بازدید 2237
۵

هیچ پلی در تهران نیاز به جمع آوری ندارد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد مقاوم سازی پل های سواره رو پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 12 May 2023

به گزارش «تابناک»، عباس شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار این معاونت گفت: امسال که از سوی مقام معظم رهبری به سال "مهار تورم، رشد تولید" نامگذاری شده است، سال کار، تلاش و تولید بیشتر است. تولید بیشتر الزاما مختص کالاها نیست و احداث هم نوعی تولید محسوب می‌شود چراکه وقتی یک پروژه عمرانی آغاز می‌شود بسیاری از صنایع و مشاغل نیز به تَبَع آن فعال می‌شوند. به عبارت دیگر وقتی پروژه‌ای عمرانی فعال می‌شود حتما تولید میلگرد، سیمان و... نیز بیشتر شده و خدمات و صنایع وابسته به آن پروژه نیز رونق می‌گیرد. از همین رو در نظر داریم طی سال جاری بیشتر، با کیفیت‌تر و البته سریعتر فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته اتمام پروژه‌های محلی را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: سال گذشته ۱۳۴ پروژه محلی که پیشرفت فیزیکی بالایی داشت و سال‌ها متوقف مانده بود را تکمیل کردیم. جالب است بدانید پروژه‌هایی را مشاهده کردیم که از ۶ ماه تا ۱۰ سال متوقف شده بودند و قیمت امروز این پروژه‌ها به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین تلاش شد تا با پیگیری، رفع موانع کار و تزریق نقدینگی، عملیات اجرایی این پروژه‌ها تکمیل شود و به این ترتیب بهره‌مندی از این سرمایه‌های ارزشمند شهری که بلاتکلیف مانده بود، زمینه رضایتمندی مردم را فراهم کند.

تکمیل ۱۳۴ پروژه محلی به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان 

وی ادامه داد: حدود ۵۰ پروژه نیمه‌تمام دیگر نیز در سطح مناطق باقی مانده که پیشرفت فیزیکی اندکی داشتند و در نظر داریم این پروژه ها را نیز به سرعت به اتمام برسانیم.

اتمام احداث ۳ بزرگراه مهم شهر تهران در دستور کار شهرداری تهران 
اصلاح و تکمیل ۹۸ تقاطع بزرگراهی پایتخت

وی با بیان اینکه از شروع این دوره از مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص فعالیت‌های حوزه عمران را انجام داده‌ایم، افزود: باید احداث ۳ بزرگراه مهم شهر تهران را به اتمام برسانیم که یکی از آنها(پروژه شهید شوشتری) با رایزنی‌های انجام شده به آزادراه تبدیل شد. تلاش می‌کنیم تا ۹۸ تقاطع بزرگراهی را اصلاح و تکمیل کنیم که باعث کاهش بیش از ۷۲۰ کیلومتری مسیر شهروندان و کاهش بیش از هشت درصدی مصرف بنزین در تهران می‌شود.

کاهش خطر سیلاب در تهران با تکمیل شبکه اصلی جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی
نیاز ۶۶ پل پایتخت به مقاوم سازی اساسی 

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه می‌بایست شبکه اصلی جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی در تهران تکمیل شود تا خطر سیلاب کاهش یابد، یادآور شد: در تهران ۷۵۳ پل داریم و باید از آنها نگهداری کنیم و ۶۶ پل به مقاوم‌سازی اساسی نیاز دارد. همچنین ۱۱۰ میلیون مترمربع معبر داریم و باید حداقل هر سال ۱۰ درصد آنها را مرمت کرده و روکش آسفالت را بهسازی کنیم که بر همین اساس به یک و نیم میلیون تن آسفالت نیاز داریم و لذا با شناخت کامل نسبت به موضوعات عمرانی وارد شدیم و همه این اقدامات را آغاز کردیم.

پخش یک و نیم میلیون تن آسفالت در معابر تهران در سال جاری

وی ادامه داد: از مجموع ۹۸ تقاطع‌ پایتخت، کار تکمیل گردش‌های ترافیکی ۳۸ تقاطع را آغاز کردیم. به جهت تهیه و توزیع آسفالت، ۲ کارخانه جدید تولید آسفالت به مجموع کارخانجات آسفالت شهرداری تهران اضافه شد. در سال ۱۴۰۰، ۵۴۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۱، ۷۵۰ هزار تن آسفالت در تهران پخش شد. امسال نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید یک و نیم میلیون تن آسفالت در معابر تهران پخش و اجرا کنیم.

تهران از نظر سازه‌های زیرساختی تقریبا در حال عبور از میانسالی است و حتی می‌توان گفت پل‌هایی که از دهه ۴۰ و ۵۰ در تهران ساخته شده از سن میانسالی نیز عبور کرده و ورود به کهنسالی را تجربه می‌کنند. هرچند عمده پل‌های تهران بعد از انقلاب اسلامی ساخته شدند، ولی باید به پل‌هایی که قبل از انقلاب ساخته شدند توجه و رسیدگی ویژه شود.

شعبانی با بیان اینکه سال گذشته از ۳۸ تقاطعی که به لحاظ تکمیل گردش‌های ترافیکی در دست اجرا داشتیم، ۱۱ تقاطع را افتتاح کردیم، یادآور شد: امسال نیز حداقل ۱۷ تقاطع دیگر را به بهره‌برداری می‌رسانیم تا مجموع تقاطع‌هایی که از گردش‌های ترافیکی کاملی برخوردار هستند به عدد ۲۸ برسد. طی سال‌های گذشته ۲۴ دستگاه پل از مجموع ۶۶ دستگاه پلی که نیازمند مقاوم‌سازی لرزه‌ای بودند، مقاوم‌سازی شدند. امسال باید حداقل ۶ دستگاه از این پل‌ها را مقاوم‌سازی لرزه‌ای کنیم؛ عملیات مقاوم‌سازی  پل‌هایی از قبیل پل تقاطع جاده تلو و بزرگراه شهید بابایی، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با رودخانه کن و پل تقاطع بزرگراه‌های شیخ فضل الله و شهید همت آغاز شده و حتما باید در سال جاری به پایان برسد.

سازه زیرساختی تهران در سن میانسالی هستند
پل‌های تهران جزء شریان‌های اصلی و سازه‌های استراتژیک در زمان بحران

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پل‌های تهران از لحاظ اهمیت در زمان بحران جزء شریان‌های اصلی و سازه‌های استراتژیک فرض می‌شوند و باید در حوادث و بحران‌ها سالم مانده و سرویس‌دهی مناسبی داشته باشند، گفت: به همین دلیل ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی پل‌ها از درجه اهمیت بالا برخوردارند و باید به آنها رسیدگی شود.

عبور سن برخی از پل‌های پایتخت از میانسالی به کهنسالی

وی ادامه داد: تهران از نظر سازه‌های زیرساختی تقریبا در حال عبور از میانسالی است و حتی می‌توان گفت پل‌هایی که از دهه ۴۰ و ۵۰ در تهران ساخته شده از سن میانسالی نیز عبور کرده و ورود به کهنسالی را تجربه می‌کنند. هرچند عمده پل‌های تهران بعد از انقلاب اسلامی ساخته شدند، ولی باید به پل‌هایی که قبل از انقلاب ساخته شدند توجه و رسیدگی ویژه شود.

در زمان شهردار سابق به این نتیجه رسیدند که بود و نبود پل حافظ _طالقانی بر ترافیک تهران تاثیر آنچنانی ندارد و به قیمت امروز هم باید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه مقاوم سازیش شود.

شعبانی با بیان اینکه نگاه به نگهداشت شهر باید پررنگ شود، افزود: زمانی توسعه خیلی پررنگ بود و به هر قسمتی از شهر که نگاه می‌کردید، ساخت و ساز جریان داشت؛ اما حالا مساله نگهداشت مهمتر است چراکه زیرساخت‌های عمرانی تهران مثل پل، شبکه اصلی آبهای سطحی و ... بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش داشته و به عبارت ساده‌تر این ثروت به حفظ و نگهداری نیاز دارد و چنین رویکردی در این دوره مدنظر است.

هیچ پلی در تهران مشکل مقاوم سازی نداشته و نیاز به جمع آوری ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تهران پلی داریم که بررسی‌ها نشان داده باشد مقاوم سازی دیگر برای آن جوابگو نیست و باید جمع آوری شود؟ گفت: هیچ یک از پل‌ها در تهران این حالت را ندارند، مگر این که از لحاظ ترافیکی بگویند این پل تاثیر بسزایی ندارد و چون مقاوم‌سازی آن خالی از صرفه و صلاح اقتصادی است، پس بهتر است که برچیده شود. همچون پل حافظ _ طالقانی که برچیدن آن نه از سوی معاونت فنی و عمرانی بلکه در شورای ترافیک تهران نیز مطرح شد و در سال ۹۸ مصوبه برچیدن دارد «شورایی که نماینده وزارت کشور، رئیس پلیس راهور  و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آن حضور دارند و شهردار تهران نیز رئیس آن است» این شورا در زمان شهردار سابق به این نتیجه رسید که بود و نبود پل حافظ _طالقانی بر ترافیک تهران تاثیر آنچنانی ندارد و به قیمت امروز هم باید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه مقاوم سازیش شود.

معاونت حمل و نقل خواستار انجام مطالعات بیشتر در مورد کارکرد پل حافظ_طالقانی شده

شعبانی ادامه داد: در زمستان ۱۳۹۸ تصمیم گرفتند که این پل برچیده شود. مطالعات ترافیکی، اجتماعی، معماری و شهرسازی نشان داد این کار چقدر منظر شهری را بهتر می‌کند، بر کاهش آلودگی‌های صوتی موثر است و در یک کلام تا چه میزان به ارتقای کیفیت فضای خیابان حافظ می‌انجامد؛ آنهم در شرایطی که در این معبر، کاربری‌های مهمی همچون دانشگاه و وزارتخانه و ... است و بدون شک جمع‌آوری پل برای این محدوده از شهر ارزش افزوده خواهد داشت.

به گفته وی، در نهایت معاونت ترافیک تصمیم به مطالعه بیشتر گرفت و در خصوص اینکه آیا مابه ازای برداشتن پل، نیاز به یک زیرگذر کوچک در تقاطع طالقانی هست یا نه؟ و یا نیاز است خیابان را دوطرفه یا یک طرفه کنیم که کمترین ترافیک را داشته باشد و سایر موضوعات مربوطه، باید منتظر اعلام نظر نهایی آن معاونت باشیم. اما در کل از نظر مقاوم‌سازی هیچ پلی نیست که بگوییم حفظ آن به صرفه نیست، مگر این که پلی از لحاظ ترافیکی کارکرد خود را از دست داده باشد.

ساخت یک پل جدید بسیار پر هزینه‌تر از مقاوم‌سازی پل موجود است 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد وضعیت ایمنی پل های فلزی پایتخت نیز گفت: این پل‌ها قطعا نیاز به مقاوم‌سازی دارند؛ اما این امر به دلیل قدمت و نوع آنها، هزینه بر است. اگر از نظر ترافیکی، تاثیر این پل‌ها اثبات شوند و وجودشان لازم باشد، بهتر است مقاوم‌سازی شوند چراکه ساخت یک پل جدید بسیار پر هزینه‌تر از مقاوم‌سازی پل موجود است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
سلام
خوب است خبرنگار شما یک روز صبح قبل از ساعت 6 با دوربین عکاسی به محل پل سعادت آباد (حالا شده پل شهید تیمسار پورشیانی، البته چنین شهیدی ما نداشته ایم) ستونهای وسط پل در بزرگراه نیایش کاملا بحرانی است و از درون منهدم شده، عکسهای این ستون های مستهلک را 5 ماه قبل برای شورای شههر، شهردار و شهرداری، ستادبحران و . . . فرستادم، هشدار دادم. اکنون روی ستونها پردا کشیده و در حال سیمان مالی روی ترکهای ستون هستند
از پل حافظ چه خبر ؟
یعنی از سال 98 تا حالا دارن زور میزنن ببینن با این پل باید چیکار کنن
چقدر خوب بود به جای انتقال عابرین پیاد به زیر تقاطع ولیعصر جمهوری برای خودروها زیر گذر زده می شد زیر گذر دروازه دولت یکی از بهترین زیر گذرهای خیابان انقلاب است و چه خوب بود برای حافظ و ولیعصر نیز چنین می شد
زمانیکه ما جوان بودیم و پر انرژی کسانی قدرتها را در ادارت و سازمانها و شرکتها در دست داشتند که سیاسی بوده و تخصص آنجنانی نداشتند . ما حالا با کوله باری از تجربه و تخصص و کار کارشناسی همچنان باید دون پایه بمانیم چون مدیران اسبق قدرت را ترک نکردند تا بچه های آنها بزرگ شده و قدرت را در اختیار فرزندان خود گذاشتند و ما همچنان رعیت این قشر جماعت ماندیم. این نتیجه حرحکتی بود که در زمانهای نه چندان دور پدرانمان انجام دادند تا این گروه قدرت را بدست گیرند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل