بازدید 2937

مجازات جعل مدرک دانشگاهی چیست؟

در قانون مجازات اسلامی جعل مدرک تحصیلی و دانشگاهی جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 29 July 2023

به گزارش  تابناک به نقل از مهر، چندسالی است که جعل مدرک دانشگاهی یا به عبارتی مدرک سازی رواج پیدا کرده است و عده‌ای از افرادی که هیچگاه پایشان به دانشگاه نرسیده است برای خود مدارک عالی دانشگاهی می‌سازند.

پیش از هرچیزی باید گفت جعل مدرک مانند سایر جعل‌هایی که صورت می‌گیرد جرم است و قانونگذار برای آن مجازات مخصوصی را تعیین کرده است.

جعل به هرگونه عملیات متقلبانه‌ای گفته می‌شود که باعث ایجاد خسارت‌های مادی و معنوی می‌شود و در اصطلاح عمومی جعل زمانی محقق می‌شود که تغیرات متقلبانه‌ای در اسناد رسمی یا عادی صورت گیرد و اطلاعات به صورت اشتباه در آن وارد شود.

در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی گفته شده جعل و تزویر عبارتند از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب.

اما همانطور که اشاره شد علاوه بر جعل اسناد عادی یا رسمی جعل مدرک تحصیلی و دانشگاهی نیز جرم است و قانونگذار برای این جرم خاص در ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی جرم تعیین کرده است.

حبس و جزای نقدی سزای جاعلان مدرک تحصیلی
در ماده ۵۲۷ گفته شده هر کس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی‌داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت، به‌حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد؛ در صورتی که مرتکب، یکی از کارکنان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلاب اسلامی‌باشد یا به نحوی از انحاء در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

اما با دقت بیشتری در قانون می‌توان این تفسیر را کرد که اگر جاعل اقدام به جعل اسناد غیر رسمی کند مجازات کمتری در انتظارش است، در ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی گفته شده هر کس در اسناد یا نوشته‌های غیررسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا یک سال یا به ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ تا ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

با توجه به این ماده قانونی می‌توان گفت اگر فردی اقدام به جعل مدارکی همچون مدارک مؤسسات کمک آموزشی یا زبان‌های خارجی کند مجازات کمتری را باید تحمل کند.

جعل مدرک دانشگاه‌های خارجی جرم است
همچنین یکی دیگر از مواردی که توجه به آن ضروری است این است که قانونگذار برای مجرمان جعل مدرک تحصیلی تخفیف در نظر گرفته است در ماده‌ی ۵۳۱ قانون مجازات اسلامی گفته شده اشخاصی که مرتکب جرایم مذکور (از جمله جعل مدرک تحصیلی) شده اند هرگاه قبل از تعقیب، به دولت اطلاع دهند و سایر مرتکبین را در صورت بودن، معرفی کنند یا بعد از تعقیب، وسایل دستگیری آن‌ها را فراهم نمایند، حسب مورد در مجازات آن‌ها تخفیف داده می‌شود و یا از مجازات معاف خواهند شد.

یکی دیگر از مصادیق جرم جعل مدرک تحصیلی این است که برخی از افراد اقدام به جعل مدرک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی می‌کنند که مرتکبان این جرم نیز طبق قانون به مجازات جعل مدرک تحصیلی محکوم می‌شوند و وزارت علوم در چنین مواقعی وظیفه دارد تا مدارک تحصیلی مربوطه را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و تا در صورت جعلی بودن این مدارک، مجازات جعل مدرک تحصیلی را به مقامات ذیصلاح اطلاع رسانی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
مجازاتش از بیحجابی سبک تره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
کار منو راحت کردی داداش
مجازاتی ندارد بلکه به عنوان تشویق به دانشگاه بهتر می رود .
مجازات که نمیدونم ولی یکی از واجبات برا گرفتن پستهای دولتی است
جرم کسانی که مدرک تقلبی خریدن چیه؟
چون بیشتر کسانی که مدرک جعلی تقلبی میخرن برای گرفتن پستهای مدیریتی و استخدام در ادارات دولتی اینکارو می کنن
مجازات اسلامی
جمع کنید . خودتون مسخره هستید این دانشجوهای نامه ای که هنوز دارن تحصیل میکنن چه فرقی داره با جعل مدرک و یا فروش سوالات کنکور و فروختن صندلی و ...
دم از مجازات اسلامی میزنید
اسم نمیبرم چند درصد مسوولین مدرکشون جعلیه دکتری جعلیه
مرحوم کردان...وزبر دولت احمدی نژاد جعل کرده بود مدرک داخلی و خارجی رو..هیچ اتفاقی هم براش نیوفتاد...اصولا کمتر از همه چی مجازات داره یا اصلا نداره
برو بابا. هزار نفر از آقازاده هاتون رو با تقلب فرستادین دانشگاه بعد همتون هم از بیخ و بن منکر قضیه هستین، حالا درباره جعل مدرک دانشگاهی رگ گردنت باد کرده؟
به نظر میآید هرچه به زحمت وهزینه وجریمه اش میارزد!! چون اگر غیر ازاین بود اینهمه جاعل مدرک نبود خدا میداند در نظام اداری چه تعداد دکتر ومهندس وپزشک وووو در حال استفاده از مزایای این مدارک هستند وبه ریش مردم میخندد.ضمنا یادی کنیم از مرحوم کردان......
بسمه تعالی
مدرک بدون سواد همانند هواپیمای بدون سوخت می‌باشد . بقدری دانش آموخته با مدرک داریم که بیکارند که این مدارک فقط برای مهاجرت و.. استفاده میشه .
الان که دیگه خود دانشگاه هایی که مثل قارچ در اومدن مدرک میدن و سر کلاس رفتن هم نداره. این مجازاتها برای اینه که کار دانشگاههای خودتون کساد نشه
مجازات خاصی ندارد معمولا پاداش می گیرد می شود وزیر صمت مثل اقای علی ابادی


یا می شود وزیر کار مثل اقای بذرپاش

یا می شود نماینده مجلس که ساده ترین لغت انگلیسی را بخواند آنی ور آنی تایم
وزارت / وکالت مجلس / مدیزکلی و ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی