بازدید 7333
۳

کابوس کووید تمام شد؟

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ پنجم می‌۲۰۲۳، پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ را اعلام کرد. همچنین، سوم مرداد وزارت بهداشت ایران نیز پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک را اعلام کرده است اما اعلام پایان وضعیت اضطراری به‌هیچ‌عنوان به‌معنای پایان وجود کرونا نیست و همچنان خطر بروز انواع جدیدی که باعث افزایش موارد جدید و مرگ‌ومیر می‌شوند، باقی می‌ماند؛ بنابراین همچنان باید از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون استفاده کرد تا به کنترل شیوع کرونا کمک شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 29 July 2023

به گزارش «تابناک»، دکتر رؤیا شرقی، متخصص عفونی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره کرونا در ایران گفت: «موج اول همه‌گیری کرونا در ایران از اسفند ۱۳۹۸ آغاز شد و تا بهار ۱۳۹۹ ادامه یافت. در این مدت، تعداد بیماران به‌شکل فزاینده‌ای افزایش یافت. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی و آنچه اخیرا کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرده است، از شرایط اضطرار بیماری خارج شده‌ایم ولی همچنان هم متولیان سلامت باید آمادگی خود را حفظ کنند؛ چون همیشه احتمال یک همه‌گیری جهانی درباره بیماری‌های واگیردار و تنفسی وجود دارد. هرچند مدتی است که پروتکل های بهداشتی در کشور رعایت نمی‌شود اما حالا به صورت علمی و عملی نیز دیگر نیازی نیست همه افراد ماسک بزنند و بیشتر ماسک برای افراد دارای علائم، مسن، کسانی که بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی دارند توصیه می‌شود». مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سه‌شنبه سوم مرداد، حدود سه‌ سال و شش ماه پس از تأیید رسمی ورود ویروس کرونا به ایران، پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک را اعلام کرد. در اطلاعیه وزارت بهداشت به نقل از کمیته علمی کرونا آمده است: «در شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می‌شود صرفا افرادی که سن بالا، بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی و بیماری‌های کلیوی، قلبی و کبدی دارند، از ماسک استفاده کنند». کمیته علمی کرونا به افرادی که با مبتلایان کرونا در تماس‌اند نیز توصیه کرد ماسک بزنند. همچنین در مراکز بهداشتی و درمانی که انتقال عمومی یا خوشه‌ای ویروس کرونا گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای تمام کارکنان و مراجعان ضروری است ولی در مناطقی که انتقال قطعی به‌صورت تک‌گیر وجود دارد، فقط کارکنان و بیماران باید ماسک بزنند.

مروری بر تقویم کرونا در  ایران و جهان

ویروس کرونا یا کووید ‌۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد و سپس به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. در ایران نیز شیوع کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ شروع شد و تاکنون ادامه دارد. برخی از رویدادهای مهم در تاریخچه کرونا در جهان و ایران عبارت‌اند از:

دسامبر ۲۰۱۹: شناسایی اولین موارد کرونا در شهر ووهان چین.

فوریه ۲۰۲۰: شیوع کرونا در ایران و اعلام وضعیت اضطراری کرونا در ایران.

مارس ۲۰۲۰: اعلام رسمی تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان در ایران.

ژوئن ۲۰۲۰: شیوع موج دوم کرونا در ایران.

دسامبر ۲۰۲۰: شروع فرایند واکسیناسیون در جهان.

فوریه ۲۰۲۱: شروع فرایند واکسیناسیون در ایران.

جولای ۲۰۲۱: شیوع موج چهارم کرونا در ایران.

آگوست ۲۰۲۱: شیوع موج پنجم کرونا در ایران.

آیا  خطر به  پایان رسید؟

این ویروس همچنان در سراسر جهان شیوع دارد و در برخی مناطق، موج‌های جدیدی از کرونا گزارش شده است. شرقی در پاسخ به این سؤال که آیا خطر شیوع کرونا به پایان رسید، تصریح کرد: «با اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا در ایران، برخی از محدودیت‌ها کاهش یافته‌اند اما همچنان باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون توجه شود تا به کنترل شیوع کرونا کمک شود.

به علاوه، برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ویروس کرونا ممکن است تغییراتی در آینده داشته باشد و احتمال بروز موج‌های جدیدی از کرونا وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون توجه شود تا به کنترل شیوع کرونا کمک شود».

این پزشک در ادامه گفت: «با توجه به منابع موجود، کشورهایی که در‌حال‌حاضر با بیشترین شیوع کرونا مواجه هستند عبارت‌ند از:

ایالات متحده آمریکا، با بیش از ۳۴ میلیون نفر مبتلا و بیش از ۶۱۵ هزار نفر فوت‌شده، هند با بیش از ۳۲ میلیون نفر مبتلا و بیش از ۴۳۰ هزار نفر فوت‌شده، برزیل با بیش از ۲۰ میلیون نفر مبتلا و بیش از ۵۵۰ هزار نفر فوت‌شده، و روسیه با بیش از شش میلیون نفر مبتلا و بیش از ۱۴۰ هزار نفر فوت‌شده، در رأس ابتلا و همه‌گیری کرونا در جهان هستند.

بعد از پایان شرایط بحرانی کرونا، برای بازگشت به وضعیت طبیعی، باید تدابیر مشخصی را اتخاذ کرد اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که کرونا هرگز تمام نمی‌شود و مرگ‌ومیر آن هم در حد آنفلوانزا باقی خواهد ماند».

شرقی در پایان خاطرنشان کرد: «همچنان باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌‌وشوی دست، در دورانی که آنفلوانزا و کرونا شیوع می‌یابد، پایبند بود. نباید واکسیناسیون را فراموش کرد توسعه برنامه‌های واکسیناسیون و واکسیناسیون همگانی افراد، به عنوان یکی از راه‌های مهم در کنترل شیوع کرونا مطرح شده است. همان‌طور‌که مردم با رسیدن فصل سرما اقدام به واکسیناسیون آنفلوانزا می‌کنند، باید برنامه واکسیناسیون کرونا را هم داشته باشند. تحقیقات بیشتر در زمینه ویروس کرونا و راه‌های کنترل شیوع آن، به عنوان یکی از راه‌های مهم در کنترل شیوع کرونا مطرح شده است. ما همچنان چیز زیادی از عوامل تولد این ویروس نمی‌دانیم. هرچه بیشتر بدانیم قوی‌تر خواهیم بود. از طرف دیگر برای بازگشت به وضعیت طبیعی، باید به شرایط محلی هر کشور و منطقه توجه کرد و تدابیر مورد نیاز را بر اساس شرایط خاص هر منطقه اتخاذ کرد و همکاری و تعاون بین کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در جهت مبارزه با کرونا و بهبود وضعیت جهانی باید ادامه یابد».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
تمام نشده میلیونها نفر بخاطر واکسن و گرفتن کووید حالا حالا ها باید با عوارض آن زندگی کنند
لعنت بر چین
درباره اون همه دروغی که اوایلش به مردم گفتین و ممنوع کردن واردات واکسن معتبر و گرفتن بودجه های بی حساب به بهانه ساخت واکسن هم مقاله بنویس
این موردی است که دولت می‌گوید دوران اجباری ماسک به پایان رسیده است زیرا در آشفتگی‌های آینده مردم ماسک نزنند تا دولت بتواند آنها را بهتر بشناسد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست