بازدید 2931
۱

واژگونی قایق مهاجران؛ افزایش جانباختگان پاکستانی

«محمدصادق سنجرانی»، رئیس مجلس سنای پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار اتباع پاکستانی جان‌باخته در حادثه غرق شدن قایق مهاجران در نزدیکی سواحل یونان در دریای مدیترانه به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱ 20 June 2023

 به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، سنجرانی در بیانیه خود خانواده‌های جان‌باختگان را خطاب قرار داد و گفت: به شما می‌اندیشیم و برای شما و ارواح درگذشتگان دعا می‌کنیم. امیدواریم در آرامش باشند. این فاجعه تاکیدی است بر نیاز فوری به محکومیت و رسیدگی به اقدامات شنیع و غیرقانونی قاچاقچیان انسان.

تعیین شمار جانباختگان این حادثه توسط مقامات پاکستانی در آستانه روز جهانی پناهنده انجام شد. سازمان ملل متحد همه‌ ساله در روز ۲۰ ژوئن «قدرت و شجاعت افرادی که به دلیل مناقشات و آزار و اذیت ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند» گرامی می‌دارد. سازمان ملل شعار امسال این روز را «امید دور از خانه» تعیین کرده است. این نهاد در سال ۲۰۰۱ و همزمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون وضعیت پناهندگان، این روز را روز جهانی پناهندگان نام نهاد.

این در حالی است بر اساس آخرین فهرست بنیاد «متحد در برابر مرگ پناهندگان»، در ۳۰ سال اخیر دست کم ۵۲ هزار و ۷۶۰ پناهجو و پناهنده در راه یا قلمروی اروپا کشته‌ شده‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن در گزارشی که آنرا نوعی «کیفرخواست» علیه وضعیت کنونی جهان خواند از شمار بی‌سابقه آوارگان پرده برداشت. بر اساس این گزارش، در حال حاضر دست کم ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ و مناقشات داخلی مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، در قایق مزبور که روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن در سواحل یونان مدیترانه غرق شد، حدود ۷۵۰ نفر حضور داشتند.

«ایلوا یوهانسون»، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی این فاجعه را که منجر به جان‌باختن صدها نفر شده است «یکی از بدترین تراژدی‌های دریای مدیترانه» توصیف کرد.

یوهانسون با محکوم کردن نقش «قاچاقچیان» در وقوع چنین حوادثی گفت: آن‌ها مردم را نه به اروپا بلکه به کام مرگ می‌فرستند. ما باید جلوی آن‌ها را بگیریم.

«شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان در توئیتی نوشت: به منظور روشن شدن حقایق حادثه غم‌انگیز واژگونی قایق در سواحل یونان دریای مدیترانه، دستور انجام تحقیقات در بالاترین سطح را صادر کردم. اداره تحقیقات فدرال و دیگر نهادهای مجری قانون موظفند تا زندگی را برای دست‌اندرکاران قاچاق انسان دشوار سازند. همچنین به وزارت خارجه پاکستان دستور دادم در هماهنگی کامل و در همه سطوح به جمع‌آوری اطلاعات درباره مفقودان بپردازد. به ملت اطمینان می‌دهم کسانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، پاسخگو خواهند شد.

به‌رغم وجود خطرات، ده‌ها هزار نفر حاضرند از همه‌چیز خود بگذرند و به جستجوی زندگی بهتر از هر راهی رهسپار اروپا شوند. با این وجود به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ورود مهاجران به خاک خود را هر روز دشوارتر می‌کنند.

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۹ ژوئن در لوکزامبورگ با غلبه بر مقاومت برخی کشورها به ویژه ایتالیا و یونان، در نهایت در مورد دو جنبه کلیدی اصلاح سیاست‌های مهاجرتی به توافق رسیدند. این اصلاحات منجر به ساخته شدن یک نظام همبسته جدید در رسیدگی به وضعیت پناهجویان می‌شود و امکان بررسی سریع درخواست برخی از مهاجران را در مرزهای کشورهای اروپایی فراهم خواهد کرد تا امکان مسترد کردن مهاجرین به کشور مبدا یا کشور ترانزیت محقق شود.

بر اساس یکی از بندهای این اصلاحات، کشورهای عضو موظف می‌شوند تا درخواست پناهندگی مهاجرانی را که از نظر آماری کمترین شانس را برای اعطای وضعیت پناهندگی دارند سریعا و حداکثر ظرف ۱۲هفته در مراکز مرزی رسیدگی کنند.

«نیکول دومور»، وزیر امور پناهندگی و مهاجرت بلژیک گفت: برای مثال، این بند در مورد اتباع مراکش، الجزایر، تونس، سنگال، بنگلادش و پاکستان صدق می‌کند.

چرا قایق مهاجران غرق شد؟

اگرچه مقامات یونان هنوز نه تنها آمار پاکستان مبنی بر تعداد کشته‌شدگان را تایید نکرده‌اند بلکه از ارائه جزئیات حادثه نیز سرباز می‌زنند. «تار الدروبی» که سه تن از بستگانش بر عرشه این قایق بودند در گفتگو با سی‌ان‌ان اظهار داشت که مسافران، نیروهای یونانی را دیده بودند که قایق مهاجرین را با طناب می‌کشیدند. اما یونانی‌ها طناب‌ها را در «مکان‌های اشتباه» بسته‌ بودند و همین باعث واژگونی قایق شد.

الدروبی گفت: قایق آن‌ها در وضعیت خوبی بود و نیروی دریایی یونان سعی کرد آن‌ها را به ساحل بکشاند اما طناب‌ها در مکان‌های اشتباه بسته شده بود و وقتی شناورهای نیروی دریایی آن‌ها را کشید، قایق واژگون شد.

با این‌حال «ایلیا سیکاندریس»، سخنگوی دولت یونان به شبکه تلویزیون ملی یونان گفت که «هیچ ارتباطی» میان نیروی دریایی یونان و غرق شدن قایق مهاجران وجود ندارد و گارد ساحلی دو ساعت پیش از خاموش شدن موتور کشتی و غرق شدن آن به محل وارد شده است. وی افزود: موتور قایق مهاجران ساعت ۱:۴۰ بامداد خراب شد و این قایق ساعت ۲:۰۰ بامداد غرق شد. پس هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.

«نیکوس الکسیو»، سخنگوی گارد ساحلی نیز در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد: وقتی قایق واژگون شد، ما حتی نزدیکش نبودیم. چگونه می‌توانستیم آن را بکشیم؟

بنابر اعلام آناتولی، در حالی که ادعاها مبنی بر غفلت گارد ساحلی یونان در حادثه واژگونی و غرق شدن قایق حامل مهاجران غیرقانونی در سواحل این کشور هر روز بیش از پیش مطرح می‌شود، تاکنون تعداد افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند به ۸۰ نفر افزایش یافته است.

مقامات یونانی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کردند که جسد دو نفر دیگر در منطقه وقوع حادثه پیدا و برای کالبد شکافی به بندر «کالاماتا» منتقل شده است.

روزنامه «Efimerida Ton Sintakton» یونان در خبری به نقل از ناخدای نفتکشی به نام «Faithful Warrior» که از محل وقوع حادثه عبور می‌کرد، مدعی شد که قایق مذکور توسط تیم‌های گارد ساحلی به عقب رانده شده است.

بر این اساس، مرکز جستجو و نجات یونان می‌دانست که قایق مذکور به‌طور خطرناکی تکان می‌خورد.

در همین حال به گزارش بی بی سی، ۹ مرد اهل مصر که به نقش داشتن در غرق این قایق متهم هستند در دادگاه اعلام بی‌گناهی کرده‌اند. این ۹ مظنون که از ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند به قاچاق انسان و سایر جرایم متهم شده‌اند.

وکیل یکی از آنها گفت که موکل او مسافر کشتی بوده است نه قاچاقچی.

۹ مظنون روز گذشته (دوشنبه) در دادگاه «کالاماتا» حاضر شدند تا با اتهام قتل غیرعمد ناشی از سهل‌انگاری، در معرض خطر قرار دادن زندگی دیگران، عاملیت در غرق قایق و قاچاق انسان روبرو شوند.

«الکساندرو دیمارِسیس»، وکیل یکی از متهمان، گفت که موکل او بی‌گناه است و «به قاچاقچیان پول پرداخته بود تا او را به اروپا ببرند.»

دیمارسیس در مقابل دادگاه گفت: او یکی از قاچاقچی‌ها نیست. او فقط مسافر قایق بوده است.

مظنونان امروز (سه‌شنبه) بار دیگر در دادگاه حاضر خواهند شد تا از جمله تصمیم‌گیری شود آیا باید تا شروع محاکمه تحت بازداشت بمانند یا خیر.

همزمان پاکستان ۱۴ نفر را در ارتباط با ادعای قاچاق چندین مهاجر که در این حادثه غرق شده‌اند، بازداشت کرده است.

۱۳۰۰ پناهجو در یک روز با قایق وارد «لامپدوزا» شدند

همچنین در خبری دیگر از تلاش مهاجران برای رساندن خود به اروپا کارشناسان اعلام کردند که در پی ورود موج جدیدی از قایق‌های پناهجویان از روز شنبه ۱۷ ژوئن، حدود ۱۳۰۰ مهاجر در یک مرکز پذیرش پناهجویان در جزیره «لامپدوزا» ایتالیا ازدحام کرده‌اند.

ازدحام کنونی مهاجران غیرقانونی در شرایطی است که مرکز ویژه پناهجویان جزیره لامپدوزا تنها ظرفیت ۴۰۰ نفر را دارد. این جزیره نزدیکترین منطقه ایتالیا به سواحل شمال آفریقا به شمار می‌رود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها در یکشنبه شب دستکم ۱۲ قایق با مجموع ۶۹۱ سرنشین که از مبدأ بنادر «زواره» در لیبی و «صفاقس» در تونس عازم بوده‌اند در میانه راه رسیدن به این جزیره توقیف شده‌اند.

همزمان یک کشتی غیردولتی اسپانیایی نیز که برای کمک به ۱۱۷ پناهجوی نجات‌یافته در مدیترانه مرکزی رفته بود، عازم بندر «لیورنو» در شمال «توسکانی» است.

دولت ایتالیا برای انتقال مهاجران به نقاط دیگر برنامه‌ای را بلافاصله به اجرا گذاشته است. طی این برنامه حدود ۲۰۰ نفر به بندر «پورتو امپدوکله» در «سیسیل» منتقل شده و کشتی دیچیوتی گارد ساحلی نیز ۶۰۰ نفر دیگر را جابجا خواهد کرد.

بحران حاصل از ازدحام مهاجران غیرقانونی در ایتالیا در حالی است که هیاتی از کمیته آزادی‌های مدنی پارلمان اروپا امروز (سه‌شنبه) به این کشور می‌آید تا درباره وضعیت نجات و پذیرش پناهجویان در لامپدوزا اطلاعات بیشتری کسب کند.

دو ماه پیش دولت راستگرای ایتالیا برای مقابله با موج جدید ورود مهاجران غیرقانونی در این کشور برای یک دوره شش‌ ماهه «وضعیت فوق‌العاده» اعلام کرده بود.

بر اساس آمار وزارت کشور ایتالیا، از آغاز سال جاری میلادی حدود ۵۵ هزار مهاجر توانسته‌اند خود را به ایتالیا برسانند. این رقم تقریباً چهار برابر میزان مشابه آن در سال گذشته میلادی است.

مطابق گفته مقامات ایتالیایی، بیشترین تعداد مهاجرانی که تاکنون وارد این کشور شده‌اند را شهروندان ساحل عاج و پس از آن مهاجرانی از گینه، پاکستان، مصر، تونس و بنگلادش تشکیل می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خوب؟ چکار کنیم؟ به ما چه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار