بازدید 3707

مستاجران را دریابیم

هنوز فصل جابه‌جایی اقشار اجاره‌نشین آغاز نشده و تقریبا از اوایل خردادماه جابه‌جایی‌ها شروع می‌شود اما با توجه به نوسانات اقتصادی و توان مالی مستاجران، این انتظار از مالکان وجود دارد که در انعقاد قراردادهای جدید شرایط خوش‌نشین‌ها را درک کنند.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲ 25 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بازار مسکن در  دو بخش خرید و اجاره از شرایط متفاوتی برخوردارند؛ به طوری که اجاره بها متناسب با افزایش قیمت مسکن دچار رشد نشده است. اگرچه نرخ اجاره تابعی از قیمت ملک است اما انتظار می‌رود در سال جاری همانند پنج سال اخیر در بازار اجاره ظرفیت لازم برای رشد به اندازه‌ی قیمت‌ها در بخش خرید و فروش وجود نداشته باشد. رشد اجاره بها در پنج سال گذشته تقریبا نصف افزایش قیمت مسکن بوده  است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار اجاره در شهر تهران فعلا در آرامش نسبی به سر می‌برد. معمولا جنب‌وجوش در بازار اجاره با آغاز فصل جابه‌جایی بالا می‌رود. از اوایل خردادماه به تدریج میزان عرضه و تقاضا در بخش اجاره افزایش می‌یابد و نرخ‌های جدید بروز و ظهور پیدا می‌کند.

از روز گذشته واحدهای عرضه شده به بازار اجاره مقداری افزایش یافته و واسطه‌های ملکی انتظار دارند به تدریج بر حجم عرضه و تقاضا افزوده شود. سال گذشته اجاره بها در تهران به طور میانگین ۴۶ درصد رشد داشت.

آن‌طور که مشاوران املاک می‌گویند برخی صاحب خانه‌ها که زمان قراردادشان با مستاجر در روزهای اخیر به پایان رسیده یکی دو ماه قرارداد را تمدید می‌کنند تا آپارتمان خود را در فصل جابه‌جایی با نرخ‌های جدید عرضه کنند.

به هر ترتیب انتظارات تورمی در بازار اجاره وجود دارد اما با توجه به ظرفیت مالی محدود اقشار اجاره‌نشین، افزایش نرخ‌ها باید معقول و منطقی باشد. بعضا شاهدیم که بسیاری از مالکان منصف مستاجران را درک می‌کنند و حتی در زمان تمدید قرارداد، نرخ اجاره را افزایش نمی‌دهند.

از سال ۱۳۹۹ با آغاز اپیدمی ویروس کرونا دولت قبل پرداخت وام به مستاجران را در دستور کار قرار داد؛ وامی که اثر چندانی در بازار اجاره ایجاد نکرد. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز این تسهیلات پرداخت شد. در حال حاضر به مستاجران ساکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون توام تسهیلات کمک ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می‌بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس saman.mrud.ir  ثبت نام کرده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
نوش داروی بعد از مرگ سهراب !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
در این وضعیت چه مالک و چه مستاجر همه ضرر میکنند
shahram
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
از رئیس جمهوری که پدر زنش علم الهدی باشه چه انتظاری دارید!!
ناشناس
| Canada |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
تنها چیزی که میشه گفت اینه که مملکت به امان خدا رهاشده
متاسفانه هیچ گونه ضوابط اجرایی برای کنترل اجاره ها وجود نداره امسال خانه صاحب گفته 300 میلیون به رهن اضافه کن من کارگر از کجا این 300 رو جور کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
خدا به دادت برسه
خدا به داد هممون برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مگه شما مجبوری که حتما از ایشان خانه اجاره کنی؟ یعنی در کشور 80 میلیونی کس دیگه‌ای نیست که شما بری با اون طرف حساب بشی؟
دولت دلاری که از فروش نفت بدست میاره رو بیش از دو برابر نسبت به سال قبل داره گرونتر میفروشه. خرج حمایت از انواع کشورها رو میده. بعد مشکل مستاجرها رو مالکان باید حل کنن؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مگر دلار گران می شود بقیه کسب و کارها با نوسان دلار قیمتهایشان را افزایش می دهند؟چرا بر قراردادهای اجاره خانه نظارت نمی کنند و متخلفان را جریمه نمی کنند. چرا فقط بازار اجاره خانه بی حساب و کتاب قیمتها را افزایش می دهد.چرا وکلا خسارت گران فروشی ها را از صاحبخانه ها که طی سالیان اخیر تعرفه را ها را رعایت نمی کنند نمی گیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ازماست که برماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ناشناس 1016 واقعا بقیه کسب و کارها گرون نشده؟ اگه پول ساندیسی که مصرف میکنی رو خودت میدادی میفهمیدی که همه چیز گرون شده
یکسری از مالکان ملک خود را اجاره داده اند و خودشان واحد دیگری را اجاره کرده اند که اگر ملکی که خودشان اجاره کرده اند و سکونت دارند با افزایش اجاره مواجه شود، مالک هم مجبور می شود اجاره واحد خود را افزایش دهد.در واقع یکسری از مالکان منبع درآمدشان از طریق اجاره دادن ملک هست که در این شرایط تورم زیاد، حقوق ها کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد. اما در هر صورت بایستی مقداری انصاف را رعایت کرد که به مستاجران فشار وارد نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مگر اجاره دادن کسب و کار نیست؟پس چرا طبق تعرفه افزایش قیمت نداده اند. در پردیس فاز 11 که همه آپارتمانها دقیقا مشابه همدیگر می با شد قیمت رهن 3 سال پیش 65 میلیون دوسال پیش 110 میلیون پارسال 190 میلیون و امسال بیش از 300 میلیون شده بروید قراردادها را نگاه کنید.طبق چه معیاری این گونه افزایش قیمت داده اند؟مگر طبق قانون نمی بایست که طبق تعرفه افزایش دهند.الکی هم بهانه نیاورید که مستاجران خانه را خراب می کنند. خسارتها را که می گیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
همه باید مطیع قانون باشند و با توجه به تعرفه افزایش قیمت دهند. هرگونه افزایش غیر قانونی تخلف محسوب می شود و صاحبخانه ها باید خسارت گرانفروشیهایشان به روز رسانی شود و پرداخت کنند. حالا صاحبخانه عزیز برو گرانفروشی کن تا بعدش بری خسارت بدهی. مال حرام خوردن نداره. مستاجران شکایت کنند تا خسارتهای این چندسال گرانفروشی را دریافت کنند.
"اجاره بها متناسب با افزایش قیمت مسکن دچار رشد نشده است" شما ناراحت هستی بگو افزایش بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مگر رانندگان هم متناسب با افزایش قیمت خودرو هایشان قیمت حمل و نقل را افزایش داده اند؟مگر مغازه داران با توجه به افزایش قیمت مغازه هایشان قیمت اجناس را افزایش می دهند. فقط بازار اجاره خانه بدون نظارت به کار خود ادامه می دهد.الان صاحبخانه ها مستاجران را بیرون می کنند و خانه ها را اجاره نمی دهند تا قیمتها افزایش پیدا کند و بعد با قیمت بالا بچپوننش تو پاچه مستاجران.دولت و قوه قضائیه هم که روی قراردادهای اجاره خانه ها نظارتی نمی کنند.
خدا وکیلی دیگه چه کاری مونده که دولت بخاد انجام بده، همه کارا رو که انتظار دارید مردم خودشون انجام بدن.. یه مشت بی هنر دور هم جمع شدن صبح تا شب جوک میگن و به ریش ما میخندن ..
بیچاره شدیم
یک پیشنهاد عملی برای دروره گذار فعلی:

بنده تجربه کرده ام که سوای تخفیف اجاره بها ٬ مبلغ ودیعه متعلقه دریافتی از مستاجر عزیز را با "نیت" برگرداندن بخشی از سود حاصله به ایشان ٬ در صندوق سهامی بورسی سرمایه گذاری کنم. این رویه تا کنون موقق بوده و هنگام تخلیه واحد ٬ بخش از سود حاصله را به همراه کل ودیعه بصورت شگفتانه (در ازای حسن سلوک مستاجر گرامی ) به آنها تقدیم می کنم.
بر همین اساس در این وضع اسف بار نرخ اجاره ٬ پیشنهاد می شود که یک ارگان دولتی یا عمومی ( مثلا دوایر مرتبط با وزارت مسکن و شهر سازی) تقبل نماید که در صورت سپرده گذاری ودیعه متعلقه از سوی موجر در یک بنگاه ویژه ٬ آن ارگان متعهد شود که سهم مطلوبی از سود حاصله را در انتهای قرار داد ( یا هنگام تخلیه) به حساب موجر واریز نموده و تتمه آن را در حساب ویژه مستاجر تجمیع نماید و باگذشت زمان مستاجر از این حساب جهت تادیه بخشی از دیون استیجاری خود و یا خرید متری واحد مسکونی استفاده نماید تا انشاءالله این دوره ظالمانه استیجاری طی شود.
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
زمین هیچگاه از اولیاء الهی خالی نمیشود.خداوند هیچوقت شما را دچار خسران نکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اراده ای برای حل مشکل مسکن نیست
دولت خودش به مردم رحم نمیکنه بعد به مردم میگه به هم رحم کنید.پدر خانواده به کل خانواده ظلم کنه و تبعیض قائل بشه چه توقعی از بچه های خونه هست.مردم دارن بالا رو میبینن و یاد میگیرن.
هرسال در اوایل خرداد همین موج شروع می شود طوری وانمود میکنند که مالکان از کره مریخ می آیند ملکهای خودرا چند برابر اجاره میدهند و به آنجا بر میگردند. نه عزیزان موجر هم آدمی است که در این جامعه زندگی می کند تورم و گرانی برای همه هست باید خرج خود و خانواده را تامین کند هزار مشکل دارد گاها خوشان در شهر های دیگر اجاره نشین هستند دانشجو دارند و .....
این مطالبی ه از سال ۹۵ تا حالا می‌نویسید جز ابراز همدردی الکی چیزی نیست .اگه واقعا دولت و مجلس به فکر مستاجران و قشر صعیف جامعه بودن نباید میزاشتن کار به اینجا برسه
پس بسه لطفا از این ابراز همدردی های الکی
مسکن باید از کالای سرمایه ای خارج بشه تا وقتی نشه همین اشه و همین کاسه کار شاقی نمیخاد ببینید بقیه دنیا چی کار کردند همونارو انجام بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
نمیشه به بقیه دنیا نگاه کرد. اگر می شد تو قضیه حجاب هم همین کار رو می کردن. اینجا خاص هست.
مستاجر دارم آپارتمان 140 متری وسط تهران رو 12 ساله اجاره کرده فقط 3 میلیون میده یک قرون هم زیادش نمیکنه بلند هم نمیشه تازه تهدیدم هم میکنه که فلان بلا رو سرت میارم . ملک رو میخوام بکوبم خراب کنم رفتم دادگاه شکایت کردم ازش گفتن کروناست نباید بره ! آخرش هم ملک رو دادم دست بساز بفروش گفتن خودت اینو یه جور خونه رو روی سرش خراب کن تا مجبور بشه بره . بعض مستاجر ها واقعا بی انصافن
دولت وقت این کارها رو نداره !!!!
بنده یک پرستار اجاره نشین هستم که مجبورم سه شیفت و حتی اکثر شب ها در چند درمانگاه کار کنم تا با حقوق دریافتی 22 ملیون بتوانم اجاره خانه 12 ملیونی در ماه را پرداخت کنم جالب اینجاست بخاطر درآمد بالای 20 ملیونی من بابت شیفت های شب و سه شیفت کاری یارانه ام قطع شده و از درآمدم تصاعدی مالیات کم می شود ولی آن مالک دارای ده واحد مسکونی که ماهی 120 ملیون اجاره دریافت می کند نه مالیات می دهد نه یارانه اش قطع شده چون حقوق بگیر نیست عجب عدالتی، البته 40 ملیون هم بهم وام دادن برای اجاره خونه
دلار رو گران كردين خوراك را گران كردين پوشاك را گران كردين حمل و نقل را گران كردين
مسكن را ما گران مي كنيم كه هزينه هاي گراني شما رو در بياريم
درود بر دولت مرحومان
مشکل کاهش ارزش پول هست نه افزایش اجاره
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
باید کل ایرانیان را دریابیم کارگران ودانش اموزان و دانشجویان و کشاورزان و استادان و معلمان و کارمندان و کاسبان و...................
امسال، شهرداری اجاره غرفه های تره بار را ۴ برابر کرد. به نظر شما کدام ضرب المثلها مصداق این خبر است؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست