بازدید 6123
۱

چرا با افزایش سن، نشستن و برخاستن دشوار می‌شود؟

افراد مسن اغلب برای نشستن و بلند شدن از جای خود با دشواری مواجهند و گاهی نیاز به کمک دارند در حالی که در جوانی بدون مشکل این کار‌های روزمره خود را انجام می‌دادند.آیا می دانید دلیل این موضوع چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ 03 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از سیناپرس، متأسفانه با افزایش سن، انعطاف پذیری بدن ما کمتر می‌شود. به همین دلیل پزشکان آزمایشی به نام «نشستن – ایستادن» دارند که به اندازه گیری توانایی ایستادن و نشستن روی صندلی پرداخته، به طور گسترده برای بررسی عملکرد فیزیکی و غربالگری افراد مسنِ در معرضِ خطر افتادن و ضعف استفاده می‌شود.

از منظر پزشکی دلایل زیادی وجود دارد که چرا با افزایش سن، ایستادن و نشستن سخت‌تر می‌شود. تصور می‌شود که تاندون‌های ما با گذشت زمان در اطراف مفاصل سفت‌تر شده و به تدریج غضروف بین مفاصل ما از بین می‌رود. همچنین با بیشتر شدن سن، یک زوال کلی در رباط‌ها و کاهش مایعات داخل مفصل (مایع سینوویال) همراه با سفت شدن عضلات اطراف مفصل وجود دارد.

علاوه بر همه این موارد، توده عضلانی ما نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد و این موضوع به خصوص در عضلاتی مانند عضلات چهارسر ران که برای کمک به ایستادن کمک می‌کند، مشهود است.

در این میان، اما خبر خوب این است که این تغییرات را می‌توان مدیریت کرده و روند آن را به تأخیر انداخت. تصور می‌شود که فعالیت بدنی منظم در کنار سایر فوایدی که برای تراکم استخوان، سلامت قلب و عروق و سلامت روان ما دارد، از کاهش انعطاف پذیری ما به دلیل کهولت سن جلوگیری می‌کند.

مطالعات مختلفی نشان داده است، افرادی که از نظر بدنی فعال هستند، می‌توانند دامنه حرکتی بیشتری نسبت به افراد کم تحرک، حتی در سنین بالاتر، داشته باشند. دستورالعمل‌های پزشکی توصیه می‌کند که افراد مسن باید حداقل دو بار در هفته فعالیت‌هایی را انجام دهند که قدرت، تعادل و انعطاف پذیری آن‌ها را بهبود می‌بخشد، همچنین حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط در هفته یا ۷۵ دقیقه فعالیت با شدت بالا اگر سابقه ورزش دائم را دارید، توصیه می‌شود.

به یاد داشته باشید حتی اگر به طور منظم ورزش می‌کنید، انجام حرکات کششی مناسب برای بهبود انعطاف پذیری بدن بسیار مهم است. این موضوع نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و حرکات کششی ساده نیز می‌تواند به انعطاف پذیری کمک کند. برای مثال می‌توان این حرکات را جلوی تلویزیون یا در حین صحبت با تلفن انجام داد.

در خاتمه گفتنی است رژیم غذایی ما نیز در افزایش توانمندی حرکتی در سنین بالا مهم است. داشتن الگوی غذایی مناسب، به ویژه مصرف مواد مغذی مانند پروتئین که عضلات را می‌سازد، و کلسیم و ویتامین D که به تراکم استخوان کمک می‌کند بسیار مهم است.

به این ترتیب شاهد هستید که اگرچه ممکن است با افزایش سن انعطاف پذیری کمتری داشته باشید و ایستادن برایتان سخت‌تر شود، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به این مشکل انجام دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ممنون از مقاله خوبتون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست