بازدید 7943
۹

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

استان زنجان یا استان زنگان یکی از استان‌های ایران است. مرکز این استان شهر زنجان است. استان زنجان دارای ۸ شهرستان، ۱۹ بخش و ۱۲۱۰ آبادی است که از این تعداد، ۹۷۸ آبادی دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه می‌باشند. این استان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، دارای ۱٬۲۶۴٬۳۲۴ نفر جمعیت بوده‌است.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰ 27 March 2023
به گزارش «تابناک»، زنجان یکی از استان‌های بزرگ ایران است که مکان‌های دیدنی زیادی دارد که می‌توان در تعطیلات سری هم به این استان پهناور زد. زنجان در شمال غرب ایران واقع شده است. شهر زنجان (به پارسی قدیم: زنگان) از نظر تعداد ساکنین رتبه بیستمین شهر ایران را دارد. 
در ادامه ده مورد از جاذبه های گردشگری زنجان معرفی می شود: 

دودکش جن

این مکان با این نام عجیبش واقع در شهرستان ماهنشان زنجان و به کهن دژ یا قلعه بهستان نیز معروف میباشد. ساختار و معماری این قلعه کاملا متفاوت از قلعه های زمان خودش است. آنچه که امروز از دودکش جن باقی مانده و مشاهده می‌کنید، حاصل تغییرات جغرافیایی بر ساختار مناره‌های بلند این قلعه است.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

مسجد جامع زنجان

در قسمتی از بافت قدیمی زنجان و در نزدیکی بازار اصلی این استان، مسجدی در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط عبدالله میرزا دارا، پسر شاه ساخته شده. استفاده از کاشی های چند رنگ و طرح های گل و بوته و گچبری های منحصر به فرد در بنای مسجد جامع زنجان آن را تبدیل به مکانی زیبا کرده که نشانگر سبک معماری دوران قاجار است.

بیشتر بخوانید 

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

 

موزه باستان شناسی زنجان

عمارت ذوالفقاری نیز از بناهای دوره قاجار است؛ میتوان گفت بیشتر بناهای تاریخی زنجان پیشینه ی اولیه ای در دوران قاجار دارند. زمانی ساختمان موزه باستان شناسی زنجان مربوط به امور اداری حکمران این شهر بوده است اما در حال حاضر تبدیل به موزه‌ای بزرگ شده که در آن مردان نمکی که مربوط به دوران هخامنشیان هستند را نیز می‌توان مشاهده کرد. با این اوصاف دیدن موزه باستان شناسی زنجان هرگز خارج از لطف نخواهد بود.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

حمام سنتی حاج داداش و آدمک های مومی

این بنا با وجود قدمت بالایش هنوز بافت و ساختار خود را حفظ کرده. اما با تغییرات و مرمت مختصری روبرو شده و تزیینات اندکی چون ماکت آدمک های مومی به آن اضافه شده؛ مانند حمام وکیل شیراز. این مکان با وجود این تغییرات و تزیینات تبدیل به سفره خانه ای برای استفاده گردشگران شده است. کاشی کاری های گنبد این حمام بسیار خوش رنگ و نگار هستند.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

پل میربهاءالدین بین زنجان و کردستان

در محور جنوبی حومه شهر و روی رودخانه زنجان‌رود پلی تاریخی وجود دارد که کاملا از آجر ساخته شده و در نمای داخلی بزرگترین طاقش نیز مشخصات جالبی از زمان ساختش حک شده. سازنده این پل نام خودش را روی آن گذاشت و اکنون هم در لیست آثار ملی ایران ثبت شده.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

تپه های رسی زنجان

در نقاط محدودی از زمین تپه هایی رنگی میبینیم که ابتدا با خود فکر میکنیم فوتوشاپ شده اند! اما حاصل فعل و انفعالات جغرافیایی خاصی هستند که به این شکل درآمده اند. کوه و تپه های رسی زنجان شامل کوه های رنگی رنگی است که هنگام بارندگی با خیس شدن این تپه ها و کوه ها شاهد رنگهای زنده تر و واضح تری هستیم و چشم انداز شگفت انگیزی ایجاد میشود.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

دریاچه پری

این دریاچه در سایت های خارجی و انگلیسی زبان هم مطرح شده و پیشنهاد شده که از آن دیدن کنید. دریاچه پری در دشتی وسیع قرار دارد که به خندقلو و شورگول هم معروف است. دریاچه خندقلو تنها دریاچه طبیعی زنجان است. آبشار شارشار نیز در شمال غربی زنجان در میان سنگ های صخره ای در منطقه تهم وجود دارد. چشم اندازی که این آبشار زلال به کمک درختان اطرافش به وجود آورده خارج از حد تصور گردشگران زیباست.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

غار کتله خور

بزرگترین غار خشکی آبی جهان، غار کتله خور است که در جنوب خدابنده و در ۸۰کیلومتری استان زنجان قرار دارد. قندیل های رنگی آویزان از سقف و تونل های متعدد برای عبور و مرور بازدیدکنندگان از خصوصیات این غار است. این غار شامل سه طبقه است و هنوز بخش های حفاری نشده بسیاری دارد و میتواند ساعتها شما را مشغول تماشا نگه دارد. شباهت غار کتله خور به غار علیصدر زیاد است اما کتله خور کاملا  خشک است و علیصدر غار آبی میباشد. همچنین ترکیب ستون های غار نیز درصد آهک بیشتری نسبت به دیگر غارها دارد که این خودش باعث عجیب و زیباتر بودن این غار شده.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

رودخانه قزل اوزن

از جاذبه های طبیعی و دیدنی های زنجان همین روز قزل اوزن است که یکی از طویل ترین رودهاست و به خاطر ترکیبات شیمیایی بسترش به رنگ قرمز است و به همین دلیل هم قزل اوزن نامیده شده. این رود از کوه های چهل چشمه در کردستان سرچشمه گرفته و آب زنجان را تامین میکند. مناطق و مناظر اطراف این رودخانه هم جذاب و دیدنی اند.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

پیست اسکی پاپایی

۴۵کیلومتر جنوب غرب زنجان نیز یک پیست اسکی در نزدیکی ایجرود زنجان وجود دارد که ۸۰ هکتار است و شیب های نسبتا ملایمی دارد. برای همین هم مورد استفاده مردم عادی که اسکی باز حرفه ای نیستند هم قرار میگیرد.

این‌ها همه جاذبه‌های دیدنی استان زنجان است

منبع: سایت آسمونی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
همین؟
طارمش و جاذبه هاش؟!
چرا بقیه جاهای دیدنی و باستانی زنجان رو نگفتی
گنبد سلطانیه بعنوان بلندترین گنبد آجری جهان، بازار سنتی سرپوشیده زنجان بعنوان طولانیترین بازار سرپوشیده جهان، موزه رختشویخانه زنجان، باغات زیتون دره طارم، صنایع دستی مسی و چاقو و چاروق و ملیله کاری.
آبشار شارشار نیز در شمال غربی زنجان در میان سنگ های صخره ای در منطقه تهم وجود دارد. چشم اندازی که این آبشار زلال به کمک درختان اطرافش به وجود آورده خارج از حد تصور گردشگران زیباست.

عزیزم الان حداقل 15ساله که آبشار شارشار و فضای سبز زیبایی که توصیف کردی رفتن زیر آب دریاچه سد تهم.. این مقاله رو از کجا آوردی.
گنبد سلطانیه بعنوان بلندترین گنبد آجری جهان، بازار سنتی سرپوشیده زنجان بعنوان طولانیترین بازار سرپوشیده جهان، موزه رختشویخانه زنجان، باغات زیتون دره طارم، صنایع دستی مسی و چاقو و چاروق و ملیله کاری.
بسیار ضعیف تنظیم شده شهرستان طارم استان زنجان معروف به کشمیر ایران با جاذبه های منحصربفرد دیدنی ترین منطقه استان زنجان است حامد گردشگر بین المللی
غارتاریخی وبا قدمت گلجیک واقع در روستای گلجیک بسیار مهیج وزیبا که درزمان قدیم پایگاه سربازها بود .که دورن آن تاریک وپراز خفاش است.
اینها رو هم اضافه کنید که: بازار سنتی سرپوشیده زنجان طولانی ترین بازار سرپوشیده دنیاست، گنبد سلطانیه بلندترین گنبد آجری دنیاست، باغات زیتون دره طارم و صنایع دستی ظروف مسی، چاقو و چاروق و ملیله کاری و غذاهایی مثل حلیم و جغور بغور و از همه مهمتر مردمی مهربان، قانع و خوش طینت دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها