بازدید 1773

به روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور با ماهواره خیام

سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: نقشه های پوششی کشور بعداز ۲ دهه با ماهواره خیام به روز رسانی می شود.
کد خبر: ۱۱۸۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸ 19 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از سازمان فضایی ایران، حسین دلیریان، مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران با اشاره به امضای تفاهمنامه میان این سازمان و سازمان نقشه‌برداری طی سخنانی گفت: سازمان فضایی ایران و سازمان نقشه برداری اخیراً تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که به موجب این تفاهمنامه، سازمان فضایی ایران تصاویر ماهواره خیام را در اختیار سازمان نقشه برداری قرار می‌دهد. از جمله اقداماتی که قرار است سازمان نقشه برداری با استفاده از این تصاویر انجام دهد، تهیه نقشه‌های پوششی به‌روز از کشور است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲، برنامه ریزی لازم به منظور تصویربرداری پوششی از کل کشور با استفاده از ماهواره خیام، مطابق با نیاز سازمان نقشه برداری کشور آغاز شده و تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ ضمن تصویربرداری بیش از ۳۰ درصدی از سطح کشور با استفاده از ماهواره خیام، داده‌های تولیدی، پردازش شده است.

دلیریان تصریح کرد: نقشه‌های پوششی کشور در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ از جمله مهمترین اطلاعات مکانی کشور است که طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی بر مبنای عکس‌های هوایی آنالوگ توسط سازمان نقشه برداری کشور تولید و این نقشه‌ها به بستری برای کلیه مطالعات ملی و منطقه‌ای از جمله در زمینه آمایش سرزمین، مطالعات زیست محیطی، پروژه‌های کلان مسیریابی، مطالعات مربوط به حوضه‌های آبریز و مطالعات طرح‌های جامع و منابع طبیعی در کشور تبدیل شد.

سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: اما در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار با استفاده از تصویر ماهواره‌های غیرایرانی با توان تفکیک مکانی ۱ متر، نقشه پوششی پیرامون شهر تهران که پیشتر در سال ۱۳۸۴ تهیه شده بود، بعد از ۱۵ سال به روزرسانی شد که با اجرای این پروژه مسجل شد تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا، به خوبی قادر به به روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور با هزینه و زمان به مراتب کمتر در مقایسه با روش‌های تصویربرداری هوایی هستند.

دلیریان ادامه داد: با پرتاب ماهواره خیام در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ که امکان تأمین تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی ۱ متر را در بازه زمانی کوتاه از کل کشور فراهم می‌آورد، ظرفیت منحصر به فردی در اختیار کشور قرار گرفت تا نقشه‌های پوششی کل کشور بعد از حدود دو دهه به روزرسانی شود.

وی خاطر نشان کرد: در نخستین جلسه مشترک رؤسای محترم سازمان نقشه برداری کشور و سازمان فضایی ایران در بهمن ماه سال ۱۴۰۱، مقرر شد زمینه‌های همکاری مشترک دو سازمان، بررسی و تصویربرداری پوششی از کل کشور توسط ماهواره خیام هم به منظور به روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور و هم به منظور ایجاد آرشیوی غنی از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا جهت بررسی تغییرات کاربری و پوشش اراضی در آینده، در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار گیرد.

سخنگوی سازمان فضایی ایران اضافه کرد: بر همین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۲، برنامه ریزی لازم به منظور تصویربرداری پوششی از کل کشور با استفاده از ماهواره خیام، مطابق با نیاز سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد و تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ ضمن تصویربرداری بیش از ۳۰ درصدی از سطح کشور با استفاده از ماهواره خیام، داده‌های تولیدی، پردازش شده است.

دلیریان در پایان گفت: در دومین جلسه رؤسای سازمان‌های فضایی ایران و نقشه برداری کشور، ضمن امضای تفاهمنامه مشترک، مقرر شد به سرعت تولید محصولات مورد نیاز برای تولید نقشه پوششی کشور، در دستور کار سازمان نقشه برداری کشور قرار گیرد؛ ضمناً ظرفیتی ایجاد شود تا محصول فوق در اختیار کلیه کاربران ایرانی قرار گیرد که مقرر شد این اقدام نیز توسط سازمان نقشه‌برداری و با هماهنگی سازمان فضایی ایران، انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست