بازدید 4872

پوتین و قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی روسیه

دانشمندان روسی قدرتمندترین رایانه کوانتومی این کشور را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور معرفی کردند.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ 21 July 2023

به گزارش تابناک، دانشمندان روسی می‌گویند که قوی‌ترین رایانه کوانتومی تاریخ این کشور را ساخته‌اند.

آنها این رایانه کوانتومی را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که از نمایشگاه دستاوردهای فناوری کوانتومی شرکت شرکت دولتی فعال در حوزه انرژی هسته‌ای Rosatom بازدید می‌کرد، معرفی کردند.

این در حالی است که برخی کارشناسان غربی می‌گویند این موضوع دور از واقعیت است و این رایانه به این زودی‌ها نمی‌تواند کدهای رمزگذاری شده مدرن را بشکند.

پوتین و قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی روسیه
به گزارش پایگاه The Register، این رایانه کوانتومی با ۱۶ کیوبیت قدرت در مقایسه با رایانه‌های توسعه یافته توسط شرکت IBM یا Dwave و غیره که قبلاً سیستم‌های کوانتومی با قدرت صدها کیوبیت ساخته بودند، بسیار کوچک است.

پایگاه Interesting Engineering نیز در اوایل این ماه گزارش داد که پژوهشگران در گوگل ادعا کرده‌اند که آخرین نسخه از رایانه کوانتومی آنها موسوم به سیکامور(Sycamore) می‌تواند محاسبات پیچیده را ظرف چند ثانیه انجام دهد و نکته قابل توجه این است که رایانه کوانتومی گوگل دارای ۵۳ کیوبیت است.

همچنین ماه گذشته شرکت IBM از رایانه کوانتومی خود موسوم به ایگل(Eagle) رونمایی کرد در مقیاس ۱۰۰+ کیوبیت ساخته شده و توانست یک ابررایانه را در حل محاسبات پیچیده ریاضی شکست دهد.

رایانه‌های کوانتومی که قادر به تفسیر داده‌ها به شکل بسیار سریع‌تر از رایانه‌های قدیمی یا حتی ابررایانه‌ها هستند، نه تنها مقادیر عظیمی از داده‌ها را ارزیابی می‌کنند، بلکه می‌توانند عملکرد هوش مصنوعی را نیز افزایش دهند. اما آیا آنها می‌توانند کدهای RSA را بشکنند؟

یک نوع خاص از رمزگذاری، RSA نام دارد که به طور ویژه در معرض خطر رایانه‌های کوانتومی است. اما خوشبختانه فعلا خطری متوجه این فناوری نیست، زیرا پژوهشگران شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات فوجیتسو(Fujitsu) کشف کرده‌اند که برای شکستن RSA، به یک رایانه کوانتومی مقاوم در برابر خطا با مقیاس تقریباً ۱۰۰۰۰ کیوبیت و ۲.۲۳ تریلیون گیت کوانتومی نیاز داریم که بسیار فراتر از توانایی‌های پیشرفته‌ترین رایانه‌های کوانتومی امروزی در جهان است.

بنابراین وقتی روسیه می‌گوید یکی از قوی‌ترین رایانه‌های کوانتومی جهان را ساخته است، کشورهایی مانند ایالات متحده و چین هنوز می‌توانند نفس راحت بکشند.

این نمایشگاه فناوری روسیه که این رایانه کوانتومی در آن رونمایی شد، در حاشیه مجمع فناوری‌های آینده در مرکز تجارت بین المللی برگزار شد. این پردازنده توسط گروهی از دانشمندان با هماهنگی شرکت Rosatom در چارچوب نقشه راه دولت روسیه برای محاسبات کوانتومی توسعه داده شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از بازدید از این رایانه کوانتومی گفت که وظیفه اساسی ما، انتقال کل اقتصاد و حوزه‌های اجتماعی روسیه به اصول کیفی جدید کار بر اساس داده‌های بزرگ است که به منظور بهبود کیفیت مدیریت و بهره‌وری و در دسترس بودن خدمات انجام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی