بازدید 10789

بیانیه طالبان در پاسخ به اظهارات رئیسی درباره حقابه

طالبان در پاسخ به اظهارت رئیس جمهور درباره حقابه هیرمند، بیانیه ای منتشر کرد.
کد خبر: ۱۱۷۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ 19 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، در این بیانیه آمده است: روز گذشته رئیس جمهور ایران در مورد آب هلمند یک سلسله اظهارات داشت که وضاحت(توضیح) ما در مورد آن قرار ذیل است.
 
موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضاء رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید.

طالبان در این بیانیه از مقامات ایران خواسته است که قبل از موضعگیری در خصوص حقابه، اطلاعات خود را در این باره تکمیل و سپس با ادبیات مناسب  از این که در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می برند و آب کافی وجود ندارد.

در چنین وضعیتی خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نا مناسب در رسانه‌ها را زیان‌آور می‌دانیم.
 
امارت اسلامی همچنین مدعی شد مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب درخواست شان را مطرح کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.
 
امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازیم و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد. این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.

رئیسی چه گفته بود؟

رئیس جمهور ایران درباره حقابه ایران گفته بود: حاکمان افغانستان این حرف مرا بسیار جدی بگیرند. اخطار می‌کنم که سریعا حق‌آبهٔ مردم سیستان و بلوچستان را بدهید. بعدا نگویید که به ما نگفتید. کارشناسان ما بروند بررسی کنند که بهانهٔ خشکی و لجنی آب درست است یا نه. 

تصاویر ماهواره ای چه می گویند؟

در همین حال سازمان فضایی ایران اعلام کرد رصدهای ماهواره خیام نشان داده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف کرده است و به این ترتیب مانع از رسیدن آب به کشورمان می‌شود. 
   
این سازمان گفته که حکومت افغانستان در برخی از مسیرهای این رود بندهای متعددی ایجاد کرده است و از این طریق مانع رسیدن آب به ایران می شود. سازمان فضایی ایران از آمادگی خود برای ارائه اطلاعات و داده های مربوط به این مساله به وزارت خارجه خبر داد.

‏همچنین تصاویر ماهواره ای از حجم آب پشت ‎سد کجکی ‎افغانستان بر رودخانه هیرمند در تاریخ ۲۸ اردیبهشت امسال و مقایسه با دو سال قبل نشان می دهد که امسال بیشترین حجم آب در پشت سد کجکی ذخیره شده و ظرفیت سد تکمیل است اما ‎طالبان از رهاسازی حق آبه ایران خودداری می کنند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
از طالبان جز دروغ و نفاق و عدم پایبندی به تعهدات و پلیدی و پلشتی انتظاری نیست
طالبان نه بک حکومت که یک جنبش موتور سوار است که هیچ شباهتی به بک حکومت ندارد
حالا كه تهديدمون هم كردن ما فراموش ميكنيم جلو آب رو گرفتن.
اففانستان هم ازتون حساب نمیبره
آقای رئیس‌جمهور مجددا اظهار ات نسنجیده فرموده‌اند
چقدر مودبانه ترجمه شده!!!؟؟؟
بگید طالبان چه جوابی داده
طالبان هم داره به ایران شاخ و شانه میکشه و دولت جناب رییسی قدرت چانه زنی ندارد
کاربه جایی رسیده که جاهلان افغانی ما را به جاهل بودن متهم می کنند .
فقط فشار حداکثری جواب میدهد ... از همه جوانب
قراداد1351 به کنار توافق قبلی بین ظاهرشاه و رضاشاه که بدون مصوبه مجلس اجرا شده ملغی کنید و دشت ناامید پس بگیرید،این توافق نامه مانند استقلال بحرین و واگذاری شمال ارس به ترکیه که به مصوبه مجلس ایران رسیده و قانونی شده فرق دارد و قابل بازپس گیری است
احمق ها احتملا پول میخوان
آیا اگر یک دولت مردمی و مقتدر داشتیم طالبان عقب مانده جرات میکرد چنین بیانه ای بدهد و به هشتاد میلیون ایرانی اهانت کند؟
با توجه به عکس ماهواره از انجاییکه همیشه در گوشمان زمزمه میشد دروغ گو دشمن خداست ازاین جهت احتمالا حاکمان افغانستان دشمن خدا هستند
افغانی ها را از ایران اخراج کنید.
دروغ میگن
خب به به...بسلامتی انشالله...طالبان هم از مسئولین ما میخوادکه با ادبیات درست صحبت کنند.....مبارکه...
همه اش سر کاریه هر دو حکومت با هم هستند
سر حق آبه خودمان با طالبان گیر کرده ایم
اونا زورشون میرسه و آب نمیدن. زورتون میرسه برید آب حق آبمون رو بگیرید؟ یا فقط دستور میدین و تهدید میکنید؟
جنبش اصیل منطقه!!! ... براتون ترده هم خرد نمیکنه....
سوخت بر روی طالبان بسته بشه آب خیلی زود جاری میشه
تعداد چند میلیون افغانستانی در حال حاضر درایران زندگی می کنند از پیر وجوان وزن ومرد وفرزندانشان در این کشور هم مشغول بکار وهم تحصیل هستند حالا کار بجایی رسیده که سدهایشان بیش از ظرفیت آب ذخیره می‌کند که آب به مردم نجیب سیستان وبلوچستان ایران نرسد دست مریزاد جواب خوبی را با بدی نمی دن ای دولت وحکومت وبرادر مسلمان
چطور شده که قدرت منطقه ای ، زورش به طالبان نمی رسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایران خودش شد ه افغانستان دوم
باید منفجر کرد.
گفته آب نمی دم. روداری نکنید.
خاک بر سر ما که از طالبان ....
حالا باز افغانستان کشوری است که بعلت همخونی وتعصب هیچگاه به ایرانی ها توهین نمیکنند تنها چیزی که ما را آزار میدهد فقط نمک نشناسی آذربایجانی هاست..که بیش از حد دشمنی میکنند
این طالبانی ها دیگه کی هستند؟
این هم از طالبان...
ایران قدرت منطقه ای؟؟!! این ادعاها،فقط مصرف داخلی دارد
چرا یک مشت طالبان آشغال باید جرئت کنن این چنین جسارتی و توهین به مردم و رئیس جمهور و مسئولین کشور بکنند و هیچ عکس العملی از ایران نبینند !!!!!!!
ديروز يك دبه به نشانه تمسخر حرفاي رييس واسمون فرستادن. آقاياني كه مرتبا پشت تريبون براي منطقه شاخ و شونه مي كشيد بفرماييد اين گوي و اين ميدون. بريد حق مردم ايران رو بگيريد.
وقتی شاگرد برای ااوستاا شاخ و شونه میکشه
یعنی اینکه هیچ. یعنی کشک.
تامام
مسئولین زرنگ بازم که دوست و برادر طالبان ...... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل