بازدید 11188
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ فروردین ماه

چالش‌های اساسی اقتصاد فدای سر خودرو! / راهکار‌های تامین رضایت عمومی / رمزگشایی از جمله خاص زلنسکی

اختلاف نظر درباره برخورد پلیسی با بدحجابی، تصویب کلیات لایحه «ارتقای امنیت زنان در برابر سوء‌رفتار، اعلام سقف افزایش قیمت خودروها، هشدار‌های پرویز پرستویی در ختم کیومرث پوراحمد، دومینوی صلح؛ هیات سعودی در صنعا، آزمایش موفق جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه، شواهدی از فروپاشی همکاری در بازار جهانی نفت و چرا نمایندگان در سال آخر فعال شدند؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی رورنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶ 10 April 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۱ فروردین با تیترهای تصویب کلیات با طعنه به سند ۲۰۳۰، حمله به «اسرائیل» از فلسطین و سوریه تا لبنان و عراق، آشتی، از تهران تا صنعا و همکاری ایران و روسیه با هدف کاهش سلطه دلار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

راهکار‌های تامین رضایت عمومی

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در سرمقاله امروز خود با عنوان راهکار‌های تامین رضایت عمومی نوشت: حل مشکلات معیشتی مردم، برگزاری انتخابات آزاد و روان سازی سیاست خارجی، سه راهکار واقعی و موثر برای تامین رضایت عمومی و برطرف ساختن نارضایتی‌ها هستند.


قبل از هر چیز مسئولان باید بپذیرند که نارضایتی همچنان وجود دارد و عبور از بحران سال ۱۴۰۱ به معنای پایان یافتن نارضایتی‌ها نیست. گزارش‌های رسمی اطرافیان مسئولین، تعریف و تمجید‌های بادمجان دور قاب‌چین‌ها و بله قربان‌گو‌ها و شعار‌های کسانی که در سفر‌های مسئولین به مناطق مختلف کشور برای استقبال یا گوش دادن به سخنرانی‌ها جمع می‌شوند، نباید معیار سنجش افکار عمومی برای درک میزان رضایت مردم از حکمرانی باشد. حکمرانان باید مثل حضرت علی علیه‌السلام از گزارش‌های واقعی افراد ناشناخته که چشم و گوش‌های حاکمیت محسوب می‌شوند استفاده کنند تا بتوانند از واقعیت‌های جامعه مطلع شوند. محروم بودن حکمرانان از چشم و گوش‌های واقعی و تکیه کردنشان بر گزارش‌ها و آمار‌های رسمی اطرافیان، معمولاً آن‌ها را دچار اشتباهات فاحش می‌کند. در خوشبینانه‌ترین فرض، گزارشگران رسمی تلاش می‌کنند با راضی نگهداشتن مسئولین ارشد، موقعیت خود را تثبیت کنند و یا حتی ارتقاء دهند. به همین دلیل، بسیار طبیعی است که نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد کرد. ملاحظه گزارش‌های رسمی هم خوبست، ولی نباید به آن‌ها اکتفا کرد. بسیار دیده‌ایم که مسئولان ارشد کشور درباره چگونگی زندگی مردم قضاوت مثبت کردند در حالی که کاملاً مشخص و مشهود بود که مردم در مشکلات معیشتی شدیدی دست و پا می‌زنند و از شرایط زندگی رضایت ندارند. بنابراین، تردید نباید کرد که حکمرانان از صدر تا ذیل به عناصر مطمئنی که به مثابه چشم و گوش آن‌ها عمل کنند و به اندازه چشم و گوش واقعی مورد اعتمادشان باشند نیازمند هستند و بدون آن‌ها نمی‌توانند ارزیابی صحیحی از اوضاع کشور و مردم داشته باشند.


در همین چارچوب، تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. وضعیت اقتصادی کشور باید طوری باشد که مردم بتوانند برای فردا و فردا‌های زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و از دغدغه نان، مسکن، درمان و رفاه اجتماعی فارغ باشند.


یکی از الزامات رسیدن به ثبات اقتصادی، برخورداری از سیاست متوازن خارجی است. روان سازی سیاست خارجی که اصل قرار دادن مذاکره، باز کردن راه سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت روابط بین‌الملل از پایه‌های اساسی آن هستند، می‌تواند کشور را از انزوا خارج نموده و راه را برای رونق اقتصادی و ایجاد ثبات در بازرگانی داخلی و خارجی هموار سازد.


تامین حقوق سیاسی عامه مردم که یکی از مهم‌ترین مظاهر آن برگزاری انتخابات آزاد است، در برطرف ساختن نارضایتی‌ها نقش موثری دارد. برگزاری چنین انتخاباتی، انتظار زیادی نیست و درست همان چیزی است که قانون مقرر کرده است. مسئولان در هیچ رده‌ای حق ندارند سلیقه خود را در تشخیص صلاحیت داوطلبان حضور در مسابقات انتخاباتی جایگزین قانون کنند. اگر قانون رعایت شود، انتخابات هرگز مهندسی شده نخواهد بود و در آنصورت مشارکت مردم افزایش می‌یابد و نتیجه انتخابات جلوه واقعی اراده و خواست مردم خواهد بود برخلاف بعضی انتخابات‌های اخیر که کاملاً مهندسی شده بودند و همین امر میزان مشارکت مردم را بشدت کاهش داد.


نظام جمهوری اسلامی برای تداوم به پشتوانه مردمی احتیاج مبرم دارد. پشتوانه مردمی فقط با رضایتمندی مردم حاصل خواهد شد و مردم زمانی از حکمرانان راضی خواهند بود که با مشکلات معیشتی مواجه نباشند، حقوق واقعی آن‌ها در انتخابات تامین شود و روابط بین‌الملل بر سیاست روان و متوازن خارجی مبتنی باشد.

 

چالش‌های اساسی اقتصاد فدای سر خودرو!


مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر چالش‌های اساسی اقتصاد فدای سر خودرو! نوشت: اگر در یک نظرسنجی از نخبگان اقتصادی کشور بپرسیم که مهم‌ترین مساله فعلی پیش روی اقتصاد ایران چیست و اگر هر فرد قرار باشد ۳ یا ۵ گزینه را فهرست کند می‌توان پاسخ‌های فراوانی را متصور شد. با این حال چند مسئله اساسی وجود دارد که به دلیل اهمیت و فوریت آن در صدر گزینه‌ها قرار می‌گیرد. با این همه پس از تعیین شعار سال که بر ۲ مورد از این موارد مهم و فوری یعنی رشد اقتصادی و مهار تورم تمرکز داشت، آن چه مساله اصلی این روز‌های محافل اجرایی و به تبع آن رسانه‌ای شده است، موضوع قیمت گذاری خودروست. سوال این است که مساله صنعت خودرو اعم از کیفیت پایین و قیمت بالای آن، تا چه اندازه مساله حیاتی و مهم اقتصاد ایران محسوب می‌شود.


شاید بد نباشد دیگر موضوعات اقتصادی مهمی که طی سال ۱۴۰۲ با آن مواجه ایم فهرست شود و ببینیم این مسائل در مقایسه با موضوع اصلی این روز‌های اقتصاد ایران یعنی خودرو چه جایگاهی دارد.


۱ - قیمت ارز: با تثبیت قیمت بازار آزاد ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان و تغییرات مداومی که سیاست‌های ارزی در ماه‌های اخیر داشت، هنوز تعیین تکلیف نحوه مدیریت بازار ارز و پرداختن به معضلات اساسی این بازار همچون تطابق نداشتن نقشه ارزی و تجاری کشور با یکدیگر، موضوع تعدد نرخ‌های موجود، نحوه ارائه ارز به خدماتی از جمله ارز مسافری و قیمت گذاری آن و در نهایت نقش ارز در قیمت گذاری کالا‌های اساسی داخلی از جمله در بورس کالا، مسائلی است که هنوز تعیین تکلیف نشده است و می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار دهد.


۲ - تورم: با جهش ارزی ماه‌های آخر سال، امکان مهار تورم و رساندن آن از محدوده‌های بالای فعلی (تورم نقطه‌ای اسفند براساس گزارش بانک مرکزی ۶۳.۹ درصد بود) به کمتر از ۴۰ درصد بسیار سخت است از این رو مواجهه با تورم بالای ۴۰ درصد برای پنجمین سال متوالی شرایط سختی را پیش روی حقوق بگیرانی قرار می‌دهد که رشد حقوق و دستمزد آن‌ها کمتر از تورم بوده است. واضح است که تورم بالا تبعات اقتصادی و حتی اجتماعی از جمله سرقت‌های خرد و زورگیری را به دنبال خواهد داشت.


۳ - رشد اقتصادی: روز گذشته آخرین پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ که تقریبا معادل سال ۱۴۰۲ است، حدود ۲ درصد پیش بینی شد. مشخص است که پس از رشد اقتصادی حدود ۴ درصد سال گذشته که ناشی از رشد قیمت نفت و خروج از کرونا بود، امسال موتور‌های محرک قبلی اثر خاصی بر رشد اقتصادی ندارند و باید به فکر موتور‌های محرک جدید دیگری برای رشد بالا در اقتصاد باشیم.


۴ - مسکن: مسکن با سهم ۳۵ درصدی در سبد خانوار‌ها و سهم ۴۹ درصدی در کلان شهر‌ها و سهم ۷۰ درصدی در سبد هزینه خانوار‌های مستاجر در تهران و در شرایطی که قیمت مسکن طی ۴ سال ۵ برابر شده است و همچنین در حالی که برنامه تولید سالانه یک میلیون مسکن همچنان کند و با، اما و اگر به پیش می‌رود، قطعا معضل مهمی است که تبعات گرانی آن در سبد خانوار از هر موضوع دیگری بیشتر است.


۵ - ناترازی انرژی: نخستین مسئله امسال کشور در حوزه انرژی سبقت گرفتن مصرف بنزین از تولید داخل در اوج سفر‌های نوروزی بود. تابستان امسال این چالش تکرار خواهد شد. با وجود برخی تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت تولید برق، در صورت افزایش دما به سطوح بالاتر از میانگین مسئله قطع برق در تابستان نیز محتمل است. در زمستان نیز متناسب با وضعیت دما مسئله گاز ممکن است مجدد کشور را درگیر مشکلاتی کند.


۶ - آب و محیط زیست: با وجود ثبت بارش‌های مناسب در زمستان امسال، همچنان مسئله آب در برخی نقاط کشور بسیار حاد و حتی در مناطقی که بارش مناسب داشته ایم ناپایدار است و در بلندمدت مسئله آب و تبعات آن از جمله فرونشست و گردوغبار یکی از چالش‌های اساسی روی میز سیاست گذاران است. سایر مسائل زیست محیطی نیز به صورت پرونده‌های باز و تعیین تکلیف نشده پیش روی ماست.


حتما می‌توان موارد دیگری را نیز به این فهرست افزود. با این حال مراد از ارائه چنین فهرستی اشاره به این واقعیت بود که درگیر شدن در مسئله قیمت گذاری خودرو و تمرکز همه جانبه بر آن، موجب می‌شود که سایر مسائل اقتصاد ایران که حتما مهم‌تر از خودروست، به حاشیه رود. ما در حقیقت سال ۱۴۰۲ را با وجود مسائل و مشکلات اساسی که داریم با درگیر شدن با موضوع خودرو شروع کرده ایم. موضوعی که در جای خود قطعا مسئله و چالش مهمی است. مردم حق دارند که خودروی با کیفیت و متناسب با قدرت خرید خود را بتوانند بدون زحمت و اعمال شاقه‌ای نظیر قرعه کشی و مواردی از این دست تهیه کنند، اما همه بحث بر سر این است که موضوع خودرو و حاشیه‌های آن مشتی نمونه خروار است، نمونه‌ای از سبقت موضوعات فرعی بر مسائل اصلی که موجب غفلت از مسائل اساسی‌تر و مهم‌تر از جمله تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی پایین، تراژدی مسکن، ناترازی انرژی و معضلات آب و محیط زیست می‌شود. باید تدبیری جدی شود تا فضای عمومی کشور و به خصوص سیاست گذاران به جای پرداختن به مسائل اصلی درگیر چالش‌های فرعی‌تر نشود، وگرنه هر کدام از مواردی که در بالا فهرست شد قابلیت ایجاد چالش در فضای عمومی کشور در سال جاری را دارد و نباید در غبار بحث‌های دیگر به حاشیه رود.

 

رمزگشایی از جمله خاص زلنسکی


حنیـــف غفــاری طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شده شکست در نبرد باخموت، روسیه را قادر می‌سازد دستاورد میدانی خود را به «غرب» بفروشد و حمایت بین‌المللی برای توافقی را به دست آورد که اوکراین را ملزم به «سازش‌های غیرقابل قبول» کند! به عبارت بهتر، زلنسکی می‌گوید اگر پروسه محاصره و سقوط باخموت تکمیل شود، ارتش اوکراین شکست سختی را در مقابل روسیه تجربه خواهد کرد و این شکست، به‌مثابه پیش‌درآمدی برای انعقاد پیمان صلحی اجباری میان طرفین درگیر خواهد بود که در آن، قطعا منافع راهبردی اوکراین در نظر گرفته نخواهد شد. 


فارغ از اهمیت میدانی و راهبردی باخموت که در استان دونتسک (شرق اوکراین) واقع شده است، جمله خاص زلنسکی درباره «معامله روسیه و غرب» در صورت شکست ارتش اوکراین در این شهر، بسیار معنادار است! این اظهارنظر، نه از سوی منتقدان جنگ اوکراین و نه از سوی ژنرال‌های ارشد ارتش روسیه، بلکه از سوی «کمدین/ سیاستمدار» غرب‌گرایی بیان شده است که کشورش را با توهم عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپایی به زمین نبرد روسیه - ناتو تبدیل کرد!

جمله اخیر زلنسکی، از ۲ منظر قابل بررسی است: نخست اینکه وی اطلاعاتی از تصمیم‌گیری‌های انجام شده در کاخ سفید و اتحادیه اروپایی درباره آینده جنگ اوکراین دارد؛ بر این اساس، ممکن است در جریان سفر‌های وی به کشور‌های اروپایی و واشنگتن، بایدن و مکرون به وی کد‌هایی درباره سرنوشت محتوم جنگ اوکراین و ناچار شدن کی‌یف مبنی بر اعطای برخی امتیازات به مسکو داده باشند که چندان به مذاق زلنسکی خوش نیامده است! سکوت معنادار غرب در برابر طرح صلح کیسینجر که بر مبنای تحقق ۲ پیش‌شرط کلان، یعنی «الحاق رسمی کریمه به روسیه» و «تضمین اوکراین مبنی بر عدم عضویت در ناتو» تعریف شده است، یکی از نشانه‌های آمادگی پشت‌پرده غربی‌ها برای پایان دادن به جنگ اوکراین و ورود به دوران جنگ سرد در آسیای میانه و اروپای شرقی است. سفر مکرون به پکن و تقاضای وی از رهبر چین برای ایجاد شرایط اتمام جنگ اوکراین نیز در همین راستا بود؛ بنابراین اظهارنظر اخیر زلنسکی نمی‌تواند منبعث از نوعی گمانه‌زنی یا حتی تحلیل ابتدایی باشد و قطعا قرائن و شواهدی در این باره در ذهن رئیس‌جمهور اوکراین وجود دارد که فعلا قدرت بیان آن‌ها را در محافل رسمی و خبری ندارد. زلنسکی اکنون محکوم است با وجود آشفتگی ذهنی خود نسبت به بازی دوگانه ناتو در اوکراین، مدام به صورت رسمی از آمریکا و بازیگران اروپایی بابت ارسال تانک‌ها و تجهیزات نظامی به میدان نبرد قدردانی کند! 


اما از زاویه‌ای دیگر، سخنان زلنسکی معنای عمیق‌تری نسبت به ابعاد اطلاعاتی و روبنایی آن دارد! رئیس‌جمهور اوکراین عملا اعتراف کرده حمایت غرب از اوکراین در جنگ «اطلاق» ندارد و متغیری وابسته به شرایط میدانی و احیانا بین‌المللی و فرامتنی حاکم بر نبرد است. به‌راستی زلنسکی چگونه بر دیوار بازیگرانی در غرب یادگاری نوشته است که در صورت شکست ارتش اوکراین در باخموت، ممکن است با روسیه به عنوان طرف مقابل وارد معامله شوند و کی‌یف را قربانی این معامله آشکار یا پشت پرده سازند؟! زلنسکی برای چندمین بار به صورت غیرمستقیم اقرار کرده اعتماد وی نسبت به حمایت مطلق غرب در هر گونه جنگی با روسیه، بدترین و جبران‌ناپذیرترین خطای محاسباتی وی بوده است.

زلنسکی حتی در پروسه ارسال تسلیحات آمریکایی و اروپایی به اوکراین نیز «عزم مطلق طرف غربی» را بار‌ها به چالش کشیده و فراتر از آن، نسبت به اینکه اعضای ناتو حاضر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز نقاط شرقی اوکراین نشده‌اند، شدیدا ناراضی و بهت‌زده به نظر می‌رسد! زمانی که وی و پترو پروشنکو همتای قبلی‌اش به پشتوانه وعده‌های مطلق غرب بر عضویت در ناتو و و محاصره راهبردی روسیه تاکید می‌کردند، تصور رسیدن به چنین نقطه‌ای را نمی‌کردند؛ نقطه‌ای که رئیس‌جمهور کشوری که حیات حداقلی خود در حوزه روابط بین‌الملل را مرهون تنفس مصنوعی غرب می‌داند، نسبت به معامله اربابان خود و روسیه ابراز نگرانی می‌کند. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل اصرار زلنسکی برای دیدار با شی‌جین‌پنگ، رئیس‌جمهور چین و رایزنی با پکن درباره طرح صلح ۱۲ ماده‌ای چینی‌ها برای پایان دادن به جنگ اوکراین، همین بی‌اعتمادی نسبت به رفتار آتی ناتو در قبال مهره غرب در کی‌یف باشد! به نظر می‌رسد زلنسکی بسیار دیرتر از آنچه که باید، نسبت به قواعد مطلق و ثوابت راهبردی در حوزه روابط بین‌الملل آگاه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۱
""چالش‌های اساسی اقتصاد فدای سر خودرو!""
باید گفت: چه کردید با مردم و مملکت در این چهل و سه سال....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
دولت با افزایش فوری ببن ۲۹ تا ۴۵ درصدی قیمتهای خودرو داخلی خودش موافقت کرد !!!؟؟

ولی برای افزایش حقوق قانونی
کارگران و بازنشستگان ، آنها را به امید آینده بهتر و کنترل تورم !!!؟

و ایشالله و ماشالله و وعده سر خرمن بسنده کرد !!؟
سوگ‌ نامه روزنامه خراسان‌ را خواندم. بدین وسیله درگذشت غم انگیز اقتصاد ایران را به عموم هموطنان بخصوص مسئولان تشنه خدمت تسلیت عرض می کنم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
هفته گذشته دو شهید جدید و عزیز مدافع حرم از سوریه را تشیع کردیم

آیا کسی میداند . که کدامیک از مسولان یا فرزندان و دامادها و یا بستگان نزدیک انها تا بحال جزو شهدای عزیزمان در سوریه و لبنان و عراق و یمن بوده اند ؟؟

چون در جنگ ۸ ساله هم که ندیدم از مسولان فعلی و امامان جمعه ای که از شهادت و دفاع از حرم میگویند
از فرزندان پسر پر تعدادشان و دامادها و وابستگان و نزدیکانشان به درجه رفیع شهادت نائل شده باشند کسی اگر میداند بفرماید که شخصا دچار سر در گمی شده ام و دنبال پاسخ سوالم هستم !!؟؟
زلنسكي يك وطن پرست واقعي و تا كنون جلو تجاوز روسيه ايستاده است حالا شما و حاج حسين بگيد دلقك مردم چيزي ديگر فكر ميكنند و شما پيگير عمليات ويژه آقاتي پوتين باشيد
کشوری مانند ایران با اینهمه ذخایر نفتی و غیره آرزوی مردمش این شده که فقط بتوانند شکم شان را سیر کنند، دولتمردان کاری با این مملکت کرده اند که در حال حاضر فقیرترین کشور منطقه باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
نه تنها فقیر ترین کشور متطقه و جهان

بلکه جزو بی ارزشترین واحدهای پول جهان در کنار اریتره و سودان و زیمبابوه و میانمار و ونزوئلا و بورکینافاسو هستیم

و پایین ترین حداقل حقوق بازنشستگان و کارگران و کارمندان را در انتهای جدول منطقه و جهان و حتی پایین تر از بنگلادش و پاکستان و افغانستان و غنا و ساحل عاج و پرو و بولیوی و نپال و کامبوج و ویتنام قرار داریم
چین و امریکا اجازه خاتمه جنگ را نخواهند داد تا بتوانند روسیه ضعیف شده را ببلعند..اروپا هم در گیر جنگ باشد بنفع امریکاست چون اروپای درگیر بهتر تمکین می کند
مسولان چنان نمایشی اجرا کردند که باید اسکار بگیرند !!!!

و طبق معمول همیشگی مردم را به مرگ گرفتند تا به تب ۴۰ درجه راضی شوند!!!؟؟

یکی دو هفته از افزایش قیمت خودرو از ۳۵ تا ۵۵ درصد گفتند !!!!

بعد مخبر را همچون سوپر مَن و رابین هود وارد کردند که نخیر اینکار درست نیست!!

و دیروز افزایش قیمت خودرو های عقب مانده و بی کیفیت را با کمی تخفیف !!!!

مجددا گران کردند و اجتمالا مردم هم باید جشن بگیرند و دعاگو بشوند !!!!!؟؟؟

ایکاش اینهمه استعداد و شامورتی بازی ها را در راه درست و دقیق و منطقی و بنفع

کشور و مردم بکار میگرفتند که حتما به ابادانی کشور و رفاه مردم میرسیدیم !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
رابین هود رو خوب اومدی
اولویت اول و آخر این کشور حجاب است و بس
چه اقتصادی چه معیشتی چه کشکی ؟؟//
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
آره والا بدون حجاب نان از گلویمان‌پایین نمی‌رود. دیگر چه علتی دارد دنبال تورم رو گرفتی . همینجوری سرمان گرم این ودوستان سرشان گرم اسکناس است .‌
مامگه نخبه اقتصادي داريم؟نخيه اقتصادي دللالان وحبابها هستند كه مملكت رو اداره مي كنندومسئولين هم نظارگر.
چقدر خودرو سازها به شعار سال اقبال نشان دادند!!!!!
موضوع زلنسکی و وضع پیش آمده به اوکراین همانند اقدام یک جوان نا پخته و بی تجربه است که به دیوار سستی تکیه کرده که به تذکر دیگران گوش نداده و تجربه دیگران در تکیه به دیوار سست را ندیده گرفته و آخر سر هم با دیوار به زمین خورده و نابود شد
قبل از زلنسکی سران کشورهای لیبی- مصر - عراق - و... طعم تلخ تکیه بر حمایت آمریکا را دیده بود و چون جوان ناپخته و بی تجربه به تذکر دیگران گوش نداده و باز به حمایت آمریکا اعتماد کرد و با روسیه سر شاخ شد این هم نتیجه اعتماد به غرب است
اوکراین نابود شد صدها هزار اوکراینی کشته شدند موقعیت جهانی اوکراین از دست رفت وتا قیامت هم بدهکار غرب شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
اوکراین به روسیه حمله کرد؟ پس صدامم حق داشت به بهانه جلوگیری از نفوذ انقلاب ایران به ما حمله کرد. صدام فکر کرد سه روزه میتونه نبرد قادسیه راه بندازه و ایران رو ضمیمه خودش کنه. روسیه هم فکر کرد میتونه اکراین رو به بهانه ناتو ضمیمه خاکش کنه. در هر دو مورد زهی خیال باطل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
بی انصافی و دفاع از متجاوز اشغالگر خونخوار پوتین و روسیه !!؟؟

آنقدر بیشرمی و بی حیایی میخواهد

که شب را روز و سیاه را سفید جا بزنید!!؟

براتون متاسفم امید خان
که از روسیه متجاوزی که بدون دلیل و از ۲۰۱۴ و به بهانه های واهی و مسخره
کریمه را از اوکراین جدا و ضمیمه خاک خودش کرد

و در ۱۴ ماه گذشته میلیونها نفر از جمعیت کشور اوکراین را بی خانمان و آواره کرده

و صدها هزار نفر را به خاک و خون کشیده

و کل شرق اوکراین را تصرف و تخریب و ضمیمه خاک خودش کرده
را چگونه میتوانید رایگان دفاع و حمایت و توجیه کنید ؟

از یک جنایتکار جنگی کثیف روسی چون پوتین جاسوس کا گ ب که حتی به مردم و کشور خودش هم رحم نکرده

و بزرگترین خیانتها را در چهل سال گذشته بارها و بارها به ایران و ایرانی روا داشته است

و حتی یک ریال برای ما و کشورمان و هیچ و کشوری
ارزشی قایل نبوده و نیست
اینطور نمیدانم چرا دفاع و حمایت میکنید؟

بدانید که روزی باید حداقل به وجدان اخلاقی خودتان پاسخگو باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
آقای ناشناس 10:37
کسی کار پوتین را تایید نمی کنه
ولی شماها اگه همین کار را اروپا و آمریکا انجام دهد که انجام داده، مشکلی باهاش ندارید
کلا غرب پسند هستید
مشکل اوکراین هم اعتماد بی جا به سست عنصرهایی مثل اروپا و امریکا بود نه ظرفیت داخل خودش
داداش ملت ایران شده فدای سر خودرو!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
مشکلات اصلی ما از مسولانی است
که از یک اقلیتی غیر منتخب و غیر پاسخگو که خودشان را همیشه برتر از همگان دانسته و میدانند

و همه اشتباهات و گناهان و خطاهای خودشان را گردن دیگران و بیگانگان

و زمین و زمان می اندازند

و با حدف هر روزه عده ای از گردونه رقابت و کوچکتر کردن حلقه خودی ها یشان

بزرگترین خسارات را به کشور و مردم ایران عزیز زده اند و میزنند
کنترل تورم ب ابن دولت عملا غیر ممکن است
ایقدری گرفتار روغن . تورم . شکر .طلاق . ازدواج . بیکاری.اختلاس وغیرو هستیم که کشور گشایی پیشکش. اگر کشور گشایی کنیم حفظش نمیتونیم بکنیم ..
حداقل کار برای بهبود روند و شرایط جامعه ابتدا استعفای دولت و تشکیل دولت موقت با انسانهای کاردان و متخصص هست در غیر این صورت بزودی موج جدیدی از اعتراضات که قطعا با شرایط بشدت بدتر از سال پیش در برابر حاکمیت ایجاد خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
شما با دولتهای قبل که پایه گذار تورم دائمی بودند مشکلی نداشتی؟
دولت با افزایش تنها ۲۷ درصد حقوق بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی موافقت کرده است که جمعا به حدود ۸ میلیون تومان میرسد !!!؟

این بی توجهی و نادیده انگاری ، دقیقا خطر حتمی و جدی برای زندگی بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور است که در قالب کارگران و بازنشستگان و خانواده شان‌ میباشد

مجلس و دولت بگویند که چگونه باید مردم این ۱۰ میلیون کسری ماهیانه را تهیه و جبران کنند ؟؟

و چطور از پس هزینه های گزاف حیاتی و واقعی رو به افزایش هر روزه ، چون خوراک و پوشاک و

اجاره خانه و دارو و درمان و بهداشت و آموزش و ایاب و ذهاب و قبوض وو را تامین کنند ؟؟؟
تیتر خبر یکی از رسانه ها کم حجاب‌های که به احیا رفتن خخخخ
تیتر خبر یکی دیگه از رسانه ها این دختر را میشناسید امر به معروفی که مورد توهین واقع شد خخخخ
تیتر خبر رسانه دیگر مجازات سنگین برای بیحجابها و‌کم حجابها
برگشتیم به دوران.. با تسبیح و ماست دختران و زنان را مورد توهین قرار میدهند د
تیتر خبر رسانه ها بزودی کم حجابها و بیحجابهایی که در راهپیمایی قدس شرکت داشتند
عجب بساطی راه انداختید واقعا دست مریزاد مردم را به جان هم انداختید ارامش جامعه را از بین برده اید توهین به هم افتخار شده که دستور خدا انجام شود اینگونه
از ماست که بر ماست . وقتی هموطنان گرامی با حرص و ولع برای خرید فرغون های تولید ایران خودرو و سایپا سر از پا نمی شناسند همین است . اگر واقعا این دو فرغون ساز تحریم شوند خواهید دید چه بلایی بر سرشان خواهد آمد .
دلار داره سقف های تاریخی را یک یه یک می شکند و وضعیت معیشت و اقتصاد هر روز سیر نزولی طی می کند
چطور است که مسئولین گرسنگان را می بینند ولی کاری نمی کنند ولی برای حجاب رگ گردنشان بیرون می زند
چه چیزی بهتر از مسئله حجاب برای درگیر کردن ذهن من و شما
بیایید از هر طیف که هستیم با هم دوست و متحد باشیم و مسئولین را مجبور کنیم به مسائل مهمتر بپردازند و مجبور شوند قصور خودشان را در این سالها به گردن بگیرند و اشتباهاتشان را جبران کنند نه اینکه اجازه دهیم پشت مسئله حجاب قایم شوند
فعلا مسموم سازیها مردم را بسیار عصبانی کرده منتظر عکس العمل آنها باشید بالاخره یکی باید به مردم جواب بدهد
اقای حنیف غفاری
اکراین از ترس بلند پروازی های دیوانه کرملین به ناتو پیوست مدتها قبل از حمله روسها مدعی بودند که با اکراینی ها از یک نزاد و تاریخ هستند و باید اکراین به دامن روسیه برکردد, همین تزس اکراین باعث شد تا به ناتو بپیوندد, روسیه به بهانه نازیسم و کشته شدن جند روس با تصور اینکه کمتر از یک هفته اکراین را تصرف میکند حتی حاضر نشد نام این عملیات را جنگ بگذارد , و با خیال اینکه تا کی یف پیش میرود و اگر فشار جامعه جهانی بیش از اندازه شد یک تکه بزرگ از اکراین را می کند و با منت الباقی اکراین را پس میدهد جنگ را شروع کرد, اگر خاطرتان باشد زمانی که جنگ شروع شد برای زلنسکی و همراهان هواپیمایی جهت خارج کردن انها از اکراین ارسال شد اما همین بقول شما دلقک/سیاستمدار به جهان پیام داد که میماند و میجنگد و چه فرصتی بهتر از این برای غرب که شخصی حاضر به جنگ با قدرت دوم جهان باشد و بیشتر تامین اسلحه باید از سوی غرب انجام شود و این بهترین فرصت برای غرب بود تا پوزه خود بزرگ بین پوتین به خاک مالیده شود و قدرت این کشور را با از بین بردن ذخیره ارزی 600 میلیاردی محدود کنند تا ادعای قدرت دوم جهان از سرش بیرون شود, و این نمیشود مگر با از بین رفتن ذخیره ارزی روسیه ,در حقیقت غرب با توجه به اشتباه محاسباتی پوتین او را در گوشه رینگ گیر انداخته و تا حداقل ناک داون نکند دست نخواهد کشید طولانی شدن جنگ هم موید این موضوع است و بعد از این جنگ روسیه باید سالها زخمهای خودرا لیس یزند و دیگر تا مدتها فرصت و نوانایی دخالت در کشورهای دیگر نخواهد داشت, اقای حنیف به اینکه مکرون و باقی چه میگویند و چه میکننذ توجه نکن بالاخره اینها باید پاسخگوی مردم کشور خودشان بابت خروج سرمایه و همچنین وجهه بین المللی باشند , اینها مصرف داخلی و گاهی بین المللی دارند تا نشان دهند بدنبال صلح هستند اما واقعیت اینکه هنوز ذخایر ارزی در کیسه روسیه باقی است و تا ان باقی است غرب گریبان پوتین را رها نخواهد کرد
یادمون باشه در هر مرحله قرعه کشی قیمت خودرو افزایش یافته و این تورم آتیست که به زودی بر قیمت قطعات خودرو و کرایه ها و نهایتا ارز تاثیر میگذاره.
متاسفانه مدل تورم عوض شده و این افزایش دلار نیست که باعث تورم میشه بلکه افزایش قیمتها و کاهش ارزش پول و نهایتا افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها مدل جدید تورم ایرانه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی