بازدید 9179
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۹ اردیبهشت

غلط‌ترین روابط اقتصادی در بازار مسکن ایران! / انتخاب سخت سوریه / سقوط بازار سرمایه شوک به سرمایه اجتماعی!

دلیل ریزش بی‌سابقه بورس، آیا چین می‌تواند واسطه صلح یمن شود؟ بررسی تشکیل کمیته ناآرامی‌های ۱۴۰۱، به وقت بازخوانی مناظره‌های ۹۶، افول محبوبیت خاندان سلطنتی بین انگلیسی‌ها، جنگ اوکراین و بحران تایوان چگونه به آقایی دلار پایان می‌دهد؟ دردسر مدیران جناحی، قد کشیدن قیمت برنج در سایه نبود واردات و خودرو در جاده افت قیمت، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۷ 09 May 2023

 

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر که ترکیه در دام دوقطبی انتخاباتی، ابعاد تازه واگذاری خودرو به نهاد‌ها و سایه تکرار ۹۹ بر سر بورس در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

انتخاب سخت سوریه


علی بیگدلی استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: از مدت‌ها قبل نشانه‌هایی از بسترسازی ورود بشار اسد به اتحادیه عرب به چشم می‌خورد و اخیرا هم با توجه به رفت و آمد‌های دیپلماتیکی به دمشق که از طرف کشور‌های عرب صورت می‌گرفت، این شانس را بیشتر به بشار اسد می‌داد که زمینه برای ورود او مهیاست. منتها در نشست قبلی که در ریاض برگزار شد، چند مخالف از جمله قطر و اردن وجود داشت، ولی سعی و تلاش محمد بن سلمان این بود که براساس یک استراتژی کلی که قبلا در یک مصاحبه اعلام کرده بود که می‌خواهد اتحادیه عرب را شبیه به اتحادیه عرب بکند، سفت و محکم به دنبال این بود که همه کشور‌های عربی که از اتحادیه جدا شدند یا روابط قطع شده کشور‌های عرب با یکدیگر را ترمیم کند؛ بنابراین نشست دیروز در قاهره مشخص کرد که محمد بن‌سلمان با همکاری قاهره به دنبال رفع اختلافات کشور‌های عرب هستند که از مجموعه کشور‌های عرب یک اتحادیه منسجمی را به وجود بیاورند.

نکته جالب این بود که در این نشست بدون اینکه رای‌گیری صورت بگیرد با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. منتها چند شرط برای او گذاشتند، بنابراین ورودش منوط به شرایطی که به طور مختصر بیان می‌کنم، شده است. شرط اول که خیلی اهمیت دارد، خارج کردن نیرو‌های نظامی بیگانه از سوریه است. مشکل‌ترین کشور برای خروج از سوریه، ترکیه است. حتی آقای اردوغان در سخنرانی‌ای که درشهر ازمیر داشت به این موضوع اشاره کرد. در کنفرانس چهارجانبه‌ای که در مسکو چند روز پیش بر سر مسأله خروج از خاک سوریه به رهبری روسیه انجام شد، اردوغان اعلام کرد که خاک سوریه را ترک نخواهد کرد. به این دلیل که اردوغان انتظار داشت با توجه به روابطی که می‌تواند با دو کشور مهم عرب یعنی مصر و عربستان برقرار کند، زمینه ارتباطات و سرمایه‌گذاری کشور‌های پولدار عرب مثل امارات و عربستان را برای احیای اقتصادی ترکیه فراهم کند. در بازی‌های جام جهانی اردوغان با رئیس جمهور مصر ملاقات کرد به این امید که اردوغان را به قاهره دعوت کند. اردوغان طی یک نامه محبت‌آمیز به پادشاه عربستان او را برادر گرامی با تعارفات زیاد خطاب کرد! ولی این کار هم اتفاق نیفتاد.

در اردوغان دو نقطه ضعف وجود دارد. نخست مسأله بلوایی است که بر سر قتل فجیع خاشقچی بوجود آورد و ترکیه تمام تلاش خود را کرد که این را به یک پدیده بین‌المللی علیه عربستان تبدیل کند که تا حدودی هم موفق شد؛ بنابراین محمد بن‌سلمان هم تحت فشار دشمنان داخلی و هم تحت فشار فضای بین‌المللی قرار گرفت. نکته دوم اینکه اردوغان دلبستگی شدیدی نسبت به جنبش اخوان المسلمین دارد و در این مسیر قطر از او حمایت می‌کند. همان کشوری که مورد تحریم عربستان و امارات قرار گرفت. این دو موضوع باعث شده که دنیای عرب مخصوصا کشور‌های پولدار عرب روی خوشی به اردوغان از خودشان نشان ندهند و همین کینه‌توزی باعث شده که اردوغان اعلام کند خاک سوریه را تخلیه نخواهد کرد. بیشتر هدف پیشنهادی اتحادیه عرب حضور ایران و نظامی ترکیه است.


وقتی بهار عرب اتفاق افتاد، سوریه یکی از کانون‌های مورد نظر بود که نسیم این بهار عرب هم سوریه را گرفت با جنگ داخلی بسیار گسترده و خشنی شروع شد و اگر ایران و روسیه نبودند، قطعا بشار اسد سقوط می‌کرد و سوریه یک مسیر دیگری را پیش می‌گرفت. ولی حمایت این دو کشور باعث شد که بشار اسد پابرجا باقی بماند، ولی از طرف دیگر طولانی شدن جنگ داخلی از سوریه یک مخروبه ساخت که حتی به نان شب خود هم نیازمند بودند؛ بنابراین کمک‌های ایران به اشکال مختلف باعث سرپا نگه داشتن بشار اسد شد. ایران سرمایه‌گذاری‌های سخاوتمندانه‌ای در سوریه کرد. چند نمایندگی از خودرو‌های داخلی ایران در آنجا شروع به مونتاژ کردند، راه کشیدند و حتی بر سر زلزله اخیر، ایران کمک‌های معیشتی زیادی به سوریه کرد. با سفری که آقای امیرعبداللهیان به لبنان کرد، رسما اعلام کرد هر رئیس جمهوری که بپذیرد را قبول خواهیم کرد، یک نوع راهبرد ایران برای مسأله لبنان بود. به خاطر اینکه ایران و عربستان در لبنان در برابر همدیگر سر مسأله جنبش هشت مارس و ۱۴ مارس قرار گرفته بودند.

 


سقوط بازار سرمایه شوک به سرمایه اجتماعی


سید محمد بحرینیان طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان سقوط بازار سرمایه شوک به سرمایه اجتماعی نوشت: یک. بورس تهران دو روز فاجعه‌آمیز را پشت سر گذاشت و شاخص کل حدود ۹ درصد سقوط کرد. بیش از ۸۰ درصد بازار در روز کاری دوشنبه صف فروش را تجربه کرد و حدود ۶۰۰ نماد با صف فروش بسته شدند. همچنین بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال طی این دو روز کاری از بازار خارج شد.


دو. بورس پس از تابستان ۹۹ و با گذر سی ماه از آن ریزش شدید، فروردین ۱۴۰۲ توانست رکورد سی ماه قبل خود را بشکند. این یعنی بورس تهران، با وجود تغییرات اساسی در مؤلفه‌های کلان و به‌ویژه دو برابر شدن نرخ ارز، تازه چند هفته گذشته توانست به سطح سه سال قبل برسد و این یعنی عملا عقب‌ماندگی قابل‌توجهی در بازدهی نسبت به بازار‌های موازی در این دوره وجود داشته است. بااین‌وجود و در پی رشد تدریجی بازار، سرمایه‌های افراد حقیقی در یک روند آرام در حال ورود به بازار بود. اما گویا قرار نیست بازار سرمایه در کشور ما، رنگ آرامش و ثبات ببیند و می‌خواهد همچنان سرمایه‌گذاران را بی‌اعتماد کرده و فراری دهد.


سه. شایعات و موارد متعددی در خصوص دلایل سقوط بازار مطرح‌شده است، از جلسه و تماس برای فروش سهام تا شناسایی سود توسط برخی معامله گران. اما این رونق چندماهه و حالا سقوط ناگهانی، نشان داد که بورس برای این شرایط آمادگی ندارد. درحالی‌که فرصت مناسبی برای تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد از مسیر بورس وجود داشت، هیچ صندوق پروژه‌ای در این دوره عرضه نگردید. همچنین دولت از فرصت خوب و فضای مثبت بازار در چند ماه اخیر برای عرضه شرکت‌های دولتی و بخش عمومی در بورس بهره‌ای نبرد که باعث شد عمق بازار متناسب با ورود سرمایه رشد نکند. عجیب‌تر آنکه در سال جاری و در این رونق، تنها یک عرضه اولیه از سوی یک بانک خصوصی صورت گرفت.


چهار. از سوی دیگر، سازمان بورس به‌عنوان مقام ناظر پس از سقوط در اولین روز موضع سکوت گرفت. همین موضع انفعالی موجب شد در دومین روز، بازار سقوط شدیدتری را تجربه کند و شاخص کل در بی‌سابقه‌ترین سقوط، کاهش بیش از ۵ درصدی را تجربه کرد. 


متولیان بورس، پس از ریزش عجیب دیروز، به سخن آمده و اظهارنظر‌هایی کردند که البته هیچ‌یک موردقبول سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه واقع نشد. در همین راستا، مجتبی توانگر، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس وارد عمل شد و درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس را نموده است.


پنج. در شرایطی که نگاه دولت و مجلس به سمت خروج پول از بازار‌های سفته‌بازی مانند طلا، ارز، مسکن و خودرو است، بورس می‌توانست مآمن و پناهگاه سرمایه‌های سرگردان باشد که تحت تأثیر سقوط دو روز اخیر و بی‌عملی صورت گرفته، اعتماد اندکی که پس از ۳۰ ماه از رونق سال ۱۳۹۹ بار دیگر به‌سختی و کندی در حال برگشت به بازار بود، از بین رفته و تداوم این موضوع می‌تواند ضمن از بین بردن کارکرد بازار سرمایه در اقتصاد ملی، سبب حرکت منابع و سرمایه به بازار‌های موازی و چالش‌های آن‌ها باشد. متأسفانه در شرایطی که فرصت‌های اندکی برای بهبود وضعیت کلان اقتصادی برای دولت سیزدهم باقی‌مانده، یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها یعنی جذب سرمایه به سمت بورس از بین رفت.


شش. این نکته بسیار با اهمیت است که سرمایه مردم در بورس با سرمایه اجتماعی دولت پیوندی ناگسستنی دارد. اگر هم قرار است سرعت ماشین سریع رشد بورس کاسته شود، این کار باید به دست رانندگانی مسلط و باتجربه اتفاق بیفتد که بدانند ترمز خودرویی که با سرعت در حال حرکت است را به یکباره نمی‌کشند، چرا که چنین رفتاری می‌تواند راننده و سرنشینان را در معرض آسیب قرار دهد!


غلط‌ترین روابط اقتصادی جهان در بازار مسکن ایران


مجید گودرزی طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: روابط اقتصادی در بازار مسکن ایران به بدترین شکل ممکن رواج پیدا کرده است. بیشتر استعماری است تا اقتصادی.
یک طرف معامله سود سرشار می‌برد و یک طرف دیگر فلاکت بی‌حد در اثر معادلات اقتصادی نامتعادل و نامتوازن.
بازار مسکن ایران از وحشی‌ترین نوع لیبرالیسم پیروی می‌کند؛
۱-حتی اگر مالک قیمت ملک خود را متری یک میلیارد دلار تعیین کند، شما نمی‌توانید به هیچ کجا شکایت کنید. اما برای گرانفروشی ۱۰۰۰ تومانی یک بسته چیپس، میتوانید به تعزیرات حکومتی شکایت کنید!
این در حالی است که مسکن نیاز ضروری است و در اکثر کشور‌ها کنترل شدید میشود و تورم در بخش مسکن یکی از معیار‌های موفقیت یا شکست دولتهاست؛ حتی در کشور‌ها با بازار کاملا آزاد.
۲-ودیعه مسکن در ایران بصورت قرض الحسنه و قیمت ملک بر اساس قیمت‌های جاری است. ارزش زمانی پول مستاجران در اتفاقی نادر صفر در نظر گرفته شده است. این باعث میشود با سقوط ارزش پول ملی همانند سال گذشته، تا ۶۰ درصد ارزش رهن مستاجران از بین برود و افزایش سالانه حدود ۱۰۰ درصدی قیمت ملک باعث ایجاد شکاف ۱۶۰ درصدی برای مستاجران و بازار همیشه سود ده مالکان شود.
۳- در یک بازار استعماری، فرسودگی و اسقاط در قرارداد‌های اجاره، تماما بعهده مستاجر گذاشته شده است. حتی اگر ۴۰ سال از عمر آن تجهیز گذشته باشد و مستاجر جدید تنها یک روز از آن استفاده کرده باشد. استهلاک که بدیهی‌ترین موضوع طبیعت است در قرارداد‌های اجاره صفر منظور شده است!
۴-با افزایش قیمت ملک کمیسیون بنگاه‌های املاک افزایش می‌یابد و بنگاه‌های املاک همیشه خواستار قیمت‌های بالاتر هستند. دلالان بازار مسکن درک درستی از فشار مسکن بر اقتصاد و اجتماع ندارند.
۵- بعلت ضعف فرهنگی شدید در بخش اقتصاد، مالکان خود را محق می‌دانند املاک خود را تا بالاترین نرخ، قیمت‌گذاری کنند و همین مالکان نسبت به قیمت سایر کالا‌ها معترض هستند! در حالی که اجاره بخش بزرگی از هزینه‌های ثابت هم در بخش تولید، هم در بخش توزیع را تشکیل می‌دهد. تاثیر تورم مسکن بسیار بیشتر از تاثیر تورم عمومی بر تورم مسکن است؛ و بخش مهمی از تورم عمومی ناشی از تورم و رها شدگی قیمت‌گذاری در بخش مسکن است.
۶- هیچ ارتباطی بین حقوق و دستمزد مصوب دولت و اجاره بها، وجود ندارد. ۴۲/۵ سال زمان لازم است تا با حداقل مزد و با قیمت‌های فعلی بتوان یک واحد ۷۵ متری در تهران خرید.
۷- شوربختانه سودجویی در بازار مسکن خیلی ساده است و دولت‌ها بجای مهار و کنترل تورم، خود بخشی از مشکل در بخش مسکن هستند. ۸-حق مسکن ماهیانه ۹۰۰ هزار تومانی در تهران و شهر‌های بزرگ که میانگین قیمت تا متری ۵۵میلیون تومان افزایش داشته تنها کفاف خرید یک سانتیمتر مسکن را دارد! و کل حداقل مزد ماهیانه با صفر منظور کردن سایر نیاز‌ها با فرض محال، ۱۴ سانتیمتر قدرت خرید ملک دارد و قیمت یک سانتیمتر مربع مسکن در تهران بطور متوسط ۵۵۰/۰۰۰ تومان است! شدیدترین رکود تورمی در بخش مسکن در جریان است و میلیون‌ها نفر از کار بیکار شده اند. در حالی که مسکن می‌تواند حدود ۱۲۰۰ شاخه شغلی را به حرکت و رونق بیندازد.
۹-هیچ ارتباط معناداری بین بهای تمام شده و قیمت در مسکن ایران وجود ندارد. کاملا از وحشی‌ترین نوع لیبرالیسم در جهان تبعیت می‌کند. کاملا عاری از وجدان و اخلاق انسانی.
۱۰- آسیب‌های اجتماعی تورم شدید مسکن به‌علت ضروری بودن و کم کشش بودن، برای جامعه و نسل آینده بسیار سنگین است. تنها در یک مورد ۱۱ میلیون جوان در شرف ازدواج، بخاطر قیمت‌های بی‌حساب و کتاب مسکن نمی‌توانند ازدواج کنند؛ بنابراین به سادگی میتوان نتیجه گرفت غلط‌ترین روابط اقتصادی جهان بصورت یک بسته با اجزای بی‌شمار، در بخش مسکن ایران در جریان است و تا اصلاح نشود رونق اقتصادی محال است.
۱۱- تورم مسکن اکنون دیگر تورم نیست، بلکه یک سیاهچاله عظیم است که تمام سرمایه‌هایی را که برای رونق تولید مولد نیاز است را با هر نوسان خود کامل می‌بلعد و بخش مسکن ایران قابلیت جذب تمام سرمایه‌های جهان را دارد در حالی که هنوز سود ده باشد. این مصیبت رقابت بخش‌های دیگر اقتصادی با بخش مسکن است که توان ایجاد حدود ۱۰۰ درصد بازدهی در یک سال را هرگز نخواهند داشت و این جذابیت کاذب بلای جان اقتصاد شده است. کل اقتصاد ایران در رقابت با خانه‌های کلنگی ناکام مانده است.
ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در بخش مسکن سرمایه‌ای صفر است.
۱۲- هنوز در قوانین و عرف ما آوارگی مستاجر حق مالک است. این در حالی است که در اکثر کشور‌های دنیا فقط قانون می‌تواند یک مستاجر را وادار به ترک محل زندگی خود کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۹
بسیار خوب و روشنگرانه بود.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
من سهام دار خرد هستم از چند سال پیش! از عجایب بورس اینه که بسیاری از سهما در 2 روز به زیر قیمت 1 ماه گذشته برگشتند.
در مقایسه با سایر بازارهای موازی بورس یک سوم قیمت واقعیش هست و دادئم سرکوب میشه
نمیدونم هدف مسئولین از سرکوب بازار سرمایه چیه که بعد از 3 سال حاضر نیستن مردم به اصل پولشون در سال 99 برگردن!
shahram
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
اگر فقط این نوع بقول شما وحشی‌ترین نوع
لیبرالیسم در حوزه مسکن بود زیاد مشکلی نبود ولی این نوع رابطه در کلیه روابط اقتصادی از پفک تا مسکن مشاهده می شود .
دولت در این وسط فقط گاها میفرمایند که گشتهای بازرسی در حال رصد هستند!!!
آقایان مسئول قبلی و وفعلی و ... آقای رئیسی چه کردید با این مردم شریف و ایران اباد
بازار بورس در چند ماهه گذشته به خاطر بالارفتن نرخ ارز روند افزایشی شدید داشت و حالا با پایین آمدن اندک نرخ ارز، اندکی کاهش یافته است! اتفاق عجیبی در بورس رخ نداده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
رشد بازار سرمايه در اين مد به خاطر عقب ماندن اين بازار از ساير بازارها بوده و هست و افت اين روزها هم به خاطر مارگزيدگي مردم از سقوط سال 99 بوده به گونه اي كه با كوچكترين خبر درست يا غلط صفهاي فروش تشكيل مي گردد، ايجاد اطمينان در اين بازار زمان مي برد و رفتار مسئولانه متوليان را مي طلبد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
این کامنت مال خود عشقی بود شک نکنید. این تحلیل فقط در قامت عشقی میگنجه :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
مشخص هست چیزی از بازار بورس سر در نمیاری! این کاهش ضروری بود اما نه در دور روز؟!!!! صد در صد مشخص بود دستوری در کار بوده و بی سوادانی مانند عشقی ضرر هنگفتی به سهامداران خرد هم به لجاظ مالی و هم اعتماد وارد کردند. واقعا ما نمیدانیم با این ندانم کاریهای گسترده در اقتصاد چکار کنیم؟ به چه کسی عارض شویم؟
علی
| France |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
چرا باید همواره بازار بورس افزایشی باشد؟ بالا رفتن آن بدون حساب و کتاب و تنها براساس هیجانات و جوی که درست می کنند، به معنی تورم است و گاه منجر زیان بخی سرماگذاران می
شود.
«فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم است؛ الباقی مربوط به بی عرضگی و بی غیرتی مسوولان است.»
نویسنده این گزارش یک پاپولیست به تمام معنی است که نه معنی بازار آزاد را می فهمد نه اقتصاد و نه لیبرالیسم را، در اکثر کشورهای توسعه یافته دولت ها و شهرداری ها نه تنها هیچ کنترلی روی بازار مسکن ندارند بلکه از گران شدن مسکن خوشحال خواهند شد زیرا سالانه دو ته سه درصد ارزش ملک را به عنوان مالیات از مالک دریافت میکنند و اکثر هزینه های شهرداری ها از همین منبع تامین می‌شود، قیمت مسکن را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و مشکل اقتصاد ایران پایین بودن درآمدها و دستمزدها است نه بالا بودن قیمت مسکن که در مقایسه با سایر کشورها و با نرخ ارز آزاد نه تنها گران نیست بلکه ارزان هم هست، مشکل دیگر تسهیلات مسکن است که در کشورهای پیشرفته هشتاد تا نود و پنج درصد ارزش ملک به صورت وام سی ساله با بهره سه تا شش درصد از طرف دولت تامین می‌شود بدون نیاز به خرید اوراق قرضه و غیره
اما نویسنده چون اطلاعات کافی ندارد و یا دنبال راهکارها و تسکین های موقت است حرف از تعزیرات و یا حق مستاجر برای خالی نکردن خانه موجر را مطرح می‌کند که نه با عقل سازگار است و نه مبنای شرعی دارد چرا که حتی خواندن نماز در ملک عصبی باطل است ولو به حکم حاکم باشد،
به امید روزی که خانه دار شدن برای هیچکس رویا نباشد بلکه یک کارگر ساده بتواند با بیست درصد درآمدش منزل مورد نظرش را خریداری کند.
پاسخ ها
14001
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
شما كه ادعاي باسوادي داريد هنوز در درست نوشتن پوپوليست آنهم به زبان فارسي مشكل داريد بعد ديگران را به !؟بيسوادي متهم مي كنيد.
هر متر مربع ۱۰۰۰۰ سانتیمتر مربع می باشد ۱۰۰ضرب در ۱۰۰
اگر هر متر اپارتمان ۵۵ میلیون تومان باشد هر سانتیمتر مربع ان می شود ۵۵۰۰ تومان نه ۵۵۰۰۰۰ تومان
مردم هم می توانند از کاندیداهایی که در مناظرات وعده دروغ دادند شکایت کنند!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
خیر چون مملکت اسلامی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
دروغ مسئولین مصلحتی هست و اشکال ندارد
بورس بای بای
دوستان مرتب حرف از دشمن می زنند. بیایید واقعی ببینیم. یک نفر یک میلیارد پول داره. بذاره بانک میشه ۱۲۰۰ در حالیکه تورم ۶۰ درصده. خونه و ماشین بخره شما می خواید کلی ازش مالیات بگیرید، کارآفرینی هزاز مالیات و مانع داره، توی بورس هم که با ضرر بر میداره، طلا که کلی مالیات باید بده، پس دوتا گزینه داره، نابودی پولش و حاصل دسترنجش و یا تبدیل به دلار و نهایتا انتقال به خارج از کشور. انقدر نگید دشمن،شما فقط یک راه باقی گذاشتید و اون هم فرار سرمایه است. آماده انفجار ارزش ریال باشیم
نوشته روزنامه آفتاب یزد در مورد بازار آشفته مسکن عین واقعیت است فقط اجازه بفرمایید این را هم اضافه کنم که نقش مخرب وجود انبوه بنگاه های املاک مسکن نیز در این نابسامانی بسیار مهم است.در حال حاضر در هر کوی وبرزن بیش از هر صنفی دفاتر املاک مسکن وجود دارد. این دفاتر با مجوز وبدون مجوز هر کدام با استخدام چندین جوان دختر وپسر به عنوان مشاور وبازار یاب برای کسب پورسانت بیشتر در دامن زدن به التهاب بازار مسکن مسابقه گذاشته اند .وهر کدام از این دفاتر تبدیل به یک ریز مافیا شده اند بطوریکه در تنظیم قرارداد های خرید وفروش ویا اجاره پارا از حد قانونی یک واسطه بی طرف تعریف شده در قانون؛ فراتر گذاشته وبعضا در بده بستانهای غیر قانونی وغیر شرعی قیمت ها به زیان مصرف کننده بطور مصنوعی حباب دار میکنند ..متاسفانه به نظر میرسد اتحادیه صنف مربوطه نظارت چندانی برواحد های صنفی زیرمجموعه خود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
یک روز با همین حرفهای پوپو لیستی کارخانه دار رو فراری دادید امروز سازنده و سرمایه گذار در مسکن را
وقتی سکان دست شش کلاسه باشه بهتر از اینم نمیشه!
بی سوادی و بی تدبیری موج میزنه
کاملا موارد درستی بود
کیهان هم تیتر نزند-بدون برجام ۹٪ از ارزش بورس فرو ریخت و بزرگترین سقوط تاریخ خود را تجربه کرد-
برای مهار تورم مسکن چاره ای ندارید جز اینکه مسکن را از کالای سرمایه ای خارج کنید که اینهم راهکاری دارد که باید بصورت مقاله ذکر سود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
مسکن و دیگر املاک اولین و مهمترین کالاهای سرمایه ای در همه کشورها و اقتصادها هستند مسکن و املاکی که کاملا دولتی هستند و اسناد آن همیشه به نام دولت باقی می مانند و فقط امتیاز واگذار می شود سرمایه ای نیستند
قابل توجه مسئولان محترم!!!

قیمت مسکن در کشور ایران کاملا از وحشی‌ترین نوع لیبرالیسم در جهان تبعیت می‌کند. کاملا عاری از وجدان و اخلاق انسانی شده است!
اگر مالک قیمت ملک خود را متری یک میلیارد دلار تعیین کند، شما نمی‌توانید به هیچ کجا شکایت کنید. اما برای گرانفروشی ۱۰۰۰ تومانی یک بسته چیپس، میتوانید به تعزیرات حکومتی شکایت کنید!
این در حالی است که مسکن نیاز ضروری است و در اکثر کشور‌ها کنترل شدید میشود و تورم در بخش مسکن یکی از معیار‌های موفقیت یا شکست دولتهاست؛ حتی در کشور‌ها با بازار کاملا آزاد ...
آسیب‌های اجتماعی تورم شدید مسکن به‌علت ضروری بودن و کم کشش بودن، برای جامعه و نسل آینده بسیار سنگین است. تنها در یک مورد ۱۱ میلیون جوان در شرف ازدواج، بخاطر قیمت‌های بی‌حساب و کتاب مسکن نمی‌توانند ازدواج کنند؛ بنابراین به سادگی میتوان نتیجه گرفت غلط‌ترین روابط اقتصادی جهان بصورت یک بسته با اجزای بی‌شمار، در بخش مسکن ایران در جریان است و تا اصلاح نشود رونق اقتصادی محال است.
اگر همتی در بین مسئولان بود می شد بر مشکلات فائق آمد.
همین گرانی مسکن نه زائیده تورم بلکه زائیده سودجوئی املاکی های کلاش است چون قیمت مسکن بطور غیر متعارف و فوق توهمی بالا رفته. این عده قلیل طماع توانسته اند کل ملت را در رابطه با مسکن به خاک سیاه بنشانند!
فقط خانه اولی ها نیستند که خانه ندارند بلکه بسیاری بناچار خانه ملکی خود را از دست داده اند و مستأجر هستند که مسئولان توجهی به آنان و فرزندانشان ندارد!
دولت می توانست با دادن زمین با قیمت به اندازه امکانات زمین به این خانواده ها باعث خانه دار شدن مجدد خود آنان و حتی فززندان آنان که خانه اولی هستند شوند ولی دولت اینکار را نکرده است!
املاکی های کلاش مسبب این گرانی های فوق توهمی مسکن هستند که حتی با تورم هم تناسبی ندارد. البته خودشان دائماً در حال انکارند!
مجوزدارهای املاکی های کلاش از بدون مچوزشان بدترند. باید همه شان جمع شوند و از معاملات مسکن کنار گذاشته شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
آقای ناشناس آیا گرانی سیمان - فولاد- پروانه ساخت- دستمزد- مجوزهای آب- برق - گاز و.. دست املاکی هاست؟ چرا احساسی مطلب می نویسید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
ادب‌ داشته‌ باش‌ اقا‌
بنگاهی‌ مگر‌ اختیار‌ مال‌ مردمو‌ داره؟
اون‌ زمان‌ که اپارتمان‌ در تهران‌ ۱۵‌ ملیون‌ تموم‌ میشد‌ هم همین‌ املاکیها‌ واسطه‌ فروش‌ بودند‌
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
اگر کسی قصد خرید یا اجاره ملکی را داشته باشد املاکی های کلاش ابتدا برای اینکه او را جذب نمایند وعده تخفیف به او میدهند ولی وقتی دو طرف پای معامله می آیند املاکی های کلاش نمی گذارند فروشنده تخفیفی بدهد. تو گوئی املاکی های کلاش مالک تمامی های کشورند و بعد از معامله هم هر دو طرف را می تیغد و بیشتر سهم ناحقشان مطالبه می کنند!
بارها و بارها این اتفاق افتاده و به امری عادی در میان املاکی های کلاش تبدیل شده.
اوستا ، وقتی تمام بازار های سرمایه در حال رشد بود و بازار مسکن راکد بود و دولت هم با مشت توی دهن سازنده می زد کجا بودی؟ وضعیت کنونی مسکن ناشی از فکر و عمل بد دولتی ها است. خیلی از سازنده ها نابود شدند و ساخت و ساز افت کرده است و عرضه و تقاضا همخوانی با هم ندارند.
با سلام در مورد مقاله مربوط به موضوع مسکن که تابناک هم بازنشر‌داده است لازم بذکر است این مقاله واقعیتهای جامعه را نادیده گرفته است. امروز هزینه ساخت یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری با مشاعات تقریبا چهار میلیارد است. با توجه به عمر ساختمان که اینجا بیست سال است هزینه استهلاک از محل ساخت مجدد سالی ۲۰۰ میلیون خواهد بود. هزینه های استهلاک جاری مانند تعمیرات را هم اضافه کنید. ملاحظه می شود که اجاره مسکن اصلا اقتصادی نیست. دلیل این مدعا اینکه موضوع خانه های خالی در شهر است که صاحبان آنها را اجاره نمی دهند. همچنین اجاره در کشورهای دیگر مانند کانادا برای یک واحد مسکونی هم قیمت با یک واحد در تهران تقریبا۳ تا ۴ برابر است. همچنبین نظر این نویسنده در مورد مبلغ رهن صحیح نیست و در بازار مسکن به ازای هر صد میلیون سه میلیون از کرایه کسر می شود بگونه ای که بسیاری مسکن را رهن کامل می کنند. از سوی دیگر هزینه ها در شهر سرسام آور شده است. مثلا برای تعمیر یک شیشه بالابر. ماشین که ۳۰ دقیقه طول می کشد و تنها مقداری سیم به مبلغ تقریبی ۱۰هزار توان استفاده می شود بایستی یک میلیون پرداخت نمود. نویسنده محترم بفرمایند کجا باید شکایت کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
وقتي قيمت گذاري مسكن كاملا رها شده باشد چرا مصالح
باشد!؟فروش و ديگر ذينفعان دستشان از اين خوان نعمت خالي
بهتز است وزیر از خارج ایران برای صدارت مسکن وشهر سازی استخدام کنیم
ترجیحا از امریکا باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
رییس جمهور و هیات دولت بیاوریم بهتر است، سایر بخشها توفیری با مسکن ندارد.
در ایران مسکن کاملا شخصی است از زمین تا ساخت دولت به همراه شهرداری ها و دیگر سازمان ها فقط مالیات و عوارض دریافت می کنند مقایسه مسکن ایران با کشورهایی که زمین و بخش زیادی از هزینه ساخت دولتی است کاملا اشتباه است در ضمن اگر همین خانه های اضافی مردم برای اجاره نبودند خود دولت اگر خانه ای هم می ساخت مانند خودرو چند برابر قیمت های کنونی به مردم اجاره می داد و .......
بنظر من علت تمام مشکلاتی که مطرح کردید به رفتار دولت برمیگرده دولت با بی ارزش کردن پول ملی عملا از همه ملت دزدی میکنه فرض کنیم تورم در حد ۲ الی ۳ درصد بود آیا مشکلاتی که مطرح کردین پیش میومد
دولت مثل یک آدم ولخرج داره رفتار میکنه براش هم مهم نیست پول از کجا بدست بیاره اگه جایی پول نداشته باشه دزدی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
کاملا درست است. منشا تورم و بی ارزش شدن پول در ایران دو لت و چاپ پول بدون پشتوانه است. حتی کشورهای درگیر جنگ هم چنین بی ارزش شدن پول را تجربه نکردند، حتی ایران در زمان جنگ تحمیلی هم انقدر تورم نداشت.
این هم از بورس. هر کسی طلا و دلار نخرید سرش کلاه رفت.
85 میلیون اسیر مافیای مدیریتی که امام صادقی ها هم داخل آن هستند شده اند . این مافیا نا اگاهانه بدون توجه به منافع ملی به نظام اسیب وارد می کند. چرا یک شخص بی کفایت در راس بورس قرار دارد . مردم به بورس دیگر اعتماد نمی کنند به طلا و بورس باز می گرند همه دچار بحران می شوند. این مافیا مدیریتی حتی بدون دخالت رئیس جمهور ساده ،تصمیم می گیرد
دارین با ملت چکار می کنین؟ چه بلایی سر اندک سرمایه مردم میارین؟ لابد خدا رو هم همیشه در نظر دارین دیگه!!!!!!
اگر اجاره دادن مسکن این مقدار سود ده است چرا در ایران هم مثل بسیاری از کشورها ، شرکتهایی وجود ندارند که خانه برای اجاره بسازند ؟؟
حتی ماکین حاضرند خانه خالی بماند اما اجاره ندهند ؟!
یعنی از پول بدشان میآید ؟
یا آنکه اجاره دادن خانه در ایران (بر خلاف تفکرات نویسنده) صرفه اقتصادی ندارد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
عزيز دل متوسط هزينه مسكن در سبد خانوارها د ر دنيا بين 18 تا 23 درصد است نه مثل مثل ايران صاحبخانه ها به 100 درصد درامد مستاجران راضي نشوند
بیشتر صاحبخانه ها کم و بیش با مستاجران تعامل منصفانه می کنند و افزایش قیمت اجاره ها را برابر تورم و کمتر محاسبه می کنند مشکل مانند دیگر بازارها کاهش ارزش پول کشور است دولت و مجلس به دنبال درآمدهای جدید با بهانه های مختلف هستند که نتیجه آن فشار بیشتر به صاحبخانه ها و انتقال این فشار به مستاجران و خریداران خواهد شد
چرا كسي از وعده تغيير اولويت ثبت نام كنندگان مرحله اول طرح يكپارچه خودرو كه 1403 مققر بود به 1402 منتقل بشه نميگه؟؟!!!!!!
همه برگشتن به همون تاريخ 1403 و علي الخصوص زمستان 1403 (1404)!!!!!!!!!!!!!
آيا مافياي خودرو با تغيير وزير صمت كار خودش رو داره ميكنه؟ يا بازي دولته؟
چر با روح و روان مردم بازي ميكنيد.
چرا خبرگزاري ها حرفي نميزنن؟
دست حقوقی ها رو از بازار بورس کوتاه کنید درست میشه
این قدر سطح سواد گزارشگران مطیوعات پائین آمده که هر کس هر خزئبلاتی دلش خواست می نویسد و چاب می کند:
در مورد ودیعه اجاره اسمش قرض الحسنه است سودش 36درصد است .بعد هم توافقی است اگر کسی می تواند بیشتر از این سود از پولش بدست بیاورد ودیعه نمی دهد اجاره می پردازد
2-وقتی تور م رسمی حدود 50 ذرصد وغیر رسمی و واقعی حدود70 تا 80 درصد است طبیعی است که مواد اولیه ودستمزد و....هم بالا می رود و مسکن گرانتر تولید می شود
3- ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
مشكل اينجاست كه هم اجاره سنگين مي گيرند و هم وديعه زياد و وديعه باعث كاهش اجاره نمي شود.در حالي كه در كشوري مثل آلمان وديعه به اندازه سه ماه اجاره است كه بايد بعد از پايان اجاره با سود متعلقه به مستاجر بازگردانده شود.
زلزله در راه است .
اصلی ترین عامل گرانی مسکن- دولت و شهر دار ها و شورای شهرها است.

اما سهم دولت: گرانی مصالح ساختمانی که در دو سه سال گذشته بیش از سی برابر شده و در انحصار دولت است.- مالیات برای سازنده ها- هزینه های سر به فلک کشیده مجوزهای آبِ- برق- گاز و...- هزینه های حمل ونقل که با گرانی خودرو- وقطعات و سوخت بوجود آمده- گرانی دستمزدها که در اثر تورم بوجود آمده و ده ها عامل دیگر.

و اما سهم شهرداری ها و شورای شهرها:
بیش از بیست برابر شدن هزینه پروانه ساخت- جریمه های چند ده برابری اضافه بنا- هزینه های طولانی حدود پانزده کمیسیون در شهرداری ها و شورای شهرها- هزینه های اختصاص داده شده تحت عنوان کمک به آموزش و پرورش(جدای از اینکه به آموزش و پرورش می رسد یا نه)- هزینه های هنگفت طراحی سازمان نظام مهندسی- هزینه های سر به فلک کشیده نظارت و...

مسئولین محترم آیا فکر کردید سازنده ها این هزینه را از جیب خودشان می دهند؟ نه اشتباه فکر می کنید. این هزینه از خریداران مسکن یعنی مردم گرفته می شود.

پس خیلی ساده است که علت گرانی مسکن چی و کیست. بهتر است دولت و مجلس قوانینی وضع کنند که نه شهرداری ها و نه دولت برای کسری بودجه خود دست از سر مردم برداشته و با مدیران توانمند با تولید زیاد و با بهره وری بیشتر درآمد خودشان را زیاد کنند نه از مردم فلک زده.
اگر مصرف کننده واقعی هم قصد خرید ملک داشته باشد بازهم املاکی های کلاش به به او با دوز کلک و دغل می گویند این ملک برای سرمایه گذاری خوب است!
آیا معنی دارد کسی حداقل یک سر پناه نیاز دارد آنرا با قیمت سرسام آور بالاتر از ارزش واقعی ملک بخرد و بعد رؤیا پردازی کند که من صاحب فلان سرمایه ام ولی به محض نیاز آنرا بفروشد و دیگر نتواند حتی مشابه یا کوچکتر از آنرا بخرد؟! این چه سرمایه ای است که املاکی های کلاش با رؤیا پردازی به دیگران القاء می کنند؟!
از این وضعیت مسکن هم مالکان و هم مستأجران و هم فرزندان و نوادگانشان ضرر بسیاری خواهند کرد حتی فرزندان و نوادگان سودجویان که وضع مسکن را به نقطه فوق بحرانی رسانده اند!
عزیز بزرگوار همانند دولت فراموش کرده بگوید 60 درصد تورم را ماک بوجود نیاورده که الکی بگه ملک شده متری اینقدر ویا الکی بگه اجاره شده اینقدر.این تورم ناشی از کارهای خود دولت ست که عرضه نداره تورم را کم کند!!!ایا تاوانش را مال باید بده!!و اینکه دولت عرضه نداره همگام با تورم حقوق حداقی کارمند را بده ایا ملک باید تاوان بده!! عزیز جان اینکه مردم اکثرا به زیر فقر رفتن و تورم از گوشت و مرغ ماشین و طلا و لوازم خانگی تا کرایه تاکسی و...افزاش وحشتناک پیدا کردن بعلت دولت بی عرضه را مالک باید بده!!!پس سفسته نفرمایید که قیمت گذاری دستوری نیست بلکه به کنترل و مهار تورم وارزش پول ملی دست دولت ست نه مردم پس از جیب مردم خرج نکنید!
دولت رئیسی هرچه زودتر باید با دولتی جدید جایگزین شود.
حتی اگر مالک قیمت ملک خود را متری یک میلیارد دلار تعیین کند، شما نمی‌توانید به هیچ کجا شکایت کنید. اما برای گرانفروشی ۱۰۰۰ تومانی یک بسته چیپس، میتوانید به تعزیرات حکومتی شکایت کنید! یک کارمند دولت حقوقش ده تا 20 درصد افزایش دارد و ریالی امکان افزایش حقوقش نیست و مالیاتش آخر ماه اتوماتیک کسر می شود ولی فردی که ده تا خانه 200 ملیونی داشته آزادانه قیمت هر ملکش را 5 ملیارد ارایه می دهد و حق اجاره را هم هر چه عشقش بکشد بالا می برد مالیات هم نمی دهد آیا اینجا قانون جنگل حکمفرماست بانک مسکن 18 ماه 80 ملیون پول زوجین را بلاک می کند که وقتی نوبتش رسید بتواند با 120 ملیون یک متر ملک بخرد حالا چون نمی تواند ملک بخرد پس نمی تاند وام بگیرد حالا اگر وام نگیرد 20 ملیون پولش را بانک بلاک می کند که امتیاز وامش محفوظ بماند و این میلیارد ها پول بلاک شده مستاجرین بی خانمان توسط بانک بصورت ملیاردی به پرسنل بانک وام داده می شود یا با آن ملک می خرد که بتواند با فروش چند برابر آن سود های کلان بجیب بزند یعنی از پول های بلاک شده بی خانمان ها کاسبی راه انداخته اند
از زمانی که مسکن مهر امد زمان دولت احمدی این بلا سرش امد چون تمام انبو سازان تعاونی های مسکن کنار گذاشته شدند و این بلا شد همین حالا هم ظرف شش ما می شود قیمت مسکن را پایین اورد مالیات مصالح صفر زمین در هر کجای شهر ها کشور به طورکسترده مجانی واگزار و کاملا کنترل ساختمان شهر داری تعطیل فقط. خیابان کوچه مشخص باشد برای ساخت و دیگر امکانات داده شود به طور نسبی مانند برق اب گاز و مقدار کمی برای جواز گرفته شود شهرداری نه یک اورگان جدید در محل شهر مانند بنیاد مسکن بسیج ببینید مسکن سقوط ازاد می کند در قیمت
ممنون و متشكرم از بازنشر مطلب مربوط به بازار مسكن.
مسكن يك بحران ملي است و بايد تبديل به يك مطالبه ملي شود.
اصلي ترين مشكل مسكن نبود قانون است. نمايندگان جرات قانونگذاري در مسكن را ندارند و يا قوانيني وضع مي كنند به اندازه هزينه تصويب آن بازدهي ندارد.
بورس چند ماه طول میکشه سهمی 10-15 درصد رشد کنه بعد تو 2 -3 روز 20درصد سقوط میکنه.کوره پولسوزیه بورس نیست که.
آمریکا داره در ایران مازوت می سوزونه؟
آمریکا جمعیت کشور رو از ۳۶ میلیون نفر به ۸۵ میلیون نفر رسونده؟
آمریکا در کشور ما اختلاس های هزاران میلیاردی انجام می ده؟

آمریکا سرمایه های مردم ایران رو خرج زندگی لاکچری فرزندان مسئولان در غرب می کنه؟
آمریکا تالاب ها و محیط زیست ایران رو نابود کرده؟
آمریکا فقر و فساد و مواد مخدر و رانت خواری ,,.گسترش داده؟
بورس ایران یک بازار مالی نرمال نیست بیشتر شبیه یک کازینو هست در هر حالت صاحبان کازینو مال بازی کنندگان در ان را بالاخواهند کشید. اینجانب با توجه به تجربه قبلی که کسب کردم تبدیل سرمایه به طلا و املاک را بهترین و امن ترین حالت میدانم . در تجربه سال ۹۹ دیدیم وقتی مثبت و منفی شدن سهام دستوری هست و با فشار یک دکمه سهمی را از صف خرید به صف فروش تبدیل میکنند هیچ عقل سلیمی وارد شدن به چنین قماری را هم عاقلانه نمیداند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل