر پرونده؟

سوال: قبول دارید این‌ها همه دارد از جیب مشتری می‌رود؟
پابرجا: بله

سوال: الان اگر نرخی داده بشود جلوی این کم فروشی و گرانفروشی گرفته می‌شود به نظر شما؟

پابرجا: ما گفتیم آقا شما اجازه بدهید که این یارانه که پرداخت می‌شود شیفت بشود سمت شهروندان محترم

سوال: این بحث جداست اگر نرخ داده شود این بحث قیمت‌های خودسرانه و گرانفروشی به نظر شما کاهش پیدا می‌کند؟

پابرجا: ادامه پیدا می‌کند تا آخر سال ۱۴۰۲، نرخ برای یک سال است

سوال: می‌دانم یعنی کاهش جدی پیدا می‌کند؟

پابرجا: بله صد در صد اصلا رئیس اتحادیه ما این را مسئولیت دارد.

سوال: شما هم همین را می‌گویید؟

سلیمانی: البته قبلا گفتم، البته نرخ دستوری نه، من نرخ دستوری را تضمین نمی‌کنم نرخی که واقعی باشد

سوال: نرخی که تعیین شود مثل سال‌های مختلف که تعیین می‌شد.

سلیمانی: شما ببینید که چرا نانوای ما متهم به گرانفروشی و کم فروشی شده از کی این حالت شده؟ نانوای ما خانواده شهید داریم، جانباز داریم، جبهه رفته داریم این نانوا از بدنه همین ملت هستند پس این علتی که الان آمده گفتند نانوا متهم به گرانفروشی و کم فروشی است علت چیست؟ علت این بوده که از دو سال است نرخ ندادند، ما باید بر مبنای دو سال قبل بیاییم نان را بدهیم، ولی هزینه هایمان ۹۰ درصد بازار آزاد است.  نمیتوانیم این کار را بکنیم نانوایی یک کارگاه تولیدی است.

سوال: می‌گویم الان نرخی داده شود بهرصورت نرخی که تعیین می‌شود با همکاری خود اتحادیه است استان‌های مختلف دارند این کار را انجام می‌دهند شما می‌گویید این کم فروشی و گرانفروشی خودسرانه کاهش پیدا می‌کند؟

سلیمانی: بله صد در صد من این را قبول دارم

سوال: برویم به استان قزوین که جزو ۱۳ استانی که افزایش قیمت نان اعمال شده است، سرپرست فرمانداری قزوین آقای غلامحسن اسلامی صدر با ما هستند. در استان شما تغییرات قیمتی به چه ترتیب بوده است؟

اسلامی صدر: در استان ما هم اخیرا با تصویب کارگروه آرد و نان استان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت انواع نان افزایش پید اکرد که آنهم دلیلش این بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ دیگر ما افزایشی در استان نداشتیم در قیمت نان. نانوایان عزیز هم در این جامعه با توجه به این که هم کارگر دارند هم آب و برق و گاز و هزینه‌های دیگر به ایشان تحمیل می‌شود و هم تورم سایر محصولات به این‌ها تحمیل می‌شود، لازم بود که یک چنین تعدیل قیمتی اتفاق بیفتد برای این که تخلفات دیگری نشود یعنی کم فروشی نشود یا نرخ بالا اتفاق نیفتد.

سوال: الان تاثیری داشته قیمت‌ها را که دادید روی تخلفاتی که می‌گویید؟

اسلامی صدر: به طور قطعی تاثیر داشته، چون هم این جا هم ۲۰-۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم هم حدود ۴۰ درصد هم که دولت کمک هزینه به این‌ها می‌دهد و هر دوره به این‌ها تزریق می‌شود و دیگر بهانه‌ای ندارند اگر یک زمانی خدایی نکرده اگر نانوایی بخواهد کم فروشی یا گرانفروشی بکند قطعا جلویش گرفته می‌شود، ولی این طور نیست که صد در صد باشد احتمال این که بعضا بعضی از معدود نانوایانی که بخواهند تخلف بکنند هست که این را باید با بازرسی و نظارت دائمی جلویش را بگیریم. قطعا نظارت و بازرسی در حالتی که قیمت متعادلی بدهیم بهتر اتفاق می‌افتد.

سوال: فکر می‌کنید کاهش جدی پیدا بکند کم فروشی و ...

اسلامی صدر: قطعا به طور محسوسی کاهش پیدا کرده در این دوره‌ای که بعد از افزایش قیمت به طور محسوسی کم فروشی و گرانفروشی گزارش هایش به ما کاهش پید اکرده و در میدانی هم ناظرینی که می‌روند بررسی می‌کنند گزارش را می‌آورند هم گزارش مردمی هم گزارش ناظرین ما کاهش داشته است.

سوال: شما بیش از دو هفته است که تغییر قیمتی دارید درست است؟

اسلامی صدر: ما سنگک را ۲ هزار تومان بوده که ۲۳۵۰ تومان شده، لواش ۶۵۰ تومان بوده ۸۵۰ شده، بربری از ۱۵۰۰ تبدیل شده به ۱۹۰۰ و تافتون هم از ۵۰۰ شده ۷۶۰، حول و حوش ۲۰-۲۵ درصد نهایتا ۳۰ درصد بعضی از اقلام را، بعضی از نان‌ها افزایش پیدا کرده که برای دو سال و چند ماه به نظر من زیاد نیست با توجه به وضعیت تورم، افزایش قیمتی که کارگر‌ها دارند، این‌ها هم کارگر ماهر استفاده می‌کنند.

سوال: شما آنالیز قیمتی داشتید یعنی با همراه خود اتحادیه‌ها و خود نانوایان این قیمت‌ها تعریف شده درست است؟

اسلامی صدر: بله با همکاری اتحادیه و متخصصین این حوزه یک آنالیز قیمتی بدست آمد که سعی شده که نزدیک باشد به آن چیزی که اتفاق می‌افتد و پوشش بدهد هزینه‌های نانوا‌ها را. با توجه به آن هزینه‌ای که عرض کردم، کمک هزینه‌ای که دولت تزریق می‌کند.

سوال: برویم به مشهد اقای محسن داوری فرماندار مشهد با ما هستند روی خط ارتباطی ما هستند.

مثل دو استان قبلی از شما هم می‌خواهیم که تغییرات قیمتی تان را به ما بگویید که بر چه مبنایی اعمال شده و الان به چه ترتیب است؟

داوری: مستحضرید که در خراسان رضوی و مشهد بیش از دو سال بود که هیچ تغییری در قیمت نان نکرده بود، بیس قیمت نان ما نسبت به کشور و کلانشهر‌ها هم پایین‌تر بود، ولی هزینه‌های نانوا‌ها همچنان رو به افزایش و این کفاف هزینه‌های نانوایان را نداشت بعضی از نانوایی‌ها به شدت دچار خسارت شده بودند بعضی‌ها تعطیل کرده بودند یا مکان هایشان را جابجا کرده بودند و این باعث شده بود که مردم عزیزمان دچار اشکال بشوند و ما باید این را برطرف می‌کردیم. بخشی از این مشکل با یارانه‌ای که دولت به نانوا‌ها داده بود، کمک هزینه‌ای که می‌داد برطرف شده بود، ولی کفایت نمی‌کرد. در یک ارزیابی که از این برای این که همگام کنیم قیمت نان را در مشهد و خراسان رضوی با کشور یک همگامی با استان‌های همجوار و تهران کردیم و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت نان افزایش پیدا کرد این کمک کرد که بخشی از مشکلات نانوا‌ها کم بشود، این کمبودی که وقتی که در نانوایی‌ها بود منجر شده بود که مردم به زحمت بیفتند هم کیفیت نان اشکال پیدا کرده بود هم کم فروشی و هم صف‌های طولانی به دلیل‌های مختلف که از جمله کارگر نانوایی کمتر شده بود و برایش صرف نمی‌کرد در نانوایی حضور پیدا کند.

سوال: حالا این شرایط بهبود پید اکرده است؟

داوری: الحمدالله از اول مرداد که ما اعمال کردیم این خیلی بهتر شده است. 

سوال: بفرمایید قیمت دو تا سه تا نان را

داوری: نان بربری ۱۲۰۰ بوده تبدیل به ۱۶۰۰ شده، نان لواش مان ۶۵۰ بوده به ۸۵۰ تبدیل شده، نان سنگک مان به ۲ هزار تومان ارتقا پیدا کرده که تقریبا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد قیمت داشتیم.

سوال: این بازرسی‌هایی که انجام می‌شود همچنان به شکل سنتی هست یا این که با توجه به اطلاعاتی که الان از کارتخوان‌های عرضه نان به دست می‌آید صورت می‌گیرد؟

داوری: این طرح نان این را خیلی به ما کمک کرده در بحث نظارتی که بر نانوایی‌ها داریم بهترین نظارت همان طرح هوشمند است

سوال: یعنی به صورت برخط اطلاعات کارتخوان‌ها در اختیار شما قرارمی گیرد؟

داوری: بله و ما بر اساس همین اطلاعات ما بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم، خود نانوایی‌ها هم شناسایی خوبی می‌کند و با نانوایی‌های متخلف از طریق کم کردن سهمیه برخورد می‌کند و اثر خیلی خوبی هم داشته بخصوص طرح سومش که اجرا شده و این خیلی کمک کرده به ما در ارزیابی‌ها چه نانوایی‌ها و چه ساعت کارشان که اگر اشکال داشتند در روز تعطیلی شان یا در میزان پخت شان اگر کم فروشی می‌کردند نانینو این را به خوبی ارزیابی و اطلاع رسانی می‌کند.

سوال: در خصوص سهمیه آرد هم می‌توانند مراجعه بکنند این امکان هم فراهم شده، برخی نانوایان در خصوص سهمیه آرد مشکلاتی دارند، الان می‌توانند مراجعه کنند به استانداری و فرمانداری و این ترمیم شود درست است؟

داوری: بله خود نانینو نانوا‌هایی را که پخت شان صحیح باشد و پخت بیشتری داشته باشند خودش سهمیه را ده درصد افزایش می‌دهد و باز کسانی که پخت شان دچار اشکال باشد سهمیه شان را کم می‌کند، در سهمیه‌ها در استان خراسان و شهر مشهد به دلیل این که ما زائر را هم داریم و جمعیت مان هم نسبت به نرمش افزایش بیشتری داشته تا سال ۱۳۹۵ یک کم سهمیه ما کم است که ما داریم پیگیری می‌کنیم که این سهمیه را نسبت به نرم کشوری بالاتر ببریم.

سوال: نانوا به صورت واحد صنفی در نظر بگیریم یک نانوا اگر دید که این سهمیه‌ای که این ماه به او تخصیص پیدا کرده نسبت به ماه گذشته تغییری داشته که برایش مقبول نیست می‌تواند بیاید و این امکان داده شده به استان‌ها که بیاید مراجعه کند و در واقع آن سهمیه اگر اشتباهی رخ داده ترمیم بشود درست است؟

داوری: بله، این که اشتباهی رخ داده باشد یا به دلایلی که نانینو هم تشخیص نمی‌دهد، کم کرده باشد ما این‌ها را هر ده روز که به ایشان سهمیه می‌دهند به این نانوایی‌هایی که تخلف نکرده باشند، ولی سهمیه شان کم شده باشد مجدد سهمیه شان را بر می‌گرداند.

سوال: جملات پایانی و جمع بندی را از شما اقای پابرجا بشنویم.

پابرجا: نانوایی یک واحد صنفی بنگاه سودده باید باشد الان این بنگاه سودده چرخش نمی‌چرخد.

سوال: البته الان در آن استان‌هایی که قیمت ندادند این طور است استان‌هایی که قیمت دادند که نه.

پابرجا: باید کمک بکند، کمک هزینه‌ای که می‌کند یک بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کند، ولی کافی نیست همانطور که فرمودند باید در اسرع وقت نرخ کارشناسی شده نان را اعلام کنند، اگر اعلام بکنند همه چیز متعادل می‌شود اصلا در مغازه‌ها درگیری انجام نمی‌شود و آشفتگی بازار از بین می‌رود.

سوال: من فکر می‌کنم الان از جیب مشتری بیشتر می‌رود شما قبول دارید؟

پابرجا: واقعا همین طور است، مشتری می‌خواهد بیاید در یک مکانی که نان بگیرد آرامش داشته باشد با نانوا درگیری نداشته باشد

سوال: الان نانوا دارد خودش نرخ می‌دهد و نرخ‌های فعلی که اصلا در تهران البته اعمال نمی‌شود.

پابرجا: این خیلی بد است ما دوست نداریم که به ما بگویند که چرا کم فروختید و گران فروختید این‌ها در شان نانوا نیست نانوا‌های ما از ۴ و نیم صبح تا یازده شب دارد کار می‌کند و خدمت به مردم می‌کند این الفاظ زیبنده نانوا نیست، ولی چه بکنیم این تقصیر ما نیست مشکل در جای دیگر است نرخ آرد نان کارشناسی شده که مناسب سازمان حمایت باشد ما هم قبول داریم اعلام بفرمایند ببینیم چه کسی حاضر است تخطی کند خود ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

سوال: آقای سلیمانی صحبت‌های پایانی شما را بشنویم.

سلیمانی: طبق صحبت‌های آقای پابرجا که تمام صحبت‌ها را کردند، ولی حرف اقای پابرجا همین است و حرف من هم همین است. ما زمانی می‌توانیم به آن نانوا بگوییم که این کار شما درست نیست که ما به او نرخی داده باشیم.

سوال: اگر نرخی بدهند بالاخره اتحادیه یکی از وظایف قانونی اش نظارت هم هست شما دیگر نظارت هایتان را هم افزایش می‌دهید.

سلیمانی: صد درصد ما هم نظارت‌ها را افزایش می‌دهیم، ولی مشروط بر این که به ما نرخ بدهند الان در این بازار آشفته افرادی هستند که سواستفاده می‌کنند غیر متعارف دارند می‌دهند من به جد بار‌ها گفتم که حقیقت نباید این کار را بکنند برخورد شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۶
میخواهید قیمت نان را افزایش بدهید حرفی نیست با توجه به کاهش ارزش پول وبالا رفته هزینه های دستمزد واب برق ووو منطقی هم هست منتهی برایش دلیل موجه اقتصادی بیاورید نه توجیه مسئله با بهانه بهبودکیفت نان!!! زیرا افزایش قیمت حداقل دربخش نان تاثیری چندانی بر کیفیت ندارد.این اولین بار نیست که با وعده بهبود نان قیمت ها گران میشود. اما هر بار در اندک زمانی کیفیت به حالت سابق برمیگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
و خداوند توجیه را آفرید
کاش یکی به فکر افزایش حقوق ها برای افزایش بهروری بود خدایا به تو پناه می برم
وقتی یک نفر که در امر نان و نانوایی هست کلیه پاسخ های یک سویه را ارائه میکند و تمام قد مقابل ضلمی که این صنف که همان اصطلاح قوت قالب مردم را یدک میکشد , توجیه میکند , انتظاری دیگر نمیرود. صدا وسیما هم با در اختیار دادن انتن به اینگونه افراد باعث ریختن قبه عمل انها میگردد و ترویج عملکرد بد انها در سایر صنوف میشود
چه چیزی باعث جلوگیری از اختلاس و دزدی و ...... میشه
دزد دزداست حتی اگر یک قرص نان راهم هزار برابر برای دزد سود اورباشد باز هم طمع میکنه وبرای دزدی بیشتر تحریک میشه ربطی به قیمت مصوب نداره
چرا از واژه های گمراه کنند استفاده میکنید " ترمیم" بگید گرانی نان
حالا اگر کسی کم فروشی میکنه اونم از سوء مدیریت شما
جلوی دزدی وکم فروشی را بگیرید پارسال جراحی اقتصادی کردید و سامانه جدید به نانوایی ها دادید با کلی تبلیغ حالا هم دم از گرانی میزنید؟!!!
بجای گران کردن میگه ترمیم قیمت
بجای گران کردن میگه اصلاح قیمت
دولت سیزدهم این کاره نیست هر روز بیشتر به جمهوری اسلامی ایران صدمه میزنه
کسی که دستش کجه اگر قیمت نان را ده برابر بفرمایید باز هم از خمیر می دزدد کنچد را ده برابر قیمت حساب میکند دستگاه پوز را خودش میزند و در هر بار کارت کشیدن 5 نان و یک پلاستیک بیشتر کارت میکشد مشکل نبود نظارت و تنبیهات بازدارنده است ! یک نانوایی را جریمه میکنند و میروند حاجی حاجی مکه ! از ظهر همان ریز نانوا را رها میکنند و ملت بینوا باید دهها برابر جریمه را با شاطر جبران کند !
برای رفای بازنشستگان هم وعده همسانسازی حقوق انها داده شده اس که اجرای ان شاید یکی از علائم ظهور باشد
بااین اردهابی که میدن نانوا نمیتونه شق اقمر بکنه ارد درس حسابی بدن تا نون خوب ام دربیاد
معرفی واژه جدید دولت سیزدهم به فرهنگستان علوم؛
از این به بعد به جای استفاده از واژه منحوس "گرانی" از واژه زیبا و لطیف " ترمیم" استفاده می کنیم.
تیتر خبر باید به این شکل اصلاح شود؛
تاثیر گران کردن قیمت نان در جلوگیری از گرانفروشی
متاسفانه بسیاری از نانوایان ارد را ازاد میفروشن و صف طویلی جلو نانوایی پدید می اید راه حل این است که دولت یارانه رو مستقیم به مردم بدهد نه به نانوا.
نمیدانم.چرا عزیزان فکر میکنند نانوا خوردخوداک.پوشاک .مسکن وغیره..ن ارند باید موفت کار کند نان باکیفیت هم اراعه بده مگر م د شما سال به سال زیادشود کفیت هم بالا می رود بخدا که مکین نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی