بازدید 2949

اعتراض یک موزیسین: همه دنبال پاپ هستند!

یک هنرمند موسیقی با اعتراض به آنچه «پرداختن بیش‌ از حد به موسیقی پاپ» عنوان می‌کند، گفت: ما موزیسین‌ها رسانه و حامی نداریم و متاسفانه تمامی اسپانسرها از موسیقی‌های پاپ حمایت می‌کنند. حتی مخاطبان جامعه هم به موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده‌اند و متاسفانه تریبون مهمی مانند صدا و سیما را هم نداریم.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲ 07 July 2023

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، برنامه «غزل‌ساز» که در چند شب اخیر در تالار رودکی روی صحنه رفت، برنامه‌ای متمرکز بر بداهه‌نوازی و تکنوازی سازهای ایرانی است. قاسم رحیم‌زاده (نوازنده تار) به همراه کامبیز گنجه‌ای نوازنده تنبک، در آخرین شب برنامه «غزل‌ساز» یک اجرای دونوازی داشت.

رحیم‌زاده درباره ایده برگزاری «غزل‌ساز» بیان کرد: با توجه به اتفاقات تلخی که در دوران کرونا بوجود آمد که بخشی از آن مربوط به تعطیلی برنامه‌های هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی بود، پروژه موسیقایی «غزل‌ساز»، فرصت مغتنمی است تا بار دیگر موسیقی سازی، به صحنه هنر باز گردند.

این نوازنده می‌گوید: ما موزیسین‌ها رسانه و حامی نداریم و متاسفانه تمامی اسپانسرها از موسیقی‌های پاپ حمایت می‌کنند. حتی مخاطبان جامعه هم به موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده‌اند. ما تریبون مهمی مانند صدا و سیما را در دست نداریم و تنها دسترسی‌مان نهادهایی مانند انجمن موسیقی و ارگان‌های دولتی مشابه آن است.

رحیم‌زاده ادامه داد:‌ هرچند تعداد طرفداران موسیقی کلاسیک مانند همه جای دنیا محدود است ولی همین که این تریبون با شرایط حال حاضر موسیقی دراختیار مردم و علاقمندان قرار بگیرد، ارزشمند است. به نظرم برگزاری پروژه‌های موسیقایی مانند «غزل‌ساز» در معرفی و بیشتر شنیده شدن موسیقی کلاسیک ایران تاثیرگذار خواهد بود.

موزیسین نباید برای صیانت از خود گوشه‌نشین شود و در فقر باشد!

او با تاکید بر اینکه «موسیقی اصیل ایرانی شناسنامه فرهنگی و هنری کشورمان است»، می‌گوید:‌ با نگاه به کشورهایی که به فرهنگ و هنر بسیاری دارند و نسبت به این مسئله دغدغه‌مند هستند، خواهید دید هنر در این کشورها از سوی مدیریت کلان حمایت می‌شوند و نیازی نیست که این موزیسین‌ها، به هر کاری متوسل شوند تا از ارزش‌های موسیقایی و فرهنگی خود صیانت کنند یا گوشه‌نشین شوند و یا در فقر مالی به سر برند.

این نوازنده تار با انتقاد از عدم حمایت از موزیسین‌ها ادامه می‌دهد:‌ هنرمندان در کشورهای دیگر مخاطب خاص خود را دارند و این نگاه همه موسیقی‌های آنها را در بر می‌گیرد اما در کشور ما اسپانسرها که هزینه‌های هنگفتی هم پرداخت می‌کنند، به دنبال موسیقی‌های درآمدزا هستند. اما مخاطب خاص موسیقی ایرانی و قشر آگاه، فرهیخته و تحصیل‌کرده و هنردوست و متعصب به ارزش‌های فرهنگی، هیچ‌گاه به دنبال موسیقی‌های سرگرم‌کننده نیست و آن را انتخاب شنیداری خود قرار نمی‌دهد و موسیقی جدی و اصیل الویت اوست.

به گفته این نوازنده موسیقی جدی و اصیل ایرانی نیازمند حامی معنوی و بودجه‌های لازم است و در این زمینه نیاز است ارگان‌های دولتی توجه و نگاه جدی‌تری داشته باشد و بخشی از بودجه خود را در راه اشاعه این نوع موسیقی که بسیار مهم است قرار بدهند.

«غزل‌ساز» مجموعه اجراهایی درباره حفظِ هویت موسیقی ردیف _ دستگاهی است که با نگاهی به موسیقی آوازی ایران برنامه‌ریزی شده است.

پریچهر خواجه (قانون)، حسام اینانلو (کمانچه)، عیسی غفاری (سه‌تار) و بهاره فیاضی (تار)، زمان خیری (نی) و قاسم رحیم‌زاده (تار) به همراه کامبیز گنجه‌ای (تنبک) از دیگر نوازندگان این کنسرت بودند که طی ۱۳ تا ۱۵ تیرماه به اجرای برنامه پرداختند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل