بازدید 17344
با چهارصد و پنجاه و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله پهپادی به تأسیسات نفتی روسیه / هشدار بزرگ هنری کیسینجر درباره جنگ اوکراین

چهارصد و پنجاه و سه روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 27 May 2023

حمله پهپادی به تأسیسات نفتی روسیه/ هشدار بزرگ هنری کیسینجر درباره جنگ اوکراین

بین الملل تابناک: چهارصد و پنجاه و سه روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آماده باش کامل ارتش صربستان در مرز با کوزوو
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۲۲:۳۳

شورای امنیت ملی صربستان روز شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح  این کشور به دلیل خشونت علیه صرب‌ها در کوزوو تا اطلاع ثانوی در بالاترین سطح آمادگی رزمی باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که صربستان روز جمعه به ارتش خود دستور داد تا مرز با کوزوو پیشروی کند.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است. اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» یا وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

«آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نیز از ارتش و نیروهای امنیتی خواسته تا آماده نبرد باشند. در بیانیه دفتر ووچیچ در «بلگراد» آمده است: «در نشست شورای امنیت ملی، تمامی فعالیت‌های امنیتی لازم به منظور تقویت ظرفیت دفاعی جمهوری صربستان مورد توافق قرار گرفت.»

به گفته شورا  امنیت ملی صربستان ماموران اتحادیه اروپا  و نیروهای ناتو در کوزوو کوزوو نتوانستند کار خود را مطابق با قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل و موافقتنامه فنی- نظامی «کومانوو»  انجام دهند.

در  بیانیه شورای امنیت ملی صربستان آمده است: «جمهوری صربستان در حفاظت از مردم خود قاطعانه و تزلزل ناپذیر خواهد بود.

روسیه: اقدامات تحریک‌آمیز کوزوو را به‌شدت محکوم می‌کنیم
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۲۲:۳۰

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اقدامات «تحریک‌آمیز» کوزوو در مرز با صربستان را به‌شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای در واکنش به بالاگرفتن تنش‌های مرزی کوزوو و صربستان اعلام کرد که با نگرانی اوضاع کوزوو را دنبال و به‌شدت اقدامات «تحریک‌آمیز» پریشتینا را محکوم می‌کند.

روز جمعه، ووچیچ به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح، دستور بالاترین سطح آماده‌باش یگان‌های ارتش صربستان و حرکت فوری به سمت خط اداری با کوزوو و متوهیا را صادر کرد.

رئیس‌جمهوری صربستان به ارتش فرمان داد تا با توجه به وضعیت کوزوو و متوهیا ناشی از اقدامات یکجانبه پریشتینا، حداکثر آمادگی رزمی را به کار گیرند.

در پی این فرمان، «میلوش ووچویچ»، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر صربستان، تأکید کرد که به نیروهای مسلح این کشور دستور داده شده تا به‌سرعت به سمت مرز کوزوو و منطقه متوهیا پیشروی کنند.

میلوش ووچویچ در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت که دولت کوزوو در برابر صرب‌تبارهای مقیم جمهوری کوزوو متوسل به خشونت شده است.

پلیس کوزوو در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به شهرداران تازه انتخاب شده کمک می‌کند تا بتوانند وارد دفاتر شهرداری در چهار شهر شمالی کوزوو شوند. نیروهای کوزوو تلاش کردند تا وارد ساختمان‌های دولتی در شهرهای با اکثریت صرب‌نشین کوزوو شوند.

انگلیس، فرانسه، آمریکا، ایتالیا و آلمان وضعیت کوزوو را محکوم و اعلام کردند: ما تصمیم کوزوو را برای بازگشایی اجباری ساختمان‌های شهرداری در شمال کوزوو، علی‌رغم درخواست برای خویشتن‌داری، محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه‌ها از همه طرف‌های درگیر خواسته شد تا «حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از لفاظی‌های تحریک‌آمیز خودداری کنند.»

سرمایه توقیف شده شهروندان روس در اروپا به ۲۶ میلیارد دلار رسید
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۲۲:۲۴

یک روزنامه آلمانی روز شنبه به نقل از داده‌های منتشر شده توسط کمیسیون اروپا گزارش داد که ارزش کل دارایی‌های توقیف شده شهروندان روس در کشورهای اروپایی به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است. از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام به توقیف اموال دولت و شهروندان روسیه کرده‌اند.

به نوشته رسانه‌های آلمانی، ارزش دارایی‌های بلوکه شده روسیه در اواخر ماه می، نزدیک به ۱۹ میلیارد بود که از آن زمان تا کنون چند میلیارد دلار نیز به آن اضافه شده است.

این رسانه‌ها افزودند که یک هزار و ۴۷۳ فرد و ۲۰۵ شرکت متعلق به روسیه توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

اتحادیه اروپا از بهار ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مشمول تحریم‌ها قرار داده است.

این در حالی است که بلومبرگ گزارش داد، بروکسل از محل نگه‌داری یا سرمایه‌گذاری ۸۶ درصد از همه دارایی‌های روس‌ها در اتحادیه اروپا اطلاعی ندارد.

به همین دلیل، اتحادیه اروپا به طور عملی قادر نیست که این پول‌ها را مصادره و به اوکراین منتقل کند.

لاوروف: دولت اوکراین یک «دولت تروریستی» است
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۲۱:۰۸

سرگئی لاوروف در اظهار نظر ویدئویی که در تلگرام پاول زاروبین روزنامه‌نگار روسی منتشر شد، گفت: من شک ندارم که عروسک‌ گردانان در واشنگتن و لندن اکنون این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این افراد [مقام‌های اوکراینی] عاقل هستند یا خیر.

وی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که پیشتر وادیم اسکیبیتسکی معاون اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفته بود، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در راس فهرست اهداف کی‌یف قرار دارد.

لاوروف در پاسخ به آنچه زاروبین «تهدید مستقیم علیه رییس جمهوی روسیه» خواند با تایید اظهارات پیشین دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که این یک دولت تروریستی است.

حمله پهپادی به تأسیسات نفتی روسیه

میخائیل ودرنیکوف، فرماندار شهر پسکوف انگشت اتهام برای این حمله را به سوی اوکراین نشانه نگرفت، اما مسکو پیشتر کی‌یف را مسئول چنین حوادثی دانسته بود.

وی اعلام کرد، این حمله پهپادی که به ساختمان اداری آسیب رسانده، تلفات جانی نداشته است و گروه عملیاتی که نتیجه نهایی را اعلام می‌کند در محل حادثه حضور دارند.

بر اساس این گزارش، اوکراین علنی حمله به اهدافی در روسیه را تایید نکرده است و تاکنون هیچ توضیحی از اوکراین در این باره وجود ندارد.

این حادثه در نزدیکی مرز روسیه با بلاروس رخ داد.

هشدار بزرگ هنری کیسینجر درباره جنگ اوکراین

هنری کیسینجر وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه‌ با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: تلاش اوکراین برای بازگشت «شبه جزیره کریمه» و «سواستوپل» می‌تواند به عواقب منفی برای تمام جهان منجر شود.

وی با بیان اینکه سواستوپل در تاریخ همیشه بخشی از اوکراین نبوده است، افزود: از دست دادن این شهر برای روسیه، افت شدیدی خواهد بود که می‌تواند انسجام این کشور را به خطر بیندازد. من فکر نمی‌کنم این امر برای جهان مورد پسند باشد.

این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی درباره تغییر موضع خود درباره پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) قبل و بعد از جنگ خاطرنشان کرد: من وقتی با این عضویت مخالفت کردم، تنها بودم و وقتی از آن دفاع می‌کنم نیز تنها هستم.

کیسینجر تاکید کرد: علاقه آمریکا برای اضافه شدن اوکراین به ائتلاف ناتو، اشتباه جدی بود که به این جنگ منجر شد.

به گفته وزیر امور خاجه اسبق آمریکا،‌ روسیه برای قرن‌ها از نفوذ در منطقه برخوردار بوده؛ اما موضوع آن در برابر اروپا همواره به نوعی دو پهلو بوده است؛ مسکو برای پیشرفت و توسعه به دنبال تقویت روابط با اروپا بود و در عین حال محتاط نسبت به تهدیدهای احتمالی غرب.

وی با اشاره به این دوگانگی رویکرد روسیه، پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را اشتباهی بزرگ خواند که باعث جنگ اوکراین شد.

کیسینجر همچنین جلوگیری از حمله روسیه به متحدان اروپایی را نوعی پیروزی و موفقیت در جنگ اوکراین دانست اما تصریح کرد: احتمال بروز خطرات دیگر از سوی روسیه وجود دارد.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۴ و پس از کودتا، ساکنان شبه جزیره کریمه (۹۶.۷ درصد) و سواستوپل (۹۵.۶ درصد) در یک رفراندم جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه را انتخاب کردند.

به رغم نتایج رفراندوم، دولت کی‌یف هیچ گاه الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نشناخته است.

کیسینجر، دیپلمات شناخته‌ و کهنه‌کار، یکصد سالگی خود را جشن می‌گیرد. وی تنها مقام دولتی آمریکاست که وزیر امور خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری بوده است. او در دهه ۱۹۷۰ میلادی نقش کلیدی در شکل گیری سیاست‌های واشنگتن درباره موضوعات مختلف داشت و به عنوان بنیان گذار دیپلماسی ایالات متحده درنظر گرفته می‌شود.

ادعای مقام ارشد اوکراین در مورد ضدحملات علیه روسیه

اولکسی دانیلوف دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی، بدون ذکر تاریخ دقیق شروع این ضد حملات، ادعا کرد: این حمله که با هدف بازپس‌گیری منطقه تحت تصرف نیروهای روسیه انجام می شود، ممکن است فردا، پس فردا یا هفته دیگر آغاز شود.

وی به دولت اوکراین هشدار داد: "حق اشتباه کردن" در این تصمیم را ندارد چراکه این یک "فرصت تاریخی‌" است که نمی‌توانیم آن را از دست بدهیم.

همچنین دانیلوف در این مصاحبه تایید کرد، برخی نیروهای گروه شبه‌نظامی واگنر از شهر باخموت عقب‌نشینی کرده اما این بدان معنا نیست که این نیروها دست از جنگیدن با ما بردارند، بلکه بیشتر روی جبهه‌های دیگر تمرکز می‌کنند و در حال جمع شدن در سه موقعیت دیگر هستند.

بر اساس این گزارش، اوکراین ماه هاست در حال برنامه‌ریزی برای یک ضدحمله علیه نیروهای روسیه است؛ اما زمان بیشتری نیاز دارد تا نیروها را آموزش دهد و از متحدان غربی خود تجهیزات نظامی دریافت کند.

دانیلوف ادعا کرد که طبق محاسبه فرماندهان، زمانی نیروهای مسلح اوکراین حمله را آغاز می‌کنند که بتوانند بهترین نتیجه را در آن نقطه از جنگ رقم بزنند.

وی اظهار کرد: باخموت سرزمین و خاک ماست و ما باید از آن دفاع کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۱
اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه حمله میکند، اما روسهای نامرد فقط مناطق مسکونی اوکراین را با موشک هدف قرار میدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
یادت نره رسانه دست غربه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ااگر مثل امریکا مناطقمسکونی میزد که الان نصف اوکراین مرده بودن اتفاق با پهپاد به صورت نقطه زن زیر ساختارا میزنن تا زلسنکی سرعقل بیاد به ماند که تمام اوکراین خود روسها ساختن
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
روسها هیچ انگیزه ای برای کشتن غیرنظامی ها ندارن و اکثر مردم روسیه و اکراین با هم فامیل هستند پس اینقدر دروغهای غربی ها رو بلغور نکنید و یکبار هم شده به عقلتان رجوع کنید هموطن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
عجب!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
آخ آخ روسها خیلی آدمای بدی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
.....پوتین با اکراینی ها برادره مگر عقل تو اون کله ات نیست انسان نیستی ساده لوحی حدی دارد
زلسنکی به ایرانی ها میگه مشکلتون با جبهه ما چیه؟ یکی بهش بگه ایران ۳۰ ساله تحریمش کردن از امکانات جهان به شکل ناجوانمردانه محرومش کردن توقع داری به جبهه غرب کمک کنیم؟ که بیشتر تحریممون کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
پس اسلام و انسانیت چی شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
این بنده خدا اگه عقل داشت که با روسیه کنار می اومد و مملکت و زمین جنگ ناتو نمی کرد
بالاترین مقامات سیاسی آمریکا خود معترف اند که تحرکات نظامی ناتو سبب جنگ اوکراین شد حال عده ای می گویند نه یا گفته هایشان از روی احساسات است یا از روی نا آگاهی.
مقامات روس بارها به ناتو هشدار دادند که تحرکات نظامی شان در مرزهای روسیه ممکن است سبب درگیری نظامی شود ولی آیا فرماندهان ناتو به این هشدارها توجه کردند؟
یک سوال؛
آیا اگر واقعا روسیه در جنگ اوکراین مجرم بود به ریاست دوره ای سازمان ملل می رسید؟
اگر هم روسیه مجرم است و آمریکا و غرب به دلیل ترس از قدرت نظامی اش، ریاست شورای امنیت را در اختیارش گذاشته اند، پس زلنسکی نباید به این امید باشد که ناتو (پیمان اتلانتیک شمالی) در حمایت از اوکراین به روسیه حمله نظامی می کند و تا دیر نشده باید از دل بستن به کمک آمریکا و غربی که تنها به فکر منافع اقتصادی خودش است ، فاصله بگیرد و به طرح پیشنهادی چین مبنی بر پایان دهی مناقشه با مسکو از طریق گفتگوهای دیپلماتیک، برگردد و بیش از این مردم کشورش را آواره و کشورش را ویران نسازد تا فردای آینده مجبور به فرافکنی بیشتر و دنبال مقصر خیالی کشتن و توهین واهی به سایر کشورها نباشد، مقصران اصلی را که امروز سیاست مدارانشان خود معترف به جنگ اوکراین هستند (آمریکا) شناسایی کند تا فردای آینده دوباره اسیر امیدهای پوچ آنها نشود.
همچنین زلنسکی باید بداند وعده غرب برای تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به جنایات جنگی در اوکراین مانند سایر وعده هایش وعده ای پوچ خواهد بود و فردای آینده هیچ دادگاه بین المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی در اوکراین تشکیل نخواهد شد، چون اولا اگر دادگاهی بخواهد تشکیل شود فرماندهان ناتو به دلیل جنگ افروزی باید به عنوان متهم ردیف اول حضور داشته باشند در ثانی اگر چنین دادگاهی شکل بگیرد بیم آن می رود که دادگاه های بیشتری شکل بگیرد و آن گاه بوش پسر به دلیل حمله نظامی غیر قانونی و بدون اجازه سازمان ملل به عراق باید عصا به دست دادگاهی شود. فرماندهان رژیم جعلی اسرائیل به دلیل جنایات جنگی صبرا و شتیلا پایشان به دادگاه های بین المللی باز می شود و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ریاست دوره ای شورای امنیت ربطی به مجرم بودن یا نبودن روسیه ندارد. همانطور که از عنوان "ریاست دوره ای" مشخص است، این ریاست بین 15 عضو شورا بصورت دوره ای تغییر پیدا می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اینا خود غرب پرست واقعین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
حدس می‌زنم تمام کتاب های ذبیح الله منصوری را خواند های
به قول اقای ظریف دیپلمات هزاره:

به عنوان یک نیروی اصیل منطقه! اگر هم کافی نبود بگوییم مردم ایران خودشون رای دادند که ما طالبان را به عنوان نیروی اصیل منطقه خطاب کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
منفی به پرچم نجس کانادا
اونهایی که می گفتند که امریکا و ناتو باید از افغانستان خارج شود و امور افغانستان بدست مردم و نیروی اصیل منطقه باشد باید تحویل بگیرند. از انطرف در مورد عراق هم همین بازی را دراوردند و گفتند که نیروهای امریکا باید از عراق خارج شود تا داعشی های بعثی که تمام فرماندهان انها همان بعثی های عراقی بودند که می خواستند از امریکا و ایران انتقام بگیرند فعال شوند. این امریکا ستیزی اصلا به منطق و فکر برخی از ما اجازه نمی دهد که متعادل فکرکنیم. امریکا هم گفت این افغانستان و این شما. چرا سربازهای من باید کشته شوند تا امنیت ایران و روسیه و چین فراهم شود. حالا ببینید که خود روسیه و پوتین هنوز حاضر نیست حتی با انگلیس یا امریکا یا حتی لهستان قطع رابطه کند ولی ما از لج امریکا طالبان را نیروی اصیل منطقه می نامیم. واقعا سیاست زدگی و امریکا ستیزی و نگرانی از امریکا که تصور می کنند که کار و زندگی خود را ول کرده تا تغییر دهد بدون در نظر گرفتن تصویر بزرگتر چه اندازه به کشور ضرر زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
چی از خودت داری بلغور میکنی
معین رحیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
آمریکا دشمن ماست و عامل تقریبا همه مشکلات غرب آسیا و جهان اینو تا حالا متوجه نشدی یا خودتو زدی به اون راه مشکل خودته و طالبان هم همشون بد نیستند و نخاله کم ندارند ولی یه عده معتدل هم دارند که میشه باهاشون راه اومد ولی اگه افراطیاشون بازی رو دست بگیرند باید یه فکری براشون کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
واقعا اینقدر شوتی یا خودت و زدی به اون راه
چند ماه قبل از پیروزی طالبان رییس سازمان سیا و رهبر
طالبان و اشرف غنی در امارات توافقنامه امضا کردند که
افغانستان تحویل طالبان داده بشه
ا
شرف غنی مقاومت نکرد و عمدا امریکایی ها اسلحه و جنگنده
برای طالبان گذاشتند
طالبان مهره امریکا و اموزش دیده سیا هست و هدفشم انجام
عملیات تروریستی و ناامن کردن منطقه
یعنی واقعا یکبار از خودت سوال نکردی چرا طالبان وحشی اشرف غنی رو اعدام نکرد و با وبوسی سوار هواپیما کرد؟
عشق و نوکری امریکا مغز بک عده رو پوک کرده
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
پاسخ ها آقاي ناشناس... داداش دعوا داري؟ نظر نميدادي سنگين تر بودي.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
تو باز از اون شوت تری که در توهم توطئه غربی...فقط به خاطر زیان اقتصادی خارج شد و در اشرف غنی هم جنمی نمی دید..فقط به این خاطر که در بیست سال گذشته میلیاردها دولار ضرر کرده در مقابل چین رقب اقتصادیش فقط دو بار در سواحل خودش دو روز با دشمن فرضی یک قل دو قل بازی کرده
این پیرمرد ۱۰۰ ساله نمیخوات دست از جان بشویه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ظالم همیشه عمرش درازه
یعنی تصور می کنید امریکا و قبل از ان روسیه و ناتو دهها هزار موشک نقطه زن روی طالبان و غارهایشان خالی نکردند. امدن امریکا و ناتو بزرگترین فرصت ایران بود که امنیت مرزهای شرقی کشور تضمین شود. ولی ما گفتیم امریکا نباشد بهتر از این هست که طالبان باشد. طالبان را هیچ کس نمی تواند شکست دهد چون نیرویها ملی قوم پشتون هستند که در هزاران کوه و غار خزیده اند و مردم محلی بدلیل روحیه قبیلگی از همه انها حمایت واقعی می کنند. فقط کافیست چند ده تا طالبان انتحاری را بفرستند. فکر می کنید امریکا برای چی خارج شد. گفت اگر صدها هزار نیرو هم بفرستیم باز در برابر تفکر شیطانی که علیه مردم خودشان انفجار انتحاری می کنند تا به بهشت بروند امکان پیروزی نیست و در اولویت امریکا هم نیست چون افغانستان از نظر جغرافیایی دور ترین نقطه نیمکره شمالی به امریکاست. از انطرف ایران همش میگه پاکستان دوست و همسایه دیرین ماست. ولی تمام حمایت نظامی و تسلیحاتی طالبان توسط نیروی اطلاعات ارتش پاکستان که همه کاره پاکستان هست تامین می شود. امریکا و ناتو هم که حالا از افغانستان خارج شدند دیگر دلیلی نمی بینند که به دولت پاکستان کمک اقتصادی و در واقع باج بدهند و اقتصاد پاکستان وضعش دارد از ونزویلا هم بدتر می شود و حالا که پاکستان نمی تواند از امریکا و ناتو باج بگیرد می خواهد از ایران باج بگیرد. سیاست تک بعدی خارجی که همه چیز و همه شر از امریکاهست نتیجه ای بهتر از این ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
غربگدا جان لااقل اون وی پی ان و عوض کن بعد نظرات مشعشع بفرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
جوش نزن ی پی ان منو خاموش کنیم درآمد دوستات کم میشه خر ج زندگی تو کانادا سر به فلک میزن
وقتی اقتصاد و معیشت مردم مشکل داشته باشد و بمرور بدلیل تحریم و بد مدیریتی تضعیف ساختاری بشود دیر یا زود انعکاس ان را هم در داخل(تنش های ماههای اخیر) و هم در خارج (سر براوردن طالبان و توقف مذاکرات برجام) و... خواهیم دید. در قرن بیست و یکم کشوری که متوجه اهمیت اقتصاد در پایه های قدرت امروز دنیا نشود باید هزینه های بس سنگینی بدهد. همان روسیه هم تحریم و هزینه های جنگ تازه یکسال هست که شروع شده. بگذارید دو سال دیگر با این وضعیت جنگ فرسایشی ارتش روسیه درگیر بماند ببینید چه اندازه برای ملت روسیه و حتی کرملین هزینه خواهد داشت.
میگم اصلا جنگ راه نیاندازید. سیستان 200 هزار نفر جمعیت دارد. معاون دانشمند! وزارت کشاورزی گفته میتونه ثابت کنه ایران توانایی تامین اب 2 میلیارد نفر را دارد. بجای جنگ این نیروی اصیل سهمیه ای را مامور کنید که دو میلیون متر مکعب اب از کویر لوت به سیستان انتقال دهد و روح همه دانشمندان را شاد کند. واقعا کارخانه سهمیه سازی و خودی سازی دانشگاهها که حالا محصولاتش به ثمر نشسته چه می کند. تامین اب دو میلیارد نفر از افلیم ایران... ایجاد شغل با یک میلیون تومن... و.... ساعت های شش میلیارد تومنی هم برای این همه دانشمند و مسولان بسیار دانشمند تر کمه!
شمتها که اینقدر از رفراندم در کریمه و فاسیطین دفاه میکنید یه رفراندوم هم برای ملت بدبخت تیران بزارید شاید بحوان از شما جدا بشم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
در بیست تاکلمه چهار غلط
ناشناس
| Austria |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
حاج علی محترم، شما چیکار املای غلط داری؟ اگه وجود داری، معنا رو بچسب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
شخت نگیر این دوسمون هم مثل من عینکش را یه کوشه ای از خونه گم کرده
سلام بر خوانندگان تابناك
همينطور كه جوابها را نسبت به مقاله ها و اخبار مي خوانم جنگ رواني شديدي بين نظرات مثبت و منفي در جريانه. تابناك ميخواد ثبت كني نظر منو يا نه... نميدانم اما انگار سلامت رواني خيلي ها به هم ريخته و اكثرا توهين به هم. هر كسي نظرهارو بخونه متوجه اين جو رواني ميشه . چرا اينطور شد . چرا به تلخي كامنت عليه هم ثبت مي كنيد. ملت به كجا چنين شتابان؟ نظر مخالف بله ولي چرا توهين بدجور؟
اما شما تابناك ... انقدر كپي پيست مي كنم تا يا ثبت بشه. اگه خواستي يك مقاله 10 خطي مي نويسم. اصلا چرا خودت ننويسي؟ اين خداي نكرده تهديد نيست .... تاكيد است . متشكرم
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
،دوست گرامی
ادعای شما را قبول ندارم چون معملا توهین های بی ادبانه را نشر میدهد ولی پاسخ مودبانه به هتاکی های آنان را منعکس نمی کند
سانسور احتمالی همین ‌کامنت بنده، میتواند دلیلی بر این مدعا باشد
چند ماه قبل از پیروزی طالبان رییس سازمان سیا و رهبر
طالبان و اشرف غنی در امارات توافقنامه امضا کردند که
افغانستان تحویل طالبان داده بشه
اشرف غنی مقاومت نکرد و عمدا امریکایی ها اسلحه و جنگنده
برای طالبان گذاشتند
طالبان مهره امریکا و اموزش دیده سیا هست و هدفشم انجام
عملیات تروریستی و ناامن کردن منطقه است. ویدیوهای اموزش طالبان توسط این عاملان این سازمان در اینترنت به وفور وجود دارد
یعنی واقعا غربگدایان یکبار از خودشان سوال نمی کنند چرا طالبان وحشی اشرف غنی رو اعدام نکرد و با روبوسی و احترام سوار هواپیما کرد؟

چرا صدام محاکمه شد ولی اشرف غنی که به مراتب فاسدتر بود و عملکرد اقتصادی زیر صفر داشت و تمام اطرافیانش دزد بودند به راحتی رفت پی زندگیش. چون سر افغانستان با امریکا معامله کرد انها هم امنیت جانش را تضمین کردند
عشق و نوکری امریکا مغز بک عده رو پوک کرده و فقط دنبال ارباب و کدخدا و بت می گردند که التماسش کنند اینها را زیر بال و پر بگیرد
چند ماه قبل از پیروزی طالبان رییس سازمان سیا و رهبر
طالبان و اشرف غنی در امارات توافقنامه امضا کردند که
افغانستان تحویل طالبان داده بشه
اشرف غنی مقاومت نکرد و عمدا امریکایی ها اسلحه و جنگنده
برای طالبان گذاشتند
طالبان مهره امریکا و اموزش دیده سیا هست و هدفشم انجام
عملیات تروریستی و ناامن کردن منطقه است. ویدیوهای اموزش طالبان توسط این عاملان این سازمان در اینترنت به وفور وجود دارد
یعنی واقعا غربگدایان یکبار از خودشان سوال نمی کنند چرا طالبان وحشی اشرف غنی رو اعدام نکرد و با روبوسی و احترام سوار هواپیما کرد؟

چرا صدام محاکمه شد ولی اشرف غنی که به مراتب فاسدتر بود و عملکرد اقتصادی زیر صفر داشت و تمام اطرافیانش دزد بودند به راحتی رفت پی زندگیش. چون سر افغانستان با امریکا معامله کرد انها هم امنیت جانش را تضمین کردند
عشق و نوکری امریکا مغز بک عده رو پوک کرده و فقط دنبال ارباب و کدخدا و بت می گردند که التماسش کنند اینها را زیر بال و پر بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
جواب سوال شما:
برای اینکه صدام مرد بود و مثل اشرف غنی به کشور بیگانه فرار نکرد
آدم نظرات یک سری از هموطنان و می خونه می بینه چقدر از مرحله پرت هستن
غربزده عزیز که داری اینجا هم طرفداری آمریکا رو می کنی
برو یک سر اخبار قبل از اشغال افغانستان رو ببین یه مطالعه ای کن بعد نظر بده

رهبر طالبان و رییس سازمان سیا و اشرف غنی چند ماه قبل از پیروزی طالبان در امارات جلسه داشتند. و رسما توافق شد که افغانستان تحویل طالبان بشه.
به همین دلیل هم یک مو از سر اشرف غنی کم نشد و با عزت و احترام سوار هواپیماش کردند بر خلاف صدام یاقزافی که کشته شدند.کلی هم اسلحه و لوازم جنگ برای طالبان به جا گذاشتند چون طالبان آموزش دیده سیا هست.

در واقع آمریکا یک مهره رو با مهره دیگه جابجا کرد. که هم دستش دراجرای عملیات تروریستی در مرز ایران باز باشه هم از انتقادات مخالفین جنگ که می گن چرا آمریکا در کشورهای د یگه حضور نظامی داره مصون بمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
این تحایل های آبکی رو بفرست برای روزنامه کیهان تا روز بعدش یک کارتن ساندیس جایزه بگیری
مرد حسابی!! اگر امریکا میخواست یک مهره رو با یک مهره دیگه عوض بکنه، چرا در مدت ۲۰ سال اشغال افغانستان، این کار رو نکرد؟ واقعیت اینجاست که مبارزه مردم افغان باعث شد که امریکا متوجه شود که اگر سی سال هم در افغانستان باقی بماند، کماکان با مقاومت امت مسلمان آن کشور مواجه است و بجز کشته شدن سربازانش و بد نام شدن کشورش، هیچ بهره ای نخواهد برد ، همانگونه که لکه ننگ جنایات امریکا در ویتنام برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل