بازدید 12501
با پانصد و دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

آغاز حملات تهاجمی شدید روسیه علیه مواضع اوکراین / افشای علت شکست ضد حمله اوکراین در سند اطلاعاتی آلمان

پانصد و دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱ 26 July 2023

آغاز حملات تهاجمی شدید روسیه علیه مواضع اوکراین

بین الملل تابناک: پانصد و دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو: حق پاسخ سخت به حملات اوکراین را محفوظ می‌داریم
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ۲۰:۰۶

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به حملات تروریستی اوکراین علیه کریمه و مسکو به سختی پاسخ دهد.

دستگاه دیپلماسی روسیه شامگاه دوشنبه هم در پی حملات کی‌یف اعلام کرد روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به حملات پهپادی به مسکو و شبه جزیره کریمه پاسخ سخت دهد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، این دیپلمات روس درباره حملات اخیر اوکراین گفت: در تاریخ ۱۷ ژوئیه حمله‌ای به پل کریمه انجام شد. در تاریخ ۲۴ ژوئیه دو پهپاد اوکراینی تلاش کردند به اهدافی در مسکو حمله کنند. ۱۷ پهپاد تلاش کردند تاسیسات در کریمه را مورد حمله قرار دهند. 

وی افزود: نیروهای دفاع هوایی روسیه و سامانه‌های جنگ الکترونیک این حملات را با موفقیت دفع کردند. پیش‌تر در تاریخ ۲۰ ژوئیه، یک پهپاد اوکراینی به روستای «زادولنویه» در کریمه حمله کرد و متاسفانه در آنجا تلفاتی وجود داشت، یک دختر ۱۴ ساله کشته شد.

بامداد دوشنبه رئیس منطقه کریمه از جدیدترین حمله اوکراین خبر داد و اعلام کرد ۱۷ پهپاد ارتش اوکراین که برای هدف قرار دادن این شبه‌جزیره به منطقه فرستاده شده بود، توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شد. در واکنش، پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «تمام پهپادهای به‌کار رفته در حمله به مسکو نابود شد و اقدامات تلافی‌جویانه در حال انجام است. عملیات نظامی ویژه هم ادامه دارد و به اهداف خود می‌رسد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه اظهارات امروز خود افزود: کمیته تحقیقات روسیه همه این جنایات را به طور کامل بررسی می‌کند. عاملان قطعاً شناسایی و مجازات خواهند شد. این حق را محفوظ می‌داریم که اقدامات تلافی‌جویانه سخت انجام دهیم. 

پولیتیکو: ارسال اف-۱۶ به اوکراین در آینده نزدیک خوش‌خیالی است
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ۲۰:۰۵

یک سخنگوی ارشد کاخ سفید گفت که جنگنده‌های اف-۱۶ تا پایان سال میلادی جاری به اوکراین تحویل داده خواهند شد؛ اما منابع ناشناس آمریکایی گفتند که این خوش‌خیالی است.

به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، این در حالی است که به گواهی سه مقام آمریکایی آگاه، متحدان غربی هنوز حتی درباره برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای کار با این جنگنده‌ها هم به توافق نرسیده‌اند. ائتلافی با حضور ۱۱ کشور و با رهبری دانمارک و هلند حامی آموزش خلبانان اوکراینی هستند، اما تا امروز هیچ کشوری به‌صورت علنی جنگنده‌ای را به این برنامه اختصاص نداده است.

این عزم غرب هم‌زمان شده با درخواست‌های اوکراین برای دریافت تجهیزات نظامی مضاعف برای نفوذ در مواضع دفاعی روسیه. کی‌یف فشار بر متحدانش را برای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ تشدید کرده و این پس از آن اتفاق افتاد که روسیه از توافق غلات دریای سیاه خارج شد. وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که برای ایجاد یک کریدور دریایی برای انتقال غلات و پیشگیری از ناامنی غذایی در جهان، اوکراین به جنگنده نیاز دارد.

یکی از طرح‌های پیشنهادی برای آموزش نیروهای اوکراینی انتقال آن‌ها به ایالات متحده و برگزاری دوره‌ها در پایگاه گارد ملی هوایی آمریکا در ایالت آریزوناست؛ پایگاهی که از قبل مشغول آموزش خلبانان خارجی برای کار با جنگنده اف-۱۶ بوده است.

اما به گفته منابع پولیتیکو، این طرح طرفداران زیادی ندارد. یکی دیگر از طرح‌های پیشنهادی اعزام این خلبان‌های اوکراینی به کشور دیگری در داخل مرزهای اروپاست.

دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش شود گفتند که هنوز هیچ تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

یکی از این افراد گفت: هنوز هماهنگی و همکاری در این باره در جریان است. سعی داریم با همفکری متحدانمان، بهترین راه را برای اجرای این طرح آموزشی پیدا کنیم.

این ائتلاف ۱۱ کشوری اقدامات ابتدایی را برای آغاز این آموزش‌ها اتخاذ کرده است. شرکت پیمانکار هوافضای «دراکن اینترنشنال» شروع به استخدام خلبانان بازنشسته ارتش کرده تا به اوکراینی‌ها آموزش دهند. این آموزش ممکن است در یک پایگاه آموزشی در رومانی برگزار شود که قرار است مرکز آموزشی اف-۱۶ در این منطقه باشد.

مقامات اروپایی گفتند که یک مرکز آموزشی دیگر هم در دانمارک برپا خواهد شد.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در روز سه‌شنبه گفت که متحدان اروپایی امیدوارند که این برنامه در تابستان جاری آغاز شود و در همین حال، انگلیس قصد دارد در چند هفته آتی دوره‌های آموزشی ابتدایی پرواز و زبان‌آموزی را برای خلبانان اوکراینی آغاز کند.

سینگ گفت که هنوز اطلاعی درباره زمان ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین ندارد.

با وجود این بلندپروازی‌ها درباره زمان آغاز آموزش خلبانان اوکراینی، تا زمان تأیید ارسال اقلام آموزشی توسط آمریکا هیچ دوره‌ای آغاز نخواهد شد؛ اقلامی از جمله کتابچه‌های دستورالعمل و دستگاه‌های شبیه‌سازی پرواز.

وقتی از جیک سالیوان درباره این تأخیر سؤال شد، مسئولیتش را به گردن اروپایی‌ها انداخت و گفت: آن‌ها هنوز به چند هفته زمان نیاز دارند تا زیرساخت‌های آموزشی لازم را فراهم کنند.

منابع آمریکایی پولیتیکو تخمین زدند که جنگنده‌های اف-۱۶ در زودترین حالت ممکن در بهار سال آینده به اوکراین می‌رسند.

یکی مقام آمریکایی گفت: احتمالاً تا پایان سال جاری چند خلبان آماده پرواز خواهیم داشت، اما جنگنده‌های اف-۱۶ که نقش نیروی هوایی اوکراین روی آن‌ها خورده باشد، زودتر از فصل بهار آماده نخواهند شد.

عضویت اوکراین در ناتو شروع جنگ جهانی سوم است
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ۲۰:۰۵

«وعده اخیر آمریکا برای پیوستن اوکراین به ناتو بعد از پایان جنگ، روند مذاکرات برای پایان‌دادن به این جنگ را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین اگر بعد از اعلام آتش‌بس، درگیری دوباره آغاز شود، این بار آمریکا مجبور است سربازانش را برای دفاع از اوکراین به نبرد با روسیه بفرستد!»

«فردریش فلیتز»، رئیس سابق ستاد شورای امنیت ملی آمریکا در تحلیلی برای پایگاه تحلیلی «فدرالیست» به خطرات عضویت ناتو در اوکراین پرداخته و نوشته است: "کشورهای عضو ناتو در نشست اخیر خود در لیتوانی توافق کردند که روند عضویت اوکراین در ناتو تسریع شود، اما از ارائه بازه زمانی دقیق خودداری کردند. به گفته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو «وقتی متحدان ناتو توافق کنند و اوکراین شرایط عضویت را رعایت کند» این ائتلاف نظامی دعوتنامه عضویت کی‌یف را صادر خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ابتدا این موضع را محکوم کرد و آن را «بی‌سابقه و مسخره» خواند، زیرا او خواستار اعلام یک بازه زمانی مشخص و پیش‌شرط‌های ملموس بود. بااین‌حال، زلنسکی کمی بعد موضع خود را تلطیف کرد و این احتمالاً از آن ناشی شد که او متوجه تأثیر همین سطح از وعده تضمین‌های امنیتی شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که اوکراین برای عضویت در ناتو آماده نیست و این اتفاق می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد. بااین‌وجود، او همچنین گفت که عضویت اوکراین در ناتو پس از پایان جنگ، اجتناب‌ناپذیر است.

چطور شده که عضویت اوکراین در ناتو در زمان جنگ ممکن نیست، اما پس از پایان جنگ، این امر ممکن می‌شود؟ مگر بعد از اعلام آتش‌بس میان اوکراین و روسیه، این درگیری نمی‌تواند دوباره از سر گرفته شود؟!

پوتین باور دارد که اوکراین جزئی از قلمرو نفوذ روسیه است و به دلیل برخی دغدغه‌های امنیتی، مخالفت شدیدی با عضویت این کشور در ناتو دارد. این تصمیم ناتو نادیده‌گرفتن موضع صریح پوتین است. علاوه بر این، ممکن است پوتین از تأثیری که وجود کشوری با ارزش‌های دموکراتیک در همسایگی روسیه بر ذهن مردم این کشور داشته باشد، نگران باشد؛ کشوری که حکومت خودکامه پوتین رفته‌رفته در آن مستقر می‌شود.

باتوجه‌به این عوامل، مسیری که بایدن و ناتو برای عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی ارائه کرده‌اند می‌تواند دو نتیجه خطرناک برای امنیت اروپا و آمریکا داشته باشد.

نخست اینکه تضمین عضویت اوکراین در ناتو بعد از جنگ می‌تواند این مناقشه را به درازا کشانده و دستیابی به صلح از طریق مذاکره را دشوارتر کند. همین حالا هم راضی‌کردن پوتین به آتش‌بس یا مذاکره بسیار دشوار است. وعده‌ای که ناتو به اوکراین داده، این امر را عملاً غیرممکن می‌کند. فکر نمی‌کنم تا وقتی قرار است اوکراین با پایان جنگ عضو ناتو شود، پوتین به هیچ نوع توافقی تن دهد. این یعنی طولانی‌شدن جنگ تا مدتی نامعلوم.

مشکل امنیتی دوم که از مورد اول به‌مراتب خطرناک‌تر است، این است که اگر به طریقی صلح حاصل شود و اوکراین بعد از جنگ به ناتو بپیوندد، ممکن است پوتین دوباره به این کشور حمله کند. عضویت اوکراین در ناتو ممکن است نه‌تنها مانع حمله روسیه به اوکراین شود، بلکه روسیه را تحریک به حمله‌ای دوباره کند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، واشنگتن بر اساس بند پنجم پیمان آتلانتیک شمالی متعهد است که حمله به یک عضو ناتو را مانند حمله‌ای به خاک خود تلقی کرده و با نیروی زمینی، دریایی و هوایی خود از کشوری که هدف حمله واقع شده دفاع کند. این دقیقاً شروع همان جنگ جهانی سوم است که بایدن مدعی تلاش برای جلوگیری از آن است.

علاوه بر این، این برخلاف خواست اکثر مردم آمریکا از سیاست خارجه کشورشان است. آن‌ها می‌خواهند که واشنگتن آمریکا را در اولویت قرار دهد و سربازان ارتش را درگیر جنگ‌های بی‌دلیل و بی‌پایان نکند. منطقی نیست که آمریکا تن به وضعیتی دهد که ممکن است در آن وادار به ارسال نیروهایش برای جنگ در کشوری مانند اوکراین شود، کشوری که هیچ منافع استراتژیکی در آن ندارد.

می‌توان از این خروجی‌های مصیبت‌بار اجتناب کرد و جنگ اوکراین را برای همیشه به پایان رساند. همان‌طور که در ژوئن ۲۰۲۳ در مقاله‌ای برای پایگاه «فدرالیست» نوشتم، کارشناسان سیاست خارجه بر این باورند که اوکراین باید به آتش‌بس تن دهد، چرا که با کمبود نیرو مواجه است و نتیجه ادامه‌دادن این جنگ نه پیروزی قاطع کی‌یف، بلکه یک بن‌بست خونین است. دستاوردهای محدود ضد حملات اوکراین یکی از نشانه‌های درستی این گزاره است.

گفت‌وگوهای صلح، یا دست‌کم توافق برای آتش‌بس باید هرچه زودتر انجام شود. دولت بایدن باید مخالفت خود را با راهکاری مذاکره‌محور پایان داده و مقامات اوکراینی را قانع کند که دست از مخالفت با مذاکره برای صلح بردارند. بایدن همچنین باید طرحی برای جلوگیری از کشتار و همچنین رسیدگی به مسائل از طریق مذاکره پیدا کند.

عضویت اوکراین در ناتو برای ولادیمیر پوتین مسئله بسیار تحریک‌آمیزی است و باید حدود ۲۵ سال به تعویق بیفتد. آمریکا و متحدانش در ناتو می‌تواند با این کار راه مذاکره را هموارتر کنند.

ناتو باید به‌جای وعده عضویت، سلاح و مهمات کافی به اوکراین بدهد تا بعد از پایان جنگ، روسیه را از حمله‌ای دوباره به این کشور بر حذر بدارد. این می‌تواند همان تضمین امنیتی باشد که به اوکراین این امکان را می‌دهد تا در برابر حملات آتی روسیه از خود دفاع کند.

مناقشه اوکراین در این برهه به یک رهبری واقع‌بینانه و اساس‌مند نیاز دارد تا راهی برای پایان درگیری پیدا شود. این بدین معناست که آمریکا و ناتو باید پایان جنگ را به اولویت اول خود تبدیل کرده و پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو پس از جنگ یا در آینده‌ای نزدیک را کنار بگذارند. کنگره آمریکا باید بایدن را از طولانی کردن جنگ و کشاندن پای سربازان آمریکایی به مناقشه با روسیه منصرف کند؛ مناقشه‌ای که می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد."

افشای علت شکست ضد حمله اوکراین در سند اطلاعاتی آلمان
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ۲۰:۰۳

یک سند اطلاعاتی ارتش آلمان که به‌بیرون درز پیدا کرده، انتقاد می‌کند که ضدحمله اوکراین با شکست مواجه شده زیرا ارتش این کشور به طور کامل آموزش‌های غربی را دریافت نکرده است.

 به نوشته روزنامه دیلی میل، این سند افشاشده که توسط روزنامه آلمانی "بیلد" بررسی شد، هشدار داده که سربازان ارتش اوکراین باید آموزش‌های جنگی را فرابگیرند و ضدحمله بسیار کُند آن‌ها به دلیل "نقص‌های قابل توجهی در رهبری" بوده است.

یک مقام دفاعی ارشد در ارتش انگلیس با واکنش به این سند به روزنامه تلگراف گفت: انتقاد بی‌مورد از اوکراین درست نیست. آن‌ها (اوکراینی‌ها) قطعا مشکلات زیادی دارند اما فکر نمی‌کنم این اتهام آلمان جزو مشکل اوکراینی‌ها باشد.

در تاریخ ۲۴ ژوئیه، موسسه مطالعات جنگ یک ارزیابی نسبت به ضدحملات اوکراین انجام داد و تاکید کرد: «نمی‌توان انتظار ضدحملات سریع و آسانی داشت.»

طبق آنچه مقامات غربی می‌گویند، سرعت پایین ضدحملات اوکراین علیه روسیه امیدها را برای مذاکرات جهت پایان جنگ کم‌رنگ می‌کند و به احتمال طولانی شدن این جنگ می‌افزاید.

طی هفته‌های اخیر رسانه‌ها و بسیاری از مقامات غربی و اوکراینی ضمن انتقاد از روند و کیفیت ضدحملات اوکراین، نگرانی‌هایی را عنوان کرده و بعضا دلیل این شکست اوکراین را "کمبود نیرو و آموزش‌های لازم" می‌دانند.

آغاز حملات تهاجمی شدید روسیه علیه مواضع اوکراین

در امتداد خط مقدم ۹۶۶ کیلومتری جنگ اوکراین، روسیه بیشتر در حال بازی دفاعی است و در شمال شرق، بار دیگر عملیات تهاجمی شدید و بی‌امانی را به جریان انداخته است.

 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سه بالگرد تهاجمی روسی بر فراز شهر کرمینا فرود آمدند و مواضع خط مقدم اوکراین را درست خارج از این شهر هدف گرفتند. پهپادهای روسی بالای سرشان دور می‌زدند، در حالی که نیروهای زمینی مسکو با مسلسل‌های سنگین شلیک می‌کردند تا اوکراینی‌ها را از چاله‌های کوچک پنهان شده در جنگل کاج بیرون بکشند.

صبح روز شنبه هنگامی که انفجار گلوله‌های توپخانه زمین‌ را به لرزه انداخته بود، «ولاد» اپراتور ۲۷ ساله پهپاد اوکراینی، یک نفربر زرهی روسی را مشاهده کرد که نیروهای بیشتری را به منطقه درگیری می‌آورد. او گفت که این پیش‌زمینه احتمالی برای حمله‌ای دیگر است.

سرهنگ ماتویچوک اوله، فرمانده ۴۹ ساله تیپ ۱۰۰ دفاع سرزمینی اوکراین گفت: «آنها دائم به ما حمله می‌کنند و به دنبال یک نقطه ضعف هستند و سپس حمله می‌کنند.»

در امتداد خط مقدم گسترده ۹۶۶ کیلومتری که از شرق تا جنوب اوکراین است، نیروهای روسیه عمدتا در حالت تدافعی هستند و امیدوارند که برتری هوایی آنها و میلیون‌ها مینی که کار گذاشته‌اند، از مواضع مستحکم محافظت کند. آنها تاکنون توانسته‌اند جلوی پیشروی بزرگ اوکراینی‌ها را بگیرند.

همچنین در شمال شرقی اوکراین، در امتداد یک جبهه تقریبا ۹۷ کیلومتری که در اطراف شهرهای کوپیانسک، سواتوف و کرمینا قرار دارد، روس‌ها عقب نمی‌نشینند؛ با توپخانه سنگین، پهپادها و امواج حملات زمینی، آنها بار دیگر در حال انجام عملیات تهاجمی مداوم هستند.

فرمانده اوکراینی گفت: «بعضی روزها آنها بدون توقف تیراندازی می‌کنند.»

شدت نبرد در این گوشه از اوکراین نزدیک به یک سال است که کاهش یافته و نبردهای نوسانی، تنها به تغییرات جزئی در مواضع خط مقدم منجر شده است. با این حال، خطوط عمدتا ثابت بر روی نقشه، خشونتی را که در جنگل‌های کاج رخ می‌دهد و همچنین تلفات ناشی از پرتاب بی‌وقفه مهمات را پنهان می‌کنند.

اولگ، پزشک ۵۰ ساله‌ای که به عنوان پزشک خط مقدم با تیپ ۱۰۰ کار می‌کند، گفت هفته‌ها بود که تقریبا هیچ سرباز مجروحی را ندیده، اما اکنون در حال رفتن به سمت مواضع اوکراینی است که هر روز مجروح دارند و این گواهی بر حمله سنگین‌تر روسیه است.

در روزهای اخیر، روس‌ها اعلام کرده‌اند که پیشرفت‌های کوچکی در بالا و پایین این خطوط، از کوپیانسک تا کرمینا در ۶۰ مایلی جنوب داشته‌اند. کی‌یف در حال اعزام واحدهای با تجربه برای تقویت مناطق درگیر این منطقه است. سربازان اوکراینی در نزدیکی محل درگیری مدعی هستند که دستاوردهای روسیه اندک بوده و آنها ضدحمله داشته و برخی از مناطق از دست رفته را پس گرفته‌اند.

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، مدعی هستند که در هفته‌های اخیر تنها دستاوردهای جزئی برای نیروهای روسیه در این منطقه را ثبت کرده‌اند. با این حال، آژانس اطلاعات نظامی انگلیس گفت که «فعالیت مجدد» در شمال شرق، اهمیت این منطقه را برای کرملین برجسته می‌کند، آن هم با توجه به اینکه روسیه هم‌زمان با «فشار قابل توجهی» در جنوب مواجه است.

روس‌ها می‌خواهند به رودخانه اوسکیل برگردند که از شهر کوپیانسک در ۵۰ مایلی شمال غربی کرمینا می‌گذرد تا یک منطقه حائل در اطراف منطقه لوهانسک ایجاد کنند. به طور مشابه، در حدود ۶۰ مایلی جنوب، آنها نبردهای مکرری را در جهت لیمان به راه انداخته‌اند، - که اوکراین در ماه اکتبر آن را دوباره پس گرفت - و در تلاش برای به دست آوردن یک پایگاه استراتژیک برای پیشروی بیشتر به سمت دونباس هستند.

رهبران اوکراین اذعان دارند که در جنوب کندتر از آنچه می‌خواهند حرکت می‌کنند و هزینه پس گرفتن هر متر زمین، با خون اوکراینی‌ها پرداخت می‌شود. نیروهای اوکراینی هم در حومه شهر ویران‌شده باخموت در کمتر از ۵۰ مایلی جنوب کرمینا در حال حرکت هستند.

روس‌ها با حملات خودشان در شمال شرق، ممکن است در تلاش باشند تا نیروهای اوکراینی را از آن منطقه دور کنند، زیرا آنها در تلاش برای نگه داشتن شهری هستند که بیش از ده ماه را صرف گرفتن آن کردند و سرانجام در بهار امسال آن را تصرف کردند.

فرمانده تیپ ۱۰۰ دفاع سرزمینی اوکراین می‌گوید که کرملین هرگز از تلاش برای تصرف کل منطقه شرقی دونباس دست برنداشته است. شکستن خطوط دفاعی اوکراین در شمال و حرکت به سمت شهر لیمان، چیزی را برای کرملین فراهم می‌کند که می‌تواند به عنوان یک پیروزی به تصویر بکشد.

در مقابل فرماندهان اوکراینی گفتند، اگر اوکراینی‌ها بتوانند مواضع خود را حفظ کرده و در نهایت در جهت کرمینا پیشروی کنند، می‌توانند خط لجستیکی مهم روسیه را قطع و سعی کنند باخموت را بگیرند.

به گفته سربازان یگان‌هایی که اخیرا به آنجا اعزام شده‌اند، با تشدید جنگ در امتداد جبهه از کرمینا تا کوپیانسک، فرماندهی نظامی اوکراین یگان‌هایی را از بخش‌های بسیار معتبر خود برای بازپس‌گیری زمین‌های از دست رفته و تقویت خطوط دفاعی اعزام کرده است. اوکراینی‌ها مایل هستند پیشروی انجام دهند، اما هم اکنون باید عملیات‌ تهاجمی را عقب انداخت. در این گوشه از اوکراین آنها بار دیگر مجبور به دفاع از سرزمین خود هستند.

انگلیس: روسیه ممکن است کشتی‌های غیرنظامی را هدف قرار دهد

بارابارا وودوارد، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل مدعی شد که روسیه ممکن است کشتی‌های غیرنظامی را در دریای سیاه هدف قرار دهد.

 وودوارد سه‌شنبه اظهار کرد که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در تماسی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اطلاعاتی در این باره ارائه کرد.

به گفته وی، اطلاعاتی که انگلیس دارد نشان می‌دهد که روسیه مین‌های دریایی بیشتری در نزدیکی بنادر اوکراین کار گذاشته است.

وودوارد به خبرنگاران گفت: ما با ارزیابی آمریکا موافقیم که این تلاشی هماهنگ است تا هر گونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه توجیه و اوکراین مقصر آن معرفی شود.

آدام هاج سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده بود که مقام‌های آمریکا اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد مین‌های دریایی بیشتری در نزدیکی بنادر اوکراین کار گذاشته است.

هاج اظهار کرد: ما معتقدیم که این تلاشی هماهنگ‌شده برای توجیه هر گونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه و مقصر معرفی کردن اوکراین است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد روسیه احتمالا در حال آمادگی برای ایجاد یک حمله ساختگی در دریای سیاه است تا بتواند حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سیاه توجیه کند.

وزارت دفاع روسیه اخیرا هشدار داد همه کشتی‌هایی که از دریای سیاه عازم بنادر اوکراین می‌شوند روسیه حامل احتمالی محموله‌های نظامی تلقی خواهد شد.

روسیه : کمک های نظامی آمریکا به اوکراین منجر به مرگ و رنج بیشتر می شود

 آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن روز سه‌شنبه در پی بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین گفت که کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین تنها منجر به رنج و مرگ بیشتر می شود.
 
 آنتونوف که سخنانش در کانال تلگرامی نمایندگی دیپلماتیک روسیه در واشنگتن انتشار یافت، افزود: استراتژیست های آمریکایی از طرح های تروریستی کی یف حمایت می کنند،
 
وی ادامه داد: ادامه پمپاژ سلاح از سوی آمریکا به دست‌نشانده‌های اوکراینی خود فراتر از اخلاق و عقل سلیم است. ایالات متحده به دنبال این است که خود را خیرخواه برای اوکراین معرفی کند.
 
سفیر روسیه ادامه داد: آنها ریاکارانه از کمک به جمهوری صحبت کرده و افکار عمومی، اهداف واقعی سیاست خود را دستکاری و پنهان می کنند.
 
آنتونوف تصریح کرد: تنها چیزی که ایالات متحده می خواهد، رنج و مرگ بیشتر انسانی است. می توانید مطمئن باشید که گلوله ها و موشک هایی که با میلیاردها دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شوند، به ویرانی شهرها و مزارع منجر و زندگی هایی فلج می شود.
 
وی گفت : واشنگتن با قدم گذاشتن در مسیر جنگ، قادر به توقف نیست. استراتژیست ها به جای ارزیابی هشیارانه از آنچه در حال رخ دادن است، از طرح های تروریستی جنایتکاران کی یف حمایت می کنند.
 
آنتونوف افزود: رهبری ایالات متحده در نهایت متوجه شود که تلاش برای شکست دادن کشور ما در میدان نبرد، تنها به یک چیز منجر می‌شود و آن هم نابودی خودروی جنگی پیاده نظام آمریکاست.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۸
برخی پوتینی ها انقدر در مقام حمایت از پوتین غش کردند که در یکی از سایتهای خیلی طرفدار پوتینی ها یکی از این پوتینی های سلحشور کامنت گذاشته بود که دیگر صبر ما داره تمام میشود. پوتین باید تعارف را کنار بگذارد و همه جمهوریهای شوروی سابق را که غرب از روسیه جدا کرده مانند اذربایجان و ارمنستان و گرجستان و ترکمنتسان و تاجیکستان و... را به روسیه بزرگ برگردانه و حال انگلیس و امریکا و ناتو را بگیره! حتی همین سایت هم نتوانسته بود اینقدر سلحشوری این پوتنینی را هضم کنه و زیر این کامنت شخصی را در پاسخ به این پوتنینی منتشر کرده بود که گفته بود: شما شرم و حیا ندارید. عوض اینکه بگید این سرزمینها به سرزمین مادری خود یعنی ایران برگرده می فرمایید باید به روسیه برگرده؟ همین تمام داستان پوتینی ها را توضیح می دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
داستان سرایی بدی نبود . داری یاد می گیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
حالا حالا ها باید جنگ ادامه داشته باشه چون به اندازه کافی روسیه ضعیف نشده و ناتو خواهانش بیشتر میشه.
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
بنده از همین تریبیونگ روزنامه وزین تابناک استعفاده میکنم و به آقایون بانکها نه ببخشید آقایون پوتین و دمپایی و آخ ببخشید آقایونهای پوتین و زلسگنسککی دستور میدهم جنگ را تمام کنید
Mahmood
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
میشه سایت و لینک مربوطه را اعلام کنید و اینقدر داستان درست نکنی
یادتون باشه وقتی تحریمهای ایران شروع شده عده ای نا اگاه می گفتند که نعمت هست و ما ترمز را کندیم و انداختیم دور و.... ولی حالا تمام قد میگن همه مشکلات از تحریم هست. تحریم و وضع امروز اقتصاد روسیه هم همان هست. فقط یکسال هست که شروع شده . بگذارید چند سال دیگر ادامه یابد انوقت از روسیه غیر از سایه ای و حاشیه ای در دنیا و توازن قدرت ان نخواهید یافت.
پوتین و اقتصادش تمام شد. فقط زمان نیاز دارد و الان امریکا و غرب با فرسایشی کردن جنگ بدنبال خرید زمان برای تاثیر بلایی هستند که پوتین به ملت روسیه و حتی دولتهای همسو تحمیل کرد. الان تولید نفت روسیه نسبت به قبل از جنگ دو ونیم میلیون بشکه کاهش یافته که البته یعنی صادرات و درامد نفتی روسیه کاهش یافته. از ان بدتر صادرات گاز روسیه هست. از 500 میلیون دلار در روز به زیر 50 میلیون دلار در روز رسیده. 90 درصد خطوط صادراتی گاز روسیه از قدیم بطرف المان و اروپا بوده. الان که المان و اروپا واردات گاز روسیه را متوقف کرده دیگر ملت روسیه شانسی برای صادرات و دارمد گاز ندارد. امکان کشیدن خطوط لوله گاز از روسیه به چین دهها سال زمان و صدها میلیارد دلار سرمایه می خواهد. روسیه با خردمندی! پوتین برای همیشه تمام شد. فقط غرب دارد جنگ را فرسایشی می کند تا هم خسارات و حاشیه رفتن ملت روسیه عمیقتر شود و هم زمان داشته باشد تا خود را برای دنیایی بدون روسیه به عنوان یک قدرت جهانی و حتی منطقه ای اماده کند. غرب این بار اشتباه دهه 90 میلادی و فروپاشی شوروی را که غافلگیر شد و نتوانست از ان فرصت استفاده کند نخواهد کرد. تاسف برای ملت روسیه که برای همیشه حاشیه نشین اروپا و دنیا و تاریخ شد.
پاسخ ها
Mahmood
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
این تحلیل آبکی مال چند سال پیش بود الان یکی دو سالی هست که همه کشورها حتی خود کشورهای اروپایی هم به فکر کنار گذاشتن دلار و استفاده از سایر ارزها هستند
روسیه متجاوز انشالله شکست میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
پنجاه درصد از اراضی اشغالی را از دست داد
Mahmood
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
دو تومن بده آش به همین خیال باش
لعنت بر دمپایی
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
دمپایی نه ، چکمه !!!!!
روسیه و آمریکا نوکر ما نیستند که زندگی ما را بهبود بدند ، این ها وظیفه بعضی هاست
و اینکه نباید با هیچ کشوری دشمنی کنیم
چونکه نتیجه دشمنی با آمریکا رو دیدیم
مرگ بر شرق گدا ها و مرگ بر غرب گدا ها
زنده باد ایران
زنده باد آریایی ها
لعنت بر متجاوزین
والا تابناک عزیز ما که آخرش نفهمیدیم روسیه شکست خورده یا نه. یه روز مینویسی اوکراین آزاد کرده یه روز مینویسی به گزارش آلمان و آمریکا اوکراین نتونسته پیشروی کنه. ۱۸۰ ملیارد دولار سلاح و تجهیزات و پول دادن و متکی هم آموزش دادن و نتیجش چی شده؟ هیچ! تازه ۸ ملیونشونم فرار کردن دارن از آلمان و بقیه پول پناهندگی میگیرن! تحلیل های آبکی و خوش خیالی بسه تابناک عزیز.
خبری نیست. بزودی فاتحه پوتین را باید خواند. تقدیم به شرق گداها
نابود باد متجاوز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
یعنی ناتو
تلاش های مضاعف این روزهای روسیه نشان از زخمی شدن است و عصابنیتی که میخواهد به نیروهای پیاده خود روحیه بخش باشد هر چند مسئولین ما به خاطر کینه از آمریکا دوست دارند پوتین را غالب جلوه دهند ولی تحرکات اخیر روس ها خلاف این را گویا است و بعید نیست بمب های خوشه ای اخیر سربازان بیشتری را به قبرستان روس اضافه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
زخمی زلتسکی آواره
Mahmood
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
خوب شد تحلیلگر نشدی وگرنه همه رو به باد و هوا می‌دادی اونی که الان داره دست و پا می‌زنه ناتو و زلنسکی هست که از کمبود مهمات روی به بمب خوشه‌ای آوردند فراموش نکن که روسیه از همه بیشتر بمب خوشه‌ای داره
«نیروهای روسیه عمدتا در حالت تدافعی هستند و امیدوارند که برتری هوایی آنها و میلیون‌ها مینی که کار گذاشته‌اند، از مواضع مستحکم محافظت کند. آنها تاکنون توانسته‌اند جلوی پیشروی بزرگ اوکراینی‌ها را بگیرند».....کار پوتین به کجا رسیده که اینا برسون شده دستاورد مهم در جبهه جنگ.در اینکه غرب و آمریکا مقصر اصلی همه دردسرهای جهان هستند،شکی نیست.ولی بهر حال اینجا روسیه متجاوز هست و باید محکوم بشه.دلیل جنگ هر چی باشه.
باور کنید مقصر جنگ روسیه اوکراین هم حتی جنبش فواحشه زلسنکی یکی از عضو های فعال این جنبشه به هرحال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
از جناب مدیرکل چه خبر
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
خودت فهمیدی چی نوشتی ساندیسی بدبخت !!!!!
پوتین دست نشانده کشورهای غربی است که با سیاست گمراه کننده برای نابودی روسیه تلاش میکند
من اجازه نمیدم مردم فراموش کنن همین جنبش فواحش کمپین خرید دلار و بی ارزش کردن پول ملی گذاشته بود الان با جیب های پر از دلار تو نیاوران و تجریش همشون لخت شدن افراد فقیر جامعه دچار زجر اقتصادی شدن مردم نباید فراموش کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
دیر گفتی من دیگه فراموش کردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
بکوری چشم بوالهوسان
دوستان عزیز بجای خوشحالی یا عزاداری برای حامیان داخلی یا خارجی تان مهم نیست شرقی باشد یا غربی کمی به مشکلات مردم ایران هم برسید که در سطل های زباله و اتوبوس ها و گور ها و جا جاهای دیگر مشغول پیدا کردن غذا یا محل اسکان هستند بله چهل اندی سال قبل در گوادلوپ آمریکا و دوستان آن کاری کردند و در حدود دویست سال قبل هشتاد سال قبل یا همین چند سال قبل سر قضیه نیروگاه اتمی بوشهر روسیه کار های پستی کرد بیخیال اصلأ روسیه هزار برابر بلژیک از ایران گرفت یا زمستان سخت روسیه برای اروپا تبدیل به تابستان سخت برای روسیه و دوستان پوتین در اقصی نقاط جهان شده مهم نیست که در فرانسه مثل سال قبل در یک نقطه دیگر از این کره خاکی خیزش اتفاق افتاده نهایت اینترنت قطع میشه یا سرکوب مردم مهم نیست که آمریکا در تایوان بازیگوشی می‌کنه تا شی و دوستان آن را وادار به اوکراینی کردن تایوان کنه دیر یا زود تایوان به خاک اصلی بر میگرده یا کمونیست ها سرنگون میشن یا کومینتانگ ها فردای پایان جنگ اوکراین و روسیه باز بامبول و فیلم جدیدی دوستان آمریکایی مان یا اروپایی یا آسیایی مان در دنیا یا ایران ایجاد می‌کنند چه خوش گفت دوست من آندر تیکر در سایت فرارو که ملکه فقید بریتانیا فرزند دختر با تمایلات فمینیستی باردار است بگذریم از نظر بعضی از دوستان من مثل امین میرزایی پرت پلا میگم ولی اگر بیدار هستید و باهوش خواهید فهمید که چیز بدی نگفتم خدا قوت و درنهایت امیدوارم سربلند باشید لطفاً چاپ کنید
احتمالا غرب به دنبال تجزیه اوکراین است تا پیروزی اوکراین. غرب می‌داند اگر روسیه از جنگ نتیجه نگیرد خطر جنگ اتمی بسیار محتمل خواهد بود. لذا با فریبکاری ابتدا سعی می‌کند اوکراین به یک سرزمین سوخته تبدیل شود. ازطرفی با کمک‌های کنترل شده به اوکراین فقط درپی طولانی کردن جنگ ومایوس کردن اوکراین است تا بایک توافق نانوشته وپنهان شرق به شکل تثبیت شده به روسیه واگذار وغرب با چراغ سبز آمریکا تا سواحل دریای سیاه در اشغال لهستان درآید تا ناتو بدون نیاز به جذب کشور جدیدی درقالب لهستان تا دریای سیاه پیش برود. اوکراین مرکزی هم با یک کودتا علیه زلنسکی یا حذف فیزیکی آن به یک دولت خنثی تبدیل تا حائل روسیه وناتو شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
بابا مغز متفکر
دورود
یعنی وقیح تر و شنیع تر از روس جماعت در دنیا وجود نداره
بیش از یک ساله از شروع تجاوز روسیه به اوکراین حمله می گذرد واز اعمال هر نوع جنایت کوتاهی نکرده است و حال با گروگان گرفتن صادرات غلات می خواهد اوکراین و دیگر کشورها را تحت فشار قرار دهد و می گوید که ارسال تسلیحات به اوکراین باعث تشدید غرب می باشد
ولی تاریخ همیشه ثابت کرده است که سرنوشت دیکتاتورها به یک شکل رقم خواهد خورد
نیویورک تایمز نوشته اوکراین مرحله اصلی ضد حمله رو شروع کرده میگن خط دفاعی روسیه در غرب زاپاروژه روستای روباتین شکسته شده احتمالا اوکراین تا پاییز ارتباط زمینی به شبه جزیره کریمه رو قطع میکنه و خودشو به ساحل آزوف میرسونه و در اون مرحله مذاکرات رو شروع میکنه
نظر مبارک ضد پوتینی ها در مورد ناتو چیه!
گویا اوکراین خط دفاعی روسیه رو شکسته و ضد حمله رو شروع کرده !! تانک های انگلیسی اعزام شدند.....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست