بازدید 8557
با تحولات منطقه و جهان

تقابل خطرناک ناوهای آمریکا و چین در تنگه تایوان/ تکذیب لغو پروازهای فرودگاه باکو به مقصد تهران / برگزاری نشست محرمانه روسای جاسوسی جهان در سنگاپور / حمله نتانیاهو به آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر ایران

تقابل خطرناک ناو‌های آمریکا و چین در تنگه تایوان، تکذیب لغو پرواز‌های فرودگاه باکو به مقصد تهران، برگزاری نشست محرمانه روسای جاسوسی جهان در سنگاپور، حمله نتانیاهو به آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر ایران و عصبانیت مقام سابق آمریکایی از اظهارات دریادار ایرانی از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ 05 June 2023

تقابل خطرناک ناوهای آمریکا و چین در تنگه تایوان/ تکذیب لغو پروازهای فرودگاه باکو به مقصد تهران/ برگزاری نشست محرمانه روسای جاسوسی جهان در سنگاپور/ حمله نتانیاهو به آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر ایران

بین الملل تابناک: تقابل خطرناک ناو‌های آمریکا و چین در تنگه تایوان، تکذیب لغو پرواز‌های فرودگاه باکو به مقصد تهران، برگزاری نشست محرمانه روسای جاسوسی جهان در سنگاپور، حمله نتانیاهو به آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر ایران و عصبانیت مقام سابق آمریکایی از اظهارات دریادار ایرانی از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تقابل خطرناک ناوهای آمریکا و چین در تنگه تایوان

مقام‌های ارتش آمریکا مدعی شده‌اند که یک کشتی جنگی چینی در تنگه تایوان «به شکلی ناامن» به یک ناوشکن آمریکایی نزدیک شده و در فاصله ۱۳۷ متری آن قرار گرفته است.

در همین حال، چین گفته آمریکا عامدانه در حال تحریک به تنش و دامن زدن به آن در این منطقه است. 

این اتفاق روز یکشنبه، یک روز بعد از آن رخ داد که رزم‌ناوهای آمریکا و کانادا در اقدامی تحریک کننده از «تنگه تایوان» عبور کردند.

نیروی دریایی آمریکا و کانادا شنبه گزارش دادند که کشتی‌های جنگی این دو کشور، روز شنبه در یک ماموریت مشترک از آبراه حساسی که تایوان را از چین جدا می‌کند، عبور کردند.

تایوان بخشی از چین است که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ کشور‌های جهان و سازمان ملل این ادعا را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که قرار گرفتن کشتی‌های چین در فاصله ۱۵۰ یاردی ناوشکن آمریکایی، قوانین تردد دریایی در آب‌های آزاد را نقض می‌کند. 

موضوع تنگه تایوان از جمله پرونده‌های طولانی تنش میان آمریکا و چین محسوب می‌شود. آمریکا متحد دیرینه تایوان است و از جدایی آن از چین حمایت می‌کند. 

آمریکا این حمایت را در قالب کمک‌های نظامی، فروش تسلیحات و حمایت سیاسی ابراز می‌کند. این در حالی است که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و تهدید کرده، در صورت لزوم حاضر است از زور برای پیوستن دوباره این جزیره به سرزمین اصلی چین استفاده کند.

حمایت مستمر ایالات متحده از جدایی تایوان و حضور نظامی آن در منطقه توسط چین به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی شده است. این امر منجر به افزایش تنش در تنگه تایوان شده است، به گونه ای که چین تمرینات نظامی در نزدیکی تایوان انجام می دهد و ایالات متحده کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی را به منطقه می فرستد.

علاوه بر این، ایالات متحده به تازگی با اعزام مقام‌های رده بالا به تایوان به تنش‌ها در این منطقه دامن زده است. چین این اقدام آمریکا را نقض سیاست چین واحد تلقی کرده است. 

تکذیب لغو پروازهای فرودگاه باکو به مقصد تهران

فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف گزارش‌ها درباره لغو پروازها از باکو به تهران را تکذیب کرد.

خبرگزاری ترند به نقل از این فرودگاه گزارش داد: «پروازها به تهران مطابق معمول انجام می‌شوند.»

عصر یکشنبه برخی گزارش‌ها در فضای مجازی از لغو پروازها از باکو به تهران از روز شنبه خبر داده بودند. ادعا شده بود که این پروازها بدون اطلاع عمومی متوقف شده‌اند. 

انتشار این گزارش‌ها یک روز بعد از آن صورت گرفت که جمهوری‌ آذربایجان در ادامه اتهامات علیه ایران هشداری درباره سفر به ایران صادر کرده بود.

جمهوری آذربایجان در آن بیانیه به شهروندان خود توصیه کرده بود، مگر در موارد اضطراری از سفر به ایران خودداری کنند و چنین سفرهایی را با احتیاط انجام دهند.

باکو در آن بیانیه حادثه حمله به سفارت کشورش در تهران را که بر مبنای انگیزه‌های شخصی اتفاق افتاده بود، «اقدامی تروریستی» خواند. در پایان این اطلاعیه خواسته شده، افراد برای درخواست‌های کنسولی و سایر موارد با سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز در تماس باشند. 

چندی است، جمهوری آذربایجان رویکردی غیردوستانه و تنش‌آفرین را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و پیش‌تر در اقدامی غیرسازنده چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آن‌ها فرصت داد، خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر، پارلمان این کشور جمعه ۱۸ فروردین بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

امیرعبداللهیان در دو دور گفت‌وگو با همتای آذربایجانی با اشاره به توطئه رژیم صهیونیستی علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه، یادآور شد: از وجود اختلاف بین کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.

در این تماس‌های تلفنی ضرورت مدیریت بیشتر فضای رسانه‌ای در راستای منافع دو ملت و دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین حسین امیرعبداللهیان و «جیحون بایراموف»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ۲۵ فروردین برای بار سوم ظرف یک هفته درباره آخرین تحولات مناسبات دوجانبه تلفنی گفت‌وگو و بر پیگیری توافقات فیمابین دو کشور تأکید کردند.

برگزاری نشست محرمانه روسای جاسوسی جهان در سنگاپور

رویترز به نقل از منابع گزارش داد که مقامات ارشد اطلاعاتی از ۲۲ کشور در سنگاپور نشستی محرمانه برای بحث در مورد موضوعاتی از جمله درگیری اوکراین در یک محیط غیررسمی برگزار کرده‌اند.

به گزارش رویترز، به گفته پنج منبع، مقامات ارشد حدود ۲۲ آژانس اطلاعاتی بزرگ جهان جلسه‌ای محرمانه در حاشیه نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور برگزار کردند.

آنها گفتند، چنین جلساتی توسط دولت سنگاپور سازماندهی می‌شود و چندین سال است، محتاطانه در یک مکان جداگانه در کنار نشست امنیتی برگزار می‌شود. این دیدارها قبلاً گزارش نشده است.

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی، رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا به عنوان نماینده واشنگتن در این نشست حضور داشته است. به رغم تمام اختلافات چین هم از جمله مدعوین بوده است. یک منبع هندی گفت که سامانت گوئل، رئیس آژانس جمع‌آوری اطلاعات خارج از کشور هند، جناح تحقیق و تحلیل، نیز حضور داشت.

یکی از افرادی که از این بحث ها آگاه است، گفت: این نشست یک قطعه مهم در دستور کار در سایه بین‌المللی است. با توجه به گستره‌ای از کشورهای درگیر، این یک جشنواره صنایع دستی نیست، بلکه راهی برای ترویج درک عمیق‌تر از نیات و نکات نهایی است.

یک رمز ناگفته در میان سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد که می‌گوید، ما وقتی می‌توانیم وارد گفت‌وگو شویم که دیپلماسی رسمی‌تر و بازتر سخت‌ می‌شود؛ این یک عامل بسیار مهم در زمان تنش است و رویداد سنگاپور به ترویج آن کمک می‌کند.»

هر پنج منبعی که در مورد این جلسات گفت‌وگو کردند، به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود.

سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور گفت که در حین حضور در گفت‌وگوی شانگری لا، شرکت کنندگان از جمله مقامات ارشد سازمان های اطلاعاتی نیز از فرصت برای دیدار با همتایان خود استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور گفت: وزارت دفاع سنگاپور ممکن است برخی از این جلسات دوجانبه یا چندجانبه را تسهیل کند. شرکت‌کنندگان چنین نشست‌هایی را که در حاشیه نشست اصلی برگزار می‌شود مفید دانسته‌اند.

سفارت آمریکا در سنگاپور اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد این دیدارها ندارد. دولت های چین و هند بلافاصله به درخواست ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند شبکه‌ای را که شبکه پنج چشم نامیده می‌شود برای جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن طیف گسترده‌ای از اطلاعات اداره می‌کنند و مقامات اطلاعاتی آنها مرتب ملاقات می‌کنند. جلسات بزرگتر جامعه اطلاعاتی نادرتر است و تقریباً هرگز منتشر نمی شود. فرد آگاه افزود، هرچند جزئیات کمی در مورد بحث‌های خاص در سنگاپور در دسترس بود، جنگ روسیه در اوکراین و جنایات فراملی در مذاکرات روز جمعه مطرح شد.

عصر روز پنجشنبه سران اطلاعات یک گردهمایی غیررسمی برگزار کردند. یکی از این منابع گفت که هیچ نماینده روسیه در آن حضور نداشت. معاون وزیر دفاع اوکراین، ولودیمر وی. هاوریلوف، در گفتگوی شانگری-لا حضور داشت اما گفت که در نشست اطلاعاتی شرکت نکرده است. یکی دیگر از این منابع گفت که لحن گفت‌وگوها در این جلسه، مشارکتی و همکاری بود و نه تقابلی. در گفتگوی اصلی امنیتی، بیش از ۶۰۰ نماینده از ۴۹ کشور سه روز جلسات عمومی و همچنین جلسات دوجانبه و چندجانبه پشت درهای بسته در هتل گسترده شانگری لا برگزار کردند.

هاینز یکی از نمایندگان رسمی واشنگتن در گفتگوی شانگری-لا  در بحث امنیت سایبری در جلسه اصلی، در پاسخ به سوال یک افسر ارتش چین گفت که همکاری بین کشورها ضروری است. حتی زمانی که بی‌اعتمادی وجود دارد، و حتی زمانی که در واقع با دشمنان واقعی روبرو هستید، کاملاً حیاتی است که همچنان تلاش کنید و در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه همکاری و همچنین سعی کنید پتانسیل تشدید تنش را مدیریت کنید.

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ویلیام برنز، رئیس سیا، ماه گذشته برای گفتگو با همتایان چینی از چین بازدید کرد، زیرا دولت بایدن به دنبال تقویت ارتباطات با پکن است.

حمله نتانیاهو به آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر ایران

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، در حمله پهپادی ترکیه به استان سلیمانیه واقع در شمال شرق عراق یک تن کشته شد.

 در حمله پهپادی ترکیه به شهرستان «ماوت» استان سلیمانیه عراق یک تن کشته و یک تن نیز زخمی شده است.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود، پهپاد ترکیه مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان را هدف قرار داده است؛ جزئیات بیشتری تاکنون در این باره گزارش نشده است.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با گروهک تروریستی گروه کارگران کردستان (پ. ک. ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپاست، تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

بسیاری از مناطق شمال سوریه و عراق به دنبال حملات پیاپی ارتش آنکارا خالی از سکنه شده است.

بغداد بارها اعلام کرد که حملات پیاپی ترکیه به شمال عراق به بهانه مقابله با پ. ک.ک، مصداق اشغالگری است.

عصبانیت مقام سابق آمریکایی از اظهارات دریادار ایرانی

اظهارات دریادار «شهرام ایرانی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عصبانیت دنیس راس، مقام سابق دولت آمریکا را در پی داشته است. 

 دریادار شهرام ایرانی روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد، حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: «این ائتلاف سه جانبه به همراه روسیه و چین که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است. علاوه بر این، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است.»

وی ادامه داد: «به زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیر موجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.»

دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند در  اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: «ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو این کشورها هستند.»

وی افزود: «تقریباً همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند.»

دنیس راس در واکنش به اظهارات دریادار ایرانی در توییتر نوشت: «ائتلاف جدید برای ایمن کردن آبهای خلیج [فارس]: ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین. چرا این ایده شبیه رویکرد مافیایی به نظر می‌رسد: ایران می‌گوید فقط تا وقتی که پول امنیت را به ما بدهید کسب و کارتان در امان خواهد بود.»

شارمین ناروانی، خبرنگار لبنانی پایگاه «کریدل» در پاسخ به دنیس راس نوشته است: «ایران آن نفتکش‌ها را به تلافی توقیف غیرقانونی توسط آمریکا توقیف کرد. آمریکا از نیروهای دریایی ترکیبی خود برای انجام عملیات‌ دزدی دریایی و تهدید کشورها استفاده می‌کند. این کشورهای خلیج فارس باید مدت‌ها پیش از این درباره امنیت آب‌های خودشان هماهنگی می‌کردند.»

کاربر دیگری به نام «کامیلی آلکس اورتاکجی»، بنیان‌گذار سایت «Creative Syria» هم به اظهارات راس واکنش نشان داده و با ارائه مستنداتی از اظهارات مقام‌های سابق آمریکا نوشته است: «پس این ایرانی‌های وحشتناک دارند از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهند برای تأمین امنیتشان پول پرداخت کنند؟ در حالی که دونالد ترامپ گفته است: به پادشاه عربستان گفتم جناب پادشاه داریم از شما محافظت می‌کنیم... بدون ما شما دو هفته هم آنجا دوام نمی‌آورید... باید پولش را بپردازید.»

اورتاکجی در ادامه به اظهارات دیگری از ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا اشاره کرده، به کشورهای عربی گفته برای اینکه از ایران در امان باشند، سلاح‌های بیشتری از آمریکا خریداری کنند. 

اما اظهارات دنیس راس با واکنش عده‌ دیگری از تحلیلگران که به انتقاد از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته‌اند هم روبه رو شده است.

این تحلیلگران عمدتا گرایش کشورهای عربی به سمت ایران را نتیجه سیاست‌های جو بایدن در تعامل با شریکان و متحدان آمریکا توصیف کرده‌اند؛ برای نمونه، «رابرت گرینوی»، از مقام‌های سابق پنتاگون در دولت «دونالد ترامپ» هم خطاب به دنیس راس نوشته است: «سیاست‌ها و در این مورد خاص، سیاست‌های ما بایستی بنا به نتایج آن مورد قضاوت بگیرند. چندین دهه است که کار ایران همین است؛ اما چه شده که شرکای سابق‌مان ترغیب شده‌اند که الان برای تأمین امنیت به ایران پول بدهند؟»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۱
ای مگس ( چین ) عرصه سیمرغ ( آمریکا ) نه جولنگه توست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
غربگدا دوز بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
از صدای سخن غربگدا من دیدیم زشت تر
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
۱۴:۰۱
روسگدا میمیرد ؛ حقیقت نمیپذیرد
چین اگر از آمریکا نمیترسید یک شبه به تایوان حمله میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
اتفاقا همین آمریکاست که جنگ راه میندازه تازه امروز کسی دیگه آمیکا نمیترسه
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
عربستانم دیگه از انریکا حساب نمیبره چه برسه به چین
مدارا بس است .
آمریکا مادر چین را به عزایش بنشاند علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
با تمام نفرتی که از کمونیزم دارم ولی باید بدونید امریکا رفتارش مانند کسیه که داره ووی آب غرق میشه و به همه چیز چنگ میندازه. تقدیر خدا نابودی ظالمین به دست ظالمینه. آخرتتون رو با حمایت از چین و روسیه و امریکا و ... نفروشید. پایان این شب صبح ظهوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
عزیز ۱۴:۳۴
خرافاتی نباش
اولا کدخدا غرق شدنی نیست .
ثانیا اگه غرق شه ؛ چین و روسیه بدذات میان سراغت و تو رو غرق میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
دمت گرم ۱۴:۳۴هم وطن عزیز
ما نباید از آدربایجان بترسیم .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
مسئله خائنین داخلی هستن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
از طالبان نیز هم
چی شد پس ؟
طالبان آب نداد بهتون که
چی کار میکنید پس ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
طالبان خطرناکه
یه موقع حمله میکنه همه پاسگاهها رو تصرف میکنه .
باید باشون مدارا کنیم .
ولش کن
حالا مگه تونستیم از ترکیه آب بگیریم .
ترکیه هم سد زده روی رودخونه های مشترکمون .
ولش کن بابا
مگه کویر بده ؟
بذار کل ایران کویر و بیابون شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
امام زمان ظهور میکند و خودش انتقام ما را از طالبان خواهد گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
ما خودمون آب داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
ما اورانیوم ۹۸ درصد داریم
کیک زرد داریم
موشک هایپرسونیک داریم
موشک نقطه زن داریم
حنگنده رادارگریز داریم
موشک بالستیک داریم
مستعان داریم
زیر دریایی اتمی داریم
قایق تندرو داریم
ناو هواپیمابر داریم
اونوقت طالبان فقط مواد مخدر داره
اونوقت آبو به روی ما بسته و بلز ننیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
شما دشمنان ایران خیلی دوست دارید جنگ بشه ایران و طالبان کلی انسان کشته بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
طالبان امروز گفته :
ایران باید روی نیروهای خود تمرکز کند .
مرزبانان ما آموزش دیده هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
ما باید از عمان بخواهیم که پادرمیانی کند بین طالبان و ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
من نمیدونم چرا طالبان از ما نمیترسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
ظاهرا کلا مسئولا بی خیال آب هیرمند شدند بعد از ماجرای درگیری مرزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
۱۴:۵۳
ما دشمن ایران نیستیم
نگران اقتدار ایران هستیم
از ایران کی شرکت میکنه توی نشست سنگاپور ؟
اگه چوب تر کدخدای عالم بالای سر چین مُنگل نبود ؛ دنیا رو قورت میداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
فعلا که آمریکا خودش دنیا و قورت داده دنیا بدی هن ساخته شاید اگه چین قورت میداد دنیای بهتری بود از امروز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
دنیا مدیون کدخداست
چین مادر کرونا
روسیه مادر ابولا
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
امریکا که خودش ویروسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
اتفاقا کرونا کار آمریکا بود
امریکا ملتهای مظلوم را نجات میدهد روسیه ملتهای مظلوم را استعمار میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
چه نجاتی داد اکراین و افغانستان و
امریکا فقط داره ادای ابر قدرتا رو درمیاره . اگه با چین درگیر بشه کلاً از روی زمین محو میشه . نیازی به ورود حتی روسیه ، کره شمالی ، ایران و ... هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
داداش یه آزمایش خون ناشتا بده .
من احتمال میدم ساندیس خون ات رفته بالا
هرجا سخن از اقتدار است نام usa می درخشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
تو افغانستان خصوصا
معلومه پولی که به آمریکا میرسیده ممکنه دیگه نرسه.ناراحت شدن.بگردید گاو شیرده پیدا کنید دوباره.
"تکذیب لغو پروازهای فرودگاه باکو به مقصد تهران" نگران نباشید بزودی تائید خواهد شد.
به امید شروع یک جنگ تمام عیار هسته ای در منطقه و بکار گیری ۵۰۰ کلاهک هسته ای ۵۰ مگاتنی .
تا اونایی که اینهمه موشک ساختند بفهمند که دوران موشک و تیر و تفنگ و کشته شدن سربازها در جبهه مال عصر حجره و دیگه سیاستمدار کور خوندن که روی خون یه مشت ملت بدبخت و سربازهای بیگناه کاخ بسازن.
یه دفه همه پودر و خاکستر میشن ، همه و همه و همه
و جیگر ملتهای لدبخت اقلا خنک میشه کا حاکمین اونا هم پودر میشن باهاشون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر