بازدید 8843
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۳ اسفندماه

تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه و جهان / اروپا نگران تکرار بحران اقتصادی ۲۰۰۸ / شالوده سیاست خارجی ایران نسبت به کشور‌های عرب

ابتکار چین برای نشست مشترک ایران و شورای همکاری خلیج فارس، دورنمای آزادسازی دارایی‌های ایران، افزایش گرانی‌ها و مدیران سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خواب، رسیدگی به ۱۰۱ پرونده سیاسی و مطبوعاتی در دوره اخیر، دومینوی منطقه‌ای علیه اسرائیل، از حضور در شانگ‌های تا احیای روابط با عربستان و امضای هفت سند همکاری بین ایران و بلاروس، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۸ 14 March 2023

 

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۳ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که هوای تازه دیپلماسی در تهران، عقب نشینی دلار، ظرفیت‌سازی علیه تحریم و سرگردانی ۵۰ هزار میلیارد تومان با طرح تازه خودرویی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 


تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه و جهان

محمدعلی سبحانی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه و جهان نوشت: شاید در پی احیای روابط ایران و عربستان شاهد از سرگیری روابط کشورمان با سایر کشور‌های عرب منطقه که روابط خود را با ایران محدود کرده بودند نیز باشیم؛ اما مهم‌ترین مساله در منطقه همین احیای روابط ایران با عربستان است. هر چند یکی از تاثیرات احیای روابط با عربستان می‌تواند این باشد که سایر کشور‌های عرب نیز به سمت احیای روابط با ایران قدم بردارند. البته سایر کشور‌ها نیز که گفته می‌شود بحرین یا شاید اردن باشند که از عربستان برای قطع رابطه دنباله‌روی کردند. اما اینکه مطرح می‌شود کشور مصر نیز از این رویه پیروی خواهد کرد و به سمت احیای روابط با ایران خواهد آمد باید گفت که مساله مصر متفاوت‌تر است. یعنی موضوع پرونده مصر و ایران مستقل از پرونده عربستان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و به نظر نمی‌رسد که فعلا در شرایطی که هستیم خیلی در دستور کار قرار بگیرد یا تحت تاثیر رابطه عربستان و ایران چندان تاثیری بپذیرد.

البته همانطور که گفته شد این توافق می‌تواند تاثیرات زیادی بر منطقه داشته باشد. به عنوان مثل در لبنان می‌تواند در حل مشکلات داخلی در لبنان تاثیر مثبت داشته باشد، در مسائل سوریه و بازگشت این کشور به جهان عرب و نوعی عادی سازی بین عرب‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. البته این‌ها که گفته شد در سطح محدود منطقه‌ای است و در سطح بین‌المللی نیز امیدواریم که این حرکت مقدمه‌ای برای حل سایر مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. مخصوصا مساله برجام، از سرگیری مذاکرات و گفتگو‌ها با غرب و آمریکایی‌ها که امیدواریم شکل مناسب‌تری به خود بگیرد. از دیگر ثمرات توافق ایران و عربستان تاثیرگذاری بر مساله بحران یمن است که حتما روی بحث یمن نیز اثر جدی خواهد گذاشت و به نظر می‌رسد که تاثیرپذیرترین کشور از احیای روابط تهران و ریاض همین کشور یمن باشد.

نکته دیگری که بدان پرداخته می‌شود اینکه برخی مطرح می‌کنند، چون این توافق در چین اتفاق افتاده پس چینی‌ها به دنبال این هستند که با گسترش حضور خود در منطقه پا جای پای آمریکا بگذارند که البته به نظر می‌رسد این گزاره چندان درست نباشد. چرا که دنیا تغییراتی کرده و بر اساس تغییرات جهانی شدن باید به مسائل و تحولات منطقه نگاه کنیم نه بر اساس نگاه سنتی گذشته. تاکنون رابطه کشور‌ها با یکدیگر تابع منافعشان است. حال اینکه چین واسطه این مساله بوده شاید برای آمریکا تفاوت چندانی نکند. هر چند که خیلی‌ها در تحلیل‌هایشان روی این مساله حساب باز می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که مخالفتی از طرف آمریکایی‌ها برای تنش زدایی در منطقه وجود داشته باشد. البته فرصت‌طلبی چینی‌ها جالب بود که بالاخره از شرایطی که در رابطه‌شان با ایران دارند و تاثیر زیادی می‌توانند در این موضوع داشته باشند بهره بردند و رابطه ایران و عربستان که منافعش را خود چینی‌ها نیز می‌برند؛ لذا رقم‌های قابل توجهی می‌تواند در روابط اقتصادی ایران، چین و عربستان بوجود آید. البته نباید ناگفته بماند که ایران به واسطه تحریم‌ها امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های چین را در حد بالایی نخواهد داشت. اما عربستان اکنون با ضمانت چین که از طرف ایران توافق جدی صورت گرفته خیالش راحت است که از سوی ایران تاثیر منفی نخواهد گرفت و با حضور چین و میانجیگری این کشور یک توافق بسیار خوبی میان تهران و ریاض اتفاق افتاد.

 

اروپا نگران تکرار بحران اقتصادی ۲۰۰۸

شقایق بردبار خبرنگار طی یادداشتی در شملره امروز ایران نوشت: در حالی که جو بایدن، تلاش کرده، ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و سیلور گیت سن دیه گو را بی‌اهمیت جلوه داده و تأکید کند، سیستم بانکی امریکا در جریان سقوط دو بانک اخیر آسیبی نخواهد دید، اروپا در هراس است، یک بار دیگر مانند سال ۲۰۰۸ ورشکستگی یک بانک امریکایی موجب بحران اقتصادی در قاره سبز شود و در همین خصوص نیز بانک «اچ اس بی‌سی» انگلیس اقدام به خرید شعبه بانک ورشکسته امریکایی در این کشور به بهای یک پوند کرد. به گزارش سایت شبکه خبری فرانس ۲۴، جو بایدن در اظهاراتی در کاخ سفید به امریکایی‌ها اطمینان داد، سیستم بانکی ا ین کشور قوی است و مردم باید نسبت به امنیت سپرده‌های خود در این بانک آسوده‌خاطر باشند. او همچنین با تأکید بر اینکه دولت وی تضمین می‌کند، کسانی که در بانک سیلیکون، ولی سپرده داشته‌اند، پول خود را پس بگیرند، گفت: «هیچ ضرری متوجه کسانی که در این بانک پولی داشته‌اند، نخواهد شد، زیرا پول آن‌ها از طریق بیمه این بانک پرداخت می‌شود.» بایدن همچنین قول داد، دولتش و افرادی که مسئول هستند، پاسخگوی وضعیت ایجاد شده باشند. پیش‌تر نیز فدرال رزرو و وزارت خزانه‌داری امریکا، در بیانیه مشترکی به مردم امریکا و بویژه کسانی که در بانک سیلیکون، ولی حساب سپرده داشتند، اطمینان داده بودند که اموال آن‌ها در این بانک به آن‌ها مسترد شود.


بایدن در حالی برای اولین بار درباره ورشکستگی بانک سیلیکون ولی که بیشتر مکان سپرده استارتاپ‌ها بود، سخن گفته است که مقامات امریکایی و اروپایی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا رویداد‌های سال ۲۰۰۸ و بحران اقتصادی آن سال در این دو قاره تکرار نشود؛ به علاوه در حالی که مقامات امریکایی در تلاش هستند مانع از ضرر مشتریان بانک سیلیکون، ولی شوند، در انگلیس نیز غول بانکی «اچ اس بی‌سی» در عملیاتی که از آن تعبیر به «نجات» شده است، اقدام به خرید شعبه بانک سیلیکون، ولی در انگلیس به قیمت یک پوند (۱.۲ دلار) کرد تا مانع از سرایت بحران به سایر بانک‌های این کشور شود. فروش شعبه بانک سیلیکون ولی درانگلیس در حالی انجام شد که پیش‌تر جرمی هانت، وزیر دارایی انگلیس خواهان چنین چیزی شده و تأکید کرده بود، این اقدام ضروری است، زیرا ممکن است برخی از شرکت‌هایی که در این بانک سپرده داشتند، دچار خسران‌هایی شوند که به سایر بخش‌های اقتصادی انگلیس سرایت کند. در همین حال مقامات فرانسه و آلمان خبر دادند، سقوط دو بانک امریکایی تأثیری بر بانک‌های این کشور‌ها نخواهد داشت تا خیال سپرده‌گذاران‌شان آسوده شود.

 


شالوده سیاست خارجی ایران نسبت به کشور‌های عرب

علی‌اکبر صالحی طی یادداشتی در شماره امروز جمهوری اسلامی با عنوان شالوده سیاست خارجی ایران نسبت به کشور‌های عرب نوشت: پاسخ به این پرسش کمک می‌کند ساختار کنونی وزارت امور خارجه و نیز رویکرد‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ایران نیز خود را با واقعیت هویت فراسرزمینی ایران منطبق کنند و آرایشی تازه را برگزینند که جوابگوی ایفای «نقش موثر دیپلماسی ایران» گردد.


در مرداد ۱۳۹۱ ش به میزبانی مکه مکرمه با پادشاه بحرین حسب تقاضایی که داشت دیداری انجام شد. در آن گفتگو جهت سخنی که برگزیدم کوشش برای پاسخی منطقی به همان پرسش پنهان در اندیشه مقامات خارجی بود که ایران چه نقشی دارد؟ از این رو به پادشاه چنین گفته شد که "کدام عاقلی معلوم را رها می‌کند و به مجهول می‌چسبد؟ "


این منطق توجه پادشاه بحرین و بسیاری از مسئولان در کشور‌های عربی را که متاثر از تبلیغات زهرآگین و دوری از شناخت ایران به قضاوت نشسته بودند، را در پس هر دیداری به خود جلب می‌کرد. آنان وقتی می‌دیدند که وزیر خارجه ایران واقعیت منطقه را انکار نمی‌کند و ثبات در کشور‌های اسلامی را عامل قوت جامعه مسلمانان برمی‌شمارد، اما نسبت به سرنوشت پاره‌های هم‌پیوندِ خود و متاثر از هویت زبانی، نژادی، فرهنگی ایرانی که در قلمرو آنان هستند، هم بی‌توجه نیست و مسئولانه سخن می‌گوید، به تفکر و گفتگو می‌نشستند.


کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به‌رغم تاریخی بلند از مشکلات درونی، درگیری‌های قبیله‌گی، تمایزات مذهبی، رقابت‌های خاندانی و عدم تناسب شاخص‌های توسعه میان خود، از اشتراکات فراوانی برخوردارند که اجازه می‌دهد این پنج کشور را یک بلوک هم‌پیوند در بستر جوامع عرب‌زبان و در همسایگی ایران دانست.


در کناره شبه جزیره عربستان که عمده آن قلمرو زیست این پنج کشور است و در هلالی ممتد از شامات تا یمن ـ به‌شمول کشور‌های سوریه، لبنان، فلسطین، اردن هاشمی، مصر، سودان و یمن ـ ما با دومین مجموعه هویتی از دامنه کشور‌های عرب‌زبان مواجهیم که خصلت‌ها و رفتار‌های آن‌ها نشان از آن دارد که جملگی از منشا و خاستگاهی قریب و مشابه برخاسته‌اند و تاریخ و فرهنگی همسان را نمایندگی می‌کنند.
در آن سوی این جامعه، مغرب اسلامی در شمال آفریقا تا عمق برخی از کشور‌های صحرای بزرگ، چون چاد که زبان عربی را برگزیده‌اند و یا اندلس که فرهنگ عربی را پاس می‌دارند نیز با قالبی متمایز از جوامع عرب‌زبان جای گرفته‌اند که شاکله درونی آنان با همه تفاوت‌هایی که در رنگ و نژاد دارند از الگو‌های رفتاری و اجتماعی مشترکی پیروی می‌کند و همین خصیصه سبب می‌گردد تا بتوان در قیاس با سایر اجزا و ارکانِ سرزمین‌های عرب‌زبان برای آنان جایگاهی مستقل را در نظر گرفت.


رکن چهارم این قلمرو زبانی را بلاشک باید عراق دانست. عراق دروازه شرقی دنیای عرب به سرزمین کشورمان است که به‌دلیل سابقه عریق تاریخی خود هویتی کاملاً متمایز از همه جهان عرب‌زبان دارد.


آنچه می‌تواند از سطح التهابات منطقه بکاهد، تنها منافع مشترک است. یک حوضه گازی مشترک یا یک تنگه استراتژیک میان دو کشور اشتراکات ما را عیان ساخته، اشتراکاتی که منافع مشترک را شامل می‌گردد و بر سرنوشت جمعی ما اثر می‌گذارد.


اجرای اصل یازدهم قانون اساسی که قانونگذار مطابق بر نص این آیه شریفه «اِنَّ هَذِهِ اُمَّتُکُمْ اُمَّهً وَاحِدَهً وَاَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» دولت را موظف ساخته «سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد»، تنها با نشر و روزآمد نمودن چهارچوب سالانه چنین راهبرد و پیوست‌های دقیق آن محقق می‌شود. بدیهی است نیل به این مطلوب وقتی میسر و مسجل خواهد شد که اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و شیوه پیاده‌سازی آن پس از حصول اجماع داخلی به‌طور روشن تبیین و اعلام گردد.


ایران بر خلاف قدرت‌های بزرگ سرزمینی را اشغال نکرد و دولتی را برنیانداخت، معلومی را مجهول نکرد و به حقوق و رای ملت‌ها و دولت‌هایشان احترام گذاشت. این نشانه و تجربه تاریخی تکیه بر «عاملیت ثبات‌افزای ایران» در صفحات تاریخ کشور‌های منطقه برگ زرینی است که نباید در پس تندباد ایران هراسی نادیده گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
می گویم، اگر بعد از افتتاح سفارت عربستان، ما به بهانه عدم مجازات متناسب برای متعرضیننبه نوجوانان حاجی ایرانی درفرودگاه مدینه، برویم سفارت عربستان را به آتش بکشیم، اشکالی نداره؟
دوستان چراغ سبز نشان می دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
من هم هستم
بعد برای خودمان هورا بکشیم
بعد چند سال قطع ارتباط، دوباره که رابطه برقرار کردیم،
باز هم هورا برای خودمان هورا بکشیم
از آنجا که لکه بری از کارهای بسیار مفید است، ما غربگدایان منتظر بازگشایی سفارت عربستان هستیم تا با آتش زدن آن دوباره لکه ننگ را از دامان دولت انقلابی سید محرومان بزدائیم، بعدا نگویید خبر ندادید ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
خيلي بي مزه اي!
بزودی در این مکان ۱۶میلیون مسکن احداث می گردد!
روزنامه معتبر از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. عمدتا جفنگنامه اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
عجب دستي داري بابا!
سیلیکون، ولی دیگه چیه ا ؟؟؟ ویرگول چرا گذاشتی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
منم برای تابناک نوشتم ولی سانسور کرد از حرصش:))
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
نام منطقه ای در امریکا (دره سیلیکون) که شرکتهای انفورماتیک در آنجا مستقر هستند Silicon Valley
دلار 40 درصد ارزون شدش چرا هیچی 40 درصد ارزون نشدش؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
به دليل چسبندگي قيمتها
بدبخت حوسی ها که قربانی این توافق شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
اين توافق به نفع آنها خواهد بود.
سیلیکون‌ ولی درسته تابناک نه سیلیکون، ولی.
شما عین۲۴ ساعت روز رو به بحرین و عربستان فحاشی می کردی اونوقت میگی تبلیغات زهراگین؟؟؟؟
رابطه ایران - عربستان یک موضوع کوچک نیست بلکه اگر این رابطه بر اساس احترام متقابل شکل بگیرد و طولانی مدت ادامه داشته باشد هم از منظر دیپلماتیک، هم از بعد تجاری - مالی، تاثیر بسزایی در منطقه و فرا منطقه خواهد داشت و هر دو کشور ایران - عربستان سود خواهند برد.
کشور عربستان به دلیل وجود دو شهر مقدس مکه و مدینه، وجهه بالایی نزد کشورهای مسلمان دارد و همین موقعیت مکانی باعث شده بسیاری از کشورهای عرب زبان و مسلمان حوزه خلیج فارس و آفریقا، صرف نظر از سیاست های پادشاهی عربستان در اتحاد با این کشور باشند و اتحاد ایران - عربستان می تواند باعث اتحاد کامل کشورهای اسلامی از سوریه، لبنان، یمن، قطر گرفته تا مصر، عراق و امارات و ..‌. شود که در صورت تحقق چنین موضوعی نه تنها اسرائیل بلکه اربابش آمریکا هم جرات اهانت به بیش از یک میلیارد مسلمان متحد را نخواهند داشت، گذشته از این موضوع روابط حسنه ایران _ عربستان بمرور زمان و در آینده باعث تعمیق روابط ما با سایر کشورهایی که به نوعی سیاست هایشان تحت تاثیر کشور عربستان است از قبیل امارات، بحرین، مصر و ... خواهد شد و از آنجا که ایران در دهه های گذشته با بومی سازی که در زمینه های مختلف از صنعتی (پتروشیمی، نانو ذراتو ...) گرفته تا دفاعی و پزشکی ( تولید انواع رادیو داروها و ...) بدست آورده می تواند بازار خوبی برای این کشورها باشد و با گسترش صادرات به این کشورها سود خوبی بدست آورد، گذشته از همه این ها با تعمیق رابطه دیپلماتیک و گسترش روابط تجاری - مالی بخصوص با کشورهای همسایه و سایر کشورها از آسیا گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین ، دست آمریکا از زورگویی های بی منطق بیش از پیش کوتاه می شود و در نهایت مجبور است اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای ما را بپذیرد و به جای سیاسی کاری های عوام فریبانه از در گفتگوهای منطقی در موضاعاتی از قبیل برجام و ..‌. وارد مذاکره شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
بیخود‌ شعار‌ نده‌ و اسمون‌ ریسمون‌ نباف‌ عربستان‌ وهابی‌ هستند‌ و هیچوقت با تندروهای شیعه‌ همنوایی‌ نخواهند‌ داشت‌ !
درباره توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط دیپلماتیک، سوال اصلی "چرا چین؟" نیست بلکه سوال اصلی این است که "چگونه چین؟"
درباره سوالِ چرا چین، علیرغم تمام بحث هایی که پیرامون موضوع انجام می شود جواب نسبتاً ساده است.
1) چون شکل گیری و تداوم مذاکرات بدون واسطه امکان نداشت (حسب سابقه)
2) چون چند دور مذاکره با میانجی گری بازیگران منطقه ای موفق نبود.
3) چون دستگاه سیاست خارجی ایران اصولاً شیوه مذاکره با میانجی گری طرف ثالث و یا حتی مذاکره غیرمستقیم را ترجیح میدهد.
4) ویژگیهای چین از یکطرف و تعاملات بسیار محدود و در حد انزوایِ سیاست خارجی ایران و درگیر شدن روسیه در جنگ اوکراین از طرف دیگر، عملاً گزینه ای غیر از چین برای این مذاکرات باقی نمی گذارد.

اما سوال اصلی که مطرح کردم "چگونه چین" جواب ِ خیلی مشخصی ندارد.
تفاوت های فاحش در مبانی و شیوه های اعمالِ سیاست خارج در دو کشور چین و ایران، حکمیت چین در این منازعه و مراحل بعدی را با پیچیدگی های فراوانی روبرو خواهد کرد. برای فهم این پیچیدگی ها کافیست سیاست استکبار ستیزی و حمایت از گروههای مقاومت و نفی اسرائیلِ جمهوری اسلامی را با سیاست چین نسبت به آمریکا طی دهه های گذشته مقایسه کنید. بعد از وقوع انقلاب اسلامی، بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا جزو اولین اقدامات نیروهای انقلابی (سیاستمداران ارشد و دیپلمات های کنونی ج.ا) است ولی چین همین حالا هم در ماجرای تایوان با آمریکا کجدار و مریز رفتار می کند.
سوال: حکمیت چین در اختلافات ایران و عربستان بر اساس اصول کدام کشور انجام خواهد شد؟ با سیاست مدارای چینی ها یا سیاست ستیزه ی ایرانی ها؟
سوال2: اگرچه این تغییر سیاست و پذیرش حکمیت چینی ها و تأثیرات آتی آن در مبانی سیاست خارجی را می توان به فال نیک گرفت، اما از سوی دیگر هم به این ناسازگاری عمیق و جدی آن با اصول و شیوه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید دقت کرد. ناسازگاری هایی که می تواند عمر توافق را بسیار کوتاه کند و در صورت وقوع چنین موضوعی، نتایجی بسیار جدی به دنبال داشته باشد. در واقع سوال در آن بخش از مبانی نظری جمهوری اسلامی است که مذاکره کنندگان با اتکا به آن به این توافق دست یافته اند و عوارض و نتایج بعدی ِ توافق را بوسیله آن مبانی توجیه پذیر می دانند. آنهایی که سالها به سیاست مداران جناح مقابل انگ استحاله را میزدند آیا در این توافق گرفتار استحاله شده اند و یا اینکه آیا استحاله در سطحی بالاتر درحال اتفاق است؟

آیا پیام تغییر اجتناب ناپذیر است از سوی حاکمیت شنیده شده؟
ضعف مبانی نظری و توجیه ناپذیر بودن توافق بر اساس شعارهای جمهوری اسلامی، مهمترین جایی است که در این قرارداد باید بر آن نور تابانده شود و اگر این توافق در این محل روشن شود، قطعا همه از آن راضی خواهند بود و آنرا منشأ برکات میدانند
**حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است**
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
بر مبناي فرضهايي حكم كرده ايد كه زائيده ذهن شماست نه واقعيت
پاسخ به پاسخ
| India |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
اینکه طبیعیست که هر کس بر اساس رهیافت های ذهنی ِ خودش مسایل را تحلیل کند و صد البته بین رهیافت ها و مفروضات فرق است.
شما نباید رهیافت های دیگران را به دلیل مخالفت یا عدم هماهنگی با رهیافت های خودتان به سطح مفروضات تقلیل دهید.
همانطور که در کامنت بیان کرده ام اگر برداشت سایرین (از جمله جنابعالی) از آینده توافق درست باشد، قطعا ما هم از آن راضی خواهیم بود و آنرا منشأ برکات میدانیم.
قبلا گفته بودم که روزنامه های اصلاح طلب از یکجا خط می گیرند و تیترشون رو یکی دستور میده. اگر دقت کنید، می بینید که همه شون یک تصویر بزرگ از چهارشنبه سوری زدند. در فضای مجازی و غیر رسمی هم برای شب چهارشنبه تدارک دیده اند که سربازان گمنام کشف کردند.
واقعیت این هست که بزرگترین نقطه ضعف جمهوری اسلامی اقتصاد آن هست . عربستان و امارات وقتی دیدند که نوک تیز مشکلات اقتصادی به گلوی ایران رسیده ، با تزریق پول از موقعیت استفاده کردند . در توافق اخیر حتما ایران ملزم شده که در سوریه ، عراق ، یمن و بحرین دخالت نکند و در مقابل ماهانه یک جیره ای از این دوکشور حاشیه خلیج فارس دریافت کند . حالا در مقابل رقبای دیرینه خودشان (قطر وترکیه) هم دست بالا را دارند و در واقع برنده اصلی این مناسبت عربستان هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
من ميييييييييييييييييييييييييييييييييييييدونم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر