بازدید 2929

به زودی؛ نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و سوریه

ترکیه جمعه شب از احتمال برگزاری دیدار وزیر امورخارجه این کشور به همراه همتایان ایرانی، روسی و سوری خود اوایل ماه می آینده ( اواخر اردیبهشت ) در مسکو خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 29 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رسانه‌های ترکیه، «مولود چاووش اوغلو»  در گفت وگوی مستقیم با شبکه خبری «تی آر تی» ترکیه گفت که وزیران خارجه کشورهای چهارگانه احتمالا اوایل ماه می آینده نشستی را برای بررسی مسائل مربوط به عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق برگزار کنند.

وی افزود: کشورش به دلیل انسداد روند سیاسی وارد این مذاکرات شده است و  ر اه فائق آمدن بر این انسداد تضمین برگزاری انتخابات در سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و یا مذاکره بر سر نقشه راه با دولت دمشق و مخالفان است، در غیر این صورت شاید نتوان به ثبات و صلح پایدار دست یافت.

چاووش اوغلو ادامه داد : رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه، ایران، روسیه و سوریه سه بار و وزیران دفاع کشورهای چهارگانه دو بار یکدیگر دیدار کردند، همچان که جلسه‌ای نیز در سطح معاونان امورخارجه برگزار شده است.

وی گفت: نشست آینده در سطح وزیران امورخارجه کشورهای چهارگانه برگزار خواهد شد و روسیه پیشنهاد کرده که این نشست در ۱۰ روز اول ماه می برگزار شود که این تاریخ برای ترکیه مناسب نیست.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد : این نشست در مسکو برگزار خواهد شد و روسیه پس از مذاکره با ایران و حکومت اسد، تاریخ نهایی را اعلام خواهد کرد.

وی پیشتر نیز در باره تاریخ دیدار اسد و اردوغان گفت: تاریخ های مختلفی برای این دیدار وجود دارد از جمله ماه می و یکی از این زمان ها نیز نزدیک انتخابات ترکیه است.

چاووش اوغلو ادامه داد: یکی از تاریخ‌های پیشنهادی برای این کار، اول ماه می اعلام شد، اما قرار است رئیس جمهوری ایران در این زمان به سوریه سفر کردند که همزمانی آن برای ما مناسب نیست و اکنون درحال بحث درخصوص تاریخ دیگری برای دیدار اردوغان و اسد هستیم.

وزیر امورخارجه ترکیه تصریح کرد: نشست رهبران کشورها برای تحقق نتایج لازم و ضروری است و این دیدارها تنها نباید برای عکس یادگاری باشد.

در سال ۲۰۱۱ جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان و گروه‌های مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان پرتنش بوده است.

با این حال، پس از شکست نقشه و جنگ تحمیلی تروریستی علیه دولت و ملت سوریه و بویژه در ماه‌های اخیر آنکارا و دمشق از احتمال عادی سازی تدریجی روابط صحبت می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان