بازدید 3738
۱

دیدار نخست وزیر قطر با ملا هبت الله در افغانستان

خبرگزاری باختر گزارش داده که شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در سفیر اخیر خود به قندهار افغانستان، با ملا هبت الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان دیدار کرد کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹ 31 May 2023

 

به گزارش تابناک، رویترز به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که در این «گفتگوی محرمانه» نخست وزیر قطر و رهبر طالبان در مورد حل تنش بین گروه طالبان و جامعه جهانی بحث کرده اند.

در گزارش رویترز آمده است که بحث در مورد حل تنش طالبان با جامعه جهانی، نشان می دهد که این گروه تمایل دارد که راه های خروج خود از انزوای بین المللی را جستجو کند.

این خبرگزاری نوشته است که نخست وزیر قطر و رهبر طالبان در مورد «نیاز به پایان دادن ممنوعیت آموزش و کار زن»، مبارزه با بحران بشردوستانه در افغانستان و تداوم تلاش طالبان برای مبارزه با گروه های تروریستی چون داعش، نیز بحث کرده اند.

مقامات طالبان و قطر تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده اند، اما در صورتی که تأیید شود، نخست وزیر قطر تبدیل به اول مقام خارجی می شود که پس از تسلط این گروه بر افغانستان، با ملا هبت الله آخند زاده دیدار و گفتگو کرده است.

بر آیند این دیدار چه بوده؟
بر اساس گزارش رویترز، دیدار ملا هبت الله آخندزاه و نخست وزیر قطر در قندهار «بسیار مثبت» بوده است.

این خبرگزاری به نقل از منبع مطلع نوشته است که ملا هبت الله در این دیدار «بسیار علاقه مند» ادامه گفتگو با جامعه جهانی بوده است.


رویترز نوشته است که اداره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان این گفتگو قرار گرفته است و در حال هماهنگی روی همه‌ موضوعات مورد بحث، از جمله ادامه گفتگو با طالبان است.

با توجه به گزارش رویترز، به نظر می رسد که با لابی گری قطر، راه برای تعامل بیشتر آمریکا و طالبان در حال هموار شدن.

پیش از نخست وزیر قطر، مقامات کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی نیز به قندهار سفر کرده بودند تا با رهبر طالبان دیدار کنند، اما موفق نشدند.

از جمله این افراد، آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد بود که پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان های داخلی و بین المللی، به افغانستان سفر کرد و به قندهار رفت، اما با ملا هبت الله نتوانست دیدار کند.

اما به نظر می رسد که نخست وزیر قطر با توجه به رابطه نزدیک کشورش با طالبان دارد و تلاش هایش در عرصه بین المللی برای بازگشت طالبان به قدرت و فراهم کردن زمینه توافق این گروه با آمریکا، اکنون نیز از همه سدها عبور کرده و توانسته است که خود را به رهبر طالبان برساند و خواست های جهان را به صورت مستقیم با او در میان بگذارد و پاسخ مستقیم او را بشنود.

این امر از سوی که به حل شماری از مشکلات افغانستان، همانند بحران شدید بشردوستانه، کمک می کند، از سوی دیگر می تواند سلطه طالبان را دوامدار بسازد و زمینه یک منازعه داخلی شدید را در این کشور فراهم کند.

موانع تعامل طالبان با جهان چیست؟
از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان تاکنون، جهان سه چهار خواسته مشخص از این گروه داشته است تا حکومت سرپرست آنها را به رسمیت بشناسد.

تأمین حق آموز و کار زنان، تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر، مبارزه با تروریسم، عمده ترین خواسته های جهان از طالبان بوده است.


اما طالبان نه تنها تاکنون این خواسته ها را نپذیرفته اند، بلکه محدودیت ها بر زنان را بیشتر کرده، نقض حقوق بشر را گسترش داده و حکومت خود را نیز فراگیر می خواند.

عدم توافق روی این موارد که بیشتر آن مربوط حقوق اساسی و ابتدایی شهروندان افغانستان می شود، باعث شده است که کشورها تاکنون طالبان را به رسمیت نشناسند.

اما به نظر نمی رسد که مسئله نزاع و تنش طولانی مدت افغانستان، صرفا با این چهار موضوع حل شود و این کشور بتواند به ثبات و آرامش برسد.

طالبان در عموم بر اساس رویکرد قومی و هژمونی قومی حکومت می کنند و این مسئله یکی از جدی ترین مسائلی است که نزاع و تنش در افغانستان را حتی در صورت بر آورده کردن چهار شرط فوق جامعه جهانی، تشدید می کند.

شهروندان افغانستان می گویند که آنها با نوع حکومت کردن و ایدئولوژی طالبان مشکل دارند و برداشت آنها از دین و مسائل دینی را در مطابقت با دستورات دین اسلام نمی دانند و به همین دلیل نمی توانند با این گروه در یک مسیر در حرکت باشند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد که جامعه جهانی با میکانیزم های بسیار غیر اصولی، در تلاش است که با طالبان به یک توافق برسند و حکومت این گروه را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

به باور بسیاری از شهروندان افغانستان، ثبات در افغانستان بدون سرنگونی کامل طالبان، به وجود نخواهد و هرگونه سیاست و رویکرد دیگری که جهان اتخاذ کند، تنها منازعه سیاسی این کشور را دوامدارتر و طولانی تر می کند.

 

منبع: شفقنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
پیام از ایران برده ؟؟؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار