بازدید 10469
با تحولات منطقه و جهان

هشدار تهدیدآمیز آمریکا به کره شمالی/ سفر بشار اسد به عربستان برای حضور در نشست اتحادیه عرب / فشار اسرائیل به مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران/ مخالفت قطر با عادی سازی روابط با سوریه

هشدار تهدیدآمیز آمریکا به کره شمالی، سفر بشار اسد به عربستان برای حضور در نشست اتحادیه عرب، فشار اسرائیل به مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران، مخالفت قطر با عادی سازی روابط با سوریه و موافقت ارمنستان با مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان، از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ 19 May 2023

هشدار تهدیدآمیز آمریکا به کره شمالی/ سفر بشار اسد به عربستان برای حضور در نشست اتحادیه عرب/ فشار اسرائیل مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران/ مخالفت قطر با عادی سازی روابط با سوریه

بین الملل تابناک: هشدار تهدیدآمیز آمریکا به کره شمالی، سفر بشار اسد به عربستان برای حضور در نشست اتحادیه عرب، فشار اسرائیل به مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران، مخالفت قطر با عادی سازی روابط با سوریه و موافقت ارمنستان با مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان، از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار تهدیدآمیز آمریکا به کره شمالی 

وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، پرتاب بالقوه یک ماهواره توسط کره شمالی، نقض محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده بر پیونگ‌یانگ خواهد بود.

به گزارش راشاتودی، این بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا پس از آن منتشر شد که رسانه‌های کره شمالی اعلام کردند، کیم جونگ اون، رهبر این کشور از تاسیساتی که در آن یک فضاپیما در حال ساخت است، بازدید کرده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: این پرتاب، نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه موشک بالستیک کره شمالی خواهد بود که راکت‌های استفاده شده در فضاپیما را نیز پوشش می‌دهند.

وی افزود: صریحا گفته‌ایم، از کره شمالی می‌خواهیم از فعالیت‌های تهدیدآمیز آتی اجتناب و در دیپلماسی پایدار و جدی مشارکت کند. اگر این پرتاب صورت گیرد، ما ابزارهایی داریم که می‌توانیم طبق آنها پیونگ‌یانگ را پاسخگو کنیم. شما قبلا هم شاهد بودید که از این ابزارها استفاده کرده‌ایم و در آینده نیز از آنها استفاده خواهیم کرد.

آمریکا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال و پیشتر نیز تهدید کرد که به خاطر آزمایش های تسلیحاتی، مجازات‌ جدیدی علیه این کشور منزوی اعمال خواهد کرد. این در حالی است که کیم جونگ اون، بر حق توسعه توانایی‌های نظامی‌اش تاکید دارد و می‌گوید، تسلیحاتش از جمله زرادخانه اتمی‌اش برای اهداف دفاعی هستند.

سفر بشار اسد به عربستان برای حضور در نشست اتحادیه عرب 

بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز گذشته وارد جده عربستان شد.

رئیس جمهور سوریه برای شرکت در سی و دومین اجلاس سران عرب که فردا در جده عربستان برگزار می شود وارد عربستان شده است.

پیش از این منابع خبری از حرکت بشار اسد از دمشق به سمت جده عربستان خبر داده بودند.

پیش از این پادشاه عربستان سعودی، نیز رسما از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت کرد تا در نشست اتحادیه عرب شرکت کند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه با اعلام این مطلب اعلام کرد، بشار اسد برای این منظور در نشست سران کشورهای عربی در عربستان حاضر خواهد شد.

اتحادیه عرب روز یکشنبه از بازگشت سوریه به این مجموعه استقبال و ابراز امیدواری کرد که روابط گرمی میان دمشق و دیگر کشورهای عربی برقرار شود.

نشست سران کشورهای عربی روز جمعه ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت) در جده عربستان برگزار می‌شود.

فشار اسرائیل مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران

 روز پنج‌شنبه، روزنامه یدیعوت احارونوت نوشت در شرایطی که ایران و مصر برای بهبود روابط خود مذاکره می‌کنند، رژیم صهیونیستی با فشار به قاهره تلاش دارد مانع این اتفاق شود.

به نوشته شهاب نیوز، «شمدار پری» تحلیلگر صهیونیستی به این روزنامه گفت: «در شرایطی که مقامات ایرانی در تلاش برای برقراری روابط با قاهره هستند و در خصوص همکاری اقتصادی با مصر سخن می‌گویند، فرستادگان اسرائیل به مصر تلاش دارند به این کشور توضیح دهند که رابطه با تهران هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد و باید این ایده را کنار بگذارند».

او سپس گفت که کانال گفت‌وگوهای بین نمایندگان ایران و مصر در ماه مارس در عراق باز شد و همچنان ادامه دارد. این تحلیلگر صهیونیست همچنین به زمان این گفت‌و‌گوها اشاره کرد و گفت: «مهم است که به زمان و برهه‌ای که چنین ارتباطاتی برقرار می‌شود، توجه کرد، به خصوص پس از اینکه مصر به عنوان میانجی میان اسرائیل و جهاد اسلامی برای توقف درگیری‌های اخیر وارد عمل شد.»

نگرانی مقامات رژیم اشغالگر در خصوص بهبود روابط تهران و قاهره در شرایطی است که  برخی منابع آگاه از دیدارهای امنیتی جدید میان مقامات مسئول ایران و مصر با میانجیگری عراق در ماه ژوئیه آینده خبر می‌دهند.

منابع بلندپایه عراقی پنجم ماه می جاری به العربی الجدید خبر داده بودند که نمایندگان طرف‌های مصری و ایرانی در ماه گذشته با میانجیگری دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، نشستی را در بغداد برگزار کردند. هدف السودانی از این اقدام، تکرار میانجیگری عراق میان عربستان سعودی و ایران که منجر به برگزاری شش دور گفت‌وگوی مقدماتی میان دو طرف شد، بود.

با این حال پیش‌بینی اینکه رژیم تل آویو تا چه میزان از برقراری روابط رسمی میان تهران و قاهره ناخشنود است، کار مشکلی نیست. صهیونیست‌ها پیش از این در قبال عادی‌سازی روابط تهران و ریاض نیز به شدت ابراز خشم و نارضایتی کرده بودند تا جایی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم تل آویو در اظهاراتی گستاخانه خطاب به سعودی‌ها گفته بود: «با بدبختی شریک شده‌اید.»

پیشتر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در خصوص ارتقای روابط تهران و قاهره گفته بود: «دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف، فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند، لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد».

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.»

با این حال، «شمدار پری» به روزنامه یدیعوت احارونوت در اظهاراتی که نشان از عصبانیت او داشت، مدعی شد که عبدالفتاح السیسی و رئیس سازمان اطلاعات مصر به دنبال برقراری کامل روابط با ایران نیستند.

این ادعای تحلیلگر صهونیستی در حالی است که یک سیاستمدار مصری نیز بدون ذکر نام خود به العربی الجدیده گفته که روابط مصر و ایران از سطح امنیتی صرف خارج شده و این انتقال در سطح روابط، پیشرفت بزرگی است. وی در خصوص احتمال نشست بین روسای جمهور یا وزرای خارجه دو کشور، گفت، این امر بعید نیست، در آینده نزدیک چنین اتفاقی روی دهد، اما پیش از ژوئیه آینده، شاهد چنین چیزی نخواهیم بود.

مخالفت قطر با عادی سازی روابط با سوریه 

یک مقام قطری، روز پنجشنبه، به خبرگزاری «رویترز» گفت که دوحه روابط خود با دمشق را عادی‌سازی نخواهد کرد.

این مقام قطری که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اظهار داشت که سیاست‌های خارجی دوحه کاملا مستقل است و قطر به دنبال اجماعی در خلیج [فارس] و منطقه عربی است که به سیاست‌های ما لطمه نزند؛ از این‌ روی، دوحه تصمیم گرفته است که مانع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشود، اما روابطش را نیز با آن عادی‌سازی نخواهد کرد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر، روز گذشته، در همین ارتباط گفت که قطر از ابتدای کار موضع خود را در قبال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مشخص کرده است.

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، شامگاه امروز، به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب وارد جده شد.

مشارکت اسد در این نشست برای نخستین بار پس از بیش از یک دهه جنگ، تحریم و انزوای سوریه صورت می‌گیرد.

 وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب، هفتم ماه می، در نشستی فوق العاده، تصمیم خود برای رفع تعلیق عضویت دمشق در این نهاد منطقه‌ای یا به عبارتی بازگشت سوریه به اتحادیه را اعلام کردند. 

موافقت ارمنستان با مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان 

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که با پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مذاکرات صلح با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در مسکو موافقت کرده است.

به گزارش رویترز، پاشینیان پنجشنبه شب در جلسه دولت گفت: پیشنهادی از طرف روسیه برای برگزاری یک نشست سه جانبه با میانجیگری ولادیمیر پوتین در ۲۵ مه (۴ خرداد) دریافت کردیم و آن را پذیرفتیم.

پیش از این، روسیه آتش بسی را برای توقف درگیری شش هفته ای بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ میانجی کرد اما این توافق به صلح پایدار منجر نشد.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تلاش هایی برای تشویق هر دو طرف به توافق برای یک راه حل پایدار انجام داده اند.

مسکو یک نیروی حافظ صلح در قره باغ کوهستانی دارد که در سطح بین المللی بعنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، اما عمدتاً ارمنی های قومی ساکن هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۸
آمریکا حداقل ۷۰ درصد قدرتش رو از دست داده به زودی دیکتاتوری جهانی آمریکا به پایان میرسه و همه سرزمین ها از دستش رها میشن و بوی خون از دنیا میره
پاسخ ها
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
آمریکا هرچی باشه از کمونیست کره شمالی بهتره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
گور پدر آمریکا... داداش یکم بیا نزدیکتر بگو اوضاع اقتصادی خودمون کی ۷۵ درصد بهتر میشه؟
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
خوب بعدش ؟ راستی قیمت دلار و مرغ چند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
خوش خیال،این بره،یکی دیگه میاد.
سمندون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
دادا شغل خوبی داری بیشتر از تورم قیمت کامنتاتون بالا میره بخیل نباش دست منم بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
آمریکا ؛ هر روز قویتر از دیروز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
ایالات متحده آمریکا قدرت بلامنازع در جهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
شما را
شما را
در همه حال سفارش میکنم به پرهیز از نوشیدن ساندیس بسیار و تماشای ۲۰ و سی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
آمریکا اگر نباشد چین و روسیه کمونیست بی دین ببو دنیا را قبضه خواهند کرد
حسین
| Netherlands |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
اینا همش توهم فکر کردی بقیه بهترن بعدا خواهیم دید چه اتفاقی میافته فقط با اون ۷۰درصد حال کردم حالا ۷۰ درصد از کجا اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
آیا تهران آبستن زلزله است؟


با جان میلیون ها نفر بازی نکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
و دیکتاتوری جهانی ارباب پوتین شروع خواهد شد نه ؟
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
منم قبول دارم دنیا ومنطقه ابستن حوادث است.همه کشورهای مهم دنیا درحال بازسازی ارتش وذخیره تسلیحات هستن.بلوک های سیاسی ونظامی جدید ساخته شده..ما باید هوشیار باشیم باید خیلی سریع اختلافات مسخره مثل نوع پوشش هموطنان اختلافات قومی وفکری را کنار بگذاریم و فقط به اتحاد فکر کنیم .وقوی کردن اقتصاد وساختار نظامی کشور.
خواهش میکنم یکبار فیلم های تلسکوب های فضایی را از فضا وگیتی نگاه کنیم تا به عظمت هستی پی ببریم وخودمان را درگیر مساغل کوچکی مثل روسری دختران نوجوان عزیزمان نکنیم
در امد سرانه ما هم در سال ۲۰۲۲ کمتر از پانزده درصد امارات بوده. یعنی چند صد درصد قدرت اقتصادی نیز را از دست دادیم
کد خدا باید مادر کره شمالی را بیشتر از پیش به عزایش بنشاند علی برکت الله
پوزه پوتین سوراخ به خاک اوکراین مالیده شده بر اثر حمایت کوچک کدخدا از اوکراین

این تازه اول کار است
کدخدا
کدخدا
خدا نگهدار تو
موشک های فراصوت کینژال پوتین پخمه ؛ یکی پس از دیگری توسط سامانه پر قدرت پاتریوت در آسمان کشور اوکراین عزیز ؛ پر پر میشوند .
تسلیحات و موشک های کِرخت کره شمالی که جای خود دارد
ناشناس ۱۱:۱۲ ، اینکه امریکا ۷۰ درصد قدرت خود را از دست داده و بزودی دیکتاتوریش پایان می یابد را بر اساس چه اطلاعات و معیارهائی بیان کرده ای ؟ بر اساس اخبار صدا و سیما ؟ انها که می گویند امریکا جنگ اوکراین را راه انداخته ، انها که می گویند امریکا نفت سوریه را می دزدد ، انها که می گویند تحریم های ظالمانه ایران ناشی از قلدری امریکاست ، علیرغم اخطار چین ، سران امریکا که به تایوان می روند ، و........، این مشگلات نتیجه ۷۰ درصد قدرت امریکاس ؟ امریکا مضمحل شود نفعی به ما می رسد و یا اش همین است که هست ؟ شعار و توهم بس است
ای کاش هیچ ابرقدرتی نباشد، ولی اگر قراره دیکتاتور و ابرقدرت در دنیا باشد، آمریکا بمراتب بهتر از چین و روسیه است.
آمریکا فضول محله.
دنیا به سمت شرق در حرکته. کاش مسئولین ما از خواب بیدار شن. چون استاد فرصت سوزی هستند.
قطر باخودش چند چنده ؟
ارمنستان خوی تجاوزگری داردباهرکشوری به توافق برسد موقتی است وزیرپامیکذارد این ازصفات برجسته این قوم هست که بحق خودقانع نیستند وبه مال دیکران نظردارند تاریخ نشان داده وخواهددادبشدت باهم دراین موردمنحدویک پارچه هستند
کره شمالی مجری بی چون چرای سیاستهایی هست که روسیه در راستای رقابتهاش با آمریکا ، براش تعریف و تدوین کرده . علت دشمنیهاش با امریکا و به انزوا و تحریم کشاندن ملت کره هم در همین راستا هست وگرنه مردم بدبخت کره را چه به دشمنی با امریکا که غیر از انزوا ، تحریم و گرسنگی و بدبختی چیزی عایدش نشده . دولت کره شمالی یا بهتر است بگوییم اداره گماشتگان روسیه در کره شمالی قادر به تغییر سیاست دشمنی با امریکا نیست چرا که روسیه این سیاستها را برای کره تدوین کرده و این سیاست بخشی از سیاست جبهه مقاومت روسی در مقابل آمریکاست .
انگار تابناک بیشتر از مردم سوریه خوشحال است که بالاخره بشار اسد را به کنفرانس سران عرب راه دادند
آخه دوستی مصر با ایران (به فرض تحقق) چه خطری برای اسراییل داره که بخاد نگران بشه؟ مگه آشتی کنان تهران و ریاض بجز منفعت، چیزی برای اسراییل داشت؟
تمام تصمیمات نشست سران عرب بدون تایید و رضایت ترکیه قهرمان هیچ ارزش و قابلیت اجرایی ندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر