بازدید 7822
با تحولات منطقه و جهان

ادعای ناتو علیه ایران در بیانیه پایانی نشست لیتوانی / توافق عراق با ایران برای تسویه بدهی گاز / آغاز رزمایش دریایی ارتش لبنان با مشارکت شش کشور/ ایجاد یک نیروی واکنش جهانی توسط انگلیس

ادعای ناتو علیه ایران در بیانیه پایانی نشست لیتوانی، توافق عراق با ایران برای تسویه بدهی گاز، آغاز رزمایش دریایی ارتش لبنان با مشارکت شش کشور، ایجاد یک نیروی واکنش جهانی توسط انگلیس و انتقال ۱۱ زندانی ایران از کویت به تهران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 12 July 2023

ادعای ناتو علیه ایران در بیانیه پایانی نشست لیتوانی/ توافق عراق با ایران برای تسویه بدهی گاز/ آغاز رزمایش دریایی ارتش لبنان با مشارکت ۶ کشور/ ایجاد یک نیروی یک نیروی واکنش جهانی توسط انگلیس

بین الملل تابناک: ادعای ناتو علیه ایران در بیانیه پایانی نشست لیتوانی، توافق عراق با ایران برای تسویه بدهی گاز، آغاز رزمایش دریایی ارتش لبنان با مشارکت شش کشور، ایجاد یک نیروی واکنش جهانی توسط انگلیس و انتقال ۱۱ زندانی ایران از کویت به تهران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ادعای ناتو علیه ایران در بیانیه پایانی نشست لیتوانی

ناتو در بیانیه پایانی نشست روز سه‌شنبه ویلنیوس، پایتخت لیتوانی با ادعای تکراری مبنی بر فعالیت ایران در خاک اعضای این سازمان نظامی اعلام کرد ما نگران هستیم.

در این بیانیه آمده است: ما نگرانی جدی خود را نسبت به فعالیت‌های ایران در خاک کشورهای عضو این سازمان ابراز می‌کنیم. در این بیانیه از ایران خواستند تا حمایت نظامی خود را از روسیه در تامین پهپاد را متوقف کند.

کشور عضو سازمان ناتو در بیانیه پایانی خود اعلام کردند، ما از ایران می‌خواهیم که حمایت نظامی خود از روسیه، بویژه انتقال هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را که برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، متوقف کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است. ایران مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است به رغم موافقتنامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه، هرگز به طرف‌های جنگ، سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

ایران معتقد است: کشورهای غربی تلاش می کنند بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستورالعمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

توافق عراق با ایران برای تسویه بدهی گاز

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق سه‌شنبه شب گفت که کشورش برای تسویه بدهی واردات گاز، با ایران به یک چارچوب و توافقی دست یافته است.

 السودانی افزود: با ایران برای واردات نفت سیاه (مازوت) در برابر دریافت گاز از ایران توافق کردیم و تصمیم ادامه واردات گاز را تضمین خواهد کرد و با این تصمیم بحران کنونی [کمبود گاز عراق] مرتفع خواهد شد. همچنین واردات گاز ایران از سر گرفته خواهد شد و میزان گاز وارداتی از امشب افزایش خواهد یافت.

السودانی ادامه داد: صادرات گاز ایران به دلیل موافقت نکردن آمریکا برای پرداخت پول به ایران، متوقف شد.

وی خاطر نشان کرد که عراق همه بدهی های خود را پرداخت کرده و مطالبات ایران را در حساب شرکت های ایرانی قرار داده است.

پیشتر «احمد موسی العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق در این باره در گفت وگو با شبکه روسیا الیوم مدعی شده بود که «وزارت برق تمام بدهی‌های عراق به ایران را برای واردات گاز پرداخت کرده است.»

وی افزود که توافق دوجانبه با ایران دستیابی به گاز ایران در برابر دریافت نفت سیاه را تضمین خواهد کرد تا با این کار مشکل برطرف شود که هر فصل در اوج بار سنگین برق در تابستان تکرار می شود.

العبادی گفته بود که این بدهی‌ها در حساب بانک تجارت عراق موجود است، اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که «کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیشتر در صفحه توئیتر خود نوشت که عراقی‌ها با بلند کردن صدای اعتراض خود، خواستار عدم سیاسی کردن مساله برق از سوی آمریکا هستند.

اظهارات آل صادق در حالی بیان شد که احزاب و فعالان سیاسی و اقتصادی عراق طی روزهای گذشته اقدام آمریکا در مسدود کردن وجوه مطالبات ایران بابت صادرات گاز به عراق که در یکی از بانک‌های عراق واریز شده است را عاملی برای فشار به دولت «محمد شیاع السودانی» ارزیابی کرده اند.

در همین حال «مجید چگنی» مدیرعامل شرکت گاز ایران در حاشیه نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و در جمع خبرنگاران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق به ایران، مدعی شده بود: وزارت برق عراق همه مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده و این بدهی اکنون صفر است؛ اما بعضاً مشکلاتی برای انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران به وجود دارد.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، به طور شبه دائمی قطع می‌شود.

اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی گاز این کشور به ایران مذاکره کرده بودند.

آغاز رزمایش دریایی ارتش لبنان با مشارکت شش کشور

ارتش لبنان از آغاز رزمایش دریایی «اتحاد قاطع» (الاتحاد الحازم) در آب‌های سرزمینی این کشور با حضور شش کشور دیگر از جمله آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش دریایی «اتحاد قاطع» دوشنبه آغاز شده و به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت.

طبق این بیانیه، این رزمایش در پایگاه دریایی «جونیه» با مشارکت یگان‌های دریایی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، مصر، عراق و اردن آغاز شده است.

در بیانیه ارتش لبنان در این باره آمده است: این رزمایش توسط نیروی دریایی ارتش لبنان فرماندهی می‌شود و هدف آن ارتقای توانمندی نیروهای دریایی و واحدهای شرکت کننده در این رزمایش است.

این رزمایش همچنین با هدف هماهنگی و تبادل تجربیات در عملیات فرود، نظارت و کنترل سطح آب، غواصی، جستجو و نجات، انهدام مهمات و رهگیری و بازرسی کشتی‌ها درحال برگزاری است.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا و ارتش لبنان، تیرماه ۱۴۰۱ نیز رزمایش دو هفته‌ای مشترک خود با نام «اتحاد قاطع ۲۰۲۲» را در آب‌های سرزمینی لبنان برگزار کرده بودند.

بر اساس آمار سال ۲۰۲۳ پایگاه اینترنتی «گلوبال فایر پاور» آمریکا، ارتش لبنان رتبه هفدهم جهان عرب و رتبه ۱۱۳ را در فهرست ۱۴۵ ارتش بزرگ جهان از آن خود کرده است.

ایجاد یک نیروی واکنش جهانی توسط انگلیس

وزارت دفاع انگلیس قصد دارد که یک نیروی واکنش جهانی ایجاد کند تا توانایی لندن در واکنش به بحران‌ها در کوتاه‌مدت افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه دولت انگلیس آمده است: این طرح شامل تأسیس یک «نیروی واکنش جهانی» جدید با ماهیت دفاعی است که توانایی ما برای رسیدگی به بحران‌ها در بازه زمانی بسیار کوتاه را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد، زیرا یا از قبل در محل بحران حضور داریم و یا نسبت به قبل، سریع‌تر به آنجا می‌رسیم.

بر اساس این طرح، نیروهای مستقر انگلیس با نیروهای آمادگی بالای این کشور ترکیب خواهند شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نیروی واکنش جهانی قرار است مدل نیروهای ناتو را از طریق ترکیب نیروهای مستقر و نیروهای آمادگی بالای انگلیس در یک فرماندهی واحد، تکمیل کند. بر اساس این طرح، ما سعی داریم با استفاده از تمامی توانایی‌های خود از جمله زمینی، دریایی، هوایی، سایبری و فضایی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بحران‌ها در سرتاسر جهان پاسخ دهیم.

انتقال ۱۱ زندانی ایران از کویت به تهران

با تلاش‌ و پیگیری وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایران در کویت و با همکاری پلیس بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران، ۱۱ زندانی ایرانی که در کویت زندانی بودند، در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور، به ایران منتقل شدند.

چندی قبل در کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور که پس از هشت سال وقفه برگزار شده بود، بر اجرای همکاری‌های قضایی بین دو کشور تأکید شد.

وزارت امور خارجه با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط، عفو، آزادی و انتقال زندانیان ایرانی به کشور را در اولویت برنامه‌های حمایتی کنسولی و قضایی خود داد.

حسین امیرعبداللهیان به تازگی سفری چند ساعته به کویت داشت و با نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوع ایرانیان مقیم کویت نیز از جمله مباحثی بود که در این دیدارها مطرح شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۸
ایران به خاطر روسیه هم دنیا باهاش بد شدن از اون طرف روسیه از پشت بهش خنجر میزنه. دیپلماسی عزت و افتخار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
سیاست ما عین دیانت ما است!
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
ابراهیم رئیسی خطاب به رئیس‌جمهور کنیا: آماده‌ایم تجربیات اقتصادی و علمی خود را با کنیا به اشتراک بگذاریم!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
سه خیانت بزرگ روسیه در دو سال

الف ) سنگ اندازی در توافق برجام

ب) برداشتن سهم نفت اوپک ما پس از تشدید تحریم

ج ) زیر نرخ ما نفت خود را به اندک مشتربان ما داد

د) وارد کردن پهپادهای ما در جنگ اوکراین و افشا
چی را تکذیب می کنید
روزنامه کیهان با افتخار می گفت ما پهباد به روسیه می فروشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
ما مسلمان ترسو نیستیم اگه دادیم میگیم دادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
نمی توانید انکار کنید چاره ای هم جز پذیرش عواقب آن ندارید
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
روسیه علنا اول توافق برجام ما را نگذاشت توافق بشود

بعد سهم ما را از نفت اوپک دزدید

مشتریان اندک ما در بازار نفت را زیر قیمت برد و دزدید

با استفاده گسترده و افشاء پهپادهای ما در جنگ

اوکراین پای ما را هم در ان جنگ خانماسوز باز کرد

حالا هم که بیانیه ای را با ۵ کشور عربی در مورد ادعای

امارات بر جزایر سه گانه ایرانی را امضا کرده است

دیگر روسیه چکار باید بکند تا مسولان ما بیدار شوند ؟

ما باید با تمام دنیا روابط عادی و سالم و محترمانه و رقابتی و طبق رعایت منافع ملی مان داشته باشیم

و هیچ نیازی هم به این نیست که زیر سلطه غرب و یا
شرق برویم و هرکدام نرخ و شرایط بهتر داد با او کار کنیم
ادعای ناتو علیه ایران در بیانیه پایانی نشست لیتوانی :
غرب با تمام توانش ایستاده تا کسی در دنیا جرات حرکت بر علیه انها نداشته باشه
1- در جنگ ایران عراق به عراق هر سلاحی تواست داد
2- در سوریه با تمام قوا حضور داره و اسلحه میده و همراه با تاراج اموال اون کشور
3- در یمن همینطور
4- در لیبی همینطور و همراه با تاراج اموال اون کشور
5- در سودان همینطور
هر جا زوران برسه زور میگن نرسه تحریم میکنند نه زورشان برسه و نه تحریم اثری داشته باشه شروع میکنند به شانتاژ های بین المللی و در نهایت اگر از قدرت طرف مطمعن شوند تسلیم میشوند و شروع میکنند به دسیسه و نفاق افکنی ، اینها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
داداش برو مطالعه کن اکثر سلاحهای عراق از شوروی تامن می شد که الان روسیه هست و هرجور دلش می خواهد ایران را به خاک سیاه می نشاند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
شما چند سالته جوان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
توپ های فرانسوی و سلاح های شیمیایی اهدایی آلمان به عراق همه از روسیه بود
عراق بدهی 1000 میلیارد دلاری هشت سال جنگ خانمان سوز را پرداخت نکرده !!! یادمان نرفته تو هم یادت باشد. تابناک مطالبه گر حقوق حقه مردم ایران باش اینقدر هم سانسور نکن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
بجای توهین به جانبازان جنگ ، غرامت جنگ را از عراق بگیرید و خرج جانبازان جنگ کنید
در قضیه تسویه پول گاز با نفت عراق باز ایران متضرر میشود پول نفت با قیمت مشخص باید با تخفیف بالا فروخته شود و عملا چیزی کمتر از میران طلب دلاری دریافت میشود |آنهم اگر پرداخت شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
چرا ما گاز تصفیه شده و برق پاک را به عراق بدهیم

و چون بخاطر تحریمها که نمی توانیم دلار بگیریم !!؟

چرا باید نفت کوره یا مازوت بگیریم !!!!؟؟؟

چرا مردم ما باید با سوراندن مازوت عراق گرفتار

آلودگی هوا و انواع بیماریها و سرطان بشوند؟ ؟؟؟

این کجایش عزت نفس برای کشور و مردم ایران است ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
گاز میدیم نفت میگیریم. هورا بعد نفت خودمون رو با نفت اهدایی از عراق به کی میفروشیم؟
خوب عراق چکار کند پول را پرداخت میکند بدهی صفر میشود این آمریکاست که اجازه انتقال پول را نمیدهد. کره جنوبی که هنوز پولی پرداخت نکرده
نفت سیاه در مقابل گاز؟؟؟؟سوخت پاک در مقابل سوخت آلایتده!!! این بدین معنی ست که ایران نفت سیاه(انرژی الاینده) را درنیروگاه ها میسوزاند وتبدیل به برق(انرزی پاک) میکند وتحویل کشور همسایه میدهدوخنده دار نیست؟مگر ما خودمان نفت سیاه نداریم؟یا این نفت سیاه عراق را میتوانیم به کشور ثالث بفروشیم وپولش را بگیریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
نخیر ما بخاطر ادامه لجبازی های کودکانه پرهزینه مان

باید بجای برق و گاز پاک ، مازوت آلاینده سرطانزا بگیریم و بسوزانیم

چون در هیچ کجای دنیا دیگر سالهاست که حتی

کشتیهای اقیانوس پیما اجازه مصرف نفت کوره ندارند
من با بیانیه ناتو موافقم
در نهایت جنگ در اوکراین تمام خواهد شد یا با توفق یا شکست روسیه واما روسیاهی آن برای ما می ماند
تجاوز روسیه هیچ منطقی نداشت دخالت ایران که به هیچ عنوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
ایران افتخار میکند که هیچگاه در طول تاریخ به هیچ

کشوری تجاوز و حمله نظامی نکرده است

ولی روسیه با دخالت دادن و افشای عمدی تحویل

پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ، باعث شده تا

این افتخار بزرگ ما ، ایرانیان کمی مخدوش گردد
توافق ایران و عراق در مورد تسویه حساب پول گاز ....
یه چیزایی اونا گفتن ، ما گفتیم چشم
یه چیزایی هم ما گفتیم ، اونا گفتند نمی شه
و توافق کردیم
و این بدهی اکنون صفر است؛ اما بعضاً مشکلاتی برای انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران به وجود دارد
یکی بیاد توضیح بده چطور پولی که به حساب مملکت واریز نشده ودر بانک عراق اجازه برداشت آنرا نداریم را می‌فرمائید بدهی تسویه شده این بدهی هنوز روی کاغذ هم تسویه نشده آقاجان ملت را چی فرض کردی
"آغاز رزمایش دریایی ارتش لبنان با مشارکت شش کشوراین رزمایش در پایگاه دریایی «جونیه» با مشارکت یگان‌های دریایی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، مصر، عراق و اردن آغاز شده است." عجیبه پس چرا ما نیستسم؟
ما از اول تجاوز روسیه به اکراین رو تایید و تشویق کردیم چی رو می خوایم پنهان کنیم ؟
بیانیه ناتو در ویلنیوس لیتوانی؛
چرا ایران به روسیه پهپاد فروخته است؟ مگر ایرانی ها نمی دانستند سیاست های غلط ما ممکن است منجر به درگیری بین کی یف - مسکو شود و سبب بحران آفرینی در شرق اروپا شود؟ پس ایرانی ها باید این پیش بینی را می کردند و به روسیه پهپاد نمی فروختند ولی ما خودمان همان طور که با دخالت های سیاسی اشتباه اوکراین را مدفن ابزار الات نظامی مان کردیم این حق را داریم که با ارسال تجهیزات نظامی گسترده و بمب های خوشه ای ممنوعه این کشور را چنان کنیم که هیچ بشر و غیر بشری در آینده جرات قدم برداشتن در این کشور را نداشته باشد.
چین هم به روسیه تجهیزات نظامی ندهد وگرنه از طریق تایوان آن را هم درگیر جنگ می کنیم، هزینه های جانی اش را هم از مردم اوکراین و تایوان که زمانی جزء خاک روسیه و چین بوده اند نقد می کنیم.
پایان بیانیه - ویلنیوس لیتوانی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست