بازدید 4039

پاسخ امام (ره) به شعار «آزاد مردان و آزاد زنان» شاه

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «ما با ترقی زن‌ها ضدیتی نداریم بلکه با فحشا و کارهای غلط مخالف‌ایم»، گفت: امام خمینی (ره) در برابر شعاری که شاه داشت و می‌گفت «آزاد مردان و آزاد زنان»، می‌فرمایند که مگر مردها در این کشور آزادند که زن‌ها از این حق برخوردار باشند.
کد خبر: ۱۱۷۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 06 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، انسیه خزعلی  در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما با موضوع «مرز اسلام ناب امام خمینی (ره) با اسلام آمریکایی و اسلام متحجران»، اظهار کرد: با کشف حجابی که رضا شاه داشت، غربی‌ها تلاش می‌کردند مظاهر دینی و اسلامی را از بین ببرند و از طرفی، وقتی از آن مسیر به پیروزی نرسیدند؛ تلاش کردند با چهره وجیه و شعارهای جذاب این امر را در قالب‌های دیگری با عنوان تساوی و به کارگیری زنان در بخشی از جامعه پیش ببرند که امام صراحتا در برنامه‌ای که بعد از ۱۵ خرداد پیش می‌آید، می‌فرمایند که ما با ترقی زن‌ها ضدیتی نداریم بلکه با فحشا و کارهای غلط مخالف‌ایم.

وی افزود: چه در سال ۴۱ و بحث انجمن‌های ایالتی و ولایتی و چه در انقلاب سفید شاه و موادی که با نام تساوی حقوق زن و مرد و رفتن زن‌ها به سربازی در آن جای گرفته بود؛ امام برآشفته شدند و مطالبی را مطرح کردند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با یادآوری اینکه امام خمینی (ره) در برابر شعاری که شاه داشت و می‌گفت «آزاد مردان و آزاد زنان»، می‌فرمایند که مگر مردها در این کشور آزادند که زن‌ها از این حق برخوردار باشند، ادامه داد: درواقع امام به صراحت می‌ایستند در مقابل چیزهایی که هویت اسلامی را نشانه می‌گیرد و در قالب تمدن و به شکل ظاهری تمدن خود را جلوه می‌دهد.

خزعلی، در عین حال اظهار کرد: اما  امام پس از انقلاب، وقتی شرایط، زمان و مکان متفاوت می‌شود و مدیران کسانی هستند که می‌خواهند هویت اسلامی را حفظ کنند؛ زنان زا تشویق می‌کنند تا در تظاهرات، انتخابات و مراحل مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه شاید امام خمینی (ره) در آغاز راه در حمایت از اسلام ناب محمدی خیلی تنها بودند، عنوان کرد: شاید در آغاز راه بسیاری از صحبت‌های امام و کلامی که برای حمایت از اسلام ناب محمدی و شناساندن آن داشتند مورد اعتراض واقع می‌شد. لذا مواجه هستیم با اینکه حتی در تظاهرات اوایل انقلاب، تعداد زیادی با اینکه خانم‌ها در تظاهرات مشارکت داشته باشند مخالفت می‌کردند اما امام یک تنه ایستادند و از این مطلب دفاع کردند و کم کم بقیه را به این میدان آوردند. امام می‌خواستند اجتهاد را با توجه به زمان، مکان و با حفظ همه حدود و آنچه در شریعت وجود دارد، معرفی کنند و توانستند معرفی کنند و الگوی سومی را برای زنان ترسیم کردند.

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود به فرازی از وصیتنامه امام خمینی (ره) مبنی بر نقش اجتماعی، اقتصادی، نظامی و سیاسی زنان، اشاره کرد و توضیح داد: امام خیلی زیبا در فرازی از وصیت خود می‌فرمایند «ما مفتخریم که بانوان، زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی حاضر و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام فعالیت دارند.» حتی تاکید می‌فرمایند «آنان که توان جنگ دارند در آموزش نظامی برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی که از واجبات مهم است، شرکت می‌کنند و از محرومیت‌هایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام قرآن و اسلام بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نموده، شجاعانه و متعهدانه خود را رهاندند.» امام اشاره می‌کنند که «این زنان از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان بی‌اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده‌اند؛ خود را رهانده‌اند و آنهایی که توان جنگ ندارند در پشت جبهه خدمت می‌کنند.» امام از دیگر زنان نیز ذکر می‌کنند که زینب‌گونه می‌ایستند و فریاد می‌زنند و پیام فرزندانی که از دست داده‌اند را می‌رسانند. اینها ترسیمی هست که در آن، امام جنبه‌های مختلف اسلام غربی و آمریکا و نیز اسلام متحجری که اجازه نمی‌دهد زنان آنگونه که اسلام ناب محمدی می‌خواهد در جامعه و در خانواده حضور داشته باشند؛ را می‌کوبند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار