بازدید 12248
۳

روایت نموداری از کاهش قیمت خودرو طی امسال

وزارت صمت نمودار‌هایی از تغییرات قیمت خودرو در سال جاری منتشر کرد، ۲ دلیل اصلی افت قیمت خودرو چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰ 23 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، تازه‌ترین گزارش وزارت صمت از وضعیت بازار خودرو که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده است، نشان می‌دهد پس از به روزرسانی قیمت خودرو‌های داخلی به خصوص همزمان با روند ثبات همراه با افت نسبی دلار در سال جاری، قیمت‌ها در بازار خودرو و حتی قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی کاهش یافته است. به عبارت دیگر خروج قیمت گذاری خودرو‌های داخلی از وضعیت سرکوب قیمت‌ها که در سال‌های قبل شاهد آن بودیم، بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو را رقم زده است. جزئیات این گزارش را به همراه چند نموداردر ادامه بخوانید.
 
وزارت صمت در گزارشی، وضعیت قیمت خودرو طی امسال را بررسی کرد. این گزارش حاکی از افت نسبی روند قیمت خودرو‌ها در بازار است. در نمودار‌های منتشر شده، ملاحظه می‌شود که روند نزولی قیمت خودرو در بازار همزمان با دو اتفاق رخ داده است.

۱-تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت تولیدات ایران خودرو و سایپا: به گزارش تسنیم، ۲۰ فروردین امسال، کارگروه تخصصی خودرو در شورای رقابت، قیمت‌های جدید تولیدات ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد که بر اساس آن، به طور میانگین، افزایش ۲۸ درصدی قیمت انواع خودرو‌های داخلی تصویب شد. این موضوع، به معنای کاهش فاصله قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی با بازار و به عبارت دیگر کاهش سود دلالی این خودرو‌ها بود.

۲- ثبات و کاهش نرخ ارز در بازار: بر این اساس مشاهده می‌شود نرخ دلار (غیر رسمی) از حدود ۵۶ هزار و ۳۷۰ تومان در اوایل اسفند سال گذشته به حدود ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان در ۲۶ تیر امسال رسیده است.
نکته جالب توجه این که به رغم افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی و حواشی پیرامون آن در روز‌های اخیر، کاهش نسبی قیمت این خودرو‌ها نیز با مقداری تاخیر نسبت به خودرو‌های داخلی دیده می‌شود. در این زمینه به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو‌های داخلی که موجب کاهش سود دلالی این خودرو‌ها در بازار می‌شود و همچنین افت نرخ دلار، موجب شده تا تقاضای سفته بازی در کل بازار خودرو تحت تاثیر قرار بگیرد و همین موضوع کاهش قیمت‌ها را رقم بزند. طبق جدول منتشر شده در این گزارش، همزمان با افت ۳ درصدی دلار در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۲۶ تیر امسال، افت ۲۸ تا ۵۵ درصدی قیمت خودرو‌های منتخب داخلی و مونتاژی رقم خورده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
ممنون از نمودارها .بسیارگویا و اماری
خودرو ارزون شده. اونبدر گرون شده که ارزون شدنش مشکل کسی رو حل نمیکنه. کسی نمیفروشه
مردم کمی صبر کنند قیمتها واقعی شده وبا قیمت کارخانه برابر میشود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست