بازدید 6375

احتمال حمله آذربایجان به ارمنستان درمنطقه مرزی ایران

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر این که ارتش جمهوری آذربایجان قصد تحرکاتی را در منطقه دارد، "علی علیزاده" سفیر آذربایجان در ایران در توئیتی نوشت: وقت عمل است.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷ 22 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وی با انتشار فیلمی با ادعای قاچاق سلاح به منطقه "خانکندی" که ارمنستان آن را استپاناکرت می داند، نوشته است: واقعیت دیگر مربوط به قاچاق غیرقانونی مهمات نظامی توسط جدایی طلبان ارمنی به خانکندی است.

وی در ادامه این توئیت با اعتراض به آنچه وی سکوت نمایندگان خارجی درخصوص این اقدام خوانده است، نوشت: چرا نمایندگان خارجی که روزانه در خصوص اقدامات مسالمت آمیز محیط زیست در جاده لاچین - خانکندی برگزار می شود اظهار نظر می کنند، صدای خود را علیه این بی قانونی بلند نمی کنند؟

برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که ارتش جمهوری آذربایجان قصد دارد به مناطقی در «سیونیک» منطقه هم مرز با ایران در ارمنستان حمله کند.

ارمنستان ۱۴ اسفندماه ، جمهوری آذربایجان را به مسدود کردن تعمدی جاده لاچین ـ خانکندی بر خلاف مفاد توافق‌نامه آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره‌باغ متهم و اعلام کرد که دولت باکو جمعیت ارمنی ساکن خانکندی را گروگان گرفته است تا به اهداف خود در خصوص مناقشه قره‌باغ برسد.

یک هفته پیش از آن و پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری، کامیون‌ها و خودروهای حامل کمک‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بدون مانع از دالان لاچین رد شده و به خانکندی مرکز قره باغ رفتند.

بر اساس مفاد تفاهم‌نامه آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره باغ، نیروهای روسی حافظ صلح، تضمین کننده تردد ایمن از جاده لاچین ـ خانکندی هستند ولی این نیروها در هفته‌های اخیر در برابر اعتراضات سازماندهی شده توسط دولت جمهوری آذربایجان و نیز محدود شدن تردد در این مسیر جاده‌ای سکوت کرده‌اند.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان چند روز پیش در جریان سفر سرگئی لاوروف همتای روسی خود خواستار ایجاد پاسگاه کنترل مرزی در ابتدای جاده لاچین ـ خانکندی شد ولی لاوروف اعلام کرد که نیازی به دایر کردن پاسگاه در این مسیر نیست و نیروهای روسی امنیت تردد را تضمین می کنند.

به گزارش ایرنا، جمهوری آذربایجان طی سه ماه ماه گذشته اعلام کرده که گذرگاه لاچین برای عبور و مرور غیرنظامیان باز است اما در مقابل ارمنستان می گوید که مقامات باکو با سازماندهی عوامل خود تحت عنوان نیروهای مدنی و فعالان محیط زیست، مانع از انتقال سوخت، مواد غذایی و اقلام پزشکی به شهر خانکندی شده و به این طریق، موجب فراهم شدن بستر فاجعه انسانی در این منطقه شده‌اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری ۱۰ روز پیش حکم قانونی و الزام آور(با شماره ۱۳-۲) را در مورد آخرین درگیری‌های حقوقی در منازعات طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ صادر کرده و خواستار رفع محدودیت و برقراری تردد در مسیر جاده لاچین ـ خانکندی شد.

پس از جنگ پاییز سال ۲۰۲۰ بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان معاهده آتش بس سه جانبه ای بین روسیه ـ جمهوری آذربایجان ـ ارمنستان امضا شد اما تکلیف خانکندی مرکز قره‌باغ به صورت نامشخص رها شد.

بر اساس یکی از مفاد آتش بس سه جانبه، طرفین متعدد به ایجاد گذرگاه بین خانکندی و خاک ارمنستان از طریق شهر لاچین و نیز گذرگاه بین بخش شرقی خاک جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان شدند که از همان ماه‌های نخست، گذرگاه لاچین برای طرف ارمنستان باز شد ولی ارمنستان تاکنون در خصوص ایجاد گذرگاه جدید بین بخش شرقی و خاک جمهوری خودمختار نخجوان اقدامی نکرده و این موضوع را خارج از تعهد امضا شده عنوان می‌کند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش بس بین طرفی آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
روسیه برای راضی کردن ترکیه قره باغ را به ترکها داد احتمالا به زودی استان سیونیک ارمنستان را نیز به ترکها بدهد و شاید در آینده ای نه چندان دور کل ارمنستان را واگذار کند اما روسها غافل از آنند که ترکیه اسب تروای ناتو است و هدف از تصاحب ارمنستان در واقع محاصره روسیه و قطع دست این کشور در قفقاز است روسیه برای نگه داشتن ترکیه در کنار خود شاید خیلی چیزها را به ترکیه واگذارد اما روسها شدیدا احمقند و دارند گورشان را میکنند ترکیه عضوی از ناتو است و مخالفتهایش با باصطلاح آمریکا و غرب یک نقشه زیرکانه از طرف ترکیه و غرب برای نابودی روسیه است
اشتباه جمهوری آذربایجان، پذیرش صلحنامه‌ی تحمیلی روسیه بود که ورق را به نفع ارمنستان برگرداند.
وقتی مانور می دهید بعد بشدت عقب نشینی می کنید اذربایجان عمل می کند و شما شعار می دهید و اذربایجان تمام مرزهای شمال را تصاحب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
دهها سال است مسئولین شعارهایی میدهند که هیچ عملی به دنبال ندارد و عملا غیر عملی است ولی کشور و ملت تاوان سنگینش را با تحریم و ... میپردازند
تعدادی فکر می کنند قره باغ مال ارمنستان است ولی قره باغ متعلق به جمهوری اذربایجان بوده و 30سال است اشغال شده رفع اشغال و عقب نشینی ارمنستان پایان دهنده جنگ خواهد بود ایران نیز باید قره باغ را از ارمنستان بگیرد بدهد به اذربایجان بی تفاوتی بضرر ایران است
کل اذربایجان اماده است تا برای همیشه ارمنی های نمک نشناس خائن را به جزای اعمالشان برساند. شیران اردبیل زنجان تبریز و اورمیه تهران کرج همدان قزوین قم اراک شیراز خراسان ساوه استارا انزلی رشت و غیره وقت عمل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
بگیر بخواب
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
چیزی زدی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
شام سبک بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
در بیشه گمان مبر که خالی است
شاید که پلنگ خفته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
شیران ایران هیچ وقت برای شغال هایی مثل الهام، شکار نکردن
به امید پیروزی ارتش اسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
طرف حق باشیم نه طرف مسلمانان... هرچند اگر بشه اسمشون را گذاشت مسلمان
آرزوی ظفر برای برادران آذربایجانی دارم.
اگر حاکمان باکو خیالات بدخواهانه ندارند ، به ایجاد یک بزرگراه شرقی ـ غربی برای اتصال باکو به نخجوان تن دهند و گر نه هر ناظر بی طرفی به آسانی می پذیرد که بهانه تراشی ها و عملیات ایذائی آنان نشانه میل به تصرف جنوب ارمنستان است ، به ویژه ادا اطوارهایی که لب مرز ایران در می آورند ثابت می کند که بازیچه رندان هفت خط آتش افروز شده اند . نتیجه بازی با آتش البته کاخ های شان را به آتش می کشد و بر سرشان خراب می کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
زنگه زور بخشی از اذربایجان است ساکنان اذربایجانی ان فقط 25 سال پیش از انجا اخراج شدند به زنگه زور اشغالی اذربایجان غربی گفته میشه این چیزها رو می دونی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
اتفاقاً آذربایجان همین بزرگراه را می خواهد نه استان سیونیک را
naser
| India |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
دانشمند جان آذربایجان هم همین را می خواهد این ارمنستان است که به ایجاد این دالان تن نمی دهد. واقعا شما خیلی از مرحله پرت هستید!!!ا
علیف اگر جرئتش را داری حمله کن تا درس خوبی به تو و دار و دسته تو داده شود.
پاسخ ها
naser
| India |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
تو خودتو زیاد عصبانی نکن. علیف می داند چکار کند.ا
پحث اینکه قره باغ خاک آذربایجان است حتی ارمنی ها نیز قبول دارند، کامنت نوشته گان بی سواد بار دیگر بفهمنند. آنچه من متوجه شدم ایرانشهر در مقابل اسلام
پیروزی ارتش شیعه اذربایجان بر ارامنه اشغالگر نزدیک است
علیف با شکستن نمکدان و خیانت به جمهوری اسلامی ایران در صورتیکه حمله جدیدی را بر علیه ارمنستان تدارک ببیند... گور خودش را کنده.... و این دفعه رفقای اسرائیلی و عثمانی نمی توانند بدادش برسند.....
الهام استان باکو از سرنوشت صدام ملعون درس بگیره.
به قول مرحوم دکتر جواد طباطبایی ایران تا اطلاع ثانوی متولی ندارد
ایران باید به کمک ارمنستان بیاد و هر متجاوز آذری به خاک ارمنستان رو تو خاک ارمنستان به درک واصل کنه.
امنیت ملی ایران فراتر از همزبانی و هم دینی با این کشور یا اون کشور هست
در صورت حمله آذربایجان به ارمنستان ارتش ارمنستان به دور از هر تردیدی باید خطوط نفت و پالایشگاه های آذربایجان رو به آتش بکشه
ترک های افراطی تو ترکیه و آذربایجان فکر میکنن با تصرف بخشی از ارمنستان میتونن توران بزرگ رو شکل بدن و کشورهای ترک رو به هم وصل کنن ولی غافل از این هستن که اروپا و آمریکا و روسیه نمیگذارن عثمانی دوم ظهور کنه و موی دماغشون بشه. اگه تا الان هم هیچ اقدام مهمی درباره زیاده خواهی آذربایجان انجام ندادن نه از روی ترس که دارن طناب دار بیشتری در اختیار علی اف میگذارن تا به وقتش به دار بکشنش
ارتش ایران باید گوش این الهام را بپیچونه درسی بهش بده تا یادش نره که اسمش چیه
زمانی که خاک آذربایجان تحت اشغال داشناک های ارمنی بود و بسیاری تجاوز و جنایت و تعدی کردند این دلواپسان کجا بودند؟
به کوری چشم ملت بزرگ آذربایجان، منطقه قره باغ بطور کامل از وجود نحس ارامنه پاکسازی خواهد شد .
یا حق
واقعا بعضی ها که مسیله اسلام و دینو وسط میکشن نمیدونن که آذرباییجان هدفش نه فقط اشغال ارمنتستانه بلکه بستن کردیدوریه که ایران رو به غرب متصل میکنه تا همراه با ترکیه دست ایران رو در منظقه فققاز کوتاه کنند و برای خودشون خدایی کنند و به ریش ایران بخنند. لابد بعدشم میخوان پای ناتورو به این منطقه باز کنند. زهی خیال باطل. من به عنوان یک آذری از برادران و خواهران ارمنی حمایت میکنم.
مرز ایران و ارمنستان باید حفظ شود
وقت خوبی برای یک اقدام هماهنگ ایران، روسیه و چین است. کم هزینه ترین راه برای نشان دادن یک اقدام هماهنگ در اشغال این قسمت از ارمنستان است.
اجازه قهرمان بازی به علیف ندهید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها