بازدید 6532
۱

کتابی که روی اعصاب طالبان رفت!

یک پژوهشگر پاکستانی-آمریکایی اخیرا کتابی در مورد بازگشت طالبان به قدرت نوشته و انتشارات دانشگاه ییل آنرا منتشر کرده است، نکاتی از این کتاب در مورد زندگی خصوصی رهبر طالبان، جناح‌های میانه‌رو و تندرو و وابستگی مقام‌های ارشد طالبان به استخبارات پاکستان خشم حکومت طالبان را برانگیخته است.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸ 13 May 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از بی بی سی، دو سال پیش ۲۰ روز بعد از آن‌که نیروهای مسلح طالبان وارد کابل شدند و حکومت محمد اشرف‌غنی سقوط کرد، مقام‌های وزارت خارجه پاکستان به حمید فیض، رئیس وقت اداره استخبارات ارتش این کشور، آی‌اس‌آی که به کابل رفته بود، توصیه کردند که در سفارت پاکستان بماند و همه دیدارهایش را همان‌جا با مقام‌های طالبان برگزار کند. حمید فیض اما این حرف را پشت گوش انداخت و سر و کله‌اش در مشهورترین هتل افغانستان، سرینا پیدا شد. او در حالی‌که فنجان قهوه در دست داشت به خبرنگاری که هدف سفرش به کابل را پرسید، گفت: نگران نباشید. همه چیز درست خواهد شد.

دو ماه بعد حمید فیض در نشست پشت درهای بسته پارلمان در برابر شمار اندکی از سیاستمداران پاکستانی از جمله بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه فعلی قرار گرفت تا به این سئوال انتقادی پاسخ بدهد که چرا قبل از تشکیل حکومت طالبان به کابل رفته است.

رئیس اداره استخبارات ارتش از سفرش با این جمله دفاع کرد: رؤسای استخبارات چین و آمریکا هم تقریبا همزمان به کابل سفر کرده بودند. اما یک سیاستمدار پاکستانی که در نشست حضور داشت با لحن خشک و کنایه‌آمیزی گفت: شاید آن‌ها هم سفر کرده باشند، اما تو تنها نفری بودی که عکسش نشر شد.

بر اساس گزارش‌ها فیض برای حل و فصل اختلافات داخلی طالبان بر سر تشکیل حکومت و کابینه طالبان به کابل رفته بود. سفری که برای طالبان گران تمام شد و بسیاری از جمله منتقدین آن‌ها آن‌را نشانه‌ای از نفوذ پاکستان بر طالبان دانستند. این موضوع در کتاب تازه‌ای به عنوان «بازگشت طالبان؛ افغانستان پس از خروج آمریکا» مورد بررسی قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
امریکارفت و کسانی را بدترازخودحاکم کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل