بازدید 2696
۱

چرا نمی‌‌‌توانیم بخوابیم؟

در بسیاری از مواقع عادت‌‌‌های اشتباه ما مثل زمان صرف شام، مصرف بدموقع کافئین و... می‌‌‌تواند عاملی برای اختلال در خواب باشد.
کد خبر: ۱۱۸۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 25 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، بعضی از ما برای خواب به یک بالش استاندارد، کمی خستگی و بستن چشم‌‌‌ها نیاز داریم تا راحت بخوابیم، اما عده‌‌‌ای دیگر حسرت گروه قبلی را می‌‌‌خورند، چون باید مدام با خودشان کلنجار بروند تا بخوابند. بی‌‌‌خوابی به‌‌‌دلایل مختلف مثل مصرف برخی داروها، بیماری‌‌‌های جسمی و روانی، کمبود برخی ویتامین‌‌‌ها، نگرانی و استرس،  هیجان اتفاقات روز بعد  و... می‌‌‌تواند سراغ هرکسی بیاید، اما برای بعضی‌‌‌ها عمومیت بیشتری دارد که عمدتاً هم ناشی از عادت‌‌‌های اشتباه خودشان است. در این مطلب سراغ این موضوع رفتیم که زمینه‌‌‌های اختلال در خواب  بر اساس عادات رفتاری ما  چیست؟  

دیر غذا خوردن

دستگاه گوارش ما برای هضم غذا به حدود 2 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد. اگر زمان کمی قبل از خواب غذا بخورید هم این فرصت را از دستگاه گوارش گرفته‌‌‌اید و هم ممکن است به‌‌‌ دلیل سوءهاضمه، ریفلاکس یا چیزهای دیگر نتوانید بخوابید یا از خواب بیدار شوید.

آب خوردن قبل از خواب

 بدن با تولید هورمون ای‌دی‌اچ در زمان خواب، آب موجود را حفظ می‌کند و نیاز به ادرار کردن را از بین می‌برد، اما اگر قبل از خواب آب زیادی بنوشید، تولید این هورمون متوقف می‌شود و بیشتر به دفع ادرار نیاز پیدا می‌کنید، بنابراین بیشتر از خواب بیدار می‌شوید و خوابتان مختل می‌شود.

 گرم بودن اتاق

 بعضی‌‌‌ها عادت دارند حتی در شب‌‌‌های گرم با پتو بخوابند یا هوای محیط اتاق را گرم و سنگین نگه می‌‌‌دارند. خنک نبودن بدن و محیط ، عامل اختلال جدی در خواب است.

 مصرف نوشیدنی های کافئین‌‌‌دار

 خوردن نوشابه انرژی‌‌‌زا، انواع قهوه و خلاصه هرچیزی که کافئین داشته باشد، می‌‌‌تواند مانع از خواب شما شود. آدنوزین ماده‌ای شیمیایی است که به‌صورت طبیعی در بدن وجود دارد و باعث ایجاد احساس خستگی می‌شود، اما کافئین مانع کار ناقل عصبی (نوروترنسمیتر) به نام آدنوزین می‌شود. خلاصه این‌‌‌که کافئین باعث هوشیارتر شدن فرد نمی‌شود، فقط احساس خواب‌آلودگی و خستگی را کمتر می‌کند، چون مانع تجمع مولکول‌ خواب می‌شود.

رها نشدن از افکار و استرس

 گاهی روز بعد کار مهمی دارید، گاهی هم درباره اتفاقی که در جریان است، نگرانی‌‌‌هایی دارید که مانع از خواب شما می‌‌‌شود. در همه این‌‌‌ حالت‌‌‌ها بهتر است کم کم نور خانه را کم کنید. با گوشی به تختخواب نروید. ساعتی قبل از خواب درباره موضوع نگران کننده با یکی از اعضای خانواده و دوستان صحبت کنید و اجازه دهید با تاریک‌‌‌ شدن خانه، کم کم بدن‌‌‌تان آماده خواب شود.

 چه کنیم؟

سعی کنید هر شب در یک زمان خاص به خواب بروید و هر روز صبح هم در یک زمان بیدار شوید. اگر شب خوب نمی خوابید در طول روز چرت نزنید، چون ممکن است خواب شب شما را بر هم بزند. به طور منظم ورزش کنید. سعی کنید که در زمان نزدیک به خواب ورزش نکنید؛ چراکه ممکن است شما را تحریک کند و خوابیدن  شما سخت شود. اتاق خواب خود را به مکان راحتی تبدیل کنید. مطمئن شوید که اتاق خواب‌تان تاریک، آرام و نه خیلی گرم یا سرد است. مصرف برخی خوراکی‌‌‌ها هم می‌‌‌تواند تا حدی در پیشگیری و درمان این مشکل موثر باشد، مثل: مغزهایی مانند بادام، گوشت بوقلمون، کیوی، تارت آلو و آلبالو، ماهی‌های پرچرب و گردو.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مریضیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست