بازدید 8960
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۷ خردادماه

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟ /مخدوش کردن چهره قانون / آماده ورود به عصر تازه هستیم؟

شهریه‌های گران مدارس غیرانتفاعی، سایه ترس بر سر بورس، کاهش ۳۵ درصدی فرزندآوری در هفت سال، پیام خاص از مسقط به تهران، بازی تکانه‌های اقتصادی در زمین مسکن، روز سرنوشت ترکیه، دومینوی تنش آفرینی‌های طالبان، آسیا علیه دلار، آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰ 28 May 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه هفتم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که زیاده خواهی طالبان و پاسخ قاطع نیرو‌های مرزبانی ایران، تحلیل‌هایی از دستاورد‌های سفر پادشاه عمان به ایران، و دوئل نهایی اردوغان و قلیچدار اوغلو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟


وحید شقاقی‌شهری اقتصاددان طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: نگاه معامله‌گران بازار ارز این روز‌ها به تغییرات قیمت دلار و ارائه تصویری روشن از آینده این بازار معطوف شده است. به‌طور کلی دو دسته عوامل بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارند؛ عامل نخست مسائل بین‌المللی و انتظارات تورمی است و عامل دوم نیز مسائل و شرایط اقتصادی داخلی کشور اعم از ناترازی بودجه، ناترازی بانکی، ناترازی تجاری و ... است.

هرچند در حال حاضر اقداماتی برای کاهش ناترازی‌های اقتصادی آغاز شده، با این حال این اقدامات از کفایت لازم برخوردار نبوده و در نتیجه تلاش‌ها برای رفع ناترازی‌های یاد‌شده هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است. بر این اساس ناترازی‌های اقتصادی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز هنوز برطرف نشده و کماکان زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار می‌شود.


واضح است که در روز‌های اخیر شدت نوسانات قیمتی در بازار ارز بیشتر شده و خبر‌هایی که در این بین دست به دست می‌شود تعیین می‌کند که قیمت دلار در مسیر کاهش قیمت حرکت کند و یا افزایش قیمت. یکی از این خبر‌ها گزاره‌های اخیر وزیر امور خارجه است مبنی بر اینکه مذاکرات برجامی در پشت صحنه در حال انجام است و دولت مساله برجام را رها نکرده است. خبر دیگر موضوع تبادل زندانیان سیاسی میان ایران و بلژیک است. موضوع قابل توجه اینکه این قبیل اتفاقات عمدتا با میانجیگری کشور عمان صورت می‌گیرد. سفر سلطان عمان به ایران را نیز می‌توان شاهدی بر این مدعا دانست که آزادی زندانیان سیاسی با واسطه عمان انجام شده است. برگزاری نشست شورای حکام در خرداد ماه نیز خبر دیگری است که این روز‌ها بر روند معاملات ارزی در بازار اثرگذار بوده با این حال این خبر برخلاف دو خبر دیگر باعث تغییر جهت‌گیری بازار به سمت افزایش قیمت شده است.


مسائل یاد‌شده هرچند بر قیمت ارز در بازار تاثیرات آنی و کوتاه‌مدت می‌گذارند، اما آنچه می‌توانست تاثیر بلندمدت بر قیمت‌ها در بازار ارز داشته باشد رفع تحریم‌ها و احیای برجام است. واقعیت این است که ایران فرصت برجام را طی حدود دو سالی که دموکرات‌ها بر سر کار آمده‌اند از دست داده و این نگرانی را تقویت کرده که برجام بعد از زمان طولانی صرف‌شده برای رفع تنش‌ها سرنوشت مشخصی نداشته باشد. این مساله زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم در سال جاری انتخابات درون‌حزبی آمریکا را در پیش داریم و هر دو کاندیدای احتمالی جمهوریخواهان یعنی دونالد ترامپ و ران دسنتیس (فرماندار فلوریدا) مواضع تندی نسبت به ایران دارند. موضع تند کاندیدا‌های یاد‌شده برای انتخابات درون حزبی آمریکا می‌تواند یکی از نگرانی‌های جدید در عرصه سیاست خارجی ایران و تشدیدکننده انتظارات تورمی در ماه‌های پیش‌رو باشد.


مساله بعدی نیز در پیش بودن انتخابات بین‌حزبی آمریکاست که پیش‌بینی می‌شود در شش ماه آینده نامزد‌های انتخابات از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مناظرات انتخاباتی خود را آغاز کنند و آماده آغاز انتخابات در آبان‌ماه سال آینده شوند. بدون شک مسائل مرتبط با ایران در کنار مسائل مرتبط با چین جزو مباحث چالش‌برانگیز بین کاندیدا‌های درون‌حزبی و بین‌حزبی خواهد شد. در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها حاضر به آمدن پای میز مذاکره باشند و رییس‌جمهور کنونی آمریکا نیز دیگر تمایلی برای تداوم مذکرات با ایران ندارد. با این تفاسیر می‌توان اذعان کرد که ایران فرصت طلایی مذاکرات و رفع تحریم‌ها را با روی کار آمدن دموکرات‌ها بر سر کار طی سه سال گذشته از دست داده است.


انتظار می‌رود دولت و به ویژه بانک مرکزی با یک تقویم بین‌المللی مبتنی بر انتظارات، خود را برای تلاطم‌های جدید قیمتی در بازار ارز آماده کنند. همان‌طور که خبر سفر پادشاه عمان به راحتی توانست قیمت دلار را کاهش دهد این احتمال نیز وجود دارد که با شروع مناظرات درون‌حزبی و برون‌حزبی در آمریکا و یا تشدید شیطنت برخی کشور‌های اروپایی انتظارات تورمی در ایران بار دیگر تشدید و زمینه‌ساز التهابات قیمتی در بازار ارز شود. با تصویری که از آینده سیاسی کشور داریم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان دامنه نوسان قیمت دلار را در محدوده ۵۰ هزار تومان پیش‌بینی کرد. با در نظر گرفتن سه مساله کاهش قیمت جهانی نفت، در پیش داشتن انتخابات درون‌حزبی و برون‌حزبی آمریکا و همچنین رویکرد اروپایی‌ها در خصوص ایران و مواضع سخت‌گیرانه‌ای که در قبال کشورمان در پیش گرفته‌اند اما، دولت باید خود را برای تشدید انتظارات تورمی و احتمال رشد دوباره قیمت‌ها در بازار ارز به واسطه تحولات بین‌المللی آماده کند.


آماده ورود به عصر تازه هستیم؟ 


‪/ژوبین صفاری طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: اخباری که این روز‌ها از هوش مصنوعی و ابعاد آن شنیده می‌شود، گاه ترسناک به نظر می‌رسند و گاه امیدوارکننده برای چشم‌انداز مثبت در جهان پیش رو. اما اگر همه آنچه درباره اثرات توسعه هوش مصنوعی گفته می‌شود، درست باشد باید گفت که انسان به زودی وارد مرحله جدیدی از زیست خود خواهد شد. چنانکه پیش از این اینترنت و گسترش فضا‌های مربوط به آن با زندگی بشری چنین کرد.

همچنین هر پدیده نوظهور می‌تواند با خود تخریب‌ها و در عین حال سازندگی‌هایی را به همراه داشته باشد. برای مثال ظهور تاکسی‌های اینترنتی اگرچه موجب تعطیلی تاکسی تلفنی‌ها و بخشی از رانندگان معمولی تاکسی‌ها شد، اما درنهایت اکثریت مجبور شدند تا به این فرآیند تن داده و از آن بهره ببرند. این مثال ساده شاید نتواند ابعاد بزرگ و گسترده تغییرات در فضای زیستی انسان را به واسطه گسترش هوش مصنوعی شرح دهد، اما برای تشریح این سوال که تا چه حد آماده ورود به این عصر تازه هستیم، می‌تواند راهگشا باشد.


به بیان دیگر در حالی که نشانه‌های بزرگ تغییر قابل مشاهده است و چنانکه گفته می‌شود حتی موتور‌های جست‌وجوگر هم با توسعه هوش مصنوعی به محاق می‌روند، باید پرسید که آیا ما آمادگی ورود به این عصر تازه را داریم یا همچنان مانند همان صاحبان تاکسی تلفنی‌ها به دنبال اعتراض برای ظهور چنین پدیده‌ای هستیم؟


واقعیت آن است در حالی که برخی مباحث رسانه‌ای ما (اعم از رسمی و غیر رسمی) معطوف به مسائلی ماقبل اینترنت است، بعید به نظر برسد که در مجموع آمادگی لازم برای ورود به این عرصه را داشته باشیم. تردیدی نیست که پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی حاصل شده که در اشل جهانی قابل رقابت است، اما واقعیت آن است که برخی سیاست گذاری‌ها همچنان یک پایش در گذشته جا مانده و هنوز باور ندارد که قطار توسعه به سرعت در حال پیش‌روری است و شاید فرصتی برای درجا زدن ندارد.


درنهایت اینکه باید گفت وضعیت به گونه‌ای است که ناگزیر از تطبیق با سیر تحولات هستیم. تطبیقی که می‌تواند حتی دستاورد‌های بزرگی برای مردم ایران به همراه داشته باشد. موضوعی که اگر جدی گرفته نشود، ممکن است باز هم خسران به بار آورد. کمااینکه تفاوت نسلی به وجود آمده بین دهه‌های بالاتر و پایین‌تر برای بسیاری تبدیل به یک شگفتانه شد که ناشی از همین نشناختن فضا‌های جدید بود. این تفاوت می‌تواند عمیق‌تر هم بشود اگر در برابر پذیرش واقعیت مقاومت کنیم.


مخدوش کردن چهره قانون

حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: پلیس راهور تهران با هشدار به رانندگانی که پلاک خودروهایشان را مخدوش می‌کنند، اعلام کرده است مخدوش کردن و دستکاری ارقام پلاک جرم است و مجازات شش ماه تا یک سال زندان برای مرتکبان پیش‌بینی شده است. هشدار پلیس را می‌توان به عنوان عنصری بازدارنده برای متخلفان در نظر گرفت که به آن‌ها یادآوری می‌کند عمل متخلفانه‌شان می‌تواند عملی مجرمانه تلقی شود و مجازات حبس برایشان به دنبال داشته باشد، اما اینکه این هشدار پلیس تا چه میزان می‌تواند روی رفتار متخلفان و مجرمان تأثیرگذار باشد به عملکرد مستمر پلیس در این حوزه و میزان فرهنگ‌سازی رسانه‌ای برای آگاهی‌سازی عمومی بستگی دارد.


مخدوش کردن پلاک در تهران و شهر‌های بزرگ بیشتر برای فرار از دوربین‌های طرح ترافیک صورت می‌گیرد. عمده متخلفان در نقاطی که دوربین‌های مورد نظر نصب شده است پلاک خودروهایشان را به وسیله پارچه، برف شادی یا هر وسیله دیگری مخدوش می‌کنند و چند متر آن طرف‌تر آثار آن را برطرف و به مسیرشان ادامه می‌دهند. رفتار این دسته از رانندگان را نمی‌توان عملی مجرمانه تلقی کرد، چراکه تغییری در ارقام پلاک صورت نمی‌گیرد و صرفاً برای فرار از جریمه دست به تخلف می‌زنند. پلیس برای شناسایی این دسته از متخلفان به صورت رندومی عمل می‌کند، به این صورت که با کمین در نقطه‌ای کور، متخلفان را به دام می‌اندازد و آن‌ها را جریمه می‌کند. فرد متخلف هم بعد از پرداخت قبض جریمه، آنگونه که مرسوم است دوباره به همان شیوه عمل می‌کند و با پوشاندن پلاک خودرویش از کنار دوربین عبور می‌کند. روشن است که مجازات‌های در نظر گرفته شده و برخورد‌های پلیس در این حوزه نتوانسته زنجیره تخلف‌ها را قطع کند. یکی از دلایل مهم آن هم می‌تواند ساده‌انگاری جریمه باشد، به این مضمون که فرد متخلف با این ذهنیت که در بدترین حالت با پرداخت جریمه می‌تواند دوباره مرتکب همان تخلف شود، ترسی از تکرار تخلف ندارد تا جایی که این موضوع به ذهنتی فراگیر تبدیل شده است.


در مورد مجرمانه شدن عمل رانندگان، اما برخورد قاطع با مرتکبان مطالبه‌ای عمومی است. مثلاً راننده‌ای که در بندرعباس رانندگی می‌کند با دستکاری اعداد پلاک، مرتکب تخلف یا جرم می‌شود و پلیس با بررسی شماره پلاک مورد نظر راننده‌ای را که ساکن شهر دیگری است تحت تعقیب قرار می‌دهد. افرادی که مرتکب چنین عملی می‌شوند مالک خودرو هستند که یا نیتی مجرمانه دارند یا برای فرار از جریمه مرتکب عمل مجرمانه می‌شوند؛ بنابراین از آنجا که رفتار آن‌ها افراد بی‌گناه دیگری را درگیر عملی مجرمانه می‌کند قانون باید در برخورد با این افراد قاطعیت به خرج دهد. برخورد‌های پلیس در این باره نباید منوط به اجرای طرح‌های مقطعی باشد. طرح‌ها و برخورد‌های مقطعی در این باره منجر به ساده‌انگاری رفتار‌های مجرمانه می‌شود و برخورد‌های بعدی را برای پلیس دشوار می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
زلسنکی به ایرانی ها میگه مشکلتون با جبهه ما چیه؟ یکی بهش بگه ایران ۳۰ ساله تحریمش کردن از امکانات جهان به شکل ناجوانمردانه محرومش کردن توقع داری به جبهه غرب کمک کنیم؟ که بیشتر تحریممون کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
تحریم که بد نیست
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
دوست گرامیريال وقتی که ما 45 سال است پرچمشان را به آتش می کشیم و صبح و شب مرگشان را می خواهیم بنظرت آنها باید چه عکس العملی نشان دهند... البته من هم باور دارم که غربی ها مثل شرقی ها دوستی شان با کشورهای دیگر بر اساس منافعشان هست ام نکته مهم این است که ما هم بتوانیم با سیاست ورزی و به قول
معروف با پنبه سر ببریم
ریگ درکفش داشتن باعث مخدوش کردن پلاک میشود!!!
کیهان کاملا درست می فرماید اختلاف طبقاتی در جامعه لیبرالیسم سرمایه داری امریکا بیداد می کند و جمعیت زیادی از مردمش باید بین آذوقه و درمان یکی را انتخاب کنند اما حدس بزنید ضریب جینی چه کشوری حتی بدتر از امریکای لیبرالیسم سرمایه داری است؟ جمهوری اسلامی ایران عدالت محور!
اگر چندسال پیش که دیپلماتهای مارا قتل عام کردند جواب دندانشکن وپشیمان کننده میدادیم الان اینطور پررو وگستاخ نمیشدند
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اگر بسرعت جلوی طالبان را بصورت جدی و کامل و بزرگ

نگیریم قطعا باید ظرف چند ماه اینده مشهد و زابل و

زاهدان و تایباد و تربت حیدریه و کلیه روستاها و

شهرهای کوچک و بزرگ همجوار مرز افغانستان را اشغال

نظامی شده و تصرف و تخریب شده توسط طالبان

تروریست خونخوار و چند میلیون نفر افغان را که از

قبل بداخل کل کشور وارد کرده اند بدانیم
آماده ورود به عصر تازه هستیم؟ ..... اصللا آماده نیستیم یک عده هر روز دنبال این هستند تا دسترسی مردم به جریان اطلاعات آزاد رو محدودتر کنند.
در مورد مخدوش کردن پلاک خودرو برای من اس ام اس تخلف سرعت در منطقه انبار نفت امد در حالی که خودروی من ۶ ماه بود که خوابیده بود و در ان‌تاریخ ازش استفاده نکردم . در واقع اصلا نمیدونم انبار نفت کجاست.
روزنامه ابتکار توجه داشته باشد که چند روز پیش یکی از روحانیون بشارت داد که مشغول کار کردن بر روی هوش مصنوعی است لذا جای نگرانی نیست.
متوسط شهریه مدارس در جهان ۶ هزار دلار در ایران ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان یک طرف معادله اشتباه است یا دلار باید ۷ تا ۱۲ هزار بشه یا شهریه مدارس حداد عادل باید ۳۰۰ میلیون تومان باشد
در مبحث نافرجام بودن برجام که روزنامه جهان صنعت به آن اشاره کرده باید اضافه کرد که چه کشوری در اردیبهشت سال ۹۷، یکجانبه و به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد؟ خود مقامات فعلی آمریکا بارها عنوان داشته اند که مقصر اصلی وضعیت فعلی برجام که برخی آن را در کما می دانند و برخی آن را میت می خوانند، ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است.
ولی با توجه به گزارش هایی که از طریق اصحاب رسانه عنوان می شود، به نظر می رسد کل سیستم آمریکا (از مجلس نمایندگان گرفته تا مجلس سنا، مقامات کاخ سفید و ...) با برجام مشکل داشته باشند وگرنه با توجه به حسن نیت مقامات ما در قبال برجام (بازدید مکرر بازرسان آژانس از سایت های هسته ای کشور و گزارش های مثبت آنها مبنی بر صلح آمیز بودن اقدامات هسته ای ایران) به نظر نمی رسد حل و فصل قضیه برجام این قدر پیچیده و طولانی باشد.
اقدامات مقامات سابق و فعلی آمریکا نشان از آن دارد که سیاست کلی آمریکا در کما نگه داشتن برجام است تا کشور از مزایای اقتصادی آن محروم شود و اگر عنوان می دارند که ترامپ مقصر اصلی نافرجام بودن برجام است برای این است که ذهن ها را از سیاست های غلط کل سیستم آمریکا که باعث نافرجام ماندن برجام و کمای امروز آن شده به فرد (شخص ترامپ) معطوف سازند تا دنیا متوجه سیاست های غلط سیستم سیاسی آمریکا نشود، همه این ها هم تنها یک دلیل دارد و آن " استقلال سیاسی، پیشرفت و اقتدار" ایران امروز است، ایرانی که زمانی وابسته مطلق آنها بود و حتی بالاترین مقام ایران در برابر ژاندارم های آمریکایی سر تعظیم فرود می آورد، امروز مستقل شده و در سایه این استقلال سیاسی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته که خود آمریکایی ها و غربی ها بارها به این پیشرفت ها اذعان داشته اند و این پیشرفت ها سر آغاز اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای ما شده، طوری که امروز ایران بزرگ در تصمیم گیری در تحولات جهانی نقش ایفا می کند بنابراین نمی توانند بپذیرند و روی به رذالت سیاسی آورده اند تا با ابزار تحریم علاوه بر در مضیقه قرار دادن مردم جلوی حرکت پیشرفتی کشور را بگیرند، سیاستی که غلط اندر غلط، ضد حقوق بشری و ضد علم و دانش بشری است ولی باید بدانند و دانسته باشند که با این سیاست های غلط فقط و فقط سابقه تاریخی خود را در اذهان ملت ایران خراب می کنند و بس.
قضیه ایران به کنار، آمریکا با تصمیمات غلط، امروز اروپای شرقی را هم دچار بحران کرده ، طوری که بالاترین مقام سیاسی آمریکا (کسینجر) خود به صراحت بیان می دارد که جنگ امروز کی یف - مسکو حاصل اقدامات تحریک آمیز ناتو در مرزهای سرزمینی روسیه بوده ، حتی بسیاری از کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند که سیاست های غلط آمریکا ممکن است آسیای شرقی را هم در آینده نزدیک دچار بحران کند.
آیا آمریکا باید با قدرت های دنیا (روسیه و چین) و قدرت نوظهور منطقه (ایران)، رقابت سالم کند یا با اقدامات تحریک آمیز و ابزار تحریم و تهدید سبب جنگ و درگیری و آشوب شود؟ جوابی که وجدان های بیدار به آن کاملا آگاه است.
چهره قانون در خیلی جاها نه تنها مخدوش میشود بلکه علنا زیر پا گذاشته میشود.فکر میکنید روزانه چند هزار دستگاه خودرو دقیقازیر تابلو توقف مطلقا ممنوع پارک شده هست یا.عبور روزان هزاران دستگاه خودرو از خیابانهای عبور ممنوع را که روزانه شاهدیم.گذاشتن غیر قانونی موانع برای جلوگیری از پارک جلو مغازه ها در معابر عمومی.پارک هزاران خودرو در پیاده رو ها.....میتوان ده هامورد به این فهرست افزود
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
مملکتی که توش قانون نیست یا اجرا نمی شود خوب
همین است و یک سرباز وظیفه نیروی انتظامی به
خودش حق می دهد که بزند توی گوش راننده پراید ؟؟چون می داند ان راننده دستش بجایی بند نیست.؟
درباره هوش مصنوعی
همانطور که در مطلب روزنامه ابتکار هم می بینید، پیش بینی درباره هوش مصنوعی، صرفاً با توسل به مثال ممکن است و تقریباً هیچ مبنای نظری مدون و پژوهش محوری ندارد.
اما درباره بخش تاریک و ترسناکِ این پیش بینی ها از هوش مصنوعی باید این نکته را یادآوری کرد که سیاست های کنترلی سختگیرانه ای در خصوص جمع آوری و نگهداری داده ها (منجر به شکل گیری بیگ دیتا) در حال تدوین و اعمال است. آنچه در جلسه استماع تیک تاک در کنگره آمریکا محور اصلی بحث هاست همین مساله است. بیگ دیتاهای آمریکایی ها نباید در شرکتی ذخیره شوند که احتمال دسرسی چینی ها به آن وجود دارد. و یا این بیگ دیتاها نباید توسط الگوریتم های هوش مصنوعی نوشته شده توسط چینی ها تحلیل شوند. نگرانی اینجاست که اگر تیک تاک یا دولت چین اقدام به تحلیل این بیگ دیتاها به انضمام نتایج ثبت شده از عملکرد الگوریتم های تجاری کند، نتایج چه خواهد بود.

بنابراین وقتی صحبت از "هوش مصنوعی" می شود، حداقل در بخش خطرناک آن، در جریانی موازی بحث "بیگ دیتا" و ضرورت دسترسی داشتن الگوریتم های هوش مصنوعیِ خطرناک، به بیگ دیتا مطرح می شود.

به زبان ساده تر با حذف دایمی بخشی از بیگ دیتاهای موجود از یکطرف و ایجاد محدودیت در جمع آوری داده از کاربران، می توان هوش مصنوعیِ خطرناک را کنترل کرد. برای مثال چند روز قبل خبری درباره توئیتر خواندم. خبر این بود: "کاربران اعلام کرده اند توئیت هایی که به صورت انبوه حذف شده بودند مجدداً در صفحه کاربر نمایش داده شده اند"

در نگاه اولیه و سطحی کاربر مساله صرفاً به نارضایتی کاربران از اختلال تفسیر می شود اما مساله اصلی اینجاست که توئیت هایی که کاربر آنها را حذف کرده چرا بعضاً بعد از گذشت بیش از یکسال از انجام عملیات حذف توسط کاربر، از سرورهای توئیتر حذف نشده اند؟ بحث هوش مصنوعی در اینجا مطرح می شود. این داده ها از سوی کاربر هر چند سطحی و کم ارزش تلقی شوند از سوی شرکت خدمات دهنده به عنوان خوراک بالقوه الگوریتم های هوش مصنوعی آنقدر با ارزش هستند که هزینه نگهداری آنها را بپردازد.

با این توضیحات، کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی زمانی که خطر آنرا جدی ارزیابی کنند قاعدتاً باید اقدام به از دسترس خارج کردن یا نابودسازی بیگ دیتا ها کنند. نمونه بارزش محدودیت های اعمالی علیه تیک تاک است که با هدف پیشگیری انجام می شود و نه اقدام مقابله و کنترل ولی این اقدام علیه هوش مصنوعی است.

جنبه های دیگر هوش مصنوعی که با نوشتن کتاب و فیلمنامه و به زبان علمی تر توانایی تولید مباحث نظریی و انجام اعمال پیچیده مثل تحلیل و پیش بینی تحولات سیاسی و غیره توصیف می شود فعلا فاقد هر گونه مصداق عینی است و تا این لحظه نمی توان مدعی شد که چنین الگوریتم هایی وجود دارند. حتی الگوریتم هایی که سلیقه فرهنگی جامعه را سنجش کند و به نویسندگان توصیه هایی برای موفقیت در دیده شدن و فروش محصولات فرهنگی بدهد هنوز چندان موفق نبوده اند.

در بحث رقابت انسان و دستگاه و آنچه به عنوان پیروزی قطعی هوش مصنوعی پیش بینی می شود باید به عرصه های جدیدی که در خصوص انسان در حال پژوهش است و یا قابل پژوهش است بحث کرد. در شبکه 4 تلویزیون چند سری از برنامه ای با نام "زندگی پس از زندگی" پخش شد. چیزی که معمولاً با دو واژه "تجربه نزدیک به مرگ" و "تجربه مرگ" توصیف می شود اما بخش نه چندان کوچکی از این تجربه ها تقریبا هیچ ربطی به مرگ ندارند. تجربیاتی که می تواند بر ایجاد آن در فضای کنترل شده کار کرد و اگر بازسازی و هدایت این تجربه ممکن باشد شاید حتی بتوان این تجربه را جایگزین بسیاری از تجهیزات پیشرفته کنونی کرد. تجربه گر مرگ می تواند به دورترین سیاره ها برود و با امکاناتی که این تجربه در اختیار او قرار میدهد ریزترین ذرات موجود در فضا را تحلیل کند. تجربه گر مرگ می تواند با امکاناتی که تجربه اش در اختیار او قرار میدهد کار دستگاههای تشخیصی در بدن را برعهده بگیرد. و الخ

نکته: مثالی که در آخر ذکر کردم، در وضعیت کنونی و در این لحظه، فضایی و تخیلی و حتی توهمی به نظر می رسد و این دقیقا همان شرایطی است که هوش مصنوعی در آن قرار دارد. پیش بینی های هوش مصنوعی هم دقیقا همینقدر فضایی و تخیلی هستند. و همانقدر که هوش مصنوعیِ همه کاره در دسترس ماست امکان بهره گیری از تجربه مرگ برای خدمات پزشکی و ستاره شناسی و غیره تا امور سطحی روزمره نیز در دسترس ماست. به زبان ساده تر انسان بازنده محض در مقابل هوش مصنوعی نیست. شاید پیشرفت هوش مصنوعی حتی بتواند در وصول انسان به فعالسازیِ قابلیت موجود در تجربه مرگ و به کنترل در آوردن آن کمک کند و در میانه ی راه پیشرفت هوش مصنوعی، انسان به یکباره از سطح کنونی خود به سطح بهره برداری از تجربه مرگ به عنوان ابزار تشخیص و پژوهش ارتقاء یابد.

نکته: بحث واقعاً همینقدر فضایی و تخیلی است بنابراین به متن من خرده نگیرید.
توی چند روز گذشته 7 نفر از جوونای این مملکت رو کشتن و فقط حکومت ادعا ادعا ادعا
ارزش ارزخارجی دردنیا تقزیباهمبن حدودمیماند ولی ارزش ان درکشورما سربفلک میکشد وارزش پول ما زبانمان‌ لال برعکس به فعر جهنم میرود
ب سلام اگر خاطرتان باشد زمانیکه دلار ۳۸۰۰ تومان بود گفتم منظر دلار ۵۰ هزار تومان باشید و‌حالا میگویم منتظر دلار ۳۰۰ هزار تومانی باشید
آقایان اقتصاد دان ما گفتیم با این فرمان حرکت کنید ۳۰۰ هزار تومان حداقل است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار