بازدید 40096
با سیصد و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط جنگنده روس در دریای سیاه/ موضع گیری پنتاگون درباره سرنگونی پهپاد آمریکا/ واکنش مسکو به تقابل جنگنده روس با پهپاد آمریکایی/ شرایط نظامی سخت و دردناک در شرق اوکراین

سیصد و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷ 14 March 2023

ساقط شدن 17 پهپاد ارتش اوکراین توسط روسیه

بین الملل تابناک: سیصد و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

واکنش مسکو به تقابل جنگنده روس با پهپاد آمریکایی
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۳:۲۲

یانیه وزارت دفاع روسیه:

 صبح روز 14 مارس امسال، یک پهپاد MQ-9‌ آمریکایی بر فراز دریای سیاه و در نزدیکی شبه جزیره کریمه در جهت مرزهای دولتی فدراسیون روسیه در حال پرواز بود. 

پرواز این پهپاد با فرستنده خاموش در حال انجام بوده و در حال نقض مرزهای منطقه موقت ایجاد شده از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین بود. این مرزها به کلیه کاربران حریم هوایی بین‌المللی ابلاغ و مطابق با استانداردهای بین‌المللی منتشر شده است. 

در راستای شناسایی متجاوز، جنگنده‌های نیروی هوایی به پرواز در آمدند و در نتیجه مانورهای تیزی که پهپاد حدود ساعت 9:30 دقیقه به وقت مسکو انجام داد، این پهپاد کنترل خود را از دست داده و با کاهش ارتفاع با سطح آب برخورد کرد.

جنگنده‌های روس از تسلیحات هوابرد استفاده نکرده و هیچ تماسی نیز با پهپاد نداشته و در سلامت به پایگاه هوایی خود بازگشتند.

موضع گیری پنتاگون درباره سرنگونی پهپاد آمریکا
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۳:۱۷

 پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران گفت که رهگیری‌ها (از سوی روسیه) امری غیرعادی نیست، اما رهگیری امروز باعث شد که پهپاد آمریکایی قادر به پرواز نباشد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اقدامات خلبانان روسی را "ناامن و غیرحرفه ای" توصیف کرد و افزود: به نظر من این اقدامات خود گویا هستند.

رایدر ادعا کرد که جنگنده سوخو-۲۷ روسیه که پروانه پهپاد را تخریب کرد، احتمالاً آسیب دیده است. او ادامه داد که خدمه کنترل این پهپاد پس از برخورد مجبور شدند آن را ساقط کنند زیرا ملخ آسیب دیده این پهپاد را غیرقابل کنترل کرده بود.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به این سوال که آیا این پهپاد در نزدیکی اوکراین پرواز می کرد، گفت: "این پهپاد از هرگونه منطقه اوکراین دور بود."

رایدر از اظهار نظر در مورد عملیات بازیابی پهپاد خودداری کرد اما افزود: «روسیه این پهپاد را در اختیار ندارد».

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: پهپاد ام کیو ۹  "MQ-۹" توانایی مسلح شدن را دارد اما هنگام وقوع این حادثه در حال انجام یک ماموریت اطلاعاتی و شناسایی در آب‌های بین‌المللی بود و پنتاگون درباره مسلح بودن این پهپاد اظهار نظر نخواهد کرد.

او توضیح داد دو فروند جنگنده سوخوی ۲۷  حدود ۴۰ دقیقه با این پهپاد پرواز کردند و قبل از برخورد، هیچ ارتباط رادیویی میان آمریکا و روسیه در خصوص این پهپاد وجود نداشت.

 

آمریکا سفیر روسیه را احضار کرد
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۳:۱۶

 ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که  با روس ها  مستقیما  در سطوح عالی ارتباط برقرار کرده ایم  تا به رهگیری غیرحرفه‌ای و  ناایمن پهپاد آمریکایی توسط جنگنده روسیه  اعتراض شدید خود را اعلام کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن ادمه داد: در خصوص این حادثه، سفیر روسیه را احضار کردیم.

پرایس همچنین گفت:  سفیر آمریکا در روسیه پیامی قوی از اعتراض ایالات متحده را  به وزارت امور خارجه روسیه منتقل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: به متحدان و شرکا در مورد حادثه پهپاد در  دریای سیاه توضیح داده ایم.

کاخ سفید: برخورد امروز جنگنده روسی با پهپاد آمریکایی منحصر به فرد بود
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۳:۱۴

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه به وقت محلی افزود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکادر جریان این رویداد قرار گرفته است.

این مقام کاخ سفید تصریح کرد که حوادث دیگری مشابه آنچه در روز سه شنبه رخ داده، وجود داشته است.

کربی گفت: گرچه موارد دیگری از رهگیری پهپادهای آمریکایی از سوی جنگنده های روسیه وجود داشته است، اما این مورد "ناامن و غیرحرفه ای" بود. بنابراین، از این نظر، این حادثه منحصر به فرد است.

ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط جنگنده روس در دریای سیاه
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۱:۰۴

 برخی منابع خبری شبانگاه سه شنبه به وقت تهران مدعی شدند که سانحه‌ای برای یک فروند پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» ساخت آمریکا بر فراز دریای سیاه رخ داده و طی آن این هواپیمای بدون سرنشین با یک جنگنده روسیه برخورد کرده و این پهپاد به داخل دریا سقوط کرده است

منابع نظامی غربی به «خبرگزاری فرانسه» گفتند که این  «حادثه» مربوط به پرواز پهپاد ریپر آمریکا بر فراز دریای سیاه است. این منطقه با فعالیت شدید نظامی ناتو در نزدیک خطوط جنگ اوکراین مواجه است.

دو منبع غربی که به دلیل حساسیت موضوع مایل به افشای هویت خود نبودند، به خبرگزاری فرانسه گفتند: «اتفاقی افتاده است، اما ما تایید نمی‌کنیم که پهپاد سرنگون شده است. اینک تحقیقات در حال انجام است.»

این منابع غربی در زمینه اینکه این پهپاد متعلق به کدام کشوربوده اطلاعاتی افشا نکردند.

یک مقام پنتاگون نیز  به شبکه خبری «الجزیره» گفت که یک جنگنده روسی با پهپاد ام کیو-۹ آمریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرد.

به گفته فرماندهی آمریکا در اروپا، اوایل صبح امروز یک جنگنده  «سوخو-۲۷» روسیه یک فروند پهپاد ریپر نیروی هوایی ایالات متحده را در ماموریتی بر فراز دریای سیاه رهگیری کرد. اما در این ماموریت هواپیمای روسی با پهپاد برخورد کرد و باعث سقوط پهپاد به داخل دریای سیاه شد. 

کاخ سفید در این باره این حادثه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان این سانحه قرار گرفته است.  سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده که رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای روسیه باعث سقوط پهپاد ام کیو-۹ شد.

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد یک جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک پهپاد شناسایی روسیه حمله کرده و آن را ساقط کرده است. 

اتحادیه اروپا سقف قیمتی نفت روسیه را ۵ دلار دیگر کاهش می دهد
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۰:۳۵

کشورهای اروپایی و آمریکا قصد دارند که رویکرد ضد روسی خود را در زمینه صادرات نفتی گسترش دهند.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا سازوکار تعیین سقف قیمت محصولات نفتی روسیه را در ماه مارس مورد بررسی قرار خواهند داد.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است که اتحادیه اروپا قصد دارد سقف قیمتی نفت روسیه تا ۵ دلار کاهش دهد.

توافق تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه توسط کشورهای گروه هفت و استرالیا از روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) اجرایی شد. تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه در بازارهای جهانی تازه‌ترین اقدام متحدان اوکراین برای کاهش درآمدهای ارزی روسیه است.

کمیسیون اروپا در این رابطه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای گروه ۷، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت دریایی روسیه را از ۵ دسامبر به ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند. کشورهای گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا هستند.

هشدار روسیه درباره وحشت آفرینی همسایگانش
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۰:۳۴

معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به تلاش های آمریکا برای وحشت آفرینی در مرزهای روسیه هشدار داد.

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که مسکو نگران تلاش های آمریکا و متحدان این کشور در جهت ایجاد کانون های تنش جدید در مرزهای روسیه، به طور خاص در کشورهای همسایه روسیه از جمله گرجستان و مولداوی است.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: ما نگران وضعیت گرجستان و مولداوی هستیم، زیرا این کشورها از آمریکا فاصله بسیار دوردارند، اما (آمریکا) همچنان تلاش می کند به آنها بگوید چه کاری باید و چه کاری نباید انجام دهند.

گروشکو یادآور شد که گرجستان و مولداوی همسایگان نزدیک روسیه هستند. اما آمریکا و اقمارش در پی ایجاد کانون های تنش بیشتر در مرزهای روسیه هستند.

اخیراً مخالفان دولت گرجستان در اعتراض به قانون موسوم به «مأموران خارجی» به خیابان ها آمدند. بر اساس این گزارش، تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده تلاش معترضان در گرجستان برای شکستن درب ورودی ساختمان پارلمان و ورود به آن را نشان می‌دهند.

طبق این قانون تمام سازمان هایی که بیش از ۲۰ درصد از بودجه آنها از خارج تامین می شود «عوامل خارجی» شناسایی خواهند شد.آمریکا و اروپا مدعی شده اند که این موضوع تهدیدی برای آزادی بیان است.

گفتنی است، اخیراً مجلس گرجستان طرحی تصویب کرده است که بر اساس این طرح اشخاص و سازمان هایی که دست کم ۲۰ درصد حمایت مالی خارجی دارند باید اعلام کنند.

بورل خواستار گسترش و تسریع حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین شد
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۰:۳۳

 جوسپ بورل روز سه شنبه با انتشار یادداشتی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، ادعا کرد: رئیس جمهوری روسیه یک سال پس از آغاز جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین، آشکارا علاقه ای به صلح ندارد. او از هیچ یک از اهداف جنگ امپریالیستی خود دست برنداشته است.

وی اضافه کرد: روسیه به تخریب سیستماتیک زیرساخت های غیرنظامی اوکراین ادامه می دهد و همچنان به دنبال فتح کل دونباس است. از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، پوتین نشان داده است که جان انسان ها برای او بی ارزش هستند، چه اوکراینی باشند و چه روسی.

بورل جنگ اوکراین را یک نبرد فرسایشی نامید و افزود: در حال حاضر یک جنگ توپخانه ای جریان دارد. در این جنگ فرسایشی، روزانه از مهمات زیادی استفاده می شود و اوضاع در هفته های آینده بحرانی خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در مقابل، مسئولان اوکراین خواستار تحویل فوری و گسترده خمپاره، تجهیزات دفاع هوایی، تانک‌ها و دیگر انواع تجهیزات نظامی بسیار مورد نیاز شده است.

بورل افزود: در پی درخواست رئیس جمهوری اوکراین، رهبران اتحادیه اروپا در نشست ۹ و ۱۰ فوریه، ایده ارائه شده توسط استونی برای تهیه مشترک مهمات در حمایت از اوکراین را مورد بحث قرار دادند. از آن زمان، ما سخت تلاش کردیم تا یک پیشنهاد ملموس ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: ما ابتدا در نشست شورای روابط خارجی خود در ۲۰ فوریه این موضوع را مورد بحث قرار داده ایم. همچنین در نشست سه جانبه خود با وزیر امور خارجه اوکراین و دبیر کل ناتو در ۲۱ فوریه در این مورد تبادل نظر کردیم.

بورل با بیان اینکه «زمان بسیار مهم است و ما باید مهمات توپخانه بیشتری به اوکراین ارسال کنیم» افزود: در آخرین نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در استکهلم که چهارشنبه گذشته برگزار شد، وزیر دفاع اوکراین این پیام را با صدای بلند و واضح تکرار کرد که «نیروهای مسلح اوکراین فوری به حمایت نظامی بیشتر و به ویژه مهمات توپخانه نیاز دارند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سه راهکار در همین چارچوب ارایه شده است، نخستین رویکرد را اطمینان از تحویل فوری مهمات توپخانه به نیروهای مسلح اوکراین از ذخایر موجود کشورهای عضو، یا از سفارشات معلق اعلام داشت و افزود: در این زمینه من پیشنهاد می کنم با استفاده از تسهیلات صلح اروپا (EPF) یک میلیارد یورو برای بازپرداخت این مهمات اختصاص یابد.

وی دومین راهکار را تجمیع تقاضا در اروپا و تسریع در تهیه مهمات برای پر کردن ذخایر کشورهای عضو و اطمینان از حمایت طولانی مدت از اوکراین دانست و گفت: با خرید مشترک می توانیم قیمت واحد و زمان تحویل را کاهش دهیم. من پیشنهاد کرده ام که یک میلیارد یورو اضافی از طریق تسهیلات صلح اروپا (EPF) برای بازپرداخت مهمات که کشورهای عضو با هم برای تحویل به اوکراین تهیه خواهند کرد، تخصیص یابد.

بورل سوم راهکار را حمایت از افزایش سریع قابلیت های تولیدی صنایع دفاعی اروپا برشمرد و اظهار داشت: در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، این برای کمک به اوکراین ضروری است، اما فراتر از آن، برای جبران کسری قابل توجه ظرفیت‌های صنعت دفاعی ما که در ۳۰ سال گذشته انباشته شده است.

وی عنوان کرد که در نشست استکهلم، همه مشارکت کنندگان بر ضرورت حرکت به جلو توافق کردند. «با این حال باید روی برخی مسائل کار کرد. قصد دارم تا در نشست بعدی وزرای خارجه در ۲۰ مارس، درباره یک بسته حمایتی از اوکراین به توافق برسیم.»

بورل با بیان اینکه «خرید تسلیحات مشترک موضوع پیچیده‌ای است زیرا رویکردی کاملاً جدید در اروپا بشمار می‌رود» افزود:‌ در سال ۲۰۲۱، ما نشان دادیم که می‌توانیم با خرید مشترک واکسن‌هایی علیه کووید-۱۹، یک بحران جدی اروپا را حل کنیم. تفاوت های قابل توجهی بین این دو وضعیت وجود دارد. در مورد واکسن‌ها، قبل از اینکه بتوانیم آنها را با هم بخریم، ابتدا باید تحقیقاتی را برای توسعه آنها تأمین مالی کنیم. در مورد مهمات فقط باید ظرفیت های صنعتی را اضافه کنیم.

وی افزود: اما برای سرمایه‌گذاری در این ظرفیت‌ها، صنعت دفاعی نیازمند اطمینان و این چیزی است که ما اکنون باید ارائه کنیم تا از اوکراین در برابر بزرگترین تهدید علیه صلح و دموکراسی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم حمایت کنیم.

کرملین: اهداف در اوکراین فقط با عملیات نظامی قابل دستیابی است
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۰:۲۲

 کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اهداف روسیه در اوکراین در حال حاضر تنها با نیروی نظامی قابل دستیابی است و کی‌یف باید «واقعیت‌های جدید» را قبل از رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین  در نشست خبری در شهر «مسکو» اظهار داشت: « ما باید به اهداف خود برسیم. در حال حاضر به دلیل موقعیت کنونی رژیم کی‌یف، این امر تنها با ابزار نظامی امکان پذیر است.»

پسکوف گفت که اوکراین باید واقعیت‌های جدیدی را بپذیرد. همه الزامات روسیه به خوبی شناخته شده  و  وضعیت واقعی و واقعیت‌های جدید نیز به خوبی شناخته شده است. بدون در نظر گرفتن این مجموعه مسائل، گذار به یک راه حل مسالمت آمیزغیرممکن است.

زلنسکی: اوضاع در شرق اوکراین سخت و دردناک است
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۰:۲۲

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (دوشنبه) تأکید کرد که اوضاع در شرق این کشور بسیار سخت و دردناک است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی شبانه گفت که آینده اوکراین به نتیجه نبردها در نقاط کلیدی در شرق این کشور بستگی دارد.

وی توضیح داد: «اوضاع در شرق بسیار سخت و دشوار است-بسیار دردناک است. ما باید قدرت نظامی دشمن را تخریب کنیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم».

زلنسکی ادامه داد: «بیلوهوریوکا و مارینکا، آویدکا و باخموت و دیگر نقاطی که آینده ما در آن‌ها در حال تصمیم‌گیری است و این‌ها مکان‌هایی هستند که نبرد در آن برای تمام اوکراینی‌ها در جریان است».

شرق اوکراین در حالی مقام‌های اوکراینی را نگران کرده که «یوگنی پریگوژین» مدیر و مؤسس گروه نظامی واگنر روسیه اخیراً در پیامی تلگرامی خبر داد که شرق باخموت تحت کنترل نیروهای روس قرار گرفته است.

پس از آن، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بر اهمیت عدم سقوط باخموت در شرق اوکراین تاکید کرد. این در حالی است که منابع خبری از تلفات شدید نیروهای اوکراینی در شهر باخموت خبر می‌دهند. 

زلنسکی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: «اگر نیروهای روس بر باخموت سیطره پیدا کنند، مسیر آن‌ها برای رسیدن به شهرهای اصلی در شرق اوکراین هموار خواهد شد».

غرب روی فروپاشی روسیه در دو هفته اول جنگ حساب باز کرده بود
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۰:۲۱

رئیس جمهور روسیه بر شکست غرب در فروپاشی اقتصادی و مالی کشورش تأکید کرد و اظهار داشت که اروپا روی فروپاشی روسیه در دو یا سه هفته اول جنگ، حساب باز کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز (سه شنبه) در سخنانی گفت، این غرب بود که مدت ها پیش به ناسیونالیسم افراطی در اوکراین دامن زد.

پوتین تصریح کرد: نظم جهانی دوقطبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شروع به شکاف کرد و اساس رویارویی با غرب پایان نیافته است.

وی تأکید کرد که غرب روی فروپاشی اقتصادی و نظام مالی روسیه و توقف فعالیت صنایع این کشور از طریق اعمال تحریم‌های شدید حساب باز کرده بود، اما شکست خورده است.

رئیس جمهور روسیه افزود: این در حالی است که روسیه طی هفت ماه گذشته شاهد رشد اقتصادی و مالی بوده است و سیستم مالی ما پایدار و مستقل‌تر و قابل اعتمادتر شده است.

وی ادامه داد: روسیه از ۸ سال پیش تلاش کرد تا شرکا را به حل مشکلات منطقه دونباس به صورت مسالمت آمیز متقاعد کند، اما آنها آن را فریب می دادند.

ساقط شدن ۱۷ پهپاد ارتش اوکراین توسط روسیه

وزارت دفاع روسیه آخرین گزارش مربوط به تحولات میدان نبرد با اوکراین را منتشر کرد.

وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود اعلام کرد، در جریان نبردهای شبانه روز گذشته، ۱۷ پهپاد متعلق به ارتش اوکراین سرنگون شدند. همچنین ۲۳ موشک طرف اوکراینی از سوی نیروهای روسی رهگیری شد.

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، در جریان درگیری‌ها در منطقه کوپیانسک در خارکف، بیش از ۷۵ نظامی ارتش اوکراین کشته شدند. شمار تلفات نیروهای اوکراینی در مناطق زاپروژیا و دونستک به ۶۰ تن رسید. همچنین در درگیری‌های صورت گرفته در این مناطق، یک هویترز دی -۲۰ ارتش اوکراین هدف نیروهای روسی قرار گرفت و منهدم شد.

در گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه ۲۳ موشک پرتاب شده از سامانه‌های هیمارس ارتش اوکراین را ساقط کردند.

در نبردهای صورت گرفته در منطقه دونتسک، بیش از ۲۵۰ سرباز اوکراینی کشته شدند و یک سامانه توپخانه ای «ام ۷۷۷» ارتش اوکراین نیز هدف نیروهای روسی قرار گرفت.

اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را برای شش ماه دیگر تمدید کرد

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که تحریم های روسیه بدون تغییر در ترکیب لیست های تحریمی تمدید شد، تاریخ انقضای تحریم های قبلی ۱۵ مارس (۲۳ اسفند) بود.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که شورا امروز (سه شنبه) تصمیم گرفت، اقدامات محدودکننده را که مسئول تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین هستند، شش ماه دیگر تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تمدید کند.

تحریم های فردی علیه شهروندان روسیه و اوکراین که اتحادیه اروپا آنها را به "تضعیف تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین" متهم می کند، برای نخستین بار در مارس (فروردین) سال ۲۰۱۴ معرفی و از آن زمان منظم شش ماه تمدید شده اند.

اتحادیه اروپا در ۲۵ فوریه سال جاری نیز بسته تحریمی دیگری را علیه روسیه در رابطه با وضعیت اوکراین منتشر کرد.

درخواست آمریکا از رئیس‌جمهوری چین برای گفت‌وگو با زلنسکی

کاخ سفید خواستار گفت‌وگوی رئیس جمهوری چین با همتای اوکراینی‌اش درباره جنگ در اوکراین شد.

به گزارش پایگاه اوکراینسکا پراودا، واشنگتن از گفت‌وگوی احتمالی میان شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در نخستین تماس در این سطح بین دو کشور استقبال می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در نشستی با خبرنگاران در روز دوشنبه اظهار کرد: ما شی جینپینگ، رئیس جمهور چین را تشویق کردیم تا با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس بگیرد، چون معتقدیم شی جینپینگ باید نه تنها دیدگاه روسیه بلکه دیدگاه اوکراینی‌ها را درباره جنگ در کشورشان بشنود. ما عملا خطاب به پکن از این ایده و ضرورت انجام شدن این تماس دفاع کردیم. ما این کار را علنی و غیرعلنی انجام دادیم.

این مقام ارشد کاخ سفید یادآور شد، تاکنون طرف اوکراینی هیچ تاییدیه‌ای از بابت انجام شدن گفت‌وگو بین زلنسکی و شی جینپینگ دریافت نکرده؛ اما آمریکا امیدوار است، این گفت‌وگو انجام شود.

سالیوان خاطرنشان کرد: این چیز خوبی خواهد بود، چون بالقوه باعث مطرح شدن تعادل و دیدگاه‌های بیشتر در رویکرد جمهوری خلق چین نسبت به این جنگ در اوکراین شود. ما امیدواریم همچنان آنها را از تصمیم‌گیری برای ارائه کمک‌های مرگبار به روسیه منصرف کنیم و به روشنی به آنها از این بابت هشدار داده‌ایم.

روزنامه وال استریت ژورنال، اوایل روز دوشنبه گزارش کرد، شی جینپینگ رئیس‌جمهوری چین برنامه دارد، برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در اوکراین و احتمالا بعد از سفرش به مسکو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش گفت‌وگو کند.

سفر رئیس‌جمهوری چین به مسکو ـ که احتمالا چند روز دیگر انجام می‌شود ـ و برنامه‌هایش برای برقراری ارتباط با زلنسکی احتمالا نشان‌دهنده تلاش‌های پکن برای ایفای نقشی فعال‌تر به عنوان "میانجی‌گر" به منظور پایان دادن به این جنگ است. چین در سالگرد شروع جنگ در اوکراین، سندی از دیدگاه خود در خصوص چگونگی پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین منتشر کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۳
ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط جنگنده روس در دریای سیاه

ماشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
خبر انهدام یا سقوط پهپاد را بزارید کنا خبر سرنگونی بالون چین
آمریکا صراحتا گفت که در حال شناسایی بود، در حالی که چین آن را نمی گفت
. با سوخو برخورد کرد نه با موشک یا گلوله
روسیه در حال جنگ در کنار مرزها است اما آمریکا در حال جنگ با چین یا کشور دیگر نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
حتی یه گلوله هم حرومش نکردن به این میگن تحقیر واقعی
انشالا ساقط شدن دولت منحوس امریکا
بزنید پدر این غربی های پدرسوخته رو در بیارید
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
راست میگه
تا شرقی ها هم پدر ما رو در بیارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
مهدی کدوم کشور غرب هستی؟
فروپاشی اگر دونالد ترامپ در برنامه تبلیغاتی خود برای ریاست جمهوری آمریکا به کلیت ارکان نظام آمریکا حمله کنه و وعده تغییر بزرگ بده شاید هم آرای مردمی و هم الکترال را تصاحب کنه بجای فروپاشی روسیه بفکر فروپاشی خود باشید ترامپ رستاخیز آمریکا است
آدم خنده اش میگیره از این اخبار ، ساقط شدن تجهیزات اوکراین ، کشته شدن نظامی های اوکراین و...جای فضا سازی اگر روسیه جنگیده بود الان شرایطش این نبود که زندانی های زن و اعزام کنه به جنگ !! :))
وضعیت از عملکرد طرفین مشخصه نه اخبار ساختگی.....
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
تو از پرچمت معلومه سرباز کی هستی ز
پس زود جمع کن از این جا برو
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
عملکرد طرفین که واضحه یک چهارم مردم اکراین کشورشون رو ترک کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
بله از وضع مشخصه عظیم ترین کشور کل اروپا ویران و مخروبه شده اما یک گلوله هم به طرف خاک روسیه شلیک نشده
احست روسیه خوب اروپا رو می‌کوبد و ویران می‌سازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اشکال نداره تو اخبارو از هر جا دوست داری ببین.
روسیه اوکراینو جوری پودر کرده که کمترین تلفات غیر نظامی رو داشته و آمادگی خودشو برای مقابله تما عیار با ناتو هم حفظ کرده
یعنی نیروها و تجهیزات اصلی روسیه هیچوقت به اوکراین فرستاده نخواهد شد تا کسی جرات حمله نکنه.
به همین دلیل تا حالا امریکا فکر حمله به روسیه رو نکرده چون میدونه مهره های اصلی روسیه دست نخورده سر جاشه
خوب الان اوکراین احتمالا پهبادی از روسیه ساقط نکرده البته اگر به شما پوتین پرستها بر نمیخوره
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
دم پوتین گرم تاقبل ازعملیات ویژه غربگداهافکرمیکردن توحاشیه امن قراردارن واگه برن سمت اربابانشون امنیتشون تامینه ودررفاه وآسایش قراردارن اما دیدن نه ،نظم نوین جهانی درحال شکل گیریه ،وممکن هست که غربگداباشی وکشورت ویران بشه تیکه تیکه بشه خودت اسیریاکشته بشی اربابتم هیچ غلطی نکنه.
دمش گرم.
چرا خوشحال میشوید وقتی یک متجاوز پیشروی میکند،،،؟؟در زمان جنگ تحمیلی هم عراق برایران تجاوز نظمی کرد و آن زمان هم عملیات ویژه عراقی ها بود ،پس چرا اگر کشوری در آن دوران از این تجاوز خوشحال میشد و طرف متجاوز رو میگرفت دشمن اسلام و مسلمین میشد،حال ک روسیه کمونیست جهانی هست نه خدایی رو قبول دارن و نه مسلمونی رو.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
کمونیست شوروی بود فکر کنم تو غار زندگی می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
نادان جان
مردم روسیه مسیحی ارتدوکس هستند
اصلا بالفرض که خدا رو هم قبول نداشته باشند ، به ما چه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
متجاوز اصلی ناتو و غربی هان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
روسیه از امریکا مسلمون تره
قدرت کشورها فقط روسیه قوی هست و قدرت یه کشور روس دست رئیس‌جمهوری هست و قدرت رئیس‌جمهور در تفکراتش هست و با قدرت غیب میشه این جنگ رو خاتمه داد اگه آمریکا یا اکراین اهل معامله باشند توسط یه مخبرشون تبادل نظر داشت و تفاهمنامه نوشت
چقد جالب روسیه تمام دنیارو شکست داده، اما تو اکراین گیر افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
روسیه امریکا نیست که از چهار تا دمپایی پوش تو افغانستان شکست بخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
روسیه در حال جنگ با 30 کشور است
روسیه به خیال خودش ظرف چندهفته کوتاه یا یکماه اوکراین وتصرف کنه ،ولی کشک یکسال وچندهفته اس گل مونده و حالا حالا ها هم نجات پیدا نمیکنه،،،هر روزی که بیشتر میگذره به ضرر روسیه است و قطعا شکست خورده این جنگ روسیه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
فعلا این بانکهای امریکا هستند که دونه دونه دارن ورشکست میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اون مناطقی که باید رو تصرف کرده
آمریکا بالن تحقیقات هواشناسی چین بر فراز مرزهایش را سرنگون می کند و آن را بالن جاسوسی می داند بعد انتظار دارد که پهپادش در این شرایط جنگی، بر فراز مرزهای اوکراین پرواز کند و مسکو هم بی خیال موضوع باشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آمریکا و ناتو به خوبی می دانند که یکی از عملیات پهپادها، عملیات جاسوسی است و وقتی در چنین شرایطی که برای تمام دنیا آشکار شده که جنگ امروز روسیه، در ظاهر جنگ مسکو با کی- یف است ولی در حقیقت جنگ مسکو با ناتوی به رهبری آمریکا است، طبیعی است که چنین پهپادی رهگیری و منهدم شود، این کاخ کرملین است که باید سفیر کاخ سفید را احضار کند که چرا پهپاد جاسوسی بر فراز مرزهای اوکراین با روسیه فرستاده و اینکه مقامات واشنگتن پیشدستی کرده اند و سفیر مسکو را احضار کرده اند جای بسی تامل است.
جوسپ بورل چون فردی سیاسی است به خوبی می داند که همان طور که آمریکا و غرب، شکست کی - یف در برابر مسکو را شکست ناتو در برابر روسیه می دانند و به همین دلیل با تمام قوا به کمک اوکراین آمده اند و علاوه بر تحریم گسترده روسیه و ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به اوکراین، هر کمک نظامی به مسکو از طریق متحدان راهبردی اش از قبیل پکن را تهدید به تحریم می کنند، به همان اندازه مسکو هم شکست نظامی در جنگ را به مثابه فروپاشی روسیه می داند بنابراین عقب نمی نشیند و این که امروز ادعا می کنند که رئیس جمهوری روسیه تمایلی به صلح ندارد، عوام فریبی بیش نیست، چرا که بیشتر به نظر می رسد خودشان هم تمایلی به صلح ندارند وگرنه به همین راحتی و با این دلیل که چین شریک راهبردی روسیه است از پیشنهاد صلح پکن که چندی پیش توسط مقامات این کشور مطرح شده بود و حتی مورد استقبال زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قرار گرفته بود، عبور نمی کردند، ضمن اینکه نباید فراموش کنند که آتش این جنگ با تصمیمات غلطی که آمریکا و غرب توسط ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه گرفت، شعله ور شد و با کمک های نظامی گسترده ای که به کی - یف داشته اند تا به امروز ادامه پیدا کرده و اگر به جنگی جهانی با چاشنی اتمی تبدیل نشود که آن گاه کل دنیا باید تاوان سیاست های غلط سردمداران کاخ سفید و کاخ الیزه را بدهد، جای شکرش باقی است، پس بهتر است یا حقیقت را بگویند و در صدد تجدید نظر در سیاست های غلط گذشته خود باشند تا دنیا در آینده شاهد چنین مشکلاتی نشود یا سکوت اختیار کنند و جای متهم و مدعی را عوض نکنند که ملت ها هوشیار شده اند و همه چیز را در مورد حقیقت موضوع می دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
حرف حق
عجیبه مثل اینکه غربزده ها خیلی ناراحت شدن که پهپاد اربابشون ساقط شده
طاها کوچولو هم طبق همیشه اومده پاچه خواری اربابش بکنه
دست بفرار امریکا از مناطق بحرانی و پشت کردن به یاران خود مثل شاه و مبارک و بن علی و تا حدودی عربستان و اردوغان سابقه تاریخی دارد و همچنین فرار از ویتنام و افغانستان آنهم به شکل تحقیر امیز و بزودی این سناریوهای فرار در اکراین هم از طرف امریکایی و پست کردن به زلنسکی درمانده اجرا خواهد شد
ساقط شدن سفرهای مردم رو بنویسید نه ازدولتهای اجنبی تعریف و تمجید کنید
دانستن یا ندانستن.بایدن در رابطه با سقوط پهباد آمریکایی توسط سوخو مسکو فرقی به حال آمریکا ندارد
ما ایرانی ها پشتبانی از متجاوز نباید بکنیم چون در طول تاریخ متجاوز نبوده ایم
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
چرا وقتی امریکا و ناتو به کشورهای دیگه تجاوز میکنه بعضی ها نارحت که نمیشن بلکه خوشحال هم میشن ولی روسیه بعد از سالها اعتراض و هشدار که ناتو طبق قرارداد نباید به مرزهایش نزدیک شود برای دور کردن دشمن دست به عملیات پیشگیرانه میزنه ناراحت میشن . کدام کشورها تاکنون بیشترین تجاوز و جنگ و همایت از آنها را داشته اند.
الان غرب پرستی همون دشمن پرستی و شیطان پرستی بحساب می آید .
البته بنده با حمله روسیه به اکراین هم مخالفم فکر میکنم میتونست از راه های سیاسی و اقتصادی به غرب و اکراین فشار بیاره
جنگ سبب گرفتازی ها و مشکلات و دردهای فراوان برای مردم میشه چه روسیه برنده بشه چه اکراین در هر حال میلیون ها نفر به خاطر این جنگ زندگیشون از دست رفته و یا دچار دگرگونی و فروپاشی شده.
چقدر عشق روس و اروپایی هست . ۸ سال جنگ و فروش سلاح به عراق توسط روسیه انگلیس و فرانسه و آمریکا. شهید شدن چندین و چند تن از مردم خوب سرزمینم برای حفظ خاک علاقه شدید اروپایی ها برای همین جنگ و کشتار مردمم با بمب های شیمیایی. شما عاشقان روسیه و اروپایی . من عاشق مردمم و پرچمم ایران بزرگ شما کجایید جنستون ملیتتون مال کجاست ؟؟ ایرانی اید ؟؟ وطن دوستید ؟؟؟ یایه روز عاشق روس تزاری یا عاشق آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی پس مهین دوستیتون کجاست؟؟ شما جنسیتتون مال کجاست ؟؟ ایران یا روس ؟؟ توی ایران زندگی میکنید یا روسیه ؟؟؟ شما عاشق چی هستین؟؟ وطن خودتون یا روسیه؟؟ به چه زبانی صحبت میکنید روسی ؟؟ یا ایرانی ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
تو چرا عاشق انگلیس و آمریکا هستی ؟
و در حال نقض مرزهای منطقه موقت ایجاد شده از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین بود.

هزار سالم بگید عملیات ویژه کل مردم دنیا میدونن روسیه جنگ طلب حمله کرده و آدم کش هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
از خصوصیات اخر زمان این است که جای حق و باطل عوض می شود.
به نقل از کانال کامودیتی: شاخص بهای قیمت نفت هم در آمریکا و هم در اروپا در حال سقوط است ... موسسه اعتبارسنجی مودی امروز رتبه اعتباری بخش بانکی آمریکا را به منفی تغییر داد تا چشم انداز بحران اقتصادی این کشور را عمیق تر کرده و نگرانی ها از رکود اقتصادی و افت مصرف نفت را تشدید کند.بر اساس گزارش مودی ... نرخ تورم آمریکا در محدوده 6% بوده و 3 برابر هدف فدرال رزرو است و لذا احتمال تداوم رشد #بهره دلار که طی یکسال اخیر 4.5% افزایش داشته، میتواند عامل بروز بحران اقتصادی در این کشور شود! از سوی دیگر، گزارش اوپک منتشر شده که نشان از تولید 28.92 میلیون بشکه ای اعضا دارد که 300+ هزار بشکه بالاتر از هدف این کشورها در تولید تابستان است ... بازار بعلاوه نگران عملکرد صادرات نفت روسیه و رشد آن با وجود تحریمهای غرب است
ته قدرت پوتین همینه
جنگنده رو بکوبه به پهپاد :))

حتی میترسه از موشک استفاده کنه که به حمله تعبیر بشه !
فراومش نکنید این زنسکی دلقک نیست که با روسیه میجنگد بلکه روسیه به تنهایی با آمریکا وکل کشوری غربی نانو درحال جنگ هست برپدر پدرسوخته غرب و در راس آن آمریکا بسوزه
غرب روی فروپاشی روسیه در دو هفته اول جنگ حساب باز کرده بود.



اتفاقا این روسیه بود که روی تصرف اوکراین در دو سه روز اول جنگ و کشتن زلسنکی حساب باز کرده بود که با مقاومت مردم غیور اوکراین در باتلاق جنگ اوکراین گرفتار شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
منظورت از مرددم غیور نیونازیهای تروریست و مزدبگیرای امریکا هستش احتمالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
مردم غیور؟معنی غیورم فهمیدیم ،غیورن که بعدازعملیات ویژه فرارکردن رفتن؟۴۰ تاکشورهمه جوره کمکش میکنن،اگه اونا غیورن پس ماچی هستیم؟
سیستم دموکراسی امریکایی اینطوری کار می کنه که مردم تایوان اگه دوست دارن از چین جدا باشن باید جدا بشن هر چند هرگز مورد حمله چینی ها قرار نگرفتن ولی مردم روس تبار دونباس که از ۲۰۱۴ زیر بمب و موشک و تحت نسل کشی دولت خودشون قرار دارن حق ندارن بگن ما نمی خواهیم جزو اکراین باشیم و می خوایم به روسیه بپیوندیم.
همین الان روسیه با کل ناتو در حال جنگ است. بنا براین کار درستی انجام داد.
در ۲۳ کشور اروپایی هفته گذشته علیه ناتو و ارسال سلاح اکراین تظاهرات شده اونوقت یه عده سبک مغز اینجا دارن سنگ زلنسکی روانپریش و به سینه میزنن
با سلام خدمت دوستان عزیز الان مقصر اصلی جنگ نیستم چون میدانم پشت پرده خیلی کشمکش داشتن ولی برادر ها مفتی میگین روسیه قدرت نداره ی نگاه ب شهر ها ی اوکراین بندازین انگار صاف شده ی آجر سالم نیس ریس جمهور اوکراین اگر مردم اش را دوست داشت کار ب اینجاها نمی‌کشید اوکراین تا الان حداقل ۲۰ سال رفت عقب فنا
خیلی از مردمش کشته شد ویرانی و درآخر بدهکار میلیارد ها دلار غریبیها
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
زلنسکی اکراین و فدای منافع سرمایه دارای امریکایی کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل