بازدید 2530

ژاپن، هلند و کانادا سفارت خود در سودان را تعطیل کردند

با ادامه خروج اتباع خارجی از سودان، سفارتخانه‌های ژاپن، هلند و کانادا در سودان تعطیل شدند.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳ 25 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از تاس، در ادامه خروج اتباع خارجی از سودان، وزارت خارجه عربستان سعودی در توییتی اعلام کرد: یک کشتی نیروی دریایی عربستان سعودی حامل ۱۰ تبعه سعودی و ۱۸۹ شهروند دیگر کشورها از بندر سودان به جده رسیده است.

بر اساس این بیانیه در توئیتر، نیروی دریایی عربستان اتباع و شهروندان انگلیس، عراق، ایتالیا، لبنان، لیبی، قطر، هلند، سوریه، آمریکا، تانزانیا، ترکیه و سوئد را از سودان خارج کرده است.

عربستان سعودی پیش از این نیز در روز شنبه از تخلیه موفقیت‌آمیز ۹۱ تبعه سعودی و ۶۶ شهروند خارجی از جمله دیپلمات‌ها و کارمندان سازمان‌های بین‌المللی خبر داده بود. تعداد کل افرادی که توسط عربستان سعودی از سودان تخلیه شده‌اند در حال حاضر ۳۵۶ نفر است.

اوضاع در سودان به دلیل اختلافات بین فرمانده ارتش سودان، عبدالفتاح البرهان، که همچنین ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده دارد، و رئیس شبه نظامیان واکنش سریع (RSF)، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی تشدید شده است. حمیدتی همچنین معاون البرهان در شورا حاکمیتی سودان به شمار می‌رود، اما دو طرف با هم دچار اختلافات اساسی بر سر کسب قدرت بیشتر هستند. به گفته وزارت بهداشت سودان، تا کنون بیش از ۶۰۰ نفر در نتیجه درگیری‌های داخلی این کشور کشته شده‌اند. در همین حال، سازمان جهانی بهداشت (WHO) آمار متقاوتی اعلام کرده و گفته است که تاکنون ۴۲۰ نفر کشته و بیش از ۳۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ژاپن نیز روز سه شنبه اعلام کرد که سفارت این کشور در سودان را به طور موقت تعطیل می‌کند. وزارت امور خارجه ژاپن در این ارتباط اعلام کرد: «به دلیل وخامت سریع وضعیت امنیتی، کل کارکنان سفارت به جمهوری جیبوتی منتقل شدند. سفارت در سودان به طور موقت تعطیل شده است و یک بخش کنسولی موقت در جیبوتی باز شد که در آنجا به ارائه خدمات خود ادامه خواهد داد.»

پیش از این ژاپن ۴۵ شهروند و اعضای خانواده‌هایشان را با هواپیما از سودان خارج کرده بود.

هلند و کانادا نیز با انتشار بیانیه‌های مشابهی از تعطیلی سفارتخانه‌های خود در سودان و خروج شهروندان‌شان از سودان خبر داده‌اند.

همزمان، دبیر کل سازمان ملل نسبت به پیامدهای ادامه درگیری‌ها در سودان هشدار داد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل امروز دوشنبه اعلام کرد که اوضاع در سودان همچنان رو به وخامت است و از زمان آغاز درگیری‌ها صدها تن کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل با این مقدمه تاکید کرد که درگیری کنونی در سودان ممکن است به کل منطقه گسترش یابد.

گوترش افزود که تمامی تلاش‌ها باید بر بازگرداندن سودان از پرتگاه (سقوط) انجام گیرد.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه یادآور شد که وی اجازه جابجایی موقت برخی از کارکنان سازمان ملل و خانواده‌های آنها در داخل و خارج از سودان را صادر کرده است.

گوترش همچنین تاکید کرد که سازمان ملل از سودان خارج نمی‌شود و تنها در حال تغییر شکل حضور خود در سودان است تا بتوانیم به حمایت از مردم این کشور ادامه دهد.

لازم به ذکر است که درگیری میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو «حمیدتی» با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین از شنبه هفته پیش در مناطق مختلف این کشور آغاز شد.

در همین راستا، پروازها در فرودگاه بین‌المللی خارطوم در پی درگیری شدید میان نیروهای «واکنش سریع» و ارتش سودان متوقف شده است. پل‌های شهر نیز بسته شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی