بازدید 36701

هشدار فرزین به مدیران بانک‌ها: با هیچ کس رو دربایستی نداریم، سقف نرخ سود ۲۲.۵ درصد است

فرزین با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم، تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس کار کنند، مشکلی پیش نمی‌آید.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 13 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار دوره ای خود با مدیران عامل بانک‌ها، پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار را مهم و ضروری دانست و گفت: بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنند، حتی اگر یک بانک هم باشد بقیه را وارد رقابت غلط می کند؛ به همین دلیل، به معاونت نظارت بانک مرکزی دستور داده‌ام هر بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار درقبال نرخ سود مصوب سپرده ها و تسهیلات بانکی را رعایت نکند، حتما به هیات انتظامی‌ معرفی و با سخت ترین شرایط با آنها برخورد ‌شود.

محمدرضا فرزین با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس کار کنند، مشکلی پیش نمی‌آید. متأسفانه بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین، هر بانکی رعایت نکند حتما به هیات انتظامی بانکی معرفی و با آن‌ها برخورد می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگری که به ما گزارش شده، اعطای تسهیلات در شعب بانکی، منوط به سپرده گذاری است. اینکه مشتری باید براساس گردش حسابش ارزیابی شود، این موضوع یک اصل بانکداری است، اما اینکه ارائه تسهیلات را منوط به سپرده گذاری کنند، گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده و مدیران عامل بانک‌ها حتما باید جلوی این موضوع را هم در شعب بگیرند و قانون را رعایت کنند.

فرزین تصریح کرد: دو موضوع فوق را از معاونت نظارت بانک مرکزی خواسته ام تا دوباره بررسی و گزارش آن را در روز‌های آینده به بنده ارائه دهد در صورت تخلف، با هیات مدیره آن بانک برخورد خواهیم کرد.



بر اساس این گزارش، طبق بخشنامه بانک مرکزی که در دهم بهمن سال ۱۴۰۱ به شبکه بانکی ابلاغ شد سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به این شرح است:

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی:۵ ٪؛ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد؛ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: ۵.۲۰ درصد؛ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید ۲ سال: ۵.۲۱ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۲۲.۵ درصد است. ضمناً نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳ درصد تعیین شد.

انتظارات تورمی‌ اصلاح می‌شود


رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی در دستور کار بانک مرکزی و دولت تصریح کرد: باید با تلاش و همکاری یکدیگر این سیاست‌ها را در اقتصاد کشورمان پیاده سازی و محقق کنیم. در سال گذشته ما پس از یک دوره تورم بالا به همراه افزایش ارز مواجه بودیم، که این امر روی انتظارات تورمی ‌نیز تأثیر گذاشت و این انتظارات سال گذشته به دلایل اقتصادی و سیاسی تشدید شد.

فرزین افزود: در سال جدید، سیاستی را تحت عنوان سیاست تثبیت اتخاذ کردیم که محور اصلی آن کنترل پول و ارز است، چون معتقدیم اگر این دو متغیر کنترل شود، آنگاه می‌توانیم آرامشی را در بازارها برقرار کنیم و با عملکردی که به وجود می آید انتظارات تورمی‌ نیز اصلاح می‌شود.

هشدار فرزین به مدیران بانک‌ها: با هیچ کس رو دربایستی نداریم، سقف نرخ سود ۲۲.۵ درصد است

توانستیم ارز را مهار کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در فصل بهار سال جاری نسبتاً توانستیم ارز را مهار کنیم و آرامشی در بازار ارز به وجود بیاید. در سیاست‌های پولی نیز تقریباً توانستیم نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهیم و این نرخ پس از سال‌ها مجدد به کانال ۲۰ درصد بازگشته است که این مهم دستاورد بزرگی به حساب می‌آید؛ البته این امر نشانه همکاری دولت نیز هست.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در زمینه سیاست پولی، همچنان ضروری است که سیاست کنترل ترازنامه‌ای ادامه یابد، چون این مهم در کنترل نرخ نقدینگی موثر است.

رئیس کل بانک مرکزی سال جاری را سال رکود جهانی دانست و گفت: همان گونه که پیش بینی می‌کردیم، امسال سال رکود در جهان است، چون نرخ رشد چین و غرب کاهش می‌یابد و دائم کاهش محسوسی در نرخ رشد جهانی دیده می‌شود که باعث کاهش قیمت نفت، محصولات پتروشیمی و سایر محصولات وارداتی مان می‌شود و آخرین آمار گمرک نیز موید این کاهش است؛ لذا چنین کاهشی برای ما قابل پیش بینی بود که ارز را براساس پیش‌بینی‌هایمان اختصاص دهیم.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز به سمت ثبات در حال حرکت است، عنوان کرد: با این حال همچنان باید احتیاط و مراقبت‌های لازم را برای پایداری بازار مدنظر داشت؛ اما فعالیت‌های سیاست گذار اقتصادی و کمک‌های سیاست‌های خارجی، بازار را به سمت ثبات سوق داده است و امیدواریم این ثبات در تابستان نیز ادامه یابد چراکه معمولاً در تابستان نوساناتی اتفاق می‌افتد. البته در صورتی که این ثبات همچنان ادامه یابد، پیش بینی می‌کنیم که در برخی بخش‌ها و بازار‌های دارایی روند کاهشی ادامه یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر رئیس قوه قضائیه در بانک مرکزی و رونمایی از سامانه سیاق گفت: در دیدار با ایشان مسائل و مشکلات حقوقی نظام بانکی مطرح شد؛ لذا ضروری است برای تعامل هرچه بهتر و بیشتر، کمیته مشترک حقوقی میان بانک مرکزی و قوه قضائیه با حضور نمایندگان بانک‌ها شکل بگیرد.

گفتنی است، در این جلسه معاونین بانک مرکزی، گزارش‌هایی از آخرین تحولات اقتصادی و نیز عملکرد شبکه بانکی ارائه کردند. همچنین برخی مدیران عامل بانک‌ها نیز در این جلسه نیز دیدگاه‌های خود را درباره تسهیلات دهی بانکها، خرید تضمینی گندم، کاهش صف دریافت وام ازدواج، ضرورت برطرف شدن برخی مشکلات در اتصال سامانه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در طرح ملی مسکن بیان کردند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۵
یعنی امام علی داره به شیعیانش افتخار میکنه ... واقعا نزول رو خوب حذف کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
در زمان امام علی پولی به مردم نمی دادند که ارزش آن در یک سال نصف شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
امروز 22 تیر 1402
قیمت دلار سال 96 برابر 3500 و قیمت باکسر 4 میلون تومان
قیمت دلار در سال 1402 برابر 50 هزار تومان قیمت باکسر 130 میلیون تومان
دلار 15 برابر شد ولی موتور 30 برابر
گرانتر از طلا ، خودرو ، خانه
تورم حداقل 50 درصد سالانه سود 20 درصد سالانه!!! این که سود نیست 30 درصد ضرر سالانه است
سود بانکی تابعی از تورم است تورم چند صد درصدی را به مردم تحمیل کرده اید بعد ادعا می کنید سقب سود باید ۲۲ درصد باشد؟ عرضه ندارید تورم را کنترل کنید فقط ارزش و قدرت پول مردم را کاهش می دهید؟
حفظ تعادل در شاخص های اقتصادی و مهار تورم و بیکاری و بطور کلی تعادل در کلیه مولفه های پولی بانکی در اقتصاد امر بسیار مهمی است که با حفظ سیبیل برای حفظ تعادل رابطه مستقیم دارد و آقای فرزین باید در درجه اول سیبیل های خود را حفظ می کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
همه شاخص های اقتصاد کلان ادعای نعمت را رد میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
دمت گرم سیبیل رو خیلی خوب گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
اقتصاد ما مثل گوشت قربانی سلاخی شده به دست افرادی افتاده که دانش کافی در این زمینه ندارن و واقعا طرف سیبیل خودش رو نمیدونه نگه داره یا نه سکان بانک مرکزی کشور رو به دست گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
خخخخخ سیبیل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
نعمت تو یک منافق مزدور عربستان و امریکا هستی ماهی چقدر حقوق میگیری؟
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
دقیقا
ایشان ادعای اصلاح انتظارات تورمی میکنند
اقای محترم من یک فرد عادی وقتی میبینم ماست ۳۰ تومانی شده ۶۰ تومان انتظار تورمی ام اصلاح میشود؟؟؟؟؟؟؟
بازارهای آسان دستوری ارز و طلا ظاهرا باعث شده خودتان هم باورتان شود کشور مشکل ارزی ندارد

کاغذ آ ۴ بسته ای ۱۸۰ تومان بود فروردین و من دیروز خریدم ۲۱۵ تومان این یعنی اصلاح انتظارات تورمی است؟؟؟؟؟؟؟

یک مطلب دیگر درباره سود بانکی فرمودید
سود بانکی یعنی خودکشی سرمایه طرف، و ، واقعا بدترین نوع سرمایه گذاری در بانکها از نوع سپرده گذاری است
شما دلار را ۳۰ هزار تومان تحویل گرفتید حالا ۵۰ هزار تومان است از کدام موفقیت کنترل ارز صحبت می کنید
احسنت
کلا معتقدم مسئولین اگر به فکر درست شدن کشور و رضایت مردم هستند، کمتر حرف یزنند و بیشتر مجازات کنند و فقط در سخنانشان گزارش تنبیه ها و مجازات ها را به مردم اعلام کنند
جناب فرزین خواهشا نسبت به ادغادم بانکها و کاهش شعبات و توسعه سامانه های آنلاین شبکه بانکی اقدامات لازم مبذول فرمایید تا شاهد افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی شویم...
توانستیم ارز را مهار کنیم



ادعاهای خالی بندی نکنید
از ادعای ۲۴ میلیارد دلاری ورود ارزان چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بورس را با این ادعای دروغ تان وقتی در امریکا رفتید برای شرکت در اجلاس بانک جهانی و خبر از وامهای فراوان داده بودید ، نابود کردید
احتمالا دفعه بعد میفرمایید ۵۰ میلیارد دلار میخواهد تزریق شود
عراق که دیروز گفته اجازه پرداخت نقدی به ایران را نداریم
کره جنوبی هم بی صبرانه منتظر اجازه امریکا برای پرداخت بدهی اش
سریلانکا میگوید چایی به جای بدهی اش میدهد
نفت بدهیم چینی ها ازاد راه بسازند(نفت با تخفیفهای بالا)
نفت در برابر واردات میمون ازمایشگاهی از آفریقا

نفت در برابر غذا شدیم و شما ادعاهای واهی
فعلا شماها شاخص ها رو به موقع اعلام کنید پدر مردمو در آوردید تیر داره تموم میشه هنوز شاخص تورم خرداد اعلام نشده . گرفتارمون کردید
برید سراغ بانکی که قرار بود به من صد میلیون وام بده ۸۵ میلیون داد پانزده میلیونش را بلوکه کرده. کار صد در صد غیر قانونیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
پانزده میلیون تومن بلوکشم قشنگه.
اقای فرزین سالن به این مجللی و شیک ، ساختمان شیک خروجی اش را مردم باید ببینند ، ایا طالبان همچنین ساختمانی دارد که تورمش منفی است ، بانکها مردم را به گروگان گرفته اند آیا کشور نیاز به این همه شعبه و کارمند بانک دارد کشور های دیگه با فناوری هوش مصنوعی ، بانکدار ی دیجتال ، فضای مجازی انقلابی در صنعت بانکداری ایجاد کرده اند شما برای کوچکترین کار از مردم کارمزد میگیرید بعد هم میگوئید بانکها زیان میدهند ایا با تسهیلات ۲۳ ٪ بانک زیان میدهد شما که به سپرده قرض الحسنه ، جاری سود نمیدهید به سپرده کوتاه مدت که سود ۵٪ ماه شمارسود میدهید خدمات بانکداری الکترونیک را کار مزد میگیرید چه نظارتی میکنید سفره و جیب های مردم به مرور زمان توسط بانکها ، بیمه ، سازمان امور مالیاتی دارد خالی میشود سیاستهای جنابعالی و همفکرانتان وضعیت زندگی مردم را تاسف بار کرده بروید و از همین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس معنای بانکداری را یاد بگیرید ایا سایر کشورها اینگونه در حق مردمشان اجحاف میکنند ....
تو خودت ارز چهل هزار تومنی را قبول نداشتی چطور روت میشه از مهار قیمت ارز آن هم به قیمت پنجاه هزار تومن حرف بزنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
مدیریت نوعی نقش بازی کردن است. ممکن است شخصا موضوعی را قبول نداشته باشی ولی چون در جایگاه مدیر قرار گرفتی باید خلاف باور خود عمل کنی. این جزو اصول مدیریت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
این نوع مدیریت در ایران کارایی دارد و گرنه در سایر کشورها در صورت براورده نشدن انتظارات و عدم کفایت، مسول مربوطه از مردم عذرخواهی نموده و میدان را برای افراد با کفایت باز میگذارد و
رفتم بانک دیدم بخاطر تهدید فرزین همه رییسها و کارمندهای بانک زیر میز قایم شده بودند و مثل بید میترسیدن
اقتصاد معیوب ما درست نشدنی نیست.
ملت دوزاریتون کجا به دویست سیصد میلیون سود بانکیتون فکر میکنید یک عده پولای پونصد میلیاردی دارند سودهای چهل به بالا
آقای دکتر فرزین بی تعارف بگویم
۳۲ سال است ۳۲ بانک کشور پدر دین و دنیای مردم را در آوردند
خواهشا پدرشان را در بیاورید
22/5 سود بانکی یعنی نابودی تولید و فعالیت اقتصادی و نابودی اخلاقیات
فرزین عزیز مشغولیات بانکها که دراین 30, سال اخیر بنگاه داری بوده و راه دور زدن شما را فهمیده ، آنها علاوه بر رعایت دستور شما به مشتری می گوید یک حساب مکمل برایتان باز می کنیم و سود بیشتر را دستی حساب و بعد از یک هفته به حسابتان واریز تا کسی نفهمد، درست مثل دور زدن های دیگر از جمله افشای حسابهای تجاری و فراری دادن امثال خاوری توسط حراست بانک ها....
ولی با بیش از 2 برابر کردن قیمت ارز و بار دیگر سقوط ارزش ریال بی ارزش!
تورم ۷۰ درصد سود ۵ درصد
کجا ارز رو مهارکردید دلار قبل آمدن شما ۳۷ بود الان ۵۰
اینطور مواقع میشوید ریاست بانکها ایران ولی وقتی بازنشسته بانک ار تبیعیض حقوقی 200 درصدی مبان شاغلین با ما صدها درخواست و نامه مینویسیم میشوید هیچ کاره و مثل توپ ما را به صندوق بیکفایت بازنشستگی بانکها پرت میکنید اصلا چرا کارمند 10 ساله بانک مرکزی باید دو برابر کارمند هم ردیف خود در بانک حقوق بگیرد
لطفا اسم بانک داری اسلامی رو کلا از ذهنتان پاک کنید
نزول خورترین بانکداری دنیا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست