بازدید 12075
مرور روزنامه‌های شنبه دهم تیرماه

پیام رفتن رابرت مالی / تکرار فساد با محوریت رانت / چالش عدالت و بازی «رفقا»

توضیحات قوه قضاییه درباره آزادی اکبر طبری، آینده مذاکرات پس از مرخصی اجباری «مالی»! سایه سنگین گروه ۷ بر روابط اقتصادی ایران، ادامه ناآرامی در فرانسه، میانکاله همچنان در خطر، پیشگیری از میلیون‌ها پرونده با سلب اعتبار از اسناد عادی و موج اعتراض مسلمانان علیه قرآن سوزی در سوئد، سکوت کرملین مقابل غیبت ژنرال و رخ‌نمایی هیولای فرونشست‌ها، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۵ 01 July 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۱۰ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تناسبی شدن انتخابات نقطه اختلاف مجلس و مجمع، مرخصی اجباری نماینده ویژه امریکا و محکومیت هتک حرمت به قرآن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

تکرار فساد با محوریت رانت


رضا صادقیان طی یادداشتی در شماره امروز همدلی نوشت: اسفندماه سال گذشته اکثر تحلیل‌گران بازار سرمایه رشد شاخص در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی می‌کردند، روندی که تا اواسط اردیبهشت‌ماه پیش رفت و به یکباره و بدون دلیل روز‌های خونین بورس آغاز شد.


اول: علت‌العلل سقوط بازار سرمایه پس از دو ماه و با انتشار نامه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شد. هیئت وزیران در جلسه تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه و به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و داریی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان هدفمندسازی یارانه و سازمان برنامه و بودجه کشور «نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سایر صنایع در سال ۱۴۰۲» را تصویب کرده‌اند، این مصوبه افزایش قیمت خوراک گاز را پتروشیمی‌ها و صنایع دیگر را به دنبال خواهد داشت و پیامد‌های دنباله‌دار آن ابتدا بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ادامه زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها در بازار و کالا‌های مصرفی خواهد شد. نکته مهم آنکه این موضوع در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و درباره پیامد‌های منفی آن به سیاست‌گذاران هشدار دادند.


دوم: تاریخ نامه ابلاغ شده درباره افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و سایر صنایع و قرمز شدن بازار سرمایه پس از تهیه این نامه رخدادی است که امکان تکذیب و انکار آن وجود ندارد. تاریخ نامه ۱۷ اردیبهشت‌ماه است، شاخص کل از تاریخ ۱۶ همان ماه و برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های منطبق بر واقعیت‌های بازار سرمایه شروع به ریزش می‌کند. واقعیت آنکه در همان بازه زمانی بسیاری از ذی‌نفعان در روز‌های رشد بازار براساس رانت اطلاعاتی و شنیدن خبر‌های مهم از داخل ساختار سیاست‌گذاری اقدام به فروش عمده سهام‌شان کردند و از بازار خارج شدند. به عبارتی تمام ضرر و زیان‌های روز‌های آینده را برای عموم سهام‌داران خرد به یادگار گذاشتند. سهام‌دار‌هایی که تنها گناه آنان وارد کردن سرمایه‌های اندک در واحد‌های تولیدی بوده است و پس از گذشت سه سال تلخ و ویرانگر که قسمت آنان شده بود، این بار با هزاران امید و برای مرتبه‌ای دیگر به بازار سرمایه و روند آن اعتماد کردند. اما وقایع اردیبهشت‌ماه سال جاری نگرش عمده سهام‌داران بازار سرمایه را نسبت به گردش اطلاعات و ریزش‌های غیرقابل پیش‌بینی بورس برای مرتبه‌ای دیگر منفی کرد.


سوم: درز کردن اطلاعات مهم از داخل ساختار اجرایی بار‌ها و بار‌ها رخ داده است و عده‌ای به دلیل داشتن ارتباطات و کسب خبر‌های مهم به یکباره موفق به کسب سود‌های نجومی و غیرقابل تصور برای عموم شهروندان، می‌شوند. به عنوان مثال؛ براساس اخبار منتشر شده درباره واردات خودرو در سال ۱۳۹۵ دخالت یک شرکت کامپیوتری، شماری از کارمندان وزارتخانه صمت و همکاری آنان با وارد کنندگان خودرو باعث بوجود آمدن رانتی خاص شد. فسادی که بی‌شک با هماهنگی کامل چند مجموعه صورت گرفت، آنچنان که در نامه حسن روحانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر دادگستری به آن اشاره مستقیم شد.

ماه‌ها بعد از وقوع این رانت معاونت این وزارتخانه، مجتبی خسروتاج گفت: «اواخر سال ۹۵، نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، با معاونان خود به نتیجه رسید که با برگشت خودروسازان خارجی دیگر اجازه ندهد ایران تنها خریدار خودرو‌های خارجی باشد، به این جهت موضوع واردات را منوط به سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی و صادرات از ایران کرد. وزیر معتقد بود با چنین مصوبه‌ای ضمن جلوگیری از خروج ارز می‌توان صنعت خودرو را ارتقا داد و ساماندهی کرد، اما قبل از آنکه این مهم در دولت بررسی و تصویب شود، واردکنندگان از ماجرای دستورالعمل جدید واردات خودرو باخبر شدند و بی‌وقفه ثبت سفارش خودرو و واردات آن را آغاز کردند». به واقع عده‌ای از افراد صاحب نفوذ و کسانی که به‌واسطه فعالیت تجاری به مدیران دستگاه‌های اجرایی رابطه داشتند از این تصمیم‌گیری مطلع و در ساعات پایانی اعمال این محدودیت اقدام به ثبت سفارش خودرو خارجی کردند. موضوعی که مردم پس از یک‌سال از آن تصمیم‌گیری باخبر شدند.


بدون شک امکان بررسی و کشف نشت اطلاعات از داخل ساختار اجرایی به افرادی که خودشان ذینفع بازار سرمایه بوده و هستند، از سوی نهادی ناظر ممکن است. هنگامه‌ای که یکی از شفاف‌ترین بازار‌ها مانند بازار سرمایه با درز اطلاعات مهم دستخوش نابسامانی و ریزش‌های سرمایه‌سوز می‌شود و امید صاحبان سرمایه‌های کوچک را به ناامیدی و بدبینی نسبت به سیاست‌های کلان سوق می‌دهد، لازم است نسبت به خشکاندن ریشه‌های رانت اطلاعاتی و کسب سود‌های نجومی توسط برخی رانت‌خواران تدابیری کارساز صورت بگیرد.


چالش عدالت و بازی «رفقا»


روزنامه ایران در گزارشی با تیتر چالش عدالت و بازی «رفقا» نوشت: «طبری نه عفو خورده، نه مرخصی رفته و نه در زندان است»؛ غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها با حضور در برنامه «صف اول»، وقتی با سؤالات مجری این برنامه در مورد سه زندانی معروف روبه رو شد، پاسخی در مورد یکی از آنان داد که با هیچ ماده حقوقی قابل انطباق نیست. وی در بیان دلایل خود برای در زندان نبودن اکبر طبری هم، آن را تصمیم مرجع قضایی عنوان کرد و پای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را به میان آورد، البته آن هم نه به طور متقن. او گفت: «ممکن است کسی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کند و در فرایند رسیدگی به این ماده به‌طور موقت اجرای حکم متوقف شود، وی از زندان آزاد و دوباره پرونده‌اش رسیدگی می‌شود؛ اگر در فرایند رسیدگی کاشف به عمل آمد که باید در زندان باشد، یا رأی صادر یا به مجازات او تخفیف داده می‌شود و ممکن است به زندان هم برگردد.»


اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، در ۲۳ تیر ۱۳۹۸ بازداشت شد. نزدیک به یک سال بعد، جلسات دادگاه وی در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی آغاز شد و در شهریور ۹۹ به واسطه هشت عنوان اتهامی -که دو مورد از مهمترین آن ارتشا و پولشویی بود- به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس محکوم شد که مجازات اشد (۳۱ سال حبس) پس از قطعیت حکم قرار بود اجرا شود. طبری همچنین به پرداخت هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت و علاوه بر آن به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال جزای ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشا اخذ کرده، محکوم شد. اما حالا به صورت رسمی اعلام شده است که اکبر طبری از سوی همان رفقایی که در زمان محاکمه از آنان به نیکی یاد می‌کرد و می‌گفت که اگر بخواهد کل لواسان را هم به نامش خواهند کرد، با وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی آزاد شده و خارج از زندان به‌سر می‌برد.


رئیس سازمان زندان‌ها با روایتی که از وضعیت اکبر طبری داشته، انتقادات زیادی را به سوی قوه قضائیه روانه کرد. حال مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای با توضیح مقدماتی «در پی انتشار مطالبی در مورد وضعیت مبهم آزادی برخی از محکومان [ ازجمله خبر آزادی طبری]و برداشت‌های غیر صحیح و غیر دقیق از سخنان رئیس سازمان زندان‌ها در این زمینه»، مطالبی را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: محکوم‌علیه اکبر اتباعی طبری، دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به ویژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به ۴۵ ماه حبس محکوم شده که این مدت حبس نامبرده با گذراندن دوران محکومیت به صورت کامل خاتمه یافته است.


وی در دوران محکومیت نیز از هیچ مرخصی طویل المدتی استفاده نکرده است. در خصوص سایر عناوین اتهامی اکبر طبری نیز حکم بر محکومیت صادر، لیکن به دلیل اعتراض و واخواهی او و وکلایش، طبق قانون مراتب در دیوان عالی کشور در حال بررسی مجدد می‌باشد. طبری همچنین جریمه‌های نقدی را که به آن محکوم شده بود پرداخت کرده است. نامبرده بعد از تحمل ۴۵ ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه سیصد میلیارد تومانی و بر اساس تصمیم مرجع قضایی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان عالی کشور مشخص شود.


در این میان، تنها یک چیز می‌تواند بنا به گفته رئیس سازمان زندان ها، آزادی طبری را توجیه کند و آن پذیرش اعاده دادرسی وی از سوی دیوان عالی کشور است.
این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری در حالی گفته می‌شود که شامل حال محکوم شده که پیشتر از آن، یعنی خردادماه پارسال روابط عمومی دیوان عالی کشور درباره نقض حکم محکومیت اکبر طبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی فقط در ۲ مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشا) بدون اینکه رأی دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد داده است. دادگاه بعدی پس از رسیدگی مطابق ماده ۴۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، می‌تواند آن بخش که مورد اعاده قرار گرفته را نقض و رأی جدید صادر کند.
حالا معلوم نیست که آیا به این پرونده در دادگاه رسیدگی شده یا خیر! اما هرچه باشد تجویز اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور تنها در دو مورد از ۸ مورد اتهامی طبری آن هم بدون نقض رأی دادگاه صادر شده است و معلوم نیست که آزادی طبری به چه معناست!

 

 

پیام رفتن رابرت مالی


مرتضی مکی کارشناس مسائل بین الملل در شماره امروز آرمان ملی نوشت: بعد از حدود بیش از دومــاه تعلیق مذاکرات احیای برجام، پازل روند مذاکرات ایران و غرب دارد مشخص می‌شود که به چه سمت و ســویی حرکت می‌کند.


 خروج آقای رابرت مالی، مذاکره کننده ارشــد آمریکایی از تیم مذاکره کننده آمریکا یک نشانه‌ای است از اینکه جریانی که در دولت آقای بایدن به دنبال احیای برجام بود به حاشیه رفته و نقش آقای رابرت مالی دیگر به عنوان یکی از طرفــداران احیای برجام نمی‌تواند آن انتظارات دولت آمریکا در احیای برجام را برآورده کند؛ و این تاحدودی میتواند چشم انداز مذاکرات علنی و پنهانی ایران و آمریکا را روشــن کند که ایران و آمریکا براساس اقدامات، ضرورت‌ها و تغییراتی کــه در روند مذاکــرات طی ماه‌های گذشته ایجاد شده به یک نقطه از تفاهم نانوشته‌ای رسیده اند که از یک سو، دوطرف از افزایش تنش جلوگیری کرده اند و از دیگر سو بتوانند به یک نوعی با یکسری اقدامات تا حدودی به بخشی از خواسته‌های خودشان دست پیدا کنند.


 به هر حال ایران با توجه به شرایط اقتصادی به دنبال آزاد کردن پول‌های بلوکه شده خودش و فضای بهتری برای صادرات نفت هست و با آزادی زندانیــان از ایران تا حدودی بخشــی از پول‌های بلوکه شده آزاد شــده است.


گام بعدی می‌تواند توقف و یا کاهش غنی ســازی ۶۰ درصدی موضوع مذاکرات قرار بگیرد که دورنمای آن این باشــد که آمریکایی‌ها چشمشان را روی تحریم‌های ایران ببندند یا معافیت‌هایی را ایجاد کنند.
 از سوی دیگر یکی از مسائل و مشکلاتی که در روند مذاکرات ایران و غرب وجود دارد، موضوع سررسیدن برجام بود از این نظر که از ماه اکتبر قرار بود تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شود، ولی با خبر‌هایی که رویترز منتشر کرده نشان داده که اروپایی‌ها حاضر نیستند به راحتی از لغو تحریم‌های ایران بگذرند. اما اینکــه این نوع اخبار چــه تاثیری در روند مذاکرات ایران و غرب دارد، باید گفــت مذاکراتی که ایران با میانجیگری‌ها و نمایندگان کشور‌های اروپایی در منطقه داشته و دارد نشان می‌دهد که به دنبال افزایش تنش با غرب نیست.


اگر این خبر‌ها درست باشد، دوطرف به یک سمتی خواهند رفت که تنش میان دو طرف را کنترل کرده و به بخشی از خواسته‌های همدیگر عمل کنند. 


مهمترین خواسته‌های دولت‌های غربی موضوع انباشته شدن اورانیوم در سطح ۶۰ درصد است که از آن نقطه گریز هسته‌ای که آن‌ها قبلا با هدف توقف افزایش غنی ســازی برجام را امضا کردند، رد شده و شرایط می‌تواند تا حدودی نقاط تفاهم و اشتراکات میان ایران و غرب را به هم نزدیک کند. با این تحولات دیگر در موضوع احیای برجام اگر روزنه‌ای هم وجود داشت، به نظر نمی‌رسد که دیگر قابل تحقق باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۶
افتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
خوشحالی؟! باید پریه کنی از این وضعیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
همین که ماهیت بازار سرمایه رو نمیدونی و فکر میکنی کارش تموم میشه نشان از هوش بالات داره استاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
اقای رئیسی در ایام انتخابات گفتن اولین فرمان بورس خواهد بود!! با شعار مبارزه با فساد از قوه قضائیه به دولت اومدن!! شرکتی که قبلا معاون اول رئیس جمهور مدیرعاملش بود قبل از همه شروع به فروختن سهامش همون روز تصویب افزایش نرخ کرد. آیا این ملت بعد این می تونن به کسی اعتماد کنن؟
به به محافظینجناب رئیسی چقدر شیک وجوانشده اند عجب عینکی احتمالا !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
خوب نیست ادم‌بخیل باشه ۳ تا عبنک که این حرف ها رو نداره
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
یواش یواش داره یه چیزایی یاد میگیره، صبر کن ببین چهارسال دوم چه حرفای جدیدی میزنه
پیام رفتن رابرت مالی
هیچی یعنی ما به این زودی ها با آمریکا تفاهم نمیکنیم چون حتماً روسها یک تله برای رابرت مالی گذاشتن که نتیجش عدم تفاخم ایران با امریکا میشه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
آمریکا با ما تفاهم میکنه ؟؟؟ شما مطمئنی اگر تفاهم کرد سر تعهدش میمونه ؟؟ همه عیبها از ماست ؟؟ آمریکا شریک خوبیه؟؟ به آمریکا میشه اعتماد کرد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
نه بفرمایید با روسیه دشمن ۳۰۰ ساله تاریخی مان

رفیق بشویم که ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران

را اشعال و مال خود کرد و اجازه نداد برجام توافق بشود و پای ما را در جنگ تجاوزکارانه به اوکراین باز کرد و سهمیه نفت ما را از اوپک عملا دزدید و مشتریهای اندک نفت تخریمی ما را هم با نرخ کمتر مال خود کرد و اجازه نمیدهد تا ارامش و رفع تنش ما با دنیا برقرار گردد و هر روز بر تعداد فقرا و بیکاران و گرسنگان اضافه گردد
با افشای وضعیت اکبر طبری یکبار دیگر اثبات شد که عزمی برای مبارزه با فساد وجود ندارد اما در مورد موضوعاتی مثل حجاب همه کار می کنند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
سر مردم باید به مسایل دیگری گرم باشد و کاری به کار مفسدان و غارتگران نداشته باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
چندین سال پیش در مترو تهران-کرج صحبت مسافر صندلی کناری را شنیدم که میگفت:
"یکی از نزدیکانش در نزاع خیابانی کسی را کشته است و اینکه خانواده مقتول فقط اصرار بر قصاص دارند و به هیچ شکلی(حتی پرداخت مبلغ خیلی زیاد) رضایت نمیدهند."
مسافر دیگری که ادعا میکرد مورد مشابهی برای نزدیکانش پیش آمده است، نام فردی به نام "طبری" از مقامات رده بالای قوه قضاییه را آورد و راهنمایی کرد که اگر توان مالی دارید سراغ "طبری" بروید. شماره حسابی را به شما میدهند و باید مبلغ چهار میلیارد تومان(در آن سالها مبلغ خیلی زیادی بود) به آن حساب واریز کنید. سپس حتی اگر طناب دار دور گردن محکومی باشد، ابتدا او را به زندان انفرادی منتقل میکنند و پس از مدتی بی سر و صدا آزادش میکنند و تاکید میکنند که فراریش دهید و ترجیحا به خارج از کشور.

بعدها که پرونده طبری جنجالی شد، یادم آمد که شهرت فساد این فرد به مترو هم رسیده بود. ولی در کمال تعجب فساد او برای مقامات محرز نشده بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
رفتار های قوه قضاییه کاملا عادلانه است فقط جلوه ظاهری آن بد نمایانده میشه که باید رسانه ها تلاش کنند این نقیصه هم جبران شود !!!!!!!!
اگر فساد سیستماتیک نیست چگونه مفسد بزرگی مثل طبری آزاد شده؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
فساد او برای رییس قوه قضاییه محرز نشده است.
پیداست راه و روش طبری در قوه قضائیه ادامه دارد!
دولت و همفکرانش که مخالف برجام بودند حالا به توافق موقت که همیشه رد می کردند راضی شده اند و موافقت کردند که درآمد نفت را با نظر امریکا مصرف کنند!! اقتدار ملی!!!!
... و با آزادی زندانیــان از ایران تا حدودی بخشــی از پول‌های بلوکه شده آزاد شــده است.
1. چقدر بد است که باید زندانی آزاد کنیم تا پولمان را بگیریم.
2. بابا پولی ندادن. یکی چای داره میده اون یکی خدمات هوایی و این یکی هم گفته ایران ظلبی نداره از ما.
خداحافظی رابرت مالی عنصر فساد در وزارت امورخارجه امریکا مبارک باد
اشد مجازات ۳۰ سال حیس بوده که با گذراندن ۴۵ ماه به خوبی و خوشی تمام شده. یاد حرف های طبری در دادگاه افتادم که گفت من اگر می خواستم فلانی لواسون رو هم به نام من می کرد!!! قوه قضائیه باید مستقل عمل کند. چرا بابک و شهرام و مهدی محاکمه می شوند و چرا قبل از تحمل مجازات ازاد می شوند؟ علتش دعوا های جناحی نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
بنده خدا دادستان قهرمانی با چه صلابت و جدیتی دادخواست را قرائت می کرد اگه می دونست قراره اینجوری بشه اینقدر انرژی نمی ذاشت
" معلوم نیست که آزادی طبری به چه معناست!"
واقعا نمیدونین به چه معنا است؟؟؟
باقری و مرندی و جلیلی هم باید بروند .از هر دو طرف باید کسانی باشند که نیت حل مسله را داشته باشند .
بی منطقی های آمریکا فرجام برجام را به این روز انداخت و آن تاجری (منظور ترامپ) که از دنیای سیاست هیچ نمی دانست و فکر می کرد که می تواند با پول مسائل بین المللی را حل کند، همان زمان که برجام در حال اجرا بود و ایران به تمام توافقات خود ذیل برجام عمل می کرد گویا همین تاجر بی سیاست اسنادی را نگه داری می کرده که طبق این اسناد، نقشه دستور حمله به ایران از طریق پنتاگون را در سر داشته.
البته کل سیاست آمریکا در قبال قدرت های برتر دنیا از قبیل چین و روسیه و قدرت های نو ظهور منطقه همچون ایران، هند و ... دارای مشکل است، شما ببینید که چطور به قصد نفوذ سیاسی در اوکراین به منظور پایان دادن به امپراطوری روسیه، شرق اروپا را دچار بحران کردند و بدون این که از خودشان و وصله های اروپایی شان هزینه جانی ای بدهند کشوری ثالث (منظور اوکراین) را که زمانی پاره ای از روسیه امروزی بود و بسیاری از مردمش روس تبار هستند، این گونه ویران ساختند.
از سوی دیگر آمریکا به قصد مهار قدرت سیاسی - اقتصادی چین یا بر کالاهای چینی تعرفه بالا اعمال می کند یا مقامات و شرکت های چینی را تحریم و یا تهدید به تحریم می کند یا با اقدامات تحریک آمیز و انجام رزمایش های مکرر در تایوان که استان خودمختار چین است سعی در ایجاد تنش بین چین - تایوان دارد تا به نفع منافع سیاسی - اقتصادی خود ماهی شکار کنند و همین طور ایران را که در سایه استقلال سیاسی نزدیک به نیم قرن اخیر با اتکا به دانشمندان و جوانان نخبه اش در زمینه های مختلف علمی از صنعت دفاعی گرفته تا پزشکی، صلح آمیز هسته ای و ... به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته و به واسطه این پیشرفت ها اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای یافته با ابزار غیر قانونی تحریم مواجه ساخته اند تا علاوه بر در مضیقه قرار دادن مردم، جلوی حرکت پیشرفتی کشور را کند کنند، صنعت موشکی را به دلایل غیر قانونی تحریم می کنند تا به صنعت دفاعی کشور که امنیت کشور در گروی رشد آن در زمینه های مختلف (تولید موشک، پهپاد و ...) است ضربه وارد کنند.
باید دید که امروز آمریکا و غرب به خصوص انگلیس با تصمیمات غلط چه بر سر و روز مردم عراق، افغانستان، لیبی، سودان و ... آورده اند، آخر تا کی مردم دنیا باید به دلیل سیاست های غلط آمریکا در سختی، ظلم، ستم، بی خانمانی و آوارگی باشند.
تاریخ نشان داده که آمریکا تنها با ایران مشکل ندارد بلکه با تمام قدرت های دنیا، قدرت های نوظهور منطقه و کشورهای در حال توسعه مستقل از سیاست های آمریکا، مشکل دارد و این به این دلیل است که آمریکا به جای رقابت سالم با قدرت های دنیا، قدرت های نوظهور و کشورهای در حال توسعه مستقل، رقابت ناسالم را که همانا جنگ، تحریم و تهدید است اتخاذ کرده، سیاستی غلط که ادامه آن جهان را از نظم جهانی خارج و به سمت قانون جنگل می برد.
چرا فکر میکنید اتفاق دیگه ای برای طبری باید بیافته؟شما ظاهرا تازه با پرواز کی ال ام از اروپا اومدید .مگه قضیه خاوری ،مصطفی نیاز آذری ،و........جلوی چشمتون نیست ؟تو کشور ما بحث خودی و نخودی مطرح هست و به راحتی با کمی تظاهر به موضوعاتی که حتی افراد کوچکترین اعتقادی بهش ندارند میشود پلکان ترقی را طی کرد و جز خودی ها محسوب شد . قوانین و درست و غلط و الزام به رعایت اخلاق فقط برای نخودی هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
چراغ اولین اختلاسها را برادر رفیق دوست با ۱۲۳

میلیارد تومان روشن کرد و پس از ۵ سال آزاد شد

ولی شخصی بنام خداداد را اعدام کردند !!!؟؟؟

و در دوران احمدی نژادی ها به صدها اختلاس چند هزار میلیارد تومانی رسید یم

و تماما فراری داده شدند و یا بنام زندان ولی آزاد شدند

و هنوز هزاران آغازاده های ساکن کانادا و آمریکا و اروپا

مشغول کاسبی بزرگ از تحریمها و تنش هایی هستند

که پدرانشان در داخل ایجاد کرده و میکنند

و ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هم در فقر و فلاکت

و بدبختی و عقب مانده گی و گرانی و رکود تورمی و

هر روزه در صفهای طولانی نانوایی های سطح شهر ها

دارند زجر و رنج و درد و عذاب فقر مطلق را تحمل

میکنند و با نان خالی که هنوز یارانه اش قطع نشده

میسوزند و اجبارا میسازند
چرا اکبر طبری آزاد شد؟
جواب نسبتاً ساده است: طبری به حکم قانون آزاد شده است.
اما در این میان چند نکته است
1) برخی منتقدان این اتفاق، اصولاً درکی از مجازات و زندان ندارند و تقریباً برای هر جرمی که اگر حتی کمی سر و صدا در جامعه به پا کند درخواست اعدام دارند. تصور نکنید درباره عوام الناس صحبت می کنم درباره فقیهان و مجتهدان طراز اول و برخی حقوقدانان صحبت می کنم که به تفسیر بسیار موسع، از احکام شرع و قانون علیه اینگونه جرایم (مخصوصا در خصوص معترضین یا متخلفین داخل حاکمیت) باور دارند. اثرگذاری این طیف را می توان در برخی پرونده ها مثل پرونده متهمان به تروی افراد موسوم به دانشمندان اتمی دید. این افراد حتی بعد از اثبات بیگناهی مدت نسبتاً طولانی در زندان سپری می کنند تا .... (در این زمان مردم عادی اصلا در جریان پرونده نیستند و طبعاً مطالبه گری ایشان در این فرایند فاقد تأثیر است)
2) طیف وسیعی از حقوقدانان، فقیهان و مردم که قانون را با تمام نقاط قوت و ضعفش قبول دارند. برای این طیف به مانند نویسنده مطلب روزنامه ایران، فرایند طی شده و چرایی اتفاق سوال است. این طیف بیشتر از آنکه به دنبال به زندان بردن طبری باشند به دنبال این هستند که ببینند چه فرایندی اتفاق افتاده و شاید بتوان از همین فرایند به نفع برخی زندانیان بهره برد و از مجازات ایشان هم کاست. (حداقل فایده اش این است که بعد از دوره های طولانی ِ حبس بدون مرخصی و ملاقات، بشود آنها را برای مدتی هر چند کوتاه از پشت میله ها خارج کرد)
3)حکیم عبید زاکانی در اخلاق الاشراف مباحثی را ذیل دو عنوان "مذهب مختار" و "مذهب منسوخ" در قالب طنز بحث می کند. شاید الان به جایی رسیده ایم که این دو عنوان به واقع ، نمود بیرونی یافته اند.
چرا فلان محکوم چنان حکم سنگینی به عنوان مثال با برداشتن حجابش گرفت : دلیل = معیار عمل در این پرونده ها مذهب منسوخ است
چرا اکبر طبری علیرغم شواهد کافی از بقای حکم و لزوم حضور در زندان آزاد شده: دلیل = معیار عمل در این پرونده ها مذهب مختار است.
سوال: آیا واقعاً به یک چنین دوگانه ای مبتلا شده ایم؟
4) مهمترین مساله نوع نگاه به دستگاه قضایی کشور است. علیرغم اینکه شاید در بیش از 99 و 9 دهم درصد از احکام صادره، روندها عادلانه است اما همه ی وجهه دستگاه قضایی در آن 1دهم درصد پرونده هاست که نمود بیرونی پیدا می کند و در رسانه ها درباره اش تحلیل منتشر می شود. دستگاه قضایی در این بخش به شدت آسیب پذیر است به طوری که در خصوص تفسیر برخی مواد قانونی در برخی احکام، حتی افراد با سواد زیر دیپلم هم متوجه انحرافات عمدی در تفسیر قانون می شوند.
یکی از عوامل رانت، سهمیه ایثارگران است که باید جمع شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
من یک جانباز 50 درصد با یک پا قطع دارای مدرک دکتری شاگرد اول دوره تحصیلات بیکار و پنجاه سالمه و هیچی از خودمم ندارم و خیلی جاه ها هم رفتم برا کار بهم خندیدند 50 سال سن نه زنی نه خونه ای وبرا اینکه ثابت کنم بهت ادرس میدم بیای ببینی تو رو خدا اگه رانتی توی ایثارگران سراغ داری منو خبر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
تازه الان قانون تغییر کرده و کسی که 8 ماه جبهه بوده دیگه ایثارگر نیست و جوانهایی که در بسیج و مراسمات و ... فعالند ایثارگر محسوب می شوند!!
خیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
شما وجودش داشتی وقتی به کشورت تجاوز شد بری جلوی متجاوز رو بگیری ؟؟ اگر نداشتی بهتر مودب باشی و دهانت رو ببندی عزیزم .
بورس رئیسی روی بورس روحانی رو سفید کرد. یک حرکت کاملا هماهنگ برای خیانت در اموال ملت و سود 100 درصدی 2 ماهه برای حقوقی ها و دولت و ضرر 50 درصدی برای مردم
این کشور واقعا جای موندن و سرمایه گذاری نیست
محمدی رئیس سازمان زندان‌هاگفت: «ممکن است کسی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کند و در فرایند رسیدگی به این ماده به‌طور موقت اجرای حکم متوقف شود، وی از زندان آزاد و دوباره پرونده‌اش رسیدگی می‌شود؛ اگر در فرایند رسیدگی کاشف به عمل آمد که باید در زندان باشد، یا رأی صادر یا به مجازات او تخفیف داده می‌شود و ممکن است به زندان هم برگردد.»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
البتهکه ماده 477 گه میگوید اگر در صدور جکم خلاف شرع و قانون بین اتفاق افتاده باشد . . . بنده کاری به موضوع اتهام آقای طبری که آیا مرتکب جرم شده است یا خیر ندارم ! سوال من از رئیس سازمان زندانهاست که آیا اجرای ماده 477 را برای همه متقاضیان به همین سرعت اعمال میفرمایید ؟ پرونده ای داریم که حدود 5 سال است دو بار در دادگاه و یکبار در دادگاه تجدید نظر رای گرفته است ولیکن با تبانی وکیل و یکی از قضات دادگاه تجدید نظر علیرغم اینکه مجدداً در دادگاه رای گرفت در دادگاه تجدید نظر با تبانی رای محکومیت گرفت در زمان ریاست آقای رئیسی تقاضای اعمال ماده 477 صورت گرفت با تایید معاون قوه قضاییه به شهرستان مربوطه ارسال شد و هیچ خبری نشد ! در زمان ریاست آقای اژه ای مجدداً تقاضای اعمال ماده 477 شد بازهم با تایید معاون به شهرستان مربوطه ارسال شد ! نه تنها حکم متوقف نشد نه تنها بررسی صورت نگرفت بلکه حکم خلاف قانون و شرع و عرف با یک زد و بند و بده بستان اعمال شد و خانه ای تخریب شد بعد از 5 سال اگر شما از اعمال ماده 477 خبر دارید ما هم خبر داریم ( تابناک اگر مدارک را بخواهد موجود است ) بله آقای رئیس زندانها فرق ملت با از ما بهتران در اینست وقتی یک قاضی تجدید نظر با مبلغی جزعی شاید هم فقط در حد رفقات کار را به این شکل پیش میبرد .... تازه در دادگاهش هم اعلام کرد اگر الان بخواهد سند تمام لواسان را برایش می آورند
واقعا دستت درد نکنه آقای رئیسی خوب با فساد بورسی مقابله کردین!! دست دولت روحانی رو از پشت بستین صدا و سیما هم که پشتتون هست فقط آه مردم هست که بالاخره خدا یه روز میزاره کف دستت
مردم دوست دارن پولای آزادشده تو جیبشون بره چون این مردمن که نگران آب و نونشونن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی