بازدید 7312
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۱ تیرماه

مردمی که به دین مسئولان خویش هستند/ آیا ناتوی شرقی امکان پذیر است؟/ تناقض لبنیاتی!

سقوط هشتاد پله‌ای محیط‌زیست ایران در رده‌بندی جهان! هزینه بالای تولید و افزایش قیمت دام، امضای روس‌ها پای بیانیه ضد ایرانی، روز فلج اسرائیل! انتقاد تند همتی به رانت چند نرخی بودن ارز، سپرده‌های بانکی زیر تیغ مالیات، انتصاب «لطیفی»؛ مغایر با قوانین یا مطابق با آن؟ و شوک اردوغان به پوتین از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۷ 12 July 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که دلخوری اوکراین از رفتار ناتو، شورای قرابت با مونتاژکارها! شهریور پایان مهلت خلع سلاح گروه‌های شمال عراق، بیکاری ۸۵ درصد بازیگران سینمای ایران و تیتر‌هایی درباره درگذشت احمدرضا احمدی شاعر موج نو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

مردمی که به دین مسئولان خویش هستند


حمیدرضا بوستانی طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با تیتر مردمی که به دین مسئولان خویش هستند نوشت: «مردم در خانه‌های خود ۶۰ میلیارد دلار ارز دارند». عضو کمیسیون صنایع مجلس در حالی ارز‌های نگهداری شده در خانه‌ها را این میزان تخمین زده است که با توجه به‌عدم امکان ردیابی دقیق وجوه، توافق چندانی در خصوص مبلغ آن وجود ندارد. به هر حال، با توجه به حجم قابل‌توجه و بااهمیت این ذخایر، بانک مرکزی اخیراً خواستار سپرده‌گذاری دلار‌های خانگی مردم در بانک‌ها شده است. این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که سال ۱۳۸۹ بدقولی بانک‌هادر واریز دلاری سود سپرده‌های ارزی، زخمی کاری بر پیکر اعتماد شهروندان به نظام بانکی وارد آورد. با وجود منطق قابل دفاع تأمین کسری از طریق ارز‌های پارک شده، نکته آنجاست که به نظر می‌رسد جلب اعتماد مردم در این خصوص، برای مسئولان به شدت سخت باشد. از طرفی با وجود سخت‌گیری‌های اخیر در رابطه با وضع مالیات بر عایدی سرمایه، بعید است کسی ریسک شفاف‌سازی دارایی‌های خود را پذیرا باشد. می‌توان پذیرفت که بازار مسکن، طلا و ارز مکان شایسته‌ای برای سوداگری نیست، اما از مسئولان باید پرسید فرضاً با وضع انواع مختلف مالیات، سوداگری در این بازار‌ها به کمترین حد ممکن رسید، پیشنهاد شما به مردم درخصوص بازاری که میزبان دارایی‌های پارک شده آنان باشد چیست؟

متاسفانه سال هاست که در این مملکت به جای علت‌یابی، انگشت اتهام به سوی معلول‌ها می‌رود. درحالی‌که مبالغ هنگفت ارزی موجود در خانه‌های مردم یک «معلول» می‌باشد، وظیفه اصلی مسئولان «کشف و چاره جویی علت‌ها» است. واقعیت حکایت از آن دارد که مسئولان، مسئولیت گرفته‌اند تا طرحی نو دراندازند نه اینکه مدام بدون ارائه بدیلی جذاب، برای مردم مانع تراشی کنند. شهروندان به این دلیل ارز و طلا را به ابتدایی‌ترین شکل خود در خانه نگه می‌دارند که منبع قابل اطمینانی برای سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کنند.


نیازی نیست جای دوری برویم. در همین ترکیه، دولت شرایطی را ایجاد نموده که فقط ایرانی‌ها در آن کشور طی۸ سال اخیر۳۷۰۰۰ خانه خریده و ۶۶۰۰ شرکت ثبت نموده‌اند. اما در کشور ما، دم‌دستی‌ترین و مشروع‌ترین پیشنهاد مسئولان به مردم احتمالاً سرمایه‌گذاری در بورس باشد غافل از اینکه در تالار شفاف اقتصاد اتفاقاتی روی می‌دهد که آن را بیشتر به جعبه سیاه مانند نموده است. از آخرین باری که مردم اعتماد نموده و سرمایه خود را به پای نماد‌های بورسی ریختند تا به امروز چه تغییری رخ داده است؟ منطقی نیست که بگوییم مردم فقط به‌واسطه استقرار و نقش دولت دوازدهم بوده که از حضور در بورس متضرر شده‌اند. مگر اخیراً مشخص نشد سقوط سنگین شاخص در اردیبهشت سال جاری به دلیل تصمیم مسئولان مبنی بر افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و فروش برخی حقوقی‌ها با توجه به بهره‌مندی از این رانت اطلاعاتی بوده است؟ چرا وقتی چنین مصوبه‌ای‌نهایی شد مسئولان بلافاصله آن را رسانه‌ای ننموده تا امکان سوء‌استفاده و ایجاد رانت سلب شود؟ اینجاست که باید نهایی پذیرفت اگر زمانش برسدمسئولین اقتصادی دولت فعلی نیز از خجالت سرمایه‌گذاران خرد در خواهند آمد. چرا سرمایه‌گذار پس از ۵۰ روز باید بفهمند دلیل افت سنگین شاخص بورس در اردیبهشت امسال ناشی از این «مصوبات در خفا مانده» بوده است؟ چرا باید برخی ذینفعان به اطلاعات رانتی دسترسی داشته و با فروش سهام در اوج قیمت، سرمایه‌گذاران خود را در صف‌های فروش گرفتار نمایند؟ در این بازار، تا زمانی سرمایه‌گذاران خرد در مقابل حقوقی‌ها حقیقتاً بی‌پناه هستند، انتظار وجود هر شفافیتی آب در هاون کوبیدن است. صداقت مردم با مسئولان نتیجه ادراک آنان از راستی و مسئولیت‌پذیری مدیران جامعه است. با وجود این واقعیت به نظر می‌آید مسئولان از خاطر برده‌اند که مردم به دین حاکمان خویش هستند. جامعه از شفافیت گزینشی دلگیر است. مسئولانی که تلاشی برای اعتمادسازی و شفافیت در ارکان مختلف اقتصاد نداشته‌اند چطور از مردم انتظار شفافیت و همراهی دارند؟ اگر شفافیت در همه ارکان اقتصاد جریان نداشته باشد، نتیجه آن می‌شود که شهروندان به جای سرمایه‌گذاری در بازاری مانند بورس، ترجیح دهند ارز و سکه را به ابتدایی‌ترین شکل ممکن در خانه نگاه دارند تا دست‌کم ارزش دارایی‌شان حفظ شود.


تناقض لبنیاتی


محمدصادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان تناقض لبنیاتی نوشت: آگاهان صنعت بسیار بااهمیت لبنیات در یک همایش نیم‌روزه دور هم جمع شدند و تازه‌ترین اطلاعات و آمار‌ها درباره تولیدات این صنعت را طرح کردند و بیشترین بحث‌ها درباره این بود که به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده تولید و کاهش قدرت خرید شهروندان، فرآورده‌های شیر به طور کامل از سفره بیشتر شهروندان به ویژه حقوق‌بگیران و پیشه‌وران خرده‌پا برچیده می‌شود. این تحلیل را محمود نجفی‌عرب رییس اتاق بازرگانی تهران به اطلاع ایرانیان به ویژه مدیران دولت رساند و این پدیده را نگران‌کننده خواند و گفت: زیان‌های مادی کوچ تولیدات شیر از سفره‌ها بیشتر از چیزی است که تصور می‌شود. این مدیر بخش خصوصی و دیگر مدیران صنعت شیر برای عبور از این بحران بیش از هر چیز درخواست کرده و می‌کنند که دولت سیزدهم سیاست توزیع شیر رایگان در مدرسه‌ها و دست‌کم در مدارس مناطق کمترتوسعه‌یافته ایران را در دستور کار قرار دهد. سخنران‌های این نشست از دولت و مجلس انتظار دارند سیاست یادشده در برنامه هفتم گنجانده شود و به صورت قانون درآید. بدیهی است که این خواسته تولید‌کنندگان صنعت شیر با تنگنا‌های قابل اعتنا روبه‌رو است.

نخستین گره در این داستان بی‌پولی دولت است که به زور دخل و خرج می‌کند و با وجود ادعای افزایش صادرات نفت‌خام هنوز احتمال کسری بودجه بالاست. دولت توانایی یا دانایی برای توزیع شیر رایگان در مدرسه‌ها را ندارد. از طرف دیگر اگر دولت تن به این کار دهد باید به خواسته تولید‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ و گوشت قرمز هم که خواستار به‌کار گرفتن چنین راهی هستند نیز توجه کند و البته کالا‌های اساسی دیگر مثل روغن، برنج، چای و شکر می‌توانند مشمول چنین راهبردی باشند. استناد به یک قانون در دهه ۱۳۳۰ ضمن اینکه مقایسه مناسبی میان دیروز و امروز ایران است، اما به دلیل تغییرات بنیادین در جامعه نمی‌تواند مقایسه منطقی باشد. این تناقض‌ها راه را بر اجرای خواسته مدیران و صاحبان صنعت شیر می‌بندند و باید به راه‌حل‌های بنیادین برگشت. راه‌حل بنیادین، اما دور کردن شبح شوم تورم مزمن دورقمی از سر ایرانیان است که بیش از نیم‌سده است ایرانیان را در رنج، هراس و ناامیدی فرو برده و خنده از لب‌های آن‌ها گرفته و دل‌ها را اندوهگین کرده است. همه تولید‌کنندگان باید با دولت گفتگو کنند و راه‌حل‌هایی که به کاهش میانگین تورم بلندمدت منجر می‌شود را به دولت ارائه دهند. به گفته مسعود نیلی یکی از دستاورد‌های بزرگ بشر در دهه‌های اخیر اختراع فرمول برای مهار تورم و حبس کردن این متغیر به زیر ۵ درصد است که شوربختانه ایران از این اختراع اجتناب کرده و می‌کند و به همین دلیل شهروندان در رنج و درد فرو رفته‌اند.

آیا ناتوی شرقی امکان پذیر است؟


فائزه سادات یوسفی طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان قربانیان جدید غرب در شرق نوشت: نشست دو روزه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی با محوریت کمک بیشتر به اوکراین و توسعه این سازمان در شرایطی از دیروز آغاز شد و امروز پایان می‌گیرد که نمایندگان ۴ کشور استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی - چهار کشور آسیا پاسیفیک- نیز به منظور توسعه همکاری و به عنوان متحد ناتو در این منطقه برای دومین سال متوالی در این نشست حضور دارند.


اما نکته مهم اینجاست که آیا ناتوی شرقی توجه به ژئوپلیتیک منطقه و الزامات ناتو امکانپذیر است. نکته مبهم، میزان همراهی و پذیرش تنش از سوی دولت‌های منطقه و متحد امریکا است و هنوز برای مقامات واشنگتن مسجل نشده است. در همین رابطه مقامات امریکایی اشاره کرده‌اند که از راه رایزنی با این کشور‌ها در تلاشند تردید‌های آن‌ها را از بین ببرند. تحلیلگران بر این باورند که آن‌ها نه با عضویت در ناتو که با ایجاد ائتلاف فرا ناتویی که «شبکه جامع امنیتی» نیز نامگذاری شده، می‌توانند اهداف این سازمان را به طور نیابتی پیاده‌سازی می‌کنند. این سازمان تلاش دارد که با گسترش خود حتی در قالب تضامین و همکاری یا بازگشایی دفاتر در برخی نقاط مانند ژاپن همسویی و همراهی سیاست آن‌ها را با خود به اثبات رساند. این کار با ایجاد راه‌های مناسباتی چندجانبه با کشور‌های هدف در شرق آسیا در حال انجام است. از سویی دیگر، امریکا با ارسال ناو‌ها و تسلیحات به منطقه و در آب‌های شرق آسیا و همچنین برگزاری رزمایش‌های مختلف، همکاری‌های امنیتی را به انجام رسانده است. ارسال ناو هسته‌ای امریکا به آب‌های کره جنوبی برای جبران این است که از منظر ناتو این کشور‌ها دارای قدرت هسته‌ای نیستند. دبیرکل ناتو سال گذشته در جریان سفر به شرق آسیا، کره جنونی و ژاپن را متحدان ناتو خواند و اضافه کرد که نداشتن سلاح هسته‌ای وضعیت خطرناکی را برای منطقه رقم زده است.

از سوی دیگر، با توجه به آگاهی امریکا از واکنش‌های احتمالی چین و روسیه، این کشور تلاش می‌کند که بر اساس آن به تحریک این کشور‌ها بپردازد تا جنگ مورد نظر خود را عملی ساخته و منطقه را در یک بحران برگشت ناپذیر قرار دهد. نکته مهم در موضوع شرق آسیا، این است که اراده سیاسی امریکا موجب تحرکات ناتو در این منطقه شده است. به معنایی ناتو تنها پشتوانه‌ای برای پیاده‌سازی استراتژی‌های ایالات متحده در قبال روسیه و چین و سایر کشور‌های قدرتمند بوده و صحنه گردان اصلی واشنگتن است، هر چند که ناتو به طور صریحی به آن اشاره نمی‌کند. از این رو، اهداف جنگ طلبانه امریکا امروز در قالب مهار تهدید چین، روسیه و کره شمالی و به عنوان «تهدید مشترک» ناتو و کشور‌های منطقه و «نگرانی‌های امنیتی» تئوریزه می‌شود؛ اهدافی که با دیوسازی و تبلیغات منفی از آن‌ها در کنار رفتار تحریک‌آمیز امریکا وجاهت پیدا می‌کنند. در همین راستا بود که ناتو اعلام کرد خواستار کمک برای مدیریت تهدید‌های جهانی با افزایش شراکت در آسیا است. روسیه در غرب ژئوپلیتیک خود درگیر جنگ اوکراین است و از این رو تقویت ناتو در شرق را می‌توان به حمله گازانبری این سازمان برای روسیه تلقی کرد. اما ژاپن در این بین، همکاری ویژه‌ای با غرب و ناتو داشته و از این رو مقامات چینی این کشور را به عنوان مهره ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای ایجاد مشکل معرفی کرده‌اند و این کشور را قربانی ایالات متحده یا حتی اوکراین در شرق آسیا می‌دانند. رهبران ناتو برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ موضوع رشد فزاینده سیاسی و اقتصادی چین را خطرناک توصیف کرده و در سال ۲۰۲۲ در سند مفهوم استراتژیک، سیاست‌های اصلی ناتو سازکاری را برای آن ترتیب دادند. از ملزومات تحریک چین در مورد شبه جزیره تایوان، تنگ کردن میدان عمل این کشور است که با موجودیت ناتو و ایالات متحده در منطقه تحقق پیدا می‌کند.

از این روی، این عمل از دو طریق می‌تواند چین را در فشار قرار دهد؛ اول اینکه توسعه تهدید برای پکن این کشور را بیشتر برای دفع آن از طریق جنگ ترغیب می‌کند، در ثانی این اقدامات می‌تواند استفاده از ابزار‌های فشار سیاسی علیه چین را تسهیل کند؛ این موارد در مورد روسیه و کره شمالی نیز صدق می‌کند. به این ترتیب اگر جنگی هم رخ ندهد، در نهایت معماری امنیتی در منطقه به نفع غرب خواهد بود. اما امروز وضعیت اوکراین براحتی نتیجه جنگ را در شرق آسیا منعکس می‌کند. اکنون ناتو وضعیت پیچیده‌ای در جنگ پیدا کرده و افق روشنی برای پایان دادن به جنگ نمی‌بیند. اوکراین، مهره اصلی ناتو نیز ناکام از وعده عضویت تنها به سپر تدافعی و انسانی ناتو تبدیل شده است. از این رو، این جنگ بینش عمیق را در مورد آینده بازی‌های سیاسی و نظامی امریکا در شرق آسیا به تصویر می‌کشد که در آن دولت‌های طرف ایالات متحده تنها قربانی وعده‌ها بوده و در بحرانی عمیق رها خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
دولت همه جوره توانسته به سرمایه های مردم دست درازی کنه بجز دلارهایی که در خانه هستند
باید اعتماد مردم را جلب کنند تا این دلارها را به صندوق امانات بسپارند و سپس انها را یک شبه غرت کنند
این تنها راه حل است
شما از همین ریال ناقابل که در حسابهای بانکی داریم و از آن برای گذران امور استفاده می کنیم ، قصد مالیات ستانی داری ، اگر امین بودی نیازی به نگهداری دلار در خانه نبود
اقایی که میگویی 60میلیارد دلار ارز در خانه های مردم است این مردم خود شما مسئولین وسران وثروتمندان بی درد وکاسبان تحریمند وگر نه خیل عظیم این ملت کارمند وکارگر وکشاورزمثل زمان شاه دارند در بدبختی معیشت وبی خانمانی و..و..و..دست وپا می زنند واصلاح فرمایید ونگویی مردم بگویید مسئولین وسران و..و..و..و..
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
یه مطالعه بیسشتری در مورد زمانی که قیاس
کردی را انجام بده.
در اقتصاد متزلزل و بر باد رفته ایران نگهداری ارز و طلا درست ترین راه حفظ سرمایه است. و اگر مردم چنین میکنند چاره ای غیر از این ندارند و این بهترین کاری است که میتوانند انجام بدهند.نکنه دولت توقع داره مردم بیایند سرمایه هایشان را در بورس وارد کنند و اون هم همه را بالا بکشه و دارایی مردم را به باد بده؟؟؟ و یا بیایند در تولید مشارکت کنند و بعد از چندی دست از پا درازتر و ورشکسته بروند پی کارشان؟ شما که آمار دارایی های مردم را به این دقت دارید باید علت کار مردم را بررسی و موانع را برطرف کنید که مطمئنا و صد در صد این کار شما نیست. پس دولت همان بهتر که برود دنبال دلال بازی ها و مالیات گیری ها و زورگیری های مختلف تحت عناوین قانونی از مردم و روشهای مختلف دیگری که در آن استاد است تا با آن چرخ شکسته اقتصاد را کمی بچرخاند تا ببینیم چه خواهد شد در آخر.
بیچاره مردم اکراین
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
و لعنت بر روسیه
روسیه همیشه از پشت و جلو خنجر میزنه.
دیروز شاخص بورس ۳۰ هزار واحد دیگر هم کاهش یافت
روزنامه دنیای اقتصاد هفته پیش وبعداز انکه بورس سه روز متوالی مثبت
شد( مثبتش کردند) تیتر زد « بورس هت تریک کرد» !!!
اینها فقط اخبار رشد بورس را پوشش میدن و وقتی ریزش میکنه شتر دیدی ندیدی !
با ممنوع کردن واردات اقلام مختلف از جمله خودرو به بهانه کمبود ارزی باعث شده اند قاچاق اقلامی مثل پوشاک وسیگار وادامس وشامپو و ....رونق بگیرد. اگر واردات قانونی آزادشود مردم این ارزهای ذخیره در خانه ها ونیز ارزهای ایرانیان خارج استفاده خواهدشد وربطی به مشکلات ارزی نخواهدداشت ولی درعوض هم دولت درامد قابل توجهی ازمالیات بر واردات نصیبش میشود هم مردم از گرفتاری در دست مافیاها وسلب حق انتخابشان خلاص میشوند.
ناتوی شرقی ایده جدیدی نیست، قبلا به اسم پیمان ورشو وجود داشت که نابود شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
اشتباه می کنی ناتوی شرقی متحد امریکاست
روزنامه آفتاب به مردم توهین شدیدی کرده است .مردم ایران به هیچ وجه به دین مسئولان خویش نیستند که نمونه اش راهم در موارد مثل آنچه مسئولان میخواهند بنام دین به مردم تحمیل کنند میبینید. البته این ظاهر وفرع است ودر اصل وکلیات هم مردم به دین این مسئولان نیستند.
وقتی یک دنبه ماست 100 هزار تومان شده و یک بستنی نیم لیتری 50 تا 60 هزار تومان چند درصد سود به تولید کننده می رسد حداقل 200 درصد سود چو شیر کیلویی 15 هزار تومان نیم لیتر ان 7 هزار تومان با کمی شکر قیمت 60 هزار تومان تقریبا 9 برابر (هزینه بسته بندی یک کیسه پلاستیک و یک پوشش کاغذی) یا یک شیر دبه ای 2 لیتر شیر 30 هزار تومان قیمت عرضه 100 هزار تومان (یک دبه پلاستیکی که در عمده فروشی 5 هزار تومان هم نمی شود) یعنی حدود سه بربار قیمت تمام شده عرضه می شود مگر هزینه حمل نقل و تولید در تیراژ بالا چقدر است؟؟؟ این درحالی ایست که سرمایه گذار در روز این سود را بدست می اورد یعنی امروز شیر را تحویل می گیرد و فردا با کسب سود محصول را عرضه می کند
تجاوز بی منطق روسیه به اوکراین بار دیگر روحیه تجاوزکارانه رهبران شوروی سابق را به کشورهای همجوار ویا در معرض خطر را برای این کشور ها زنده کرد در آن دوران هم اگرچه این کشورها عضو ناتو نبودند اما به منظور حفظ موقعیت خود در مقابل تهاجم احتمالی روسها با تشکیل پیمانهای دفاعی منطقه ای مثل "سنتو" در خاورمیانه و"سیتو "در شرق آسیا در مقابل شوروی به نوعی یک دیوار دفاعی به وجود آوردند.الان هم شرایط دارد تکرار میشود تا جاییکه حتی کشورهای بی طرفی مثل سوئد به فکر عضویت در ناتو افتاده اند
هیچ زمانی در ۴۴ سال گذشته اینقدر شاهد دولت و مجلس گرفتار هرج و مرج و

ریخت و پاش و در هم ریختگی و شلختگی در اداره امور اداره کشور نبوده ایم

متاسفانه بنا بدلایل ‌ذیل :

الف ) عدم وجود برنامه اجرایی مدون در دولت رئیسی

ب ) تعدد بسیار زیاد مراجع تصمیم گیری در کشور

ج ) نبود انسجام و رقابت های سازنده احزاب در مجلس که کاملا با دولت یکدست شده
د ) عدم قبول اشتباهات و مسولیت پذیری و اعتراف به اشتباهات و عذر خواهی کردن مسولان و انداختن تقصیر ها به گردن دیگران و تبرئه کردن خود !!

چنان مردم را درگیر گرفتاری های جدی و مختلف روزانه در اداره زندگی شان کرده است

که اکثرا نمیدانند چگونه باید برای خود و خانواده و فرزندانشان برنامه ریزی حتی

کوتاه مدت را به انجام برسانند ،
تا چه رسد به برنامه های میان مدت و بلند مدت
دیر زمانی پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو برای مقابله با تهاجم شوروی سابق در برابر کشورهای اروپای شرقی شکل گرفت ولی بعد از فروپاشی شوروی، این پیمان نظامی بیشتر از آن که نقش دفاعی داشته باشد در خدمت نظام سرمایه داری آمریکا برای رسیدن به منافع اقتصادی بیشتر در آمده است و همین دور شدن ناتو از هدف اصلی خود سبب بسیاری از جنگ افروزی های امروز است.
ناتوی تحت رهبری آمریکا اگر به قصد مهار قدرت سیاسی - نظامی روسیه در اوکراین مداخلات نظامی نمی کرد و باعث تحریک مقامات کرملین نمی شود قطع به یقین شاهد چنین جنگ خانمان سوزی در اوکراین نبودیم و سوال این جاست که چه کسی جوابگوی هزاران زن و مرد و کودک و پیر و جوان بی گناهی است که در اوکراین به سبب سیاسی بازی های غلط آمریکا و تروئیکای اروپایی اش کشته شدند یا آواره گشتند؟ زلنسکی، ماکرون یا بایدن.
تاریخ تکرار خواهد شد و ملت ها درخواهند یافت که همان طور که آمریکا در زمان بوش پسر به این دلیل که عراق سلاح کشتار جمعی دارد و درصدد ساخت بمب اتم است به کمک همدستش انگلیس مکار بدون اجازه سازمان ملل به عراق حمله غیر قانونی کردند و شهرهای بصره و بغداد را محل آزمایش بزرگترین بمب خود موسوم به بمب مادر کردند و با این اقدامات نابخردانه زیر ساخت های عراق را ویران ساختند، مردم بی گناه را یا کشتند و یا آواره ساختند و وقتی جنگ پایان یافت و هیچ اثری از سلاح کشتار جمعی و بمب اتم در عراق یافت نشد همان رسانه های کذایی شان که گوش عالم و آدم را کر کرده بودند که عراق سلاح کشتار جمعی دارد، عراق در صدد ساخت بمب اتم است در بایکوت کامل خبری همه چیز را ماست مالی کردند ولی سوال این جاست که چرا باید در اثر سیاست های غلط قدرت های استعماری چون آمریکا و انگلیس و آن هم به دلیل رسیدن به منافع اقتصادی شان ملت های مظلوم کشورهای ثالثی چون عراق و افغانستان و اوکراین تاوان بدهند؟ و سوال دوم آیا احتمال ندارد که اگر این موش و گربه بازی های سیاسی آمریکا در شرق اروپا (منظور درگیری کی یف - مسکو) و شرق آسیا (منظور درگیری احتمالی تایوان با چین) به قصد مهار قدرت سیاسی - نظامی - اقتصادی دو ابر قدرت جهان یعنی چین و روسیه ادامه پیدا کند جهان را دچار چنان بحرانی کند که ماحصل آن جنگ جهانی سوم با چاشنی اتمی شود و آن گاه کل دنیا باید تاوان چنین سیاست های غلطی را بپردازد.
بد نیست سردمداران آمریکا و تروئیکای اروپایی شان کمی از روی عقل عمل کنند و بدانند که روسیه و چین، افغانستان و عراق نیستند که ویرانگری کنند و بعد قسر در بروند و بهتر است تا دیر نشده در سیاست های غلط خود تجدید نظر کنند تا نظم جهانی بهم نریزد که اگر نظم جهانی را بهم ریختند و قانون جنگل را بر دنیا حاکم کردند تاوان آن را علاوه بر مردمان سایر کشورها مردمان خودشان هم باید بپردازند.
کار ایران بجایی رسیده که همه بخود جرات می دهند علیه منافع سرزمین ادعا کنند مثل کویت مثل عراق مثل عربستان مثل افغانستان (که علنی باج می خواهد) مثل پاکستان و...در اینده نزدیک هم روسیه آذربایجان .... این هم قدرت نظامی بازدارنده و دیپلماسی غزتمندانه ......
مردمی که به دین مسئولان خویش هستند
بسیار خوب بود.
فقط تا شهریور
از همین حالا شهریور در حال رزرو شدنه..
سرنوشت ناتوی شرقی هم عاقبتش پیمان ورشو است با این تفاوت که عضو بازنده جدیدی خواهد داشت ...
الزام جهان تک قطبی استیلای ژئواستراتژیک است و جهان غرب به رهبری آمریکا واجد 90 درصدی این موضوع است حتی غرب با حضور در ژاپن و کره جنوبی تنها حوزه ژئواستراژیک شرق یعنی حوزه بری و دریایی اسیا را هم با درصد بالایی مدیریت می کند فقط تنها چیزی که مانده سه منطقه ژئوپلیتیکی ایران روسیه و چین است....ایران در موقعیت ضعف قرار دارد چین در یک بلاتکلیفی استراتژیک است و روسیه هم با عملیات ویژه در اوکراین در واقع در موقعیت تهاجمی علیه غرب قرار ندارد بلکه در موضعی دفاعی است....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست