بازدید 2970

در کدام کشورها مالکیت خانه بیشتر است؟

 بر اساس نتایج تحقیق جدید دانشکده مدیریت رادی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو آمریکا کسانی که دوره‌های تورم بالا را تجربه می‌کنند، تمایل بیشتری به خرید خانه دارند.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳ 16 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این تحقیق از منابع مختلف داده استفاده می‌کند که نشان می‌دهد خانوارهایی که در معرض تورم بالا بوده‌اند، احتمال بیشتری برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دارند. این تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از صاحبان خانه‌ها به این دلیل که انگیزه دارند از خود در برابر افزایش قیمت‌های احتمالی در آینده محافظت کنند، خانه خریداری می‌کنند.

این تحقیق اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد تجربه شخصی با تورم، محرک مالکیت خانه است.
 
الکس استینی ولزجو، یکی از محققان این تحقیق و استادیار اقتصاد و راهبرد در دانشکده مدیریت رادی، می‌گوید: ما فکر می‌کنیم یکی از دلایلی که مردم به‌جای اجاره، خرید خانه را انتخاب می‌کنند، نگرانی از تورم آینده است که شاید هم قیمت اجاره و هم قیمت مسکن را افزایش دهد. کسانی که در گذشته با تورم بالا زندگی کرده‌اند، ممکن است در آینده انتظار تورم بالاتری داشته باشند که باعث می‌شود آرزو کنند «ای کاش صاحبخانه بودند». این امر به‌ ویژه در صورتی صادق است که بتوانند با وام مسکن با نرخ ثابت، تامین مالی و از آنان در برابر تورم آینده محافظت کنند.
 
ولزجو افزود که پیامدهای تورم بالایی که مردم در حال حاضر در سرتاسر جهان تجربه می‌کنند، تأثیری پایدار بر بازار مسکن خواهد داشت.
 
وی گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد، گروه‌هایی که در دوره تورمی فعلی زندگی می‌کنند، برای سال‌های آینده تقاضای بیشتری برای مسکن خواهند داشت.
 
ولزجو و یکی از محققان، پروفسور اولریکه مالمندیر، در یک قرار ملاقات مشترک در دانشکده بازرگانی هاس و بخش اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، برای اینکه بفهمند مردم چگونه تصمیم‌گیری در مورد مالکیت خانه می‌کنند، نظرسنجی جدیدی از ۷۰۰ مالک خانه در ۶ کشور اروپایی (اتریش، آلمان، ایرلند، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا) انجام دادند.
 
از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی پرسیده شد «دلایل خوب برای خرید خانه چیست، آیا آنان به‌طور شخصی تورم بالا را تجربه کرده‌اند، آیا نگران تورم آینده هستند و آیا تورم بر تصمیم آنان برای خرید خانه تأثیر گذاشته است یا خیر».
 
از میان افراد مورد بررسی، ۵۰ درصد اظهار کردند که در صورت وجود تورم، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات خوب است. افرادی که با تورم بالا زندگی کرده‌اند، ۲۱ درصد بیشتر نگران تورم در آینده هستند و ۷۴ درصد بیشتر احتمال دارد که بگویند تورم بر تصمیم آنان برای خرید خانه تأثیر می‌گذارد.
 
محققان همچنین از داده‌های نظرسنجی مالی و مصرف خانوار بانک مرکزی اروپا از ۲۲۰ هزار خانوار در ۲۲ کشور اروپایی استفاده کردند که نشان داد اثرات تورم تجربه شده زیاد است. به‌عنوان مثال، برای خانوارهای معمولی، افزایش تجربه تورم از ۲ درصد به ۵.۴ درصد، احتمال مالکیت آنان را از ۶۵ درصد به ۷۵ درصد افزایش می‌دهد.
 
مواجهه خانوارها با دوره‌های گذشته تورم بالاتر یا پایین‌تر می‌تواند به توضیح تفاوت در ترکیب مالکیت خانه در داخل و بین کشورها کمک کند.
 
به‌ عنوان مثال در آلمان و اتریش، کمتر از نیمی از خانواده‌ها صاحبخانه هستند اما در لیتوانی، اسلواکی و کرواسی ۸۵ درصد یا بیشتر مالکیت دارند؛ کشورهایی که سابقه تورم بالایی دارند. به‌طور مشابه، تنها ۵۷ درصد خانواده‌ها در فرانسه صاحبخانه هستند که ثبات قیمت بیشتری داشته است اما ۸۲ درصد در کشور همسایه آن اسپانیا، کشوری با سابقه طولانی تورم، صاحبخانه هستند.
 
ولزجو و مالمندیر می‌گویند: این خانوارها با جمعیت‌شناسی مشابه و در موقعیت‌های مالی مشابه، به‌طور منظم تصمیمات متفاوتی برای مالکیت می‌گیرند. در حالی که موسسات مالی نقش مهمی مانند قیمت مسکن، عرضه مسکن و جمعیت‌شناسی را ایفا می‌کنند، ما نشان می‌دهیم که سوابق اقتصادی تجربه شده توسط صاحبان خانه‌ها و به‌ویژه تجربیات تورم، سرمایه‌گذاری در مسکن را به‌شدت پیش‌بینی می‌کند.
 
به‌نظر می‌رسد که تأثیر تجربیات شخصی به اندازه کافی قدرتمند و طولانی مدت باشد تا حتی بر تصمیمات مالکیت خانه مهاجرانی تأثیر بگذارد که به بازار مسکن جدید نقل مکان می‌کنند و همچنان به تورمی که در کشورهای خود تجربه کرده‌اند، پاسخ می‌دهند.
 
ولزجو و مالمندیر با استفاده از داده‌های نظرسنجی جامعه آمریکایی، سرپرستان خانواده‌ای را که به ایالات‌متحده  از خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند شناسایی کردند. آنان توانستند تجربه‌های تورم در طول عمر خانوار طی مدت اقامتشان در کشور خود و در ایالات‌متحده و چگونگی تأثیر  این امر بر تصمیمات خرید آنان پس از مهاجرت را محاسبه کنند. محققان بار دیگر دریافتند که سرپرستان خانوارهایی که در طول عمر خود تورم بالاتری را تجربه کرده‌اند، بیشتر صاحبخانه هستند.
 
محققان ابراز کردند: ما نشان دادیم که رابطه بین تورم قبلی و انتخاب‌های خرید مسکن با شرایط بازار مسکن همچنین با شاخص‌های شرایط اقتصادی فعلی یا سایر تجربیات اقتصادی توضیح داده نمی‌شود. تجربه تورم بالا، اثر طولانی مدتی بر مالکیت خانه دارد.
 
نتایج این تحقیق قرار است در مجله The Journal of Finance منتشر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی