بازدید 7163

دست کوتاه دارنده دومین ذخایر گازی جهان از صادرات/ ایران بازاریاب روسیه می‌شود؟

چندی پیش راشاتودی در گزارشی نوشت که قرار است ایران با همکاری شرکای تجاری خود در اتحادیه اوراسیا در راستای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه تلاش کند. به عقیده برخی کارشناسان استقبال روسیه از این موضوع بی‌ارتباط با تامین منافع این کشور نیست. حال باید دید مسکو از تبدیل ایران به هاب گازی منطقه چه بهره‌‌ای می‌برد؟
کد خبر: ۱۱۷۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱ 13 June 2023

سراب صادرات گاز - فردای اقتصاد

رسانه روسی راشاتودی دو روز پیش با استناد به صحبت‌های حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران، به ظرفیت گازی میدان عسلویه که 33 تریلیون مترمکعب است اشاره و اعلام کرد: ایران با همکاری کشورهای ترکمنستان، روسیه و قطر، ایران می‌تواند به هاب گازی منطقه تبدیل شود. 

ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مشابه همین اظهارات را آبان ماه سال گذشته درباره ترکیه هم مطرح کرد. او با اشاره به موضوع پیگیری ارسال گاز از طریق دریای سیاه نسبت به تبدیل ترکیه به هاب گازی اروپا ابراز امیدواری کرد.

در همان زمان جلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت‌ ایران و ترکیه، در گفتگو با خبرنگار تابناک بیان کرد: ترک‌ها ظرفیت‌ تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه را دارند و در این بین نقش روسیه به عنوان تسهیل‌گر مسیر توسعه این کشور قابل انکار نیست.

اما این سوال مطرح می‌شود که روسیه از تبدیل ترکیه یا ایران به هاب گازی منطقه چه سودی می‌برد که هر دو کشور را تشویق به فعالیت در این زمینه می‌کند؟ به بیانی دیگر چرا این موضوع مورد استقبال روس‌ها است؟ 

حبیب‌الله ظفریان، مسئول سابق اندیشکده سیاستگذاری دانشگاه امیرکبیر در رشته توییتی به تحلیل رفتار روسیه پرداخت و نوشت: این کشور سال ۲۰۱۴ و در جریان درگیری نظامی با شرق اوکراین که منجر به جدایی ‎کریمه شد نسبت به انعقاد قرارداد صادرات گاز به چین با هدف حفظ بازارهایش اقدام کرد. 

 وی ادامه داد: بر اساس مفاد این قرارداد روسیه موظف بود به مدت ۳۰ سال ۳۸ میلیاردمترمکعب گاز به چین صادر کند. رقمی که ‏معادل تقریبا چهار فاز پارس جنوبی است. 

او عنوان کرد:‏ این قرارداد در ابتدا چالش‌هایی بر سر قیمت داشت که البته چند ماه بعد با رقمی نزدیک به پیشنهاد چین عملیات اجرایی آن آغاز شد. بر این اساس روسیه از طریق لوله پاورسایبریا نسبت به صاردات گاز از سمت شمال شرق به چین اقدام کرد. 

به گفته ظفریان خط دوم این لوله که معروف به آلتایی است، هنوز عملیاتی نشده است، چراکه گویا چینی‌ها عملیاتی شدن آن را زمنیه‌ای برای ایجاد وابستگی گازی به روسیه تلقی می‌کنند.

ظفریان توضیح داد که روسیه همواره برای ایجاد موازنه_سیاسی با اروپا و غرب برای انعقاد قراردادهای اینچنینی تلاش می‌کند. حتی پوتین نیز بعد از امضای قرارداد مذکور با چین به راهبرد ‎اوراسیایی (بجای صرفا اروپایی) تجارت گاز روسیه تاکید نمود.

‏ او تصریح کرد: با این اوصاف می‌توان گفت شاید این بار خاورمیانه و جنوب آسیا گزینه‌ی جدی روسیه برای ایجاد توازن در بازارهای فروش گاز باشد.

چرا روسیه از تبدیل ایران به هاب گاز منطقه استقبال کرد؟

پس از حمله روسیه به اوکراین نقش این کشور برای تامین گاز قاره سبز روز به روز کمرنگ‌تر شد. بنابراین این کشور برای حفظ بازار صادراتی خود توجهش را از غرب به شرق معطوف کرد. 

ایران هم یکی از گزینه‌هایی بود که می‌توانست در جهت تحقق اهداف روسیه برای بازاریابی در شرق نقش‌آفرینی کند. بنابراین شهریور پارسال تفاهم‌نامه گازی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز پروم روسیه به امضا رسید که در یکی از بندهای آن به واردات و سوآپ گاز روسیه از طریق ایران اشاره شده است.

حال فارغ از ایراداتی که بر این تفاهم‌نامه به لحاظ نداشتن مرز مشترک و ... وارد است، به نظر می‎رسد دلیل استقبال اخیر روسیه از پروژه جدید گازی در منطقه عسلویه و تبدیل ایران به هاب گازی منطقه هم بی‌ارتباط با بند مذکور در تفاهنامه نباشد.

چراکه  تبدیل ایران به هاب گازی منطقه به این معناست که، گاز به صورت حداکثری وارد کشور شود  و سپس از طریق سوآپ به کشورهای متقاضی (در قالب فروش گاز) صادر شود و در ازای این جابه‌جایی مبلغی به ایران پرداخت می‌شود

در این حالت، قرار داد بین کشور اول و کشور سوم است و عمل کشور دوم تنها یک واسط است و انتفاع حداقلی به لحاظ اقتصادی دارد. از طرفی به نظر می‌رسد رویکرد سوآپ گاز منفعلانه است و در تجارت گاز نمی‌تواند مناسب تلقی شود. چراکه تاثیرگذاری سیاسی تجارت گازی بسیار کم شده و عملا نمی‌توان از ابزار تجارت آن استفاده بهینه کرد.

به گفته برخی کارشناسان زمانی که کشوری، مستقیم گاز صادر می‌کند منجر به وابستگی کشور وارد کننده می‌شود و این امر در مناسبات کشورهای صادرکننده اثرگذار است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۵
روسیه رفیق ناباب، دزد سرگردنه و داخل خانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
روسیه نقشی را دارد که کفتار تو جنگل. کفتار با کمترین تلاش شکار بقیه حیوانات را می دزد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
هیچ چیزی کلی نیست
منافع مشترک مسیر روابط و یا قطع روابط را تعیین میکنه
شما با هر کشور که بتونید منافع مشترکی ایجاد بکنید ایجاد تعامل منطقیه وگرنه حرف رفیق ناباب و دزد سرگردنه یک حرف منفعلانه و سطحیه
بازار گاز اروپا در اختیار روسیه است و به اروپا فشار وارد می کند و به ایران اجازه ورود و دخالت در این بازار را نمی دهد بازار آسیا هم گوش به فرمان آمریکا و در اختیار کشورهای عربی است در ضمن ایران امکانات تامین گاز شهرهای خود را ندارد با کدام امکانات می تواند وارد این بازار شود؟
ایران فقط دارای ذخایر گازی در جنوب منطقه عسلویه نیست . میدان گازی چالوس در دریای خزر بزرگترین میدان گازی جهان است که اخیرا کشف شده است . با لحاظ کردن میزان ذخایر گازی در این میدان ، می توان گفت که میزان ذخایر گاز ایران از روسیه نیز بیشتر شده است . یعنی ایران دارای بالاترین میزان گاز ذخیره در جهان می باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
بعید می دونم قسمت ایران هیچ ذخیره نفت و گاز نداره
خوب اینکه مشخصه قرارداد رو طوری ببندن که ایران با کشور هدف قرارداد ببنده و درواقع گاز روسیه رو بخره و دوباره بفروشه. هاب یعنی این.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
برای انتقال و فروش گاز باید از طریق لوله باشد گاز روسیه با لوله به اروپا وصل است و گاز ایران از طریق لوله از مسیر ترکیه و گاز ارمنستان به ایران
فعلا دوره دوره روسوفیل هاست. ملجا و پناه و امید شون شده روسیه.روسیه شده غایت آرزوهاشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
فقط 25 سال آنگلوفیل ها در حال مذاکره بودند
نتیجه این کار هیچی بوده
البته شما احتمالا معنی 25 سال را درک نمی کنید برای یک کشور
این صحبت شما در زمان فعلی هیچ ارزشی ندارد
فقط اگر شخص پخته ای هستید زیر سوال خواهید رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
خدا عمر با عزت به شما بدهد
تقریبا 100 سال از دوران جوانی شما گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
ننگ وشرم بر شرق پرستان
ایران؛
اولا) به گفته همین آمریکایی هایی (که به ناحق تحریم وضع کرده اند) به لحاظ پیشرفت هایی که در زمینه علوم مختلف به دست متخصصان داخلی اش بومی سازی کرده، یکی از پیشرفته ترین کشورهای خاورمیانه است.
ثانیا) ثروت های خدادادی بسیاری از نفت و گاز گرفته تا ذخایر مس و زغال سنگ و ... داریم.
ثالثا) از نظر مکانی می توانیم شاهراه کریدوری شرق به غرب و شمال به جنوب دنیا شویم و کشورهای آسیایی را به اروپا وصل کنیم و درآمد بالایی تنها از طریق ترانزیت کالا و راه های کریدوری به دست آوریم.
پس نباید استعدادهایمان و ظرفیت هایمان را دست کم بگیریم بلکه باید؛
اولا) به شرکت های دانش بنیان همچون گذشته توجه ویژه شود و زنجیره ای بین دانشگاه - شرکت های دانش بنیان - صنعت ایجاد کرد و امکانات کافی در اختیار نهادهای دانش بنیان گذاشت تا کار با جدیت ادامه پیدا کند، چون همین ثبت اختراعاتی که در زمینه های مختلف صورت می گیرد فردای آینده باعث عزت و افتخار ایرانیان در سراسر دنیا خواهد شد.
ثانیا) در سیاست؛ روابط دیپلماتیک خود را اولا) با کشورهای همسایه و در ثانی) با تمام کشورهایی که اصول دیپلماتیک را در روابط دو جانبه رعایت می کنند بسط و گسترش دهیم چون هر چه روابط دیپلماتیک گسترده تری داشته باشیم به دنبال آن روابط تجاری - مالی گسترده تری ایجاد خواهیم کرد و به آمریکا و کارشکنی هایش اهمیت چندانی ندهیم زیرا همین آمریکایی ها برای مهار چین ابر قدرت اقتصادی دنیا هم از گذشته تا به حال کارشکنی های مختلفی انجام دادند و می دهند و خواهند داد ولی چین بدون توجه به این کارشکنی ها راه خودش را رفت و می رود و در حال حاضر بسیاری از بازارهای تجاری دنیا را در دست گرفته.
ثالثا) به ظرفیت بالقوه کریدوری کشور توجه ویژه داده شود و همان طور که برخی مسئولین عنوان داشته اند این ظرفیت بالقوه را بالفعل کنیم اگرچه در ابتدا ممکن است کمی هزینه بر باشد ولی وقتی به سرانجام برسد هم درامد ارزی خوبی برای کشور خواهد داشت و هم بسیاری از کشورهایی که امروز به جای منطق با زبان زور سخن می گویند مجبورند روی به منطق آورند به عنوان مثال اگر ایران راه کریدوری کالاهای چینی به اروپا شود هم چین و هم اروپا به خاطر امنیت مسیر کریدوریشان به آمریکا اجازه نمی دهند از زبان زور سخن بگوید.
و .....
پس ما با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی که داریم می توانیم شعار؛ خواستن توانستن است را معنا کنیم، همان طور که تا به امروز با تمام ناعدالتی هایی که برخی از کشورها از جمله آمریکا در حق مان انجام داده اند، موفق بوده ایم، همین مسیر را ادامه دهیم و توفیقات بیشتری کسب کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
توی ساندیسی از کجا میدونی آمریکایی ها چی گفتنه اند؟ فارسی را به زور و با غلط مینویسی، بعد انگلیسی بلدی؟ به جای کامنت نوشتن برو جور دیگر نوگری پوتین را بکن.
چرا از تعطیلی شنبه ها روز تعطیلی فرقه یهود چیزی نمی نویسید

مجلس با تعطیلی شنبه ها موافقت کرده و بهانه اینکار را ارتباط با تجارت جهانی ذکر کرده بود
سوال این است چند در صد مردم با تجارت جهانی سر و کار دارن امار بگیرید کمتر از یک درصد خواهد بود خوب ان یک درصد شیفت بایستند الان دوره اینترنت است انهایی که با تجارت جهانی کار دارن در هر ساعت شبانه روز با دورکاری می توانن به کارهاشان برسند
تازه با خیلی از کشورها ساعت کاری ما فرق دارد اینجا شب است انجا روز است بیاییم بگیم شب ها بیدار باشیم و روز ها بخوابیم چون تجارت جهانی داریم
ما فرهنگ خودمان را داریم چرا باید از یهودی ها پیروی کنیم و شنبه را تعطیل کنیم
ایا این نشانه ورود یهود به ساختار مملکت نیست که هر کجا ورود پیدا می کند ثروت را دریک جا انبار می کند و بقیه را در فقر نگه می دارد همان اتفاقی که در مملکت ما دارد می افتد و فاصله طبقاتی بیداد می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
فرقه یهود؟ برادر من یهودیان صاحب کتاب و پیامبرند--موسی کلیم الله است!
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
واقعا چنین افکار متوهمانه، نژادپرستانه و متحجر انه در سر یکنفر اونم در قرن بیست و یکم بسیار ترسناکه.
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
تو به شدت نژاد پرستی فرق یهودی و مسلمان در چیست هر دو خداپرستن فقط دین و کتابشون باهم تفاوت داره
روسيه در طول تاريخ ايران جز شر هيچ خيرى براى ايران و ايرانى و ديگر كشورهاي همسايه اش نداشته و ندارد و نخواهد داشت ، خدا را شكر كه هيچ مرز زمينى مشتركى بين ما و روسيه وجود ندارد و الا مثل اوكراين و ژاپن و قزاقستان و گرجستان و نروژ و ليتوانى و لتونى و استونى و روسيه سفيد هر روز و هر شب بايد نگران حمله اونا به خاك كشورمان مى بوديم، دور از شتر بخواب و خواب استراحت كن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
روسیه بزرگترین کشور استعماری دنیاست بیش از 30 جمهوری خودمختار روسیه مال اقوام غیر روس است مثلا روسها با خزر هیچ مرزی ندارند بعد از اشغال داغستان در خزر صاحب مرز شدند بنادر کازان و ماخاچ قالا و استارا خان همانطور که از اسمشان مشخصه مال ترکهاست و یا سیبری (سرزمین قوم سابیرها) هیچ ربطی به روسها نداره و سرزمین اقوام ترک است بیش از 21 جمهوری خودمختار روسیه مال اقوام ترک است
آیا این قرارداد مانند قرارداد ترکمنچای نیست؟ دلواپسان کجایید؟
عزیزم هاب باید موقیت مکانی اش بین کشورهای تولید کننده با مصرف کننده باشه نه اینکه خودت تولید کننده باشی دور و برت هم کلا تولید کننده نفت و گاز ،
چند هفته پیش روسیه لقب هاب گازی رو به ترکیه داد. بالاخره کی هابه؟
ما دیگه خیلی وقته به این قرارداد های ترکمانچای گونه عادت کردیم.... با روسیه، با چین!!
ايران سوراخ دعا را گم كرده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست