بازدید 6576
سخنرانی سید حسن نصرالله

جنگ غزه مهم است و منطقه را دربرمی گیرد/ روابط لبنان و سوریه باید به حالت عادی برگردد

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «انگیزه نتانیاهو از تجاوز روشن و واضح است: ۱. احیای قدرت بازدارندگی و ترمیم آن ۲. فرار از بحران داخلی ۳. اصلاح شکاف و تجزیه ائتلاف کابینه ۴. بهبود اوضاع سیاسی و انتخاباتی. محاسبات نتانیاهو با شکست مواجه شد. قصد آن‌ها هدف قرار دادن جهاد اسلامی و جدا کردن دیگر گروه‌های فلسطینی و ایجاد فتنه در میان نیروهای مقاومت بود. آن‌ها می‌‌خواستند به فرماندهان اصلی سرایا القدس ضربه بزنند و فرماندهی مستقیم یگان موشکی را از بین ببرند.»
کد خبر: ۱۱۷۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸ 12 May 2023

جنگ غزه مهم است و منطقه را دربرمی گیرد/ روابط لبنان و سوریه باید به حالت عادی برگردد

بین الملل تابناک: سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، عصر امروز (جمعه)، سخنرانی خود را به مناسبت سالروز شهادت فرمانده جهادی «سید مصطفی بدرالدین» (شهید سید ذوالفقار) آغاز کرد.

دبیرکل جنبش‌ حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود به جنگ نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین اشاره کرد و شهادت شماری از فرماندهان مقاومت در نوار غزه را تبریک و تسلیت گفت.

سید حسن نصرالله در ادامه به شهادت «خضر عدنان» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین و آن را به نیروهای مقاومت تسلیت گفت.

دبیرکل حزب‌الله به جانفشانی‌ها و دستاوردهای شهید سید مصطفی بدرالدین اشاره کرد و اظهار داشت: «شهید ذوالفقار نشان رزمندگی در خط مقدم، نشان جانبازی، نشان اسارت، نشان فرماندهی، نشان دستاوردها و پیروزی‌ها و در نهایت نشان شهادت را روی سینه خود داشت.شهید از فهم عمیق، بصیرت و هوش راهبردی برخوردار بود که بسیاری از فرماندهان ما از چنین ویژگی‌هایی برخوردار هستند.»

سید حسن نصرالله ادامه داد: «ما نمی‌توانیم تحولات لبنان را به دور از تحولات منطقه مورد بحث و بررسی قرار دهیم. آیا می‌توان رویدادهای لبنان را به دور از رویدادهای منطقه مورد بحث بررسی قرار داد؟ می‌توان رویدادهای منطقه را به دور از رویدادهای جهان بررسی کرد؟ ما باید حقایق را به درستی مورد بررسی دهیم و خیال‌پردازی نکنیم. سال ۱۹۸۲ هر کسی که فکر می‌کرد اسرائیل در لبنان باقی می‌ماند و لبنان وارد عصر اسرائیل شده است، فهمید که اشتباه می‌کند و این شرط‌بندی آن‌ها ناکام و ناموفق بود، چون مبتنی بر محاسبات غلطی بود. طبیعی است که برخی‌ها اظهاراتشان را در خصوص ایران و سوریه عضو کنند، چون برداشت آن‌ها اشتباه بوده است.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری اشاره کرد: «این نتانیاهو است که تجاوزات فعلی را علیه نوار غزه با ترور برادران ما در سرایا القدس و با کشتار زنان و کودکان آغاز کرده است. سکوت جهان [در قبال جنایات رژیم صهیونیستی] تأسف بار است. آمریکا در شورای امنیت از محکومیت اسرائیل به علت کشتار زنان و کودکان جلوگیری کرد.»

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «انگیزه نتانیاهو از تجاوز روشن و واضح است: ۱. احیای قدرت بازدارندگی و ترمیم آن ۲. فرار از بحران داخلی ۳. اصلاح شکاف و تجزیه ائتلاف کابینه ۴. بهبود اوضاع سیاسی و انتخاباتی. محاسبات نتانیاهو با شکست مواجه شد. قصد آن‌ها هدف قرار دادن جهاد اسلامی و جدا کردن دیگر گروه‌های فلسطینی و ایجاد فتنه در میان نیروهای مقاومت بود. آن‌ها می‌‌خواستند به فرماندهان اصلی سرایا القدس ضربه بزنند و فرماندهی مستقیم یگان موشکی را از بین ببرند.»

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: «نتانیاهو فکر می‌کرد که با این نقشه، فرماندهی نظامی جهاد اسلامی از هم خواهد پاشید و قدرت بازدارندگی آن‌ها در برابر غزه احیا خواهد شد. رهبر جهاد اسلامی بعد از ترور فرماندهان شاخه نظامی این جنبش با دوراندیشی و خونسردانه عمل کرد و با فرماندهی «کتائب القسام» رایزنی کرد تا موضع‌گیری یکسان باشد.  دشمن در انتظار واکنش جهاد اسلامی بود و زمانی که فرماندهی گروه‌های مقاومت با خونسردی عمل کرد، دشمن دستپاچه شد.»

سید حسن نصرالله اشاره کرد: «نبرد با خونسردی و دوراندیشی مدیریت شد و این مسئله دشمن را در دستیابی به اهدافش ناکام گذاشت. از جمله نقاط قوت جنبش‌های مقاومت در فلسطین و منطقه این است که آن‌ها قدرت زیادی در ترمیم سریع زیرساخت خود دارند. به‌رغم ترور فرماندهان مقاومت، جنبش‌های مقاومت در منطقه تضعیف نشدند. نه‌تنها آن‌ها تضعیف نشده‌اند، بلکه این خون‌های پاک ریخته‌شده شتاب بیشتری به مقاومت داد. سرایا القدس با ترمیم سریع زیرساخت فرماندهی خود، دشمن را با شلیک موشک به جنوب تل‌آویو و قدس دشمن را غافلگیر و دستپاچه کرد.»

دبیرکل حزب‌الله افزود: «مقاومت غزه توانست دشمن را در دستیابی به اهدافش ناکام بگذارد. باوجود فشارهای میدانی و سیاسی، اما مقاومت فلسطین تضعیف نشده است. جنگ غزه مهم است و تاثیر آن‌ها تنها نوار غزه را شامل نمی‌شود، بلکه منطقه را در بر می‌گیرد. ما همواره با فرماندهان مقاومت در نوار غزه در ارتباط هستیم و اوضاع و تحولات را رصد می‌کنیم. در محدوده معینی به آن‌ها کمک می‌کنیم، اما اگر هر زمان بدانیم که مسئولیتی بر دوش ماست، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد ان‌شاءالله.»

سید حسن نصرالله همچنین بیان کرد: «سوریه در جای خود باقی ماند و نه موضعش تغییر کرد و نه محورش. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دعوت از رئیس‌جمهور اسد به اجلاس عربی یک نشانه مهم است. سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به سوریه نشان از روابط راهبردی ایران و سوریه در سطوح مختلف دارد. امروز مسئله سوریه با قدرت در انتخابات ترکیه مطرح است و نامزدهای انتخاباتی بر سر نگاه و نظرات خود در قبال دمشق رقابت می‌کنند. با هر پیروزی سیاسی یا موفقیت معنوی در سوریه، ما چهره مصطفی بدر الدین و تمام شهدا و همچنین جانفشانی‌‌ها در سوریه و غریب بودنمان را به یاد می‌آوریم زمانی که به خاطر حمایت از سوریه جهان از ما انتقاد می‌کرد و اکنون با هر پیشرفت و موفقیتی نیز که روی می‌دهد، این ما هستیم که بهمان تبریک گفته می‌شود.»

دبیرکل حزب‌الله در عین حال اشاره کرد: «آمریکا نفت و گاز سوریه را سرقت می‌کند و همچنان بر قانون سزار و محاصره سوریه پافشاری دارد. وضعیت سوریه در حال گشایش است و آن دوران سختی که گذشت، دیگر باز نخواهد گشت. انتظار می‌رود که روابط لبنان و سوریه نیز به حالت طبیعی بازگردد. اگر حزب‌الله زمام امور را در لبنان به دست داشت، روابط با سوریه مدت‌ها پیش به حالت عادی بازگشته بود. از دولت پیشبرد امور در لبنان انتظار می‌رود که روابط با دمشق را به حالت عادی بازگرداند چراکه بازگشت این روابط به نفع لبنان است. مسئله آورگان سوری هم با سخنرانی و اظهارنظر در فضای مجازی حل و فصل نمی‌شود.»

سید حسن نصرالله در ادامه اظهار داشت: «تغییر موضع برخی از احزاب در خصوص آوارگان سوری، نشان می‌دهد که موضع پیشین آن‌ها سیاسی بوده و نه بشردوستانه. مسئله آوارگان سوری باید با اعزام هیأتی از وزیران و فرماندهان امنیتی به دمشق حل و فصل شود.  حزب‌الله نه خانه‌ای را اشغال کرده و نه روستایی را و از بازگشت کسی به روستاهای مرزی سوریه جلوگیری نمی‌کند. تمام تبلیغاتی که در این خصوص شده یک دروغ بزرگ است. حزب‌الله بیش از همه بر بازگشت اهالی القصیر و روستاهای آن به خانه‌هایشان پافشاری داشت و خوشحال بود. هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، حزب‌الله را به تجارت مواد مخدر متهم می‌کنند که تمام این‌ها کذب، خیانت است. اگر کمک‌های حزب‌الله نبود، مقامات لبنان نمی‌توانستند با تجار مواد مخدر مقابله کنند. موضع شرعی و جهادی ما اجازه نمی‌دهد که ما از قاچاقچیان مواد مخدر برای ارسال سلاح به فلسطین اشغالی کمک بگیریم.»

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: « تحولات اخیر در خصوص مسئله ریاست‌ جمهوی لبنان مثبت بوده است. سلیمان فرنجیه وزیر سابق برای ما یک نامزد تصادفی نیست، بلکه یک کاندیدای طبیعی و جدی است. ما نامزدی را به کسی تحمیل نمی‌کنیم و هر حزبی هر نامی را که می‌خواهد به عنوان نامزد مطرح کند و برای انتخابات رئیس‌جمهور به مجلس برویم. دَرِ گفت‌و‌گو و توافق در خصوص مسئله ریاست‌جمهوری همچنان باز است. دولت پیشبرد امور به‌رغم تمام سختی‌ها و مشکلات باید بر سر کار بماند و وظایف خود را در چارچوب قانون انجام دهد. ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل