بازدید 7690
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه

تحلیل روزنامه‌های ایران از انتخابات ترکیه / نمونه‌ای توسعه‌یافته از دموکراسی / قدر متیقن تحولات انتخاباتی در ترکیه

ماجرای شاسی بلند‌ها قربانی می‌گیرد؟ بازتاب‌های دور اول انتخابات ترکیه در ایران و جهان، چرا آرد نانوایی‌ها کسر می‌شود؟ نسخه‌های سطحی برای تورم، در باغ اجاره و مستأجران نیستید! در مسیر احیای راه ابریشم و حذف مافیا از ۴۰ درصد کنکور از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴ 17 May 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیتر و تحلیل‌های صفحات نخست روزنامه‌ها بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه اختصاص یافته است. چرا انتخابات ترکیه برای مردم ایران مهم است؟ انتخابات ترکیه مدعیان اصلاحات را شرمنده کرد! اردوغان در یک قدمی پیروزی و اوغان، چهره اصلی دور دوم انتخابات ترکیه از جمله تیترهایی است که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


قدر متیقن تحولات انتخاباتی در ترکیه


حنیف غفاری در سرمقاله امروز رسالت با عنوان قدر متیقن تحولات انتخاباتی در ترکیه نوشت: شکل گیری دو قطبی انتخاباتی مطلق در ترکیه، مولد برخی منازعات سیاسی پایدار دراین کشور محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ ترکیه از جمله آوردگاه‌های سیاسی بوده که آثار و تبعات آن ناظربه دورانی محدود نیست و مولفه‌های رفتاری رای دهندگان نیز بیشتر از جنس خشم است تا هیجان! با توجه به پیروزی حزب عدالت و توسعه و متحد آن یعنی حزب حرکت ملی گرا به رهبری دولت باغچه لی در انتخابات پارلمانی، قطعا اگر قلیچدار اوغلو در دور دوم پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود با بن بستی به نام پارلمان مواجه خواهد شد! در چنین شرایطی، شکل گیری منازعه ریاست جمهوری -پارلمان قطعی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، اگر اردوغان بتواند در دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر پیروز شود و در مسند قدرت باقی بماند، دو احتمال مهم پیش رو خواهد بود: یکی اعلام تقلب انتخاباتی از سوی حزب جمهوریخواه خلق و دیگر احزاب مخالف اردوغان و بروز اعتراضات خیابانی گسترده علیه رئیس جمهور ترکیه و میت (دستگاه امنیتی ترکیه). غلبه آرای طرفداران قلیچدار اوغلو در سه کلانشهر آنکارا، استانبول و ازمیر نیز به طور طبیعی این روند را تشدید خواهد کرد. فراموش نکنیم که منصور یاواش شهردار آنکارا و اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که هر دواز مخالفان اردوغان محسوب می‌شوند، در جریان برگزاری دورنخست انتخابات، خبرگزاری دولتی آناتولی را متهم به اعلام نتایج نادرست انتخاباتی کرده و در مقابل، قیلچدار اوغلو را پیروزانتخابات نامیدند. قطعا با توجه به حساسیت دور دوم و نهایی انتخابات، استعداد بیشتری از سوی طرفداران حزب جمهوریخواه خلق در خصوص به چالش کشیدن این انتخابات وجود دارد. 


احتمال دوم، پذیرش نتایج انتخابات توسط قلیچدار اوغلو و ابقای اردوغان در کاخ ریاست جمهوری. در این صورت، رئیس جمهور ترکیه قطعا با ضعیف‌ترین دولت خود طی دودهه اخیر مواجه شده و در بسیاری ازموارد، قدرت غلبه بر اپوزیسیون و حل و فصل چالش‌های امنیتی و اقتصادی این کشور را نخواهد داشت. 
فراتر از آن، دو قطبی اردوغان -ضد اردوغان در ترکیه نه تنها در صورت بقای وی در قدرت از بین نخواهد رفت، بلکه شاهد تشدید آن در مناسبات سیاست داخلی و خارجی آنکارا خواهیم بود. فراموش نکنیم که از فضای پرالتهاب انتخاباتی کنونی در ترکیه، قطعا یک پیروزی یا شکست ساده نصیب اردوغان یا قلیچدار اوغلو نخواهد شد! خروجی دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، «اردوغان ضعیف شده» یا «دولت حداقلی قلیچدار اوغلو» خواهد بود که استقرار هر یک از آن‌ها در آکسارای، تبعات و آثار خاص خود را بر فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ترکیه خواهد داشت. قدر متیقن تحولات انتخاباتی ترکیه این است که ما شاهد شکل گیری یک دولت مقتدر و حداکثری آنکارا نخواهیم بود و همین مسئله، بخش عمده‌ای از تمرکز اردوغان یا قلیچدار اوغلو را صرف بازتعریف فضای داخلی ترکیه از طریق حل و فصل اجباری یا اقناعی موانع به وجود آمده در دوران انتخابات خواهد کرد.

 

انتخابات ترکیه و چند نکته ‪ 


ژوبین صفاری طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: انتخابات ترکیه به پایان رسید و البته این دوئل به دور دوم کشیده شد. رقابتی که نشان از وجود یک دو قطبی مهم در جامعه ترکیه دارد و البته این دو قطبی هم می‌تواند خطرناک و هم می‌تواند سازنده باشد. انتخابات ترکیه، اما دارای چند نکته بود. در این میان پیگیری اخبار این انتخابات توسط افکار عمومی داخل ایران قابل توجه بود. گو اینکه اهمیت انتخابات در سایر کشور‌ها به خصوص کشور‌هایی که به نوعی با ایران در زابطه هستند؛ کم از انتخابات داخل کشور ندارد. چنانکه برای انتخابات ایالات متحده نیز چنین بود. فارغ از اینکه بخواهیم فرآیند انتخابات در کشور خودمان را بررسی کنیم؛ بهتر است از این اتفاق دریابیم که تا چه حد افکار عمومی نسبت به اتفاقات جهانی حساس است. این حساسیت ناشی از درک واقعیت از اهمیت مناسبات جهانی بر عرصه‌های داخلی، به خصوص حوزه اقتصاد است. آنچه که برای افکار عمومی در انتخابات آمریکا مهم بود، بازگشت به برجام و یا ادامه روند تنش زای ترامپ بود که مسلما بر بازار‌های داخلی کشور نیز اثرگذار بود. این درک ناشی دیدن این واقعیت بود که یک پای اقتصاد حتما به بند سیاست و روابط بین الملل وصل است موضوعی که برخی یا آن را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند.


از سوی دیگر انتخابات ترکیه نشان داد که جامعه این کشور تا چه حد دچار اختلاف دیدگاه به دو قسمت مساوی است. اختلافی که کار را برای فرد پیروز، هر که باشد در آینده سخت خواهد کرد چرا که در واقع تقریبا نیمی از جمعیت فعال به او رای نداده است. نکته در این است که مشارکت حداکثری نشان می‌دهد این دو نامزد توانسته اند هر کدام نماینده تفکری در کشور ترکیه باشند. هرچند برخی تحلیلگران معتقدند ترکیه ممکن است بعد از دور دوم انتخابات روی آرامش به خود نبیند، اما حتما اگر درایت و قوه عاقله سیاستمداران به کار بیفتد از این اتفاق می‌توانند به نفع ترویج بیشتر دموکراسی و توجه به نظرات مخالف خود استفاده کنند. در این بین شاید بد نباشد که نکات مثبت این رای گیری را نیز بقیه کشور‌ها نیز سرمشق قرار دهند.


نکته دیگر در این انتخابات میزان تخریب و روایت‌های جعلی برای هر دو رقیب بود که می‌توان به عنوان یک هشدار برای هر انتخاباتی دیده شود. بی تردید این نوع از رقابت، فضا را برای انتخابی درست تنگ می‌کند. موضوعی که گا‌ها در برخی انتخابات‌های کشور ما هم دیده شد، هرچند باید گفت که هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد، میزان تخریب‌ها بیشتر است. در این بین ابزار قانون می‌تواند میزان تخلفات را کاسته و جریان انتخابات را سالم‌تر کند. با این همه، اما رصد انتخابات ترکیه توسط مردم کشور از هر جهت بی راه نیست. انتخاباتی که در آینده حتما نکات بیشتری هم در پی خواهد داشت.


نمونه‌ای توسعه‌یافته از دموکراسی

محمدرضا عارف طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: آنچه در انتخابات اخیر کشور دوست، برادر و همسایه با جمعیت اکثریت مسلمان شاهدیم، نمونه‌ای توسعه‌یافته از دموکراسی و مشارکت در کشوری غیرغربی است که بیش از هر چیز نشان‌دهنده آن است که از طرفی می‌توان به سنت‌ها و ارزش‌های دینی پایبند بود و از سویی می‌توان دستاورد‌های بشر در عرصه‌های مدرنیته و مدرنیزاسیون را پذیرفت. این درحالی است که ما ایرانیان بسی پیش‌تر از ترکیه در عرصه‌های نظر و عمل، فکر نو و مشروطیت را پذیرفته بودیم و دو رخداد بزرگ نهضت مشروطیت و انقلاب ۵۷ را برای تحقق حق حاکمیت ملی و شهروندی مدرن را پشت سر نهاده‌ایم، اما همچنان تا تحقق این مطالبات تاریخی فاصله داریم. امروز دموکراسی در ترکیه به چنان درجه‌ای رسیده که احزاب مختلف به طور آزاد و با عبور از دخالت نظامیان، برنامه‌های خود را برای اتخاذ رای مردم در عرصه عمومی مطرح می‌کنند و انتخاب آزاد مردمان آزاد و برابر کشورشان را با احترام می‌پذیرند. این رخداد مهم می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد. ما نیز می‌توانیم با ایجاد زمینه مشارکت شهروندان ایران، فصل جدیدی از تاریخ سیاسی کشورمان را رقم بزنیم، کما اینکه احزاب مختلف ترکیه، بالاخص احزاب مسلمان آن کشور از بدو شکل‌گیری از آموزه‌های متفکران کشورمان درس‌های زیادی گرفته‌اند.

اقتدار ناشی از رای مردم و مشارکت حداکثری، متضمن منافع و مصالح ایران عزیز است. اگر به دنبال مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود هستیم باید در اتاق فکر حاکمیت نگاه نخبگی دست برتر را داشته باشند نه نگاه امنیتی. باشد که در شکل‌دهی به فصل جدیدی از مناسبات بین مردم و حاکمیت و غلبه بر نقشه‌های شوم بدخواهان ایران عزیز، شاهد تصمیماتی بزرگ در عرصه سیاست کشور باشیم در غیر این صورت صرفا باید با نگاه حسرت‌آلود، انتخاباتی نظیر انتخابات ترکیه را نظاره‌گر بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۴
خداکنه قلیچدار اوغلو طرفدار غرب پیروز بشه و ترکیه رو نجات بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
شکت در انتخابات در ترکیه الزامی و اجباری است.
در 28 کشور دنیا عدم شرکت در انتخابات جریمه های نقدی دارد و حق دادن رای باطله نیز ندارند. یکیش همین ترکیه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
آلبانی چه جولانی می دهد . یادشون دادند که پرچم ایران رو هم بچسبونند که مثلا اره دیگه .
اردوغان دست بکش از قدرت دیگه .
بسه دیگه .
گندش رو دراووردی .
بذار ترکیه نفس بکشه
قلیچدار غربگرا خدا نگهدار تو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
روسیه میلیاردها دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده قطعا نفر بعدی ناچار به خفظ این سرمایه عظیم است پس دلخوش نباشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
روسیه هیچ غلطی نمیتواند بکند
تحلیل هایی که تا این لحظه از انتخابات ترکیه خوانده ام همه در یک نکته مشترکند
شورای نگهبان ِ ترکیه بهتر از شورای نگهبانِ ایران عمل می کند. انتخابات واقعی تر از ایران و مشارکت مردم واقعیست (حداقل می شود گفت که از بغض یکی به دیگری، بدون هیچ شناخت و علاقه ای رأی نمی دهند.)

اگر کسی بگوید ترکیه شورای نگهبان ندارد، بنده عرض می کنم که وجود شورای نگهبان برای تمام ممالک دنیا، ثابت شده و اصولا تردید به نظر من در این بخش، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
نفر سوم انتخابات ترکیه یعنب سینان اوغان با جمع آوری بیش از 100 هزار امضا شده نامزد ریاست جمهوری حالا این دوست ناشناسمون میگه شورای نگهبان ترکیه و آنرا هم لازم می دونه؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
وجود اجبار برای شرکت در انتخابات از دموکراسی به دور است . حالا اینجا گروه های سیاسی برای متلک پرانی به یکدیگر ، انتخابات ترکیه را تو سر رقیب می زنند دلیل نمی شود که علی آباد را شهر بدانیم . حرف و حدیثهای بعد از انتخابات ترکیه حرف بنده را ثابت خواهد کرد . این همه خود تحقیر نوبره حتی بین مثلا نخبگانمان .
جواب به جوابها
| United States of America |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
این نظر را من نوشته ام از باب طنز و مطایبه.
اما بعد
در خصوص انتخابات ترکیه و اجباری بودن شرکت در آن من اطلاعاتی ندارم. ولی در جستجوی اینترنتی ای که انجام دادم ظاهراً مستند این دوستان، قانونی است شبیه برخی قوانین خودمان که یا اصلاً اجرا نشده و یا اجرای آن به هر دلیل و بودن لغو شدن در فرایندهای قانونی، متوقف شده. مثلا به همان سیاقی که انتخابات در ترکیه اجباری است، دستگاه ویدئو در ایران ممنوع است یا استفاده از فیلترشکن جرم است و الخ . یا مثلا در ایران شرکت در انتخابات از ابتدا آزاد بوده ولی شرکت نجستن در انتخابات و نداشتن مهر انتخابات در شناسنامه، محدودیت های اجتماعی داشته.
مشهورترین این محدودیت ها این جمله مشهور حضرت امام خمینی است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم ـ کسی که به قانون اساسی رأی مثبت نداده صلاحیت رئیس‌جمهوری ایران را ندارد.»
و ایضاً محدودیت هایی که در گزینش نهادهای انقلابی و غیره بر این افراد اعمال می گردید

اما درباره اینکه فلان نامزد با این تعداد امضا کاندیدا شده. جواب ساده است این قانون ترکیه است و رأی 5درصدی این شخص است که انتخابات را به دور دوم می برد . این قانون بر خلاف قانونِ اجباری بودن شرکت در انتخابات، در حال اجراست و اصلا همین قانون است که سرنوشت انتخابات را در کشیده شدن به دور دوم، رقم زده. این فرد 20 برابر امضاهایی که جمع آوری کرده، رأی کسب کرده است.

البته معذرت بابت مغشوش بودن و احتمالا غیرمستند بودن و غیره، بحث در این موضوع تخصص من نیست و الان هم خارج از حدود و قواعد خودم جواب داده ام
عدم شرکت در انتخابات در ترکیه
سیصد لیر جریمه و محرومیت از بعضی از خدمات اجتماعی
اگر این موضوع درست باشد این نوعی دموکراسی اجباری و حضور حداکثری با زور جریمه و محرومیت از خدمات عمومی است
کافی بود این جریمه و محرومیت در ایران اعمال می شد تا شاهد نطق های آتشین آقایان عبدی و تاج زاده و صادقی و مطهری و .... می بودیم
علی برکه الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
با تیتر این خبر که توسط تابناک با عنوان نمونه‌ای توسعه‌یافته از دموکراسی منتشر شده ،چه براشتی از حضور در انتخابات از ترس جریمه و محرومیت از خدمات عمومی میشه داشت
اگر تو ایران این قانون حاکم بود برخورد سلبریدی ها و سیاسیون منورالفکر جناحی چه بود
خودمون رو گول نزنیم
مرغ همسایه همیشه غاز نیست بعضی وقت ها لاشه گندیده مرغی مریض و بیماره که دارند به ما غالبش می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
این منفی داده ها ثابت می کند مزدوران آلبانی فعالند و الا حرف درست که منفی ندارد .
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
درباره موضوعی که خود حضرتت اظهار می فرمایی شک داری که درست باشه چرا نظر میدی و بر اساس اون نتیجه می گیری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
بهتر حضرت شما تحقیق بفرمایید متوجه خواهید شد که این جریمه و محدودیت اعلامی برای عدم شرکت در انتخابات وجود دارد.
ترکیه هم دست کمی از ایران نداره تورم ۹۴ درصد فروش خانه به پولدارهای خارجی و افت شدید قدرت خرید مسکن توسط خود ترکها
اینقدر خودتحقیر نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
با یه تفاوت . ایران تحریمه و اونها نه . فساد سیستماتیک در ترکیه بیداد می کند .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
اولا دولت در ترکیه حقوق و دستمزدها را بیشتر از تورم بالا برده که مردم قدرت خریدشان حفظ شود و تورم در ترکیه باعث تولید محصولات با قیمت ارزان و قابلیت رقابت در جهان می شود بدون اینکه به مردمش فشار وارد شود.
ناشناس
| Canada |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
مشکل ما اینه که نیم قرن شده که تورم سی درصد به بالا داریم و با تمام دنیا رابطه مون به هم ریخته و آزادی های اجتماعی هم که نداریم! همه چیز هم فیلتره و ... ترکیه فقط اخیرا مشکل تورم پیدا کرده همین و بس... نه مشکل رابطه با دنیا دارن نه مشکل آزادی نه بسته بودن سیاست داخلی و خارجی و ...
الکی انگ ناسپاسی به مردم ایران نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
در ترم یک اقتصاد اولین جلسه اولین چیزی که به دانشجوی رشته ی اقتصاد می گویند اینست که تورم یعنی بیماری جدی اقتصادی و اگر از ده بیست درصد رد شد می شود فاجعه . تو بچسب به همون تخصص نداشته ات و به بقیه کاری نداشته باشه .
آقایان اصلاح طلب طبق معمول سفسطه ممنوع
کشور ترکیه در دو قطبی شدید
تیر اندازی و تخریب دفاتر تبلیغاتی جناح ها
اجباری بودن رای دهی
این نمایش جذاب برای شماست ؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
خیلی از این عزیزان اصلاح طلب و اصول گرا دنبال اصلاح مسیر در راستای منافع خودشون به صورت اصولی هستند نه منافع کشور و مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
خب قرار نیست ما گندکاری آنها را ببینیم . در ضمن خرید ملک توسط آقایان در ترکیه سبب شده آنجا را کشور خودشان بدانند .
خیلی هیجانی تراز مردم سالاری در ترکیه را قضاوت نکنیم!
جند صباحی پس از دوم خرداد رسانه های آمریکایی مردم سالاری در ایران را "جذابترین مردم سالاری خاور میانه" اطلاق کردند.
آن چیزی که طرفه این تعادل در انتخابات جاری ترکیه است ٬ هارمونی بین عناصر خارجی ژئوپولیتیک و با عناصر داخلی اجتماعی- اقتصادی کنونی است. وضعیتی که گاهی برای ایران هم اتفاق افتاده است . نظیر همان دوره کوتاه دوم خرداد که از دستمان پرید.
اکنون هم اگر جامعه ترکیه به تمامی قدرش را ندانند ٬ چه بسا با بهم خوردن هارمونی مذکور ٬ حتی به دوران کودتاهای نظامی رجعت کنند.
10 کشور قدرتمند تجاری دیگر دلار را کنار گذاشتند !!!!!

اسم کشورها رو نگاه میکنی فکر میکنی روزنامه جوان مردم مثل خانواده خودش بی سواد تلقی میکنه با این تیترها نمیتونید قیمت دلار کاهش بدید در ضمن چین به اون قدرت اقتصادیش سهم یوانش تنها 2 درصد در بازار جهان است پس خودتون نکشید
چه خبرتونه شما غربگراها . قبلا دلمون خوش بود که به امریکا و انگلیس آویزون بودید . چی شده افت کردید و بند کشور جهانی سوی ترکیه شده اید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
وقتی نمیفهمی کاری نمیشه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
به ناشناس وی پی ان . از فهم شما همین بس که با غربگرایی کوههای آررات رو دادین به ترکیه .
شما رسانه های زنجیره ای و دوستانتان اگر ترکیه می بودید و می گفتید تحریم انتخابات و کسی هم رای ندهد تا الان وجود خارجی نداشته بودید
چرا جایی که دریا است خط آهن احداث می کنید!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
تا الان گیر می دادید تا وقتی نفت هست انرژی هسته ای برای چی می خواهید
الان گیر دادید یه یک کار منفعت آور دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
مطمئنا ایشون یه ارمنی تشریف دارند
محض اطلاع مشارکت 90% بدون اجبار
اردوغان لیدر بزرگی که برای منافع کشورش کار میکنه غرب حلقه بگوش میخواد / شما خیلی حالیتون بود وضع طهران این نبود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار