بازدید 6278

حذف نفت ایران چه تاثیری بر بازارهای جهانی دارد؟

اس‌اندپی گلوبال (S&P Global) در گزارش روز دوشنبه خود (پنجم ژوئن ۲۰۲۳) به پیامد‌های حذف نفت ایران از  بازار‌های جهانی پرداخت و نوشت: اگر صادرات نفت ایران کامل متوقف شود،  بازار طلای سیاه دچار نوسان می‌شود و ممکن است هر بشکه نفت با افزایش ۱۰ تا ۱۵ دلاری قیمت روبه رو شود.  
کد خبر: ۱۱۷۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵ 07 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شرکت آمریکایی اس‌اندپی گلوبال (S&P Global) در تحلیل دو روز گذشته خود با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران نوشت: با وجود تحریم‌های ایالات متحده، صادرات نفت خام ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. حال اگر اختلالی در صادرات این کشور به واسطه تشدید تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌‌های تولید به وجود آید، بازار نفت دچار تلاطم شده و روند صعودی به خود می گیرد.

دیوید گلدوین، رئیس شورای آتلانتیک، در این باره گفت: اگر صادرات ایران کامل حذف شود، قیمت نفت تا ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند. همچنین در صورت تشدید فشار‌ها بر ایران، ممکن است صادرات محصولاتی که از طریق خلیج فارس و کانال سوئز انجام می‌شود، دچار محدودیت شوند؛ موضوعی که پیامد‌های منفی برای بازار‌های جهانی دارد.

پل شلدون، مشاور ارشد ژئوپلیتیک اس اند پی گلوبال، در پیش‌بینی میزان صادرات نفت ایران تا سال ۲۰۲۴ توضیح داد: با احتساب تمدید تحریم‌ها علیه ایران، به نظر می‌رسد، میزان صادرات نفت تهران در محدوده فعلی (۱.۵ میلیون بشکه) بماند و کمتر نشود.

فرناندو فریرا، مدیر خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان، با اشاره به تحریم‌های ایران گفت: هرچند تنها اهرم فشار دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، درباره ایران تشدید تحریم‌هاست، با توجه به تاثیر حضور نفت ایران در بازار طلای سیاه، آیا تشدید تحریم‌ها منطقی تلقی می‌شود؛ ضمن آنکه تحریم‌ها تاثیر بسیاری جزئی بر میزان صادرات نفت تهران دارد؟!

 

تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران

 مایک لالر و جرد موسکوویتز، دو قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی، طرحی را ارائه کردند که در آن به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه افرادی است که به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در زمینه صادرات نفت کمک می‌کنند.

پایگاه خبری جوئیش اینسایدر درباره این طرح نوشت: بر اساس طرح «قانون توقف کمک به نفت ایران»  که به وسیله این دو جمهوری خواه ارائه شده است، رئیس‌جمهور آمریکا قادر است، تحریم‌هایی را علیه گروهی از افراد و نهادهای خارجی که آگاهانه در کمک به صادرات نفت ایران مشارکت دارند، وضع کند.

حال این نهادها و افراد می‌توانند شامل اپراتورهای بنادری که کشتی‌های تحریم شده ایران را می‌پذیرند، صاحبان پالایشگاه‌هایی که فرآورده‌های نفتی ایران را فرآوری می‌کنند یا هر فردی که به فروش نفت ایران کمک می کند، باشد.

حال باید دید با تشدید تحریم‌ها علیه ایران بازار نفت دچار چه تغییراتی می‌شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
همون بهتر که به فروش نره نفت رو زیر قیمت میفروشن و سود این فروش رو چین و هندو سایر کشور ها همراه با کاسبان تحریم میبرن و به مردم چیزی نمیرسه
نفت ایران سال هاست که از بازارهای جهانی حذف شده و فروش محدود با قیمت پایین تر به کشورهایی که پول نمی دهند نتیجه قابل توجه ای بر بازارهای جهانی نداشته و نخواهد داشت ولی نتیجه آن در داخل افزایش تورم و افزایش مالیات ها و فشار بیشتر به مردم بوده
صادرات نفت ایران اگر صفر هم بشود هییچ تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت چون روسیه و عربستان و عراق و خود امریکا توان جبران فوری این 1میلیون را دارندفقط پوست ملت ایران بیشتر کنده میشه (این ملت ها نه اونی که مسئولین میگن چون ما جزو اونها نیستیم)
یک روزگاری ادعا می کردید حذف نفت ایران قیمت نفت را تا ۲۰۰دلار بالا می برد که نشد
حالا ادعای فقط ۱۰ الی ۱۵ دلار دارید که با افزایش تولید نفت روسیه این هم تحقق پیدا نمی کند
حذف نفت ایران که کمتر از یک درصد تولید جهانی است، هیچ تاثیر معنی داری روی قیمت نخواهد داشت و تولید کنندگان بسیاری در جهان از جمله دوستان روسی و ونزوئلایی به سرعت جای ایران را برای چین پر می کنند
جواب سوال تیتر یک کلمه هست:هیچی!
قطها هیچچ تاثیری ندارد. دیدم در این چند سال هیچ اتفاقی نیافتاد
حذف نفت ایران برای ما اثرش بیشتره یا کشورهای خارجی؟؟؟؟؟ یه روزنامه داخلی هم از اثرات مخرب بار حذف نفت ایران برای مردم خودمان بنویسه، کشورهای خارجی پیش کش
هیج فقط ضرر برای ایران
عزیز جوک میگه زیاد توجه نکنید مگر اختیار نفت ما دست کسی هست که بتواند حذف یا اضافه کند؟یک ‌آلای استراتژیک مثل نفت هیچ وقت بی مشتری نمی‌ماند اگرم فروش گم شود به خاطر سو،مدیریت است
با این دروغها خودتان را دچار خطای محاسباتی نکنید! قبلا توسط ترامپ امتحان شده و قطع تولید نفت ایران هیچ اثری بر قیمت نفت نگذاشت
بنظر نمیاید تاثیری داشته باشد. در حال حاضر بدلیل رکود جهانی تولید نفت اوپک پلاس، کانادا،امریکا،برزیل جمعا میلیون ها بشکه کاهش پیدا کرده است بنابراین با حذف ایران براحتی این کشور ها میتوانند جایگزین کنند. حتی احتمال حذف بخشی از نفت روسیه از بازار نفت در سالهای آینده وجود دارد.
واقعیت اینه که ما، متاسفانه، اینقدر تو معادلات جهانی ضعیف و کم اهمیت هستیم، که حذف ما بطور کلی از هر قسمتی، آسیب چندانی به جامعه جهانی نمیزنه،
نه صادرات قدرتمندی داریم، نه کریدور حمل و نقلی هستیم و نه...
به اسم دور زدن تحریم ها نفت ایران را مفت می فروشند و افتخار می کنند
ما هم یک نشریه داریم به اسم «پ و س جهانی» که دیروز در آخرین مقاله اش بررسی کرده اگر نفت به ایالات متحده نرسه پیامدهای جانی اش از افت ۱۸ درصدی نسبت دلار به ارزهای هم تراز تا افزایش ۲۵ دلاری نفت در هر بشکه می تونن تحلیل بشه.
نفت ایران عملا سالهاست که با مهارت کشورهای غربی و اسراییل تاثیر پذیری خود را از دست داده. الان هم که کشور روسیه با عرضه نفت کم قیمت مشتری های ایران را هم به سمت خود کشیده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان