بازدید 4204

حجاب مسئله هویتی است

کارشناس ارشد حوزه زن و خانواده گفت: کشف حجاب بیشتر از آن که مسأله بد پوششی و عفت باشد مسأله نزاع تمدنی، مسأله هویت و یک مسأله مدرن است.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳ 15 May 2023

به گزارش «تابناک»، محدثه اخوان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شاید مسأله حجاب جزو مسائل درجه یک فقهی ما نباشد اما در حال حاضر به دلیل شرایط خاصی که ایجاد شده حجاب یک مسأله هویتی و تبدیل به نماد شده است.

کارشناس ارشد حوزه زن و خانواده تصریح کرد: شاید بگوییم سال‌های گذشته هم در این فصول ما مسأله شل حجابی و بد حجابی را داشتیم اما چیزی که حالا با آن مواجه هستیم یعنی کشف حجاب بیشتر از آنکه مسأله بد پوششی و عفت باشد مسأله نزاع تمدنی، مسأله هویت و یک مسأله مدرن است.

وی ادامه داد: مسأله حجاب را هم ما شروع نکردیم بلکه از زمان رضاخان که انگلیسی‌ها او را مدیریت می‌کردند این مسأله مطرح شد و در همان زمان خیلی‌ها پوششان کامل و حد شرعی بود اما چادر نداشتند و حکومت با آنها کاری نداشت زیرا مسأله رضاخان حکم فقهی نبود بلکه مسأله هویتی بود.

این کارشناس تشریح کرد: «نیل پستمن» در کتاب «زندگی در عیش مردن در خوشی» توضیح می‌دهد که رسانه‌های تصویری و نمادها با فرهنگ چه می‌کند و حال حجاب هم دقیقاً نماد و پرچم هویت ما شده است.

وی ادامه داد: انگلیسی‌ها می‌خواستند دقیقاً همان کاری را بکنند که با ترکیه کردند. امپراتوری عثمانی را از همین طریق حذف کردند؛ برای حذف کردن عثمانی ابتدا خطشان را تغییر دادند که نتوانند با گذشته خود ارتباط بگیرند سپس حجاب را که نماد هویت شأن بود حذف کردند و به مرور ترکیه که زمانی به عنوان نماد امپراتوری عثمانی یکی از دو مرکز جهان اسلام بود به مرکز جهانی که نمی‌گذارد اسلام باشد تبدیل شد.

اخوان قدس تاکید کرد: در کشور ما هرچه سعی کردند نتوانستند حجاب را تجزیه کنند و از شیوه‌های دیگری شروع به مدرن کردن به مثابه غرب زده کردن کشور کردند.

در موضوع حجاب دست برتر را داریم

وی اضافه کرد: نکته اینجا است که می‌دانند که اگر الگوی زن کنشگر مسلمان تکثیر شود خطری برایشان خواهد داشت و پایه‌های قدرت شأن متزلزل می‌شود.

این کارشناس بیان کرد: متأسفانه ما از این بعد کمتر به حجاب پرداخته‌ایم و بیشتر آمده‌ایم نگاه مردانه و سطح لذت و شهوت به حجاب پرداخته‌ایم در صورتی که اگر از منظر کنشگری زن مسلمان و کالا نشدن و مردواره نشدن زن به حجاب بنگریم دست برتر داریم و اتفاقاً به جای ضعف در موضع طلبکارانه هستیم.

وی بیان کرد: متأسفانه در تبلیغ و تبیین حجاب در نازل‌ترین سطح میگوییم دخترم تو حجابت را رعایت کن مبادا مردی دلش بلرزد، پایه‌های خانواده‌ای سست شود و معلوم است که آن دختر در جواب می‌گوید: من خودم را به سختی بیندازم برای شخص دیگر؟ و در دنیای اومانیستی اکنون این شیوه اصلاً پاسخگو نیست.

با مردم گفت‌وگو نکرده‌ایم

این کارشناس تصریح کرد: پس مسأله حجاب مسأله ای تمدنی، هویتی است و در عصر تصویر جهان مساله ما بیشتر از آنکه فقهی باشد نزاع هویتی است.

وی تصریح کرد: ما وقتی با مردممان گفت و گو نکردیم و بدنه جامعه را در این تمدن سازی همراه نکردیم نتیجه اش می‌شود اینکه در این ایستادگی مقابل تمدن ضد انسانی غرب، همه مردم ما همراهی نمی‌کنند و مجبوریم سطح مسأله را تقلیل دهیم در حد اقداماتی نظیر گشت ارشاد و ورود نیروهای انتظامی وارد شویم.

وی در پایان گفت: به نظرم در مسأله بد پوششی و کشف حجاب حلقه‌های میانی و نیروهای مردمی باید انرژی خود را صرف تبیین و گفت و گو سر مسائل اصلی بگذارند تا این هویت ملی بازیابی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۹
فقر چی؟ هویتی است یا غیر هویتی؟ جزو مسایل درجه اول فقهی هست یا نیست؟ شرایط خاصی هست که فقر را هم مثل حجاب بیاره بزاره مساله اول.
تورم چی؟
مهاجرت نخبگان و غیر نخبگان چی؟
اقتصاد چی؟ فقه در مورد اقتصاد اولویت قایل میشه یا نمیشه؟
شکم گرسنه من و زن و بچه ام چی؟ اولویتی برای شما داره مثل حجاب؟
بیکاری چی؟ اینکه دکتری 40 ساله هنوز کار نداره و نتونسته برای خودش و زندگیش و کشورش کاری بکنه در حالی که بیشتر عمرش را پشت سر گذاشته. اولویتی داره یا فقط حجاب اولویت داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اي كيو فقر هم مسله هويتي هست خوب كه چي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
شما برای کشور ایران چه کاری انجام دادی
شاید هم فاز کمونیستی داری که فکر کردی تمام موارد گفته شده وظیفه ساختار اداره کشور است
به نظر شما وظیفه نخبه مهاجرت است یا اصلاح شرایط در حد و اندازه جایگاه خود
شما در مورد بدیهیات گرایشات زن و مرد اطلاع ندارید
جامعه را به سمت حیات وحش هدایت کردن از نظر ارتباط زن و مرد باعث رشد اقتصادی نمی شود فقط همان نخبه مورد نظر به جای تمرکز بر پیشرفت کشور ایران تمرکز می کند بر گرایشات جنسی احتمالا پیشرفت کشورهای غربی را در نظر دارید که همزمان عریان هستند و پیشرفته بهتر است بیشتر پژوهش داشته باشید کدام جمعیت در غرب باعث پیشرفت شده اند

حتما جمعیتی بوده که اعلام می کنند تمرکز را از روی حجاب بردارید ولی خود متمرکز هستند روی حجاب جهت درست شدن فرهنگ اقتصاد سیاست اجتماع و...
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
واقعا! نخبه های مااز کشور میرن و هویت فرهنگی و تاریخی مون به نام کشورهای همسایه جعل میشه، بعد اینها ناراحت هویت تمدنی حجاب هستند!
اصلا حجاب بحث هویتی و تمدنی ندارد و مقایسه زمان حال با دوره رضا شاه درست نیست چون کاری که ایشان کردند هم اصلا درست نبوده و اجبار در امر حجاب داشتن و یا نداشتن هر دو کملا غلط و مردود است... الان هم زنان و دخترانی که حجاب از سر برداشتند موضوعشان مبارزه با حجاب اجباری است و اصلا تقابلی با کشانی که حجاب را بصورت شخصی انتخاب کرده اند، ندارند و اگر تقابلی باشد از طرف کسانی است که موضوعشان حجاب اجباری و یا بی حجابی اجباری است...
زمین و زمان را به هم میدوزید و سفسطه های هر کسی را منتشر می کنید تا حرف خود را به کرسی بنشانید ! تا وقتی قبول نکرده اید که با نماینده نسل جدید گفتگو کنید و راه حل میانه ای انتخاب کنید وضعیت به همین بی نظمی خواهد بود. این چه طرز برخورد حکومت با نسل جدید و خواست جدید است که نمی خواهید به حرفشان گوش دهید بلکه می خواهید آنها را قانع کنید که حرف شما درست است!!
هر کاری بکنین،هر استدلالی که بیارید،هر تقلایی که میکنید،هر قدر مباحثه کنید اما پوشش هر فرد در حد متعارف و انسانی در هر جامعه به خودش مربوط است.اینقدر این حجاب را حیثیتی و امنیتی و هویتی و تمدنی نکنید که بازنده اصلی شما هستید.
به این نکته باید دقت داشت که اونی که پوشش اسلامی داره ، لباس غیر عادی پوشیده نه کسی که حجاب عادی دنیا رو میپوشه و از نظر من اشکالی نداره که یکی بخواد پوشش اسلامی داشته باشه. حجاب نه مسئله هویتی است نه ملی نه مذهبی و نه هیچ کوفت و زهرمار دیگره... حجاب یه مسئله کاملا شخصیه ، شخصی .... راه حلش هم همینه ... آزادی در انتخاب پوشش.
جرات ندارن جز این حرفها حرفی دیگه بزنن
مشکل شما نداشتن درک درست از دنیا، نداشتن دانش کافی و قرار گرفتن شما در جای اشتباه است.
زور چادر و روسری سر کسی کردن معادل زور چادر و روسری را از سر یکی برداشتن است ... واقعا نمی فهمید!؟
در حال حاضر هویت ما در دنیا با تنها چیزی که سنجیده نمیشود حجاب است. اما فقر و تورم و اختلاس و فرزندان مسئولین کشور با ثروت های باد آورده در خارج جال کردن و خشک کردن تالاب ها و دریاجه ها و نابودی محیط زیست و نابودی موسیقی ایران( که کنسرت های فاخر آن مدام مصدود میشود ولی امثال تتلو ها اجرایشان .....) و مسئولین کم سواد و سوتی ده و بیکاری و تورم و اتومبیل مرگ ساختن و ........ فعلا شاخصه اصلی و خطکش هویت ما در دنیا هست. لطفا خودتان را به کوچه علی چپ نزنید. البته بحث در مورد حجاب بسیار ساده هست و هرکسی با هر نا تخصصی میتواند در خصوص آن صحبت کند . اما وقتی نوبت به مساعلی مثل محیط زیست و خشکسالی و اختلاس و اتومیل مرگ ... میرسد کسی سواد و شجاعت طرح و تحلیل مسئله را ندارد. به عبارتی شما فقط کاری را که بلدید میکنید و حقوق کارهایی که بلد نیستید را میگیرد .
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.در قرن بیست ویکم ودوران هوش مصنوعی ما کجای کاریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دستوری که خدای مهربان 1400 سال پیش داده برای همیشه هست . خدا بهتر از بنده میفهمد و میداند
سرکار خانم فرض میکنیم همه فرمایشات شما درست باشه، اما شما در مورد زن کنشگر مسلمان حرف می زنید، که باید اینطور یا اونطور پوششی داشته باشد، مشکل اینجاست که ایده پردازانی چون شما کار را به جایی رساندن که زنان با پوشش کمتر نمیخوان کنشکر باشند! چون احساس می کنند این دیگ برای شما میجوشه نه اسلام و مسلمانان! شما در این مورد نظر بده وگرنه کلی گویی که راهکار نیست!
نه ....
من با نظر همه اینایی که پخش کردین موافقم اینقد تو زندگی مردم سرک نکشید که چی بخورن یا چی بپوشن دست از سر م دم بردارین !
این مملکت همیشه باید از افراط و تفریط در رنج باشه هیچ عقلانیتی وجود ندارد. هیچ وقت نباید مثل ملتهای دیگه حد وشچسط داشته باشیم و مثل یک انسان نرمال زندگی کنیم.یک روز یکی خوشش نمیاد به زور حجاب و از سر زنان بر میداره یک روز با تعییر حاکمیت حجاب را به زور بر سر زنان که گویی عروسکهایی بدون اختیار و ابزار دست مردان هستند میگدارند.حالا ببینید میتونید کاری کتید که با این سخت گیری هاتون به اسم امر به معروف و نهی از منکر هیچ کسی در اینده جرات حفط حجابشو در خیابان نداشته باشد.
حجاب هویت مردم ایران نیست
جمود فکری را درمانی نیست
اتفاقا پذیرش اینکه "نماد است" تعدادبیشتری رو ترغیب به مقابله می کنه . خیلی از کسانی که پوشش امروزشون ناراحتی شما رو موجب شده ، مشکلشون حجاب اجباری یا اختیاری نیست. بیان اعتراض به شیوه حکمرانی، بی توجهی به منافع عمومی و تبعیض وحشتناک اقتصادیه
تا اونها رو حل نکنید ، دیگه نمی تونید از بانوان درخواست احترام به نماد ها رو داشته باشید
معیشت،اجاره خانه،اشتعال،ازدواج،اقتصاد،رفاه چی جزو کدام طبقه بندی است؟
اقتصاد وضعیت معیشت مامردم چیست؟؟ که اینجوری گیردادیدبه بی حجابی
کارشناس ارشد؟!
با چه آثار و تحقیقات و نظریات نقد شده و پدیرفته شده ای؟!
این القاب را چه مرجعی میدهد؟
فقط بفرمائین این محدثه خانم فرزند و یا وابسته کدام خانواده است در عین جوانی و کم تجربگی، نظر کارشناسیشان منعکس میشود ولی نظر کارشناسی امثال بنده و دیگران که زیر فشار همهجانبه حکومت کمر خم کرده ایم خیر.
من اگه جای این خانم بودم با این همه + و تعداد قلیل منفی خودم رو دار میزدم.
حالا یکی نیست بیاد حقوق و مزایای ایشون رو برای کودکان کار افشا کنه. بخدا که برای همین مصاحبه هم اضافه کار و حق جلسه و ..... گرفتی و گرنه که همین صحبت ها رو هم نمیکردی. خود این خانم هم اگر چنین شغل ساده و بی تخصص و پردرآمدی بهش نمیدادند مثل بقیه مردم عادی ( عادی) لباس میپوشید و تو خیابون میرفت خدا میدونه که همچین شغل بی تخصص پر درآمدی از طریق چه رانتی به شما رسیده. شغلی که بار پرداختش روی دوش ما آدمهای زحمت کش و مولد هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
چند میلیون نفر
سری به کامنتها و آرای مردم بزن خانم کارشناس ارشد!
تا میزان شناختت از این کار دستت بیاد
خانم کارشناس ارشد!
بار کج به منزل نمیرسه
به خدا نمیرسه
همبن تکصدایی که فقط کارشناسان خلق الساعه اجازه ابراز نظر دیگرانو دارند، یعنی بار کج.
شما جرات داری آزادنه حرف دیگر کارشناسان را هم بشنوی؟!
بار کج یعنی این
سلام
و سفره کوچک مردم نشانه چیست؟
چرا فقط مسئله حجاب شده درد مسئولین و کارشناسان و رسانه ها
چند درصد بانوان حجاب را رعایت نمی کنن؟
چند درصد جامعه ایرانی سفره شان کوچک شده؟
برین یه تحقیق کنین ببینین رشد آمار طلاق ، اعتیاد و فساد ناشی از فقر و تنگدستیه یا نه
تابناکی ها یه مصاحبه مفصل با آیت الله جوادی عاملی داشته باشین واستون خوبه
چرا تمام کشورهای اسلامی فقط توي ایران اجباری است، همه ی کشورهای اسلامی حجاب آزاد هست ما کشور جدا هستیم
حجاب اجباری در هیچ کجای دین نیامده
این بحثها تعارف ها چیه آقا مملکت اسلامی است قانونش هم اسلامی است باید با حجاب باشید چه اقناع بشوید چه نشوید همین والسلام اگر تونستید قانون را عوض کنید مملکت را بی دین کنید هر کاری دلتان خواست بکنید الحمدالله حکومت دست مومنان و متدینین است مجبورید حدود عفاف و حجاب را رعایت کنید حرف اضافی هم نزنید
پاسخ ها
خسروی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
بی ادب
اگر حجاب نباشد خیلیها بیکارمیشن
البته الان حیثیتی شده.
ولی اگه بحث حجاب تموم بشه ممکنه مردم مطالبات جدیدتری مطرح کنن. پس بهتره همین سنگر و حفظ کنید
حجاب حکم خداوند است نه سلیقه بشر اگه قرار باشه هر کی هر طور دلش میخواد بیرون در بیاد هر جو مرج میشه دیگه کسی امنیت نداره درسته اقتصاد گرونی مردم رو فشار گذاشته ولی این دو موضوع متفاوته زنای بی حجاب باید مجازات بشن بخدا اینهمه طلاق خیانت به بناهای بی حجاب هم مربوط میشه خیلی از زندگیارو دارن خراب میکنن
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
هرج و مرج و ناامنی رو خوب اومدی. الان همه جای دنیا هرج و مرج و ناامنیه جز ایران که با وجود حجاب اجباری امنیت بانوان کاملا برقراره!!!
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
بله-ببینید!اروپا آمریکا آسیای شرقی و جنوبی و شمالی استالیا! همه زوج ها بخاطر نبود حجاب فوری از هم جدا میشن.خیانت که اون جاها بیداد میکنه.خانواده های آمریکایی 6 تا بچه دارن هر بچه واسه یه شوهره.اصلا انگیزه بچه داری هم توی ولایت کفار اط بین رفته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر